Jump to content

Förkylning och ketos/viktnedgång

Soraya

Recommended Posts

Äter LCHF sedan 2 månader tillbaka. Har gått ner varje vecka utom den senaste. Den senaste veckan har jag varit förkyld och gått upp ungefär 1,5 kg trots att jag äter precis som vanligt. Jag har däremot ätit en del halstabletter och läkerol för att lindra en ond hals. Nu till min fråga. Jag förstår ju att 1,5 kg inte är fett utan troligtvis vatten. Jag har mätt u-ketoner och sett att de har minskat en hel del. Någonstans läste jag att en förkylning påverkar insulinnivån i kroppen. Är det insulinet eller halstabletterna som är boven? Påverkar en förkylning ketos? Så nyfiken på att förstå vad det är min kropp reagerar på. 

• Like 2

34 minuter sedan, Soraya sade:

Äter LCHF sedan 2 månader tillbaka. Har gått ner varje vecka utom den senaste. Den senaste veckan har jag varit förkyld och gått upp ungefär 1,5 kg trots att jag äter precis som vanligt. Jag har däremot ätit en del halstabletter och läkerol för att lindra en ond hals. Nu till min fråga. Jag förstår ju att 1,5 kg inte är fett utan troligtvis vatten. Jag har mätt u-ketoner och sett att de har minskat en hel del. Någonstans läste jag att en förkylning påverkar insulinnivån i kroppen. Är det insulinet eller halstabletterna som är boven? Påverkar en förkylning ketos? Så nyfiken på att förstå vad det är min kropp reagerar på. 

Jag tror främst att det är förkylningen i sig som påverkar vikten, dvs det kan vara det du nämner, men inte sjutton mår man bättre iallafall och sådant får konsekvenser.

I värstigaste fall mumsar man Läkerol eller liknade.

• Like 2

13 timmar sedan, Soraya sade:

Jag har däremot ätit en del halstabletter och läkerol för att lindra en ond hals

Läkerol har varit föremål för debatter då de för en tid sen börjat tillsätta sötningsmedel, som häsomässigt kan betraktas som nervgift...var försiktig.

• Like 2