Patrik Göthlin

Hög ämnesomsättning samt gener

Recommended Posts

Hej mitt namn är Patrik!

Jag har en fråga angående hög ämnesomsättning samt gener. Hur kommer det sig att vissa kan äta väldigt mycket mat utan att knappt gå upp något i vikt? Jag har en kompis som äter väldigt mycket mat & dricker ca 2-3 liter coca cola om dagen. Han tränar knappt nånting heller. Jag löptränar ca 3-4 gånger i veckan äter en bra kost tycker jag. Mycket kött,fisk,kyckling,korv, bacon ibland pajer,gratänger mm försöker i alla fall äta en varierad kost. Jag äter också mycket grönsaker samt frukt. På helgerna unnar jag mig det jag vill ha godis,chips & läsk jag tycker att man ska få unna sig ibland vad vore livet annars. Jag dricker inte alkohol eller sprit för det gillar jag inte. Sen vet jag också att det inte är nyttigt  att dricka sprit. Jag är 180 cm lång min vikt pendlar mellan 75-80 ibland går jag upp lite grann & ibland går jag ner. Det kan vara lite konstigt ibland under någon helg när jag har ätit väldigt mycket. Så kan vågen till och med visa att man har gått ner något kg. Min husläkare säger att kroppen består av mycket mer än bara kalorier. Han säger att mycket kan bero på tarm innehållet också samt vätska i kroppen. Mvh Patrik det vore intresant med ett svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altså är man ung och frisk samt fysiskt aktiv så har man som regel en betydlit större frihetsgrad!

Sen så den där vikten som flukturerar är garanterat mest vätska!

Det vore betydligt värre om man gick upp några kilon varje år och de satte sig på midjan.

Iallafall angående vatten, du får det mesta vattnet från det du äter, cirka 2 liter per dag om man äter mest mat från färska råvaror, dvs du består själv till cirka 60% av vatten!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls säkert att de som dricker läsk och äter godis och ändå är smala, är hälsosamma inuti. Det finns ett begrepp som heter TOFI - thin on the outside, fat on the inside - och det är inte alls hälsosamt. Fettlever till exempel.

Sen finns det de som tror att en timme på gymet kompenserar 1 liter coca cola, men you cannot outrun a bad diet!

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av vår genetik som varierar vilt bland människor (men inte hos övriga primater) är den s.k. Amy 1-genen, som helt kort reglerar nedbrytning av stärkelse till glukos samt den relatierade insulinresponsen. Sedan människan spridit sig till en mängd olika ekologier har antalet kopior av amy 1 blivit olika i olika populationer; fler kopior ju mer stärkelse som ingått i kosten. Man spekulerar att antalet kopior började öka redan före äldre stenåldern, men de olika antalen bör bero på olika miljöer i och utanför Afrika. Se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2377015/

Det finns också studier som visar att ju fler kopior man har av Amy 1, desto mindre drabbas man av insulinresistens. Och här någonstans ligger nog en viktig förklaring till att vissa människor till synes kan äta hur mycket som helst utan att lägga på sig vikt. Men det finns säkert en mängs andra faktorer också.

Sedan har det visat sig att en del människor ser smala ut, men de lagrar ändå en massa fett  i och mellan inre organ. Och vissa blir feta "på utsidan" men inte på insidan. Det interna fettet anses vara farligast. Men vad dessa skillnader beror på har jag ingen aning om...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Baltimore Longitudinal Study on Aging:

Studien fann att ämnesomsättningens nivå inte kunde förutsäga vem som skulle gå upp i vikt över tid. En person med hög metabolism vid början av studieperioden hade lika stor sannolikhet att bli överviktig som en person med lägre ämnesomsättning. Det som spelade roll var däremot "the respiratory exchange ratio (RER)". RER handlar om vilket bränsle kroppen förbränner: om glukos eller fett är det övervägande bränslet. Personer som hade högre RER-värden, som indikerar en "glukosdriven" kropp, hade signifikant större sannolikhet att gå upp i vikt över en tioårsperiod jämfört med personer som var "fettdrivna".

Fritt översatt ur Ben Bikmans The Case Against Metabolic Rate http://www.insuliniq.com/the-case-against-metabolic-rate/

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Av en slump hittade jag igår en föreläsning av Fredrik Nyström som till stor del handlar om just denna fråga. Min tolkning av hans studie är att ämnesomsättningen kan variera mycket mellan olika människor, men om man verkligen tvingar försökspersoner att äta mycket, så går alla upp i vikt.

http://www.lchfevents.se/2018/03/19/fler-trick-an-bara-en-kopp-kaffe-for-att-halla-metabolismen-uppe-och-vikten-nere-fredrik-nystrom/

Redigerad av Borje
Felskrivning av namn
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Patrik Göthlin sade:

Jag är 180 cm lång min vikt pendlar mellan 75-80

Intressant frågeställning men jag undrar vad du vill uppnå.

Din längd och vikt ger ett BMI på 23-24,5 vilket anses vara inom spannet för normalvikt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Intressant frågeställning men jag undrar vad du vill uppnå.

