Renate Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Det sägs att det inte finns några "dumma" frågor, så därför ställer jag nu denna: .. Om man har Hypotyeros, som kräver medicinering och man är kraftigt överviktig, bl a som en följd av sjukdomen, kan man då hoppas på att en Gastric bypass operation skulle hjälpa till att få ner vikten i långa loppet ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Din hypothyreos saknar ju betydelse i sammanhanget, du har, får man förutsätta en adekvat medicinering som ger dig normal ämneomsättning. Kvarstår övervikt (oavsett hur den tillkommit). Det finns många personer som genomgått bypass och som mår bra. Det finns ännu fler personer som genomgått bypass som mår skitdåligt. Sen tillkommer den inte obetydliga risken med operationen, har du riktig otur så dör du! Läs på lite om LCHF istället, en njutningsmetod! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QueenMarion Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag har hypotyreos sedan 10 år tillbaka och fick en viktuppgång på 10-15 kg, de flesta kg attackerade mig för ca två/tre år sedan. Hälften har försvunnit efter att jag lade om kosten. Så fort jag tog bort mjölmaten och sockret så skedde en stor förändring. Smärtan i lederna försvann, jag var inte längre dödstrött och behövde sova mer än jag var vaken, jag orkade leva igen! Ju striktare jag är, desto bättre mår jag. Låt din kropp helas i lugn och ro, ät god mat och var snäll mot dig själv så ska du se att övervikten sakta smälter bort. Dessutom kommer du med största sannolikhet må så mycket bättre i din sjukdom. (Eller du kanske hör till de lyckliga som mår helt fint på Levaxin?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renate Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Din hypothyreos saknar ju betydelse i sammanhanget, du har, får man förutsätta en adekvat medicinering som ger dig normal ämneomsättning. Kvarstår övervikt (oavsett hur den tillkommit). Det finns många personer som genomgått bypass och som mår bra. Det finns ännu fler personer som genomgått bypass som mår skitdåligt. Sen tillkommer den inte obetydliga risken med operationen, har du riktig otur så dör du! Läs på lite om LCHF istället, en njutningsmetod! Tack så jättemycket för ditt svar! Förstod nästan att frågan skulle låta lite konstig, men jag är okunnig om denna sjukdom. Har emellertid förstått att man kan gå upp i vikt av den. Att jag frågade berodde inte heller på att jag själv är sjuk, utan det gäller en person jag känner. Denna person är överviktig och jag vet att hon också emellanåt haft problem med att få ordning på sina värden. Hon har också vad jag vet, provat LCHF, men uppenbarligen utan resultat och nu beslutat sig för en Gastic bypass. Var lite intresserad bara om hur det hänger ihop med sjukdomen kontra övervikt, alltså hur svårt eller möjligt det är att gå ner i vikt. Själv tycker jag precis som du, nämligen att man inte borde göra ett sånt stort ingrepp.. Men för henne fanns tydligen ingen annan utväg, tyvärr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renate Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Jag har hypotyreos sedan 10 år tillbaka och fick en viktuppgång på 10-15 kg, de flesta kg attackerade mig för ca två/tre år sedan. Hälften har försvunnit efter att jag lade om kosten. Så fort jag tog bort mjölmaten och sockret så skedde en stor förändring. Smärtan i lederna försvann, jag var inte längre dödstrött och behövde sova mer än jag var vaken, jag orkade leva igen! Ju striktare jag är, desto bättre mår jag. Låt din kropp helas i lugn och ro, ät god mat och var snäll mot dig själv så ska du se att övervikten sakta smälter bort. Dessutom kommer du med största sannolikhet må så mycket bättre i din sjukdom. (Eller du kanske hör till de lyckliga som mår helt fint på Levaxin?) Tack för ditt svar! Det var verkligen kul att höra att du mår så bra och att kostomläggningen hjälpt. Det är som sagt inte jag som är sjuk, utan en bekant till mig och jag var nyfiken på hur allt hänger ihop. Men ditt svar redde ju verkligen ut begreppen för mig, alltså.. man kan gå ner i vikt med hjälp av rätt kost, även om man har sjukdomen. Sen kanske det inte gäller alla, vad vet jag, men en så stor operation måste vara den allra sista utvägen, enligt