Jump to content

Allergier (mot fiskolja)

kristina41

Recommended Posts

Hej!

Hur viktig är Omega 3

Jag är allergisk mot vissa livsmedel: fisk, skaldjur, ägg, ärter, nypon. Dessutom är jag allergisk/överkänslig mot mjölkprotein.

Det finns massor av god mat jag kan äta. Jag använder grädde och creme fraiche i matlagning. Ost äter jag sparsamt, och då helst en mögelost.

De övriga livsmedlen jag är allergisk mot kan jag inte fördra en gnutta av. Hur skall jag få i mig Omega 3? 

kristina41

Heji

Tack för svar!

Tyvärr är jag allergisk mot fiskolja. När jag var liten fick jag fiskleverolja och den innehöll nog inte fiskprotein, vilket oljekapslarna gör.

Jag äter ekologiskt nötkött och lamm, Smör, grädde är mestadels ekologiskt. Men frågan är om det räcker jämfört med sill och lax 3 ggr i veckan.

Modestyen  Blaze! Du gav mig ett tips jag vill forska vidare på. Du har inte ngn aning om var?

Omega 3 är essentiellt för kroppen, men det är även omega 6. En jämnare balans mellan dessa fettsyror sägs vara viktigt för kroppen då det fungerar antiinflammatoriskt men även gör dig mer smärttålig och är väldigt bra på alla sätt och vis ur hälsosynpunkt.

Dock ska man inte inta ALA - fettsyran (kortkedjat omega 3 ifrån växter) som omega 3 källa, eftersom kroppen inte kan tillgodo göra den fettsyran på ett effektivt sätt. Därför är de långkedjade fettsyrorna (DHA och EPA) tusen gånger bättre eftersom vi kan tillgodo oss göra dem, dessa fettsyror kommer ifrån bland annat fiskar som äter alger. 

Det är som ett ekosystem (system för att se vem som äter vem) Alger < Fiskar < Människan, dvs vi behöver hjälp att få omega 3 långkedjat och det gör bland annat fiskarna åt oss! 

De djuren som är allra smartast t.ex. delfiner, anses vara det därför de kommer ifrån marinmiljöer där det har varit god tillgång på bland annat omega 3!

Algolja är en vegetabilisk källa (den enda, sägs det) till EPA och DHA . Jag tror man odlar de få algsorter som används vid omega-3 produktion. Sök efter omega-3 för vegetarianer. 

Och ALA är nog inte så dumt ändå. Även om omvandlingen till EPA och DHA är dålig så är den ju inte obefintlig. Dessutom är ALA essentiell i sig själv. 

Med tanke på alla dina allergier, har du provat att utesluta spannmål (100%) några veckor? Det är ganska vanligt att man är överkänslig mot gluten eller annat skit, och att man drabbas av alla möjliga besvär. Bland annat allergier mot en rad andra saker. Jag såg en länk till en bra svensk sida i någon annan kommentar på forumet. 

• Like 1

Heji

Tack för svar!

Tyvärr är jag allergisk mot fiskolja. När jag var liten fick jag fiskleverolja och den innehöll nog inte fiskprotein, vilket oljekapslarna gör.

Jag äter ekologiskt nötkött och lamm, Smör, grädde är mestadels ekologiskt. Men frågan är om det räcker jämfört med sill och lax 3 ggr i veckan.

Modestyen  Blaze! Du gav mig ett tips jag vill forska vidare på. Du har inte ngn aning om var?

Hej,

Efter lite snabb sökning, hittade jag detta. Kanske kan vara intressant?

http://www.veggiemind.com/omega-3-nu-aven-for-vegetarianer/

• 3 months later...

Hej!

Jag har också jättemånga matallergier. Det började i 30-årsåldern först med stenfrukter och har sedan eskalerat.  Jag tål t.ex. inte olivolja (oliv=stenfrukt). Jag undrar nu om någon som har liknande allergi har testat de Dvitaminer som doc rekommenderar. De är ju upplösta i Olivolja för bästa upptag.
Mvh

brida

Hej!

Jag har också jättemånga matallergier. Det började i 30-årsåldern först med stenfrukter och har sedan eskalerat.  Jag tål t.ex. inte olivolja (oliv=stenfrukt). Jag undrar nu om någon som har liknande allergi har testat de Dvitaminer som doc rekommenderar. De är ju upplösta i Olivolja för bästa upptag.

Mvh

brida

Skit i just de kapslarna och ta pulvret i stället.. sen så behöver du något annat fett att ta samtidigt för upptaget.

• 3 weeks later...