Ha svar på frågan "Hur kommer det sig att vissa kan äta väldigt mycket mat utan att knappt gå upp något i vikt?" .... ;)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Ha svar på frågan "Hur kommer det sig att vissa kan äta väldigt mycket mat utan att knappt gå upp något i vikt?" .... ;)

Jag blir lite skeptisk när jag anar att frågeställningen är ”jag är normalviktig men vill bli snyggare/smalare”. Jag funderade på att hänvisa till en MAF-tråd som jag hört talas om. Tydligen blir man snyggare/smalare av den... ;)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Jag blir lite skeptisk när jag anar att frågeställningen är ”jag är normalviktig men vill bli snyggare/smalare”. 

Men visst vill vi bli snyggare (om det nu vore möjligt) och smalare. Jag vet inte riktigt vad det har med vikten att göra - men jag skulle definitivt rekommendera LCHF och varför inte MAF? Det brukar funka på de flesta, omforma kroppen även om vikten är densamma.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En orsak kan vara att vissa som äter mkt godis, dricker mkt läsk och alkohol kanske äter mycket mat men inte så näringsrikt. Om du både äter näringsrik mat, energirik mat som paj och gratäng, chips, godis varje helg blir det både ditt energi och näringsbehov plus extra av energirika snacks.

Så var det för mig tidigare eftersom jag gillar god vällagad mat och alltid vill ha det. Då när jag plus detta åt kakor, pajer, nötter, choklad varje vecka blev det enorma mängder emot vad jag behöver (om jag vill vara smal och ha låg fettprocent). Nu om jag vill äta extragrejer som är mkt energirika så tar jag det en dag när jag i övrigt ligger lågt och tex äter enbart grönsaker och kött.

En vän till mig är supersmal, äter mkt godis och glass men slarvar ganska mkt med maten så att han kanske glömmer att äta vissa mål eller bara tar något snacks istället för lunch. Fettprocenten är troligen ganska hög dock. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leptinkänslighet och Leptinresistans kan spela in.

Citat

So, doesn’t that mean that eating fat makes you fat? No, no at all. Let’s take the lean person (leptin sensitive) first. Remember the story of Sam Feltham’s 5000 calories/day experiment? He ate an enormous number of calories per day, and still did not gain weight (53% fat, 10% carb). As you eat lots of fat, it will get stored into fat cells, but insulin does not go up. As fat mass goes up, leptin does as well. Since the lean person is sensitive to leptin, he will stop eating in order to let that body weight go back down. If you force-feed him, as Sam did, the metabolism ramps up to burn off those extra calories.

Citat

Now, the situation for the obese, leptin resistant person. As you eat lots and lots of fat, insulin does not go up. However, that ‘fat bomb’ does indeed go directly into your fat stores. You respond by increasing leptin levels in your blood. But here’s the difference. You body don’t care. It’s resistant to the effects of leptin. So, your metabolism does not go up. Your appetite does not go down. None of the beneficial weight loss effects of eating that ‘fat bomb’ happens. And yes, you will need to eventually burn off that extra fat you’ve taken in.

https://idmprogram.com/who-needs-to-avoid-fat-bombs-and-bpc/

Jag har liknande bekanta och jag föraktar dem såklart. ^_^  Men de leptinkänsliga kan vräka i sig allt de ser. De blir mätta fort och kroppen ser till att bränna bort överskott med höjd metabolism. De brukar dock ha problem att växa till sig på gymmet och vräker i sig protein för att få bicepsen att växa.  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta citat vill jag pracka på MariaF angående Fasta och näringsbrist som finns i samma källa(som vi pratat om tidigare).

Citat

At this point, you might worry about nutrient deficiency. That is why so many people talk about nutrient density. How can you get the maximum nutrients for the minimum calories? This is muddled thinking. Why do I care? Ask yourself this – are you worried about treating obesity or nutrient deficiency? If you choose obesity, then worry about obesity. You don’t need more nutrients, you need less. Less of everything.

Citat

If you are instead worried about nutrient deficiency, then treat the nutrient deficiency, but let’s be clear – THIS HAS NOTHING TO DO WITH THE TREATMENT OF OBESITY.

;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns en BBC dokumentär där de tryckte i folk skräpmat.  En del gick upp snabbt i vikt, medan andras kroppar gjorde mycket motstånd mot viktuppgång. Kroppen ökade "NEAT", alltså omedvetna rörelser, och förbrände den extra energin för att inte gå upp i vikten. Speciellt en kille hade i princip inte gått upp alls vid experimentets slut. 

Det är förmodligen kopplat till leptinkänslighet, som @MrB påpekade.

Sen kollade jag på en annan brittisk dokumentär där de följde två personer som enligt alla deras vänner åt massa skräpmat men ändå höll sig smala. Det visade sig att de (omedvetet) var väldigt bra på att kompensera. D.v.s. dagen efter en helkväll på pubben med pizza och öl och vänner så kanske de skippade frukost, åt knappt någon lunch, o.s.v. 

Många säger så om mig, hur kan du vara så smal när du äter som du gör? Det måste vara genetiskt, du borde vara glad, bla bla. 

Men grejen är att de ser inte vad jag gör när jag är hemma. Visst, när det är "fest" så kan jag trycka i mig mycket onyttigt. Och det är det som andra ser. De ser inte när jag fastar, och de små portioner som jag äter i vardagen.

Följer man däremot överviktiga dygnet runt (kolla "secret eaters" på youtube) så är det ofta så att de trycker i sig en massa i hemlighet, när de är ensamma. Sen när de går ut med vänner på lunch så är det sallad som gäller.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. Leptin, en av kanske hundra andra signaler som reglerar aptit, hunger, mättnad, ämnesomsättning och homeostas!

Iallafall, det förefaller som att Leptin funkar bäst för unga, friska, aktiva personer.

Och hur funkar det då.. ja altså det förefaller som att det främst påverkar hungern.. inte i lika stor grad mättnad!

Nu blidde det så där komplicerat igen, det ber jag om ursäkt för.. för det verkar hur som helst som att andra signaler lätt kör över Leptin

En av de lär vara Grehlin och den lär utsöndras av snabba kolhydtrater eller när magsäcken dras ihop.. eller skall vi säga när man tror att man måste äta 5-6 gånger per dag, dvs det sista kan då vara en mental effekt av fel matvanor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-03-22 at 20:11, Zepp sade:

Mm.. Leptin, en av kanske hundra andra signaler som reglerar aptit, hunger, mättnad, ämnesomsättning och homeostas!

Iallafall, det förefaller som att Leptin funkar bäst för unga, friska, aktiva personer.

Ja, det var faktiskt studenter som de tryckte i skräpmat. Hade det varit 50-åringar hade nog inte lika många stått emot viktökningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prexis.. det blir en himla skillnad när man väl är medelålders.. och den förändringen per se inte fysikalisk eller biokemisk i så stor utsträckning utan mer beroende av att man lagt sig till med familj, bostad, ofta oxå barn, samt gör lite utav en karriär på jobbet.

Iallafall så brukar unga smala friska bränna bort överskott av kaloriintag via Futil Cycles och ökat NEAT!

https://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

https://sv.wikipedia.org/wiki/Non-exercise_activity_thermogenesis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

och den förändringen per se inte fysikalisk eller biokemisk i så stor utsträckning utan mer beroende av att man lagt sig till med familj, bostad, ofta oxå barn, samt gör lite utav en karriär på jobbet

Det där vete sjutton om jag håller med dig om; I ungdomsåren sitter man mer på rumpan och äter godis och spelar spel. De flesta bildar familj i 25-35årsåldern och graviditeten i sig är en kraftigt hormonell omställning. Småbarnsåren är fyllda av hårt arbete (bära barn, knuffa gungor, springa bakom cykeln med krökt rygg och hålla i pakethållaren...). I medelåldern (för kvinnor börjar förklimakteriet i 35årsåldern) händer andra omställningar i kroppen så jag tror mer på biokemiska förändringar.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Det där vete sjutton om jag håller med dig om; I ungdomsåren sitter man mer på rumpan och äter godis och spelar spel. De flesta bildar familj i 25-35årsåldern och graviditeten i sig är en kraftigt hormonell omställning. Småbarnsåren är fyllda av hårt arbete (bära barn, knuffa gungor, springa bakom cykeln med krökt rygg och hålla i pakethållaren...). I medelåldern (för kvinnor börjar förklimakteriet i 35årsåldern) händer andra omställningar i kroppen så jag tror mer på biokemiska förändringar.

Jaaa.. så kan det ju oxå vara!

Oså kan jag på sin höjd göra uttalanden som på sin höjd är adekvata för cirka hälften av befolkningen?

På det så är jag uppvuxen till stora delar på landsbyggden, på annu dasumal.. det fanns inget internet eller datorer!

Om det förekom något spel så var det Fia med knuff!

Sen på det som du nämner med barnaåren, grejen är att den är både fysiskt men främst mentalt ansträngande man är helt plötsligt vuxen och egentid är bara en våt dröm!

Dvs det är då allt sätts på sin spets, det gör att stresshormoner dominerar, för ens främsta agenda är att ro allt i hamn och man själv hamnar mer i bakgrunden, barnen, förhållandet, amorteringar och ränta, samt att behålla jobbet fram till pensionen!

Summa summarum.. i den åldern du nämner så har man fortfarande ork att reda ut sitt liv för det mesta, i värsta fall så kommer stresshormonerna att hjälpa till.

Osådå.. när barnen börjar blir lite vuxna så får man bara hoppas att man inte bränt ut sig själv, bränt bort sitt förhållande, amorterat tillräckligt för att kunna njuta av mer egentid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Filosofi i alla ära men omställningen i kroppen är biokemisk. Stresshormonerna också. Och har man stoppat i kroppen skräp i många år sedan ungdomen orkar den inte hålla tillbaka när man blir äldre.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg