kristina41 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej! Hur viktig är Omega 3 Jag är allergisk mot vissa livsmedel: fisk, skaldjur, ägg, ärter, nypon. Dessutom är jag allergisk/överkänslig mot mjölkprotein. Det finns massor av god mat jag kan äta. Jag använder grädde och creme fraiche i matlagning. Ost äter jag sparsamt, och då helst en mögelost. De övriga livsmedlen jag är allergisk mot kan jag inte fördra en gnutta av. Hur skall jag få i mig Omega 3? kristina41 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Omega 3 kapslar? Eller menar du att du är allergisk mot den oljan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kostdoktorn har en bra sida om omega-3. Vill du ej ta tillskott så se till att äta livsmedel som producerats av/från djur som äter sin naturliga föda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej, det skall finnas omega-3 från samma alger som fiskarna äter. Kanske kan du prova det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina41 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Heji Tack för svar! Tyvärr är jag allergisk mot fiskolja. När jag var liten fick jag fiskleverolja och den innehöll nog inte fiskprotein, vilket oljekapslarna gör. Jag äter ekologiskt nötkött och lamm, Smör, grädde är mestadels ekologiskt. Men frågan är om det räcker jämfört med sill och lax 3 ggr i veckan. Modestyen Blaze! Du gav mig ett tips jag vill forska vidare på. Du har inte ngn aning om var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Omega 3 är essentiellt för kroppen, men det är även omega 6. En jämnare balans mellan dessa fettsyror sägs vara viktigt för kroppen då det fungerar antiinflammatoriskt men även gör dig mer smärttålig och är väldigt bra på alla sätt och vis ur hälsosynpunkt. Dock ska man inte inta ALA - fettsyran (kortkedjat omega 3 ifrån växter) som omega 3 källa, eftersom kroppen inte kan tillgodo göra den fettsyran på ett effektivt sätt. Därför är de långkedjade fettsyrorna (DHA och EPA) tusen gånger bättre eftersom vi kan tillgodo oss göra dem, dessa fettsyror kommer ifrån bland annat fiskar som äter alger. Det är som ett ekosystem (system för att se vem som äter vem) Alger < Fiskar < Människan, dvs vi behöver hjälp att få omega 3 långkedjat och det gör bland annat fiskarna åt oss! De djuren som är allra smartast t.ex. delfiner, anses vara det därför de kommer ifrån marinmiljöer där det har varit god tillgång på bland annat omega 3! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina41 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Jo, så är det ju! Människan behöver omega 3 långkedjat av ngt djur, så tyvärr kan nog inte alger som fiskar äter vara lämplig för mig. Jag är iaf öppen för fler tips att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molle Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Algolja är en vegetabilisk källa (den enda, sägs det) till EPA och DHA . Jag tror man odlar de få algsorter som används vid omega-3 produktion. Sök efter omega-3 för vegetarianer. Och ALA är nog inte så dumt ändå. Även om omvandlingen till EPA och DHA är dålig så är den ju inte obefintlig. Dessutom är ALA essentiell i sig själv. Med tanke på alla dina allergier, har du provat att utesluta spannmål (100%) några veckor? Det är ganska vanligt att man är överkänslig mot gluten eller annat skit, och att man drabbas av alla möjliga besvär. Bland annat allergier mot en rad andra saker. Jag såg en länk till en bra svensk sida i någon annan kommentar på forumet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 HejiTack för svar! Tyvärr är jag allergisk mot fiskolja. När jag var liten fick jag fiskleverolja och den innehöll nog inte fiskprotein, vilket oljekapslarna gör. Jag äter ekologiskt nötkött och lamm, Smör, grädde är mestadels ekologiskt. Men frågan är om det räcker jämfört med sill och lax 3 ggr i veckan. Modestyen Blaze! Du gav mig ett tips jag vill forska vidare på. Du har inte ngn aning om var? Hej, Efter lite snabb sökning, hittade jag detta. Kanske kan vara intressant? http://www.veggiemind.com/omega-3-nu-aven-for-vegetarianer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina41 Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Tack för tipset! Jag beställde genast en burk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brida Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej! Jag har också jättemånga matallergier. Det började i 30-årsåldern först med stenfrukter och har sedan eskalerat. Jag tål t.ex. inte olivolja (oliv=stenfrukt). Jag undrar nu om någon som har liknande allergi har testat de Dvitaminer som doc rekommenderar. De är ju upplösta i Olivolja för bästa upptag.Mvh brida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej! Jag har också jättemånga matallergier. Det började i 30-årsåldern först med stenfrukter och har sedan eskalerat. Jag tål t.ex. inte olivolja (oliv=stenfrukt). Jag undrar nu om någon som har liknande allergi har testat de Dvitaminer som doc rekommenderar. De är ju upplösta i Olivolja för bästa upptag. Mvh brida Skit i just de kapslarna och ta pulvret i stället.. sen så behöver du något annat fett att ta samtidigt för upptaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Det finns sälolja för de allergiska. Fullsmockat med omega-3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brida Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Hej! Vad är det för pulver du pratar om? Skit i just de kapslarna och ta pulvret i stället.. sen så behöver du något annat fett att ta samtidigt för upptaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts