Jump to content

10-åring med intermittent smärta i leder och mage

Xiro

Recommended Posts

Min son, 10 år, har problem med återkommande smärtor i knäna, höftlederna, fotlederna, hälarna. Händer ungefär 1-4 perioder i månaden att han på grund av detta har svårt att gå och/eller sova. Han har ont i magen ungefär 2-5 dagar i månaden. På grund av allt detta får han hoppa över träning ungefär 2-4 ggr per månad. Träningen är 2 ggr per vecka och är mest lek, inte tuff. Detta gör också att han är hemma från skolan ungefär 1-4 dagar per månad. Detta har hållt på i cirka 3-4 år. Vid nåt smärttillfälle visade röntgen något svullen ledkapsel i höften och visd ansamling av ledvätska.

Många gånger har en gräddshot med gurkmeja etc mildrat och gjort så han kunnat somna eller gå till skolan. Men hjälper inte alltid. Ovanstående är trots shotsen.

Sjukgymnasten anser att han har viss överrörlighet, är väl mjuk i lederna, att det inte är så ovanligt, och att det brukar växa bort.

Vi har läkartid för utredning i början av maj och jag vill vara väl förberedd:
Vilka utredningar/provtagningar bör jag propsa på?

Jag skulle gärna vilja att han går genom test för läckande tarm. Som de flesta äter han mycket mjölmat och en del soja i skolan. Även hemma blir det tyvärr pasta och bröd. Tänker att nåt autoimmunt kanske bryter ner ledvävnader och att det då kan korrelera med övergenomsläpplig tarm. Och det är väl ett ganska enkelt utandningstest som man kan få på vårdcentral? Och det är väl relevant för min son?

Att spendera pengar på ImuPro eller annan matöverkänslighetsanalys vore nog bra, men jag är rädd för att det inte skulle få gehör hos omgivningen.

Att få honom sluta äta mjölmat är ett mycket svårt projekt tyvärr. Kräver nog att en läkare uttalar sig starkt, vilket inte kommer hända. Eller att han får så stora problem så att han och omgivningen kapitulerar och låter mig kostbehandla.

Finns det några alternativa behandlingar värda att prova - kinesisk medicin, ayurveda, homeopati, etc?

40 minuter sedan, Erik 2 sade:

Glutenfritt och komejerfritt, men det vet du redan. Om det är omöjligt att komma bort från detta kan en utväg vara att äta enzymer som bryter ner proteinerna. Det har kommit enzymer som påstås kunna ge sig på gluten. 

Har du nåt tips på märke och modell av enzymer? 

Jag har beställt Helhetshälsas Digest, borde dyka upp när som. 

• Like 2

1 timme sedan, iAnna sade:

Tyvärr tror jag inte det hjälper med "kinesisk medicin, ayurveda, homeopati, etc" om du inte först tar bort gluten (och kanske mejeri). Men det känner du nog på dig innerst inne. ;)

Ja vete varje dag... ingen höjdare. Jag pratade med vårdpersonal senast idag om att jag vill ha läkarintyg på vete- och sojafritt, för att sonen ska kunna testa i några månader. Men får inget gehör, bara snömos.... VAD HAR VÅRDEN ATT FÖRLORA PÅ ATT GE DETTA LÄKARINTYG?! Det kostar dem inget, vi var ju ändå där. De vill utöva sitt överförmynderi och upprätthålla sin expertstatus. Idag sa en sjuksköterska att det är viktigt att utreda ordentligt innan man gör ändrinar i kosten. En annan sa att det är viktigt att åtgärder är evidensbaserade. Jag svarade båda att bästa sättet är att testa och att det inte har några nackdelar för vare sig min son eller sjukvården. Men jag får bara snömos, de är helt inne i sin hjärntvättade automatretorik och behandlar en som man vore ett barn. 

• Like 1
  • Sad 4

Växer han som han ska?
I Sverige görs inte fullständiga glutentest. Av alla som är känsliga för gluten hamnar 50% utanför därför att gluten är en grupp proteiner och vi testar bara den vanligaste. Kanske kan du begära en remiss till en biopsi-utredning? http://4health.se/glutenintolerans-–-darfor-har-du-kanske-det-utan-att-veta-om-det
"En ”vanlig” doktor testar endast antikroppar mot alfagliadin. Gluten består av olika beståndsdelar, bl.a. gliadin. Det stämmer att hälften av de med glutenintolerans har just antikroppar mot gliadin, men resterande hälften glutenintoleranta har antikroppar mot någon av de andra drygt 60 toxiska epitoperna i gluten."
https://www.allergia.se/ledbesvar-kan-beror-pa-glutenintolerans/

Äter han benbuljong (kollagen, gelantin mm)? Eller gnager på ben med brosk? 