mitt sätt och se det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag tror att det är ovanligt korkat att göra en gastric bypass när man hypo-fetma. Vad hon ska göra är att se om hon kan öka eller förändra sin medicinering. Hon kan lägga till Lio eller prova NDT innan hon gör nåt korkat och drastigt. Är du undermedicinerad är det lögn att gå ner i vikt även om du svälter dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jag tror att det är ovanligt korkat att göra en gastric bypass när man hypo-fetma. Vad hon ska göra är att se om hon kan öka eller förändra sin medicinering. Hon kan lägga till Lio eller prova NDT innan hon gör nåt korkat och drastigt. Är du undermedicinerad är det lögn att gå ner i vikt även om du svälter dig. Håller helt med Totto. Jag föddes med hypotyreos, varit överviktig länge. Fick byta till NDT, detta + LCHF hjälpte mig att tappa nästan 30 kilo. Dock inte klar med viktnedgången än (work in progress). Gastric bypass är inte den rätta vägen, många med hypo har försämrat upptag av näring - att ta bort en del av tarmen försämrar näringsupptaget än mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renate Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Håller helt med Totto. Jag föddes med hypotyreos, varit överviktig länge. Fick byta till NDT, detta + LCHF hjälpte mig att tappa nästan 30 kilo. Dock inte klar med viktnedgången än (work in progress). Gastric bypass är inte den rätta vägen, många med hypo har försämrat upptag av näring - att ta bort en del av tarmen försämrar näringsupptaget än mer. "Tarmen" !! Är det inte magsäcken som man förminskar ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 "Tarmen" !! Är det inte magsäcken som man förminskar ?? Man delar magsäcken. Allt av magsäcken är kvar, men delad - stora delen producerar galla och har tarm kopplad till sig. Den får dock ingen mat till sig. Lilla delen - den nya magsäcken - som får mat tills sig har en ny bit av tarmen kopplad på sig. Det blir som ett "Y" i magen där varje spets har en magsäck.. Och ja, i den operationen så tas det bort en del av tarmen. Därför har man lägre upptag av näring under något år eller så tills dess att nya magen och tarmen vant sig. GBP opererad 2005 Utan uppenbara men.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renate Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Man delar magsäcken. Allt av magsäcken är kvar, men delad - stora delen producerar galla och har tarm kopplad till sig. Den får dock ingen mat till sig. Lilla delen - den nya magsäcken - som får mat tills sig har en ny bit av tarmen kopplad på sig. Det blir som ett "Y" i magen där varje spets har en magsäck.. Och ja, i den operationen så tas det bort en del av tarmen. Därför har man lägre upptag av näring under något år eller så tills dess att nya magen och tarmen vant sig. GBP opererad 2005 Utan uppenbara men.. Tack för infon! Det var intressant, visste jag inte.. En liten fråga till då bara, går det att operera "tillbaka" så att säga, eller är det omöjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renate Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Håller helt med Totto. Jag föddes med hypotyreos, varit överviktig länge. Fick byta till NDT, detta + LCHF hjälpte mig att tappa nästan 30 kilo. Dock inte klar med viktnedgången än (work in progress). Gastric bypass är inte den rätta vägen, många med hypo har försämrat upptag av näring - att ta bort en del av tarmen försämrar näringsupptaget än mer. Ok, tack för svaret.. Men, om det är som du säger att en operation "försämrar näringsupptaget än mer", då kan man ju verkligen undra hur läkaren som ska vara s k expert inom området, tänker !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Tack för infon! Det var intressant, visste jag inte.. En liten fråga till då bara, går det att operera "tillbaka" så att säga, eller är det omöjligt? Jag känner till några fall där man opererat tillbaka. Men det är högst ovanligt och säkerligen bara gjort om det inte finns någon annan utväg. Det är lite "gilla läget" som gäller. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salijo Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Hejsan. Salijo här. Jag har också medfödd hypo. Kanske vi kan dela erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts