LCHFBåstad Posted March 24, 2018 Share Posted March 24, 2018 Hej alla, Jag behöver era bästa tips och trix om ni vill dela med er. Jag är så less på min övervikt just nu och har följande förutsättningar: * 32 år, ca 40-45 kg övervikt (154 cm, 94 kg) * Fick mitt andra barn för sju månader sedan, ammar fortfarande och har inga planer på att sluta inom överskådlig tid * Har provat Lchf två gånger tidigare med ok resultat, första gången ingen viktminskning men jag räknar inte det försöket så jag var dåligt påläst samt bara höll ut en månad. Andra gången blev bättre, ca ett år på lchf och då fick jag uppleva hur fantastiskt man mår, MEN gick inte alls ner varken så mycket eller så snabbt i vikt som jag önskade, varje kilo var en kamp. Fick ”ge upp” när jag blev gravid pga illamående * Är en känsloätare helt klart, trodde ett tag även sockerberoende men nu lutar jag mer åt endast känsloätare, har så väldigt svårt att låta bli maten när känslorna svajar. Relaterat till detta så har det visat sig att yngsta barnet är sjukt och behöver två operationer (en i närtid där vi väntar besked o en när hen är ca 2-3 år vilket vi äntligen fick besked om i veckan) vilket har bidragit till ett tröstätande hos mig hela vintern och ytterligare +10 kg på vågen istället för andra hållet som man ju gärna vill efter en graviditet. * Resten av familjen inte kommer att äta lchf, och tar gärna tips på hur man enklast kan hantera detta utan att det tar alltför mycket energi för mig. Storasyskonet är tre år så det är mycket småbarnslogistik och -matlagning Jag ser ju själv att mina förutsättningar för viktminskning inte är optimala men jag är så sjukt trött på alla överflödiga kilon överallt plus att jag börjar få hälsoproblem av vikten som jag fasar för! Jag upplever mig vara relativt påläst om lchf, vet att det är en livsstil som jag önskar fortsätta med, har läst och följt många av kostdoktorns viktminskningstips osv men inte med de där fantastiska resultaten som många verkar få så all input ni vil dela med er av blir jag så tacksam för! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Välkommen till forumet, LCHFBåstad! Oj, vet inte om jag är rätt person att tipsa om nåt, jag kämpar fortfarande efter 7år på LCHF med mitt känsloätande. Det jag kommit fram till är att man får vara snäll mot sig själv. Lägga upp en strategi, t ex följa en meny, äta på bestämda tider, och försöka på ren vilja hålla sig till den. När man faller, reser man sig upp, borstar av sig och säger -"Nä, nu är det nya tag!" direkt, inte i morgon eller på måndag utan NU. På så vis kan man få allt längre mellan fallen över tid. En annan sak som ilsket debatteras på andra ställen är detta med kalorier in/ut. MIN erfarenhet är att om man känsloäter med rätt saker så får det mindre effekt på vågen. Det är så lätt att ta något kolhydratrikt om det finns hemma men sträva efter att ha godis till dig (nåt kallskuret, fet ost, ölkorv, sådana saker) så blir resultatet av känsloätandet mindre. Eftersom du ammar bör du vara rejält trött? Jag var det i alla fall, det kostar på att producera mjölk. Det kan få dig att äta för att piggna till. Kanske bör du, för att lättare hålla kvar vid din stragegi, äta oftare än vi normalt rekommenderar? Dvs planera in lite brieost till mellanmål eller så? Jag är rädd att LCHF-bakverk kan få dig att överäta så jag tror att det kan vara bra att vara försiktig med det även om det kan vara bra att planera för om det kan hålla suget i schack för stunden (t ex "På lördag kommer Lisa och DÅ blir det nötbollar till fika!"). Eftersom du ammar kan det också vara bra att fokusera på strategier före viktnedgång. Snabb viktminskning kan få miljögifter som sitter i kroppsfettet att lösas ut och ta sig till bröstmjölken, påstås det. Vad mat till familjen beträffar