• Like 3
  • Thanks 1

Tack MariaF, ska läsa det du länkade till. Han gnager i sig rätt mycket, t ex igår två stora lammkotletter med fettränder till lunch. Han åt bara det, inget annat. Så kan det bli när bara han och jag bestämmer menyn :wub:

Får klura ut hur man gör benbuljong lite mer lockande för barnen. Tips? 

Han verkar växa som han ska. 

• Like 3

9 timmar sedan, Xiro sade:

Det som redan nämnts är mycket bra start.

Jag föreslår även utredning för strålkänslighet mot trådlösa applikationer som mobiler, surfplattor, spelkonsoler etc, samt elektriska och magnetiska fält i skola och sovrumsmiljö.
Barn idag växer från fosterstadiet upp i en stråldimma som inte syns eller luktar, men är kraftig och penetrerar hela kroppen dygnet runt.

• Like 3

Xiro, min son är nu 14 och hans problem var inte leder men koncentrationssvårigheter, pollenallergi mm. Vi har lagt om kosten fyra år sedan till LCHF/Paleo och tog bort alla spannmålsprodukter, socker och processad mat. Mejeriprodukterna är kvar men vi dricker hemmagjort kefir varje dag för att få bättre bakterieflora och utvinna näring ur mejerierna på bättre sätt. Någon gång äter vi kanske glass. Sonen har varit med i diskussionerna vid matbordet och fick höra många föreläsningar om varför bröd mm är inte bra för honom. Vi pratar mycket om varför näring i maten är viktig och om varför skräpmat är inte bra kalorier utan kan vara skadligt.

Han är som sagt indoktrinerad och har med sig en matlåda till skolan som innehåller ofta grönsaker, kokta ägg, skinkskivor, köttbullar - mat som man kan äta med fingrarna. Jag har funderat på att försöka utverka någon form av intyg men insåg att det är inte mödan värt. Det som är mödan värt är att HAN äter NÄRINGSRIK mat och NÄRING är nyckelordet här. Vi har pratat med skolan så att de vet om det. Matsalspersonalen tillåter inte att man äter den medhavda maten där eftersom det måste ju komma ut myriader av skadliga bakterier så fort man öppnar en sådan matlåda där. De är väl bara sura att man ifrågasätter deras kokkonst. Skit desamma - sonen är nöjd. Han packar sin matlåda själv och vet vad han får till lunch. Efter någon vecka blev det en vana och inget konstigt. Och - ta-ta - nu äter han bra mat både hemma och i skolan.

Om du fortfarande vill utreda din son ordentligt skulle jag rekommendera en funktionsmedicinare. En sådan läkare finns i Göteborg. Han heter Peter Martin, hemsida: https://funmed.se/ Han föreläste på LCHF kryssningen i år. Det var mycket intressant och lovande. Det är en doktor som din son kanske skulle behöva träffa. Han vet att kosten har stor betydelse.

• Like 4
  • Thanks 1

14 timmar sedan, Xiro sade:

Min son, 10 år, har problem med återkommande smärtor i knäna, höftlederna, fotlederna, hälarna. Händer ungefär 1-4 perioder i månaden att han på grund av detta har svårt att gå och/eller sova. Han har ont i magen ungefär 2-5 dagar i månaden. På grund av allt detta får han hoppa över träning ungefär 2-4 ggr per månad. Träningen är 2 ggr per vecka och är mest lek, inte tuff. Detta gör också att han är hemma från skolan ungefär 1-4 dagar per månad. Detta har hållt på i cirka 3-4 år. Vid nåt smärttillfälle visade röntgen något svullen ledkapsel i höften och visd ansamling av ledvätska.

Många gånger har en gräddshot med gurkmeja etc mildrat och gjort så han kunnat somna eller gå till skolan. Men hjälper inte alltid. Ovanstående är trots shotsen.

Sjukgymnasten anser att han har viss överrörlighet, är väl mjuk i lederna, att det inte är så ovanligt, och att det brukar växa bort.

Vi har läkartid för utredning i början av maj och jag vill vara väl förberedd:

Jag skulle gärna vilja att han går genom test för läckande tarm. Som de flesta äter han mycket mjölmat och en del soja i skolan. Även hemma blir det tyvärr pasta och bröd. Tänker att nåt autoimmunt kanske bryter ner ledvävnader och att det då kan korrelera med övergenomsläpplig tarm. Och det är väl ett ganska enkelt utandningstest som man kan få på vårdcentral? Och det är väl relevant för min son?

Att spendera pengar på ImuPro eller annan matöverkänslighetsanalys vore nog bra, men jag är rädd för att det inte skulle få gehör hos omgivningen.

Att få honom sluta äta mjölmat är ett mycket svårt projekt tyvärr. Kräver nog att en läkare uttalar sig starkt, vilket inte kommer hända. Eller att han får så stora problem så att han och omgivningen kapitulerar och låter mig kostbehandla.

Finns det några alternativa behandlingar värda att prova - kinesisk medicin, ayurveda, homeopati, etc?

Be sjukgymnasten göra en utredning om muskelstyrka samt obalanser om inte detta redan är gjort, framförallt titta på glutemedius (är oftast försvagad på många p g a inaktivitet och stilla sittande).

Jag hade liknande problem själv, men vid vuxen ålder(så detta kanske inte är applicerbart), jag provade olika kosthållningar och fick inte önskad effekt, jag var iväg till olika naprapater och läkare utan större resultat. I början funkade det att ligga och vila bort problemen, men efter ett tag så slutade det funka. Börjande med lättare stryketräning (fick ont som attan direkt efter och kommande natt) men dagen efter kändes det lite bättre. Fortsatte med styrketräningen med fokus på glutemedius och glutemaximus, började stå upp mer på jobbet och försökte promenera mer. Efter ca 3 veckor så var mina problem över som jag levt med i 2 år, så jag hade nog någon form av muskelobalans. Uppstår problemen för han t ex efter många dagars stillasittande och när han sedan vill göra något lite mer ansträngande lek så kanske det kan funka att stärka upp muskulaturen, vid överrörliga leder så hjälper också starkare muskulatur att stabilisera leden.

Jag håller med alla tidigare om att det skulle vara fördelaktigt att utesluta/ordentligt minska på mjölprodukter eftersom han har ont i magen så ofta (det hade aldrig jag). Jag tycker att det är synd att skolmaten förvrängts, på min tid i skolan så var det 95% av tiden kokt potatis till maten(man tvingades tillochmed att skala potatisen själv), pasta och vitt bröd fanns inte förutom nån enstaka gång var 3:e månad, det enda bröd som fanns var fullkornsknäcke. Synd att det nuförtiden anses extremt att bara återgå till traditionell svensk husman (kanske ett argument till sjukvården, är verkligen traditionell husman extremt och vad finns att förlora, vi hade iaf inte samma utsträckning av välfärdssjukdomar som idag och olika allergier var inte heller lika utbrett). Ni skulle även kunna kolla upp att han inte är laktosintolerant för det kan också spöka med magen.

Hoppas att det löser sig

• Like 5
  • Thanks 1

8 timmar sedan, Xiro sade:

Så kan det bli när bara han och jag bestämmer menyn :wub:

Får klura ut hur man gör benbuljong lite mer lockande för barnen. Tips? 

Visst är allt enklare när inte andra lägger sig i menyn... 

Kan du gömma benbuljong i köttfärssås eller tacofärs kanske? Kom också på att det kan vara värt att fundera över citronsyra, det kan ju ställa till allt möjligt. Inte syran i sig men mögelresterna.

• Like 2
  • Thanks 1

8 timmar sedan, Katerina sade:

Xiro, min son är nu 14... han är som sagt indoktrinerad och har med sig en matlåda till skolan som innehåller ofta grönsaker, kokta ägg, skinkskivor, köttbullar - mat som man kan äta med fingrarna. Jag har funderat på att försöka utverka någon form av intyg men insåg att det är inte mödan värt. Det som är mödan värt är att HAN äter NÄRINGSRIK mat och NÄRING är nyckelordet här. Vi har pratat med skolan så att de vet om det. Matsalspersonalen tillåter inte att man äter den medhavda maten där eftersom det måste ju komma ut myriader av skadliga bakterier så fort man öppnar en sådan matlåda där. De är väl bara sura att man ifrågasätter deras kokkonst. Skit desamma - sonen är nöjd. Han packar sin matlåda själv och vet vad han får till lunch. Efter någon vecka blev det en vana och inget konstigt. 

Var äter han sin låda? Saknar han att äta tillsammans med kompisarna?

• Like 2

10 timmar sedan, Ekner sade:

Det som redan nämnts är mycket bra start.

Jag föreslår även utredning för strålkänslighet mot trådlösa applikationer som mobiler, surfplattor, spelkonsoler etc, samt elektriska och magnetiska fält i skola och sovrumsmiljö.
Barn idag växer från fosterstadiet upp i en stråldimma som inte syns eller luktar, men är kraftig och penetrerar hela kroppen dygnet runt.

Tips på bra enkel läsning om detta?

15 timmar sedan, Xiro sade:

Var äter han sin låda? Saknar han att äta tillsammans med kompisarna?

Han äter sin låda utanför den aktuella klassrummet. Jag tror inte att han var så fruktansvärd förtjust i att äta den i den bullriga matsalen. Ett tag var det kaotiskt i matsalen eftersom många ungar skulle utfordras på en för kort tid - trängsel, köer, stress. Så med matlådan har han mer ro när han äter. Visst har vi tänkt att det är roligare för honom att äta matlådan tillsammans med kompisarna. DET skulle man kanske ha tagit strid för men det fungerar, han verkar nöjd och man kan inte få allt ;) Det finns ju för och nackdelar med allt. Man får väga dessa mot vad man vill uppnå. 

• Like 5

Vad jag menar är att maten kan vara helande om man får till sin diet så att den stödjer kroppens reparationsprocesser. De som inte förstår det måste ha en dold agenda eller bra strunta i matens betydelse, (för krångligt, orkar inte). Börja alltid med maten och sömnen. Det har man mer kontroll över än stress och de andra yttre faktorerna som strålning, miljögifter mm mm. Kroppen har en antioxidativ system men den fungerar inte som den ska om man äter all skräp man kan hitta i snabbköpet och snabbmatsrestaurangerna. 

Matlåda för en 10-åring kanske inte är optimalt när alla andra ungar i skolan äter i matsalen men den säkerställer att han får rätt mat så att hans kropp kan repareras. Att se till att mattanterna ska fixa högkvalitativ måltid till er son utan margariner, mjöl, sojafärs, alla spännande billiga tillsatser och processade halvfabrikat är för mycket att begära. Det fixar de inte i 80 fall av 100.

• Like 4

Saxat från Annikas blogg.

Anders says:

28 mars, 2018 at 07:46

”I reasoned that it couldn’t be the gluten or wheat hybridization. Gluten and wheat hybrids have been consumed for thousands of years. It just didn’t make sense that this could be the reason for so many people suddenly having problems with wheat and gluten in general in the past 5-10 years.”

Översättning  Jag motiverade att det inte kunde vara gluten eller vete hybridisering. Gluten och vete hybrider har konsumeras i tusentals år. Det var bara inte meningsfullt att det här kunde vara orsaken till att så många människor plötsligt har problem med vete och gluten i allmänhet de senaste 5-10 åren. "

Faktum är att pratar man med äldre generationen bort mot 80, inser man att symtomen gällande problem relaterade till föda innehållande gluten i allra högsta grad fanns då också, innan glyfosat. Att folk ”plötsligt” har problem senast 5-10 åren beror på att många äntligen identifierat att gluten orsakar läckande tarm, kognitiva problem, allergi/känslighet.
I och runt gluten ser man att hos oss med exempelvis ADD påverkas via opiatreceptorerna.

Nog för att glyfosat har stor inverkan, men det kändes som att författaren försöker hävda att det är inte något problem med vetemjöl och gluten i sig annars – bara för att människan käkat det i några tusen år. Några tusen år ändrar på inget vis några gener att utveckla bättre hantera gluten. Sådant kräver mycket längre tid.

I helgen hade han ont igen, strax över knäet. Så han kunde inte följa med friluftsgruppen ut i skogen... Behöver nåt riktigt övertygande för att få min fru och skolan på min sida. Ber till högre makter att läkaren vi ska träffa om en dryg månad är riktigt klok, men vågar inte hoppas...

• Like 5
  • Sad 1