Katerina

Fasta

Recommended Posts

Första gången jag fastade några dagar hade jag också känslan av hur lätt det var. Skönt att slippa äta. Men jag höll inte på mer än en tre fyra dagar; ville ta det försiktigt i början.

Har märkt att jag mår illa om jag dricker för mycket grönt te när jag fastar...kanske inte gäller dig, men var uppmärksam på det; jag är inte ensam om det.

Och problemet för mig är inte att fasta (förutom att jag tycker det är tråkigt och jag blir matfixerad); jag kan laga mat och se andra som äter - problemet är att börja äta igen. Nåja, det är inte lika fantastiskt att få äta igen som jag inbillar mig när jag fastar...men det är lätt att ätandet går till överdrift. 

Men jag önskar dig lycka till

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Effie för ditt svar. Gällande grönt te så tycker jag att rent grönt te är rätt skarpt i smaken och jag kan/vill inte dricka mycket av det. Men jag har en favorit en ekologisk grönt Yogi te som heter Green Chai och innehåller bara 30% te och resten är kryddor: kanel, grön mynta, kardemumma, ingefära, kryddnejlika, svartpeppar och ingefärsolja. Det är inte lika skarpt och smakar juligt gott.

Jag tänkte inte så mycket på hur det skulle kännas att avbryta fastan så jag avbröt den. Detta utan att egentligen känna någon hunger eller sug eller fantisera om mat. Men eftersom det var fredag och familjen brukar ha fredagsmys med något extra gott att äta så gjorde jag det väl av sociala skäl. 

Det var mycket gott och smakfullt att äta den där första måltiden efter 5 dagas uppehåll. Dock har jag tänkt mindre på mat när jag fastade än under ätveckorna så det kändes inte som en befrielse att börja äta igen. Det kändes mer av en befrielse att låta bli att äta. Än så länge ser jag ingen skillnad i mitt ätande mängd eller mönster innan och efter fastan utom möjligtvis antalet koppar fettkaffe per dag. Nu kan jag utan problem hålla det till bara ett. Den andra fördelen är att sötsuget minskat ytterligare. Choklad och glass var mina bovar men jag är inte sugen på någon av dem länge.

På måndag ska det bli en ny omgång fasta som ska pågå fram till Påsk. Fettförråden ska bort och den fina känsla av friheten från tvånget att inmundiga tre måltider per dag ska upplevas på nytt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Katerina sade:

Det var mycket gott och smakfullt att äta den där första måltiden efter 5 dagas uppehåll. Dock har jag tänkt mindre på mat när jag fastade än under ätveckorna så det kändes inte som en befrielse att börja äta igen.

Detta minns jag från när jag årligen vårfastade; jag var liksom orolig för att börja äta igen för att suget och fokuset på mat blev större igen. Nu var detta på den tiden innan jag lade om kosten, idag kanske det skulle vara annorlunda, jag vet inte. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju en del trådar om fasta här på forumet. I någon av dem läste jag, ganska nyligen, att man skulle vara försiktig när man började äta efter en längre fasta (>7 dagar tror jag). Någon annan som minns? Men det kan vara bra att läsa lite sånt. Även om nu inte din fasta blev så lång den här gången.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Det finns ju en del trådar om fasta här på forumet. I någon av dem läste jag, ganska nyligen, att man skulle vara försiktig när man började äta efter en längre fasta (>7 dagar tror jag). Någon annan som minns? Men det kan vara bra att läsa lite sånt. Även om nu inte din fasta blev så lång den här gången.

Jag antar att du syftar på Refeeding syndrom. Jag är lite lur på den... Det finns en del frågetecken som jag skulle vilja reda ut där, men det är ett ämne för en annan tråd.

För att undvika otrevligheterna har jag garderat mig med extra vitaminer och mineraler under fastedagarna. Då borde kroppen få stöd i utrensningsprocesserna. Vattenfasta i all ära men det är ju inte säkert att vatten man dricker idag innehåller tillräckligt med mineraler jämfört med det vattnet som våra förfäder drack när de var på långa jaktturer.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Jag är ingen expert; bara råkade läsa om detta och tyckte det lät som något man borde undvika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en intressant artikel om fasta så jag postar den här, i en av våra fastetrådar.

http://science.sciencemag.org/content/362/6416/770

Abstract

Nutrient composition and caloric intake have traditionally been used to devise optimized diets for various phases of life. Adjustment of meal size and frequency have emerged as powerful tools to ameliorate and postpone the onset of disease and delay aging, whereas periods of fasting, with or without reduced energy intake, can have profound health benefits. The underlying physiological processes involve periodic shifts of metabolic fuel sources, promotion of repair mechanisms, and the optimization of energy utilization for cellular and organismal health. Future research endeavors should be directed to the integration of a balanced nutritious diet with controlled meal size and patterns and periods of fasting to develop better strategies to prevent, postpone, and treat the socioeconomical burden of chronic diseases associated with aging.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg