Jump to content

Pensionär

Recommended Posts

Vi brukar alltid saga: ät lchf I några månader, och utvärdera sedan. Och använd måttband. Det finns de som går ner I vikt snabbt (ofta vatten I början); det finns de som inte går ner I vikt men som blir smalare. (och så finns det  de som gör varken eller, och då får man fundera ut någon lämplig förändring). Men två veckor är för kort tid för att utvärdera och förändra. Ät efter konstens regler, så som de passer dig, vänj dig, känn efter.

• Like 7

Fyra kilo på två veckor är inte dåligt alls. Det är tvärtom mycket bra, men det är inte bara fett. En del av det är vatten som stärkelsen brukar binda och hålla fast i kroppen. 

Jag misstänker att eftersom du har döpt tråden Pensionär så är du över 65 kanske? Ämnesomsättningen brukar sakta ner när vi blir äldre. Det är en faktor som man kan ta i beräkningen och inte förvänta sig alltför snabb viktnedgång.

Om du inte har ätit tillräckligt med kött förut och har börjat nu iom LCHF så kan du förvänta dig en vis förbättring i muskelmassa. Det kommer att öka din vikt eftersom muskelmassan väger mer än fett. Om du har inte så mycket fett att tappa men brukar röra på dig och äta tillräckligt med kött så kan måttbandet bli en bättre verktyg för att mäta dina framgångar.

Dessutom är det inte bra att rasa i vikt - huden hinner inte dra ihop sig och man får hudflikar som hänger och slänger. Tråkigt både estetiskt och biologiskt. Huden kommer att andas sämre i dessa flikar. 

• Like 1

12 timmar sedan, Eva Folkesdotter Paradis sade:

Har nu ätit LCHF i två veckor, allt enligt konstens regler.....men bara gått ner 4 hg! Varför?

Grattis och välkommen!

De där hektona är garanterat mest vatten hur som helst!

För det första som brukar hända är att man tappar vatten.

Så se det som så, att det verkar ha någon effekt, snart kommer du antagligen märka av själva omställningen, dvs glukosbristen.

Och den märker du främst iomed att det smakar död råtta i munnen, du får världens sämsta andedräkt och så känns det som att du bär världens tyngsta riddarrustning om du går upp för en trappa!

• Like 2

3 minuter sedan, Zepp sade:

Grattis och välkommen!

De där hektona är garanterat mest vatten hur som helst!

För det första som brukar hända är att man tappar vatten.

Så se det som så, att det verkar ha någon effekt, snart kommer du antagligen märka av själva omställningen, dvs glukosbristen.

Och den märker du främst iomed att det smakar död råtta i munnen, du får världens sämsta andedräkt och så känns det som att du bär världens tyngsta riddarrustning om du går upp för en trappa!

Vi kanske inte ska skrämmas för mycket. Jag var 83 när jag startade LCHF. Jag fick inga problem och har haft ständig kontroll på min ketos. Dagligen i storleksordning 2 - 3 mmol/L motsvarande 50-60 PPM uppmätt på Ketonix (utandningsluften). Viktminskningen till en början är säkert vatten men snittet, när tiden  löper, är bastant. I mitt fall ett kg/månad. Så... Eva kan vara lugn... alla kommer att uppleva underverk på kort sikt.

• Like 2

13 minuter sedan, Nils Engström sade:

Vi kanske inte ska skrämmas för mycket. Jag var 83 när jag startade LCHF. Jag fick inga problem och har haft ständig kontroll på min ketos. Dagligen i storleksordning 2 - 3 mmol/L motsvarande 50-60 PPM uppmätt på Ketonix (utandningsluften). Viktminskningen till en början är säkert vatten men snittet, när tiden  löper, är bastant. I mitt fall ett kg/månad. Så... Eva kan vara lugn... alla kommer att uppleva underverk på kort sikt.

Prexis som du skriver.. i början mest vatten, sen så börjar det på riktigt.

Dvs vi skall inte hymla med att det främst är vatten man tappar i början och det har med  glykogenlager och en ändrad homeosats att göra.

Såå efter tre veckor lär man hur som helst bränt bort överskottet av glukos, det är då kroppen blir tvungen att gå över mer till fettförbräning, i viss mån oxå ketos.

3 timmar sedan, Christofer sade:

Om du får svara vad du själv tror,

Varför tror du att du skulle går ner i vikt med LCHF?

Hon kanske tror att LCHF kan leda till antingen mer energi ut, eller mindre energi in.. eller en kombo av båda? :unsure:

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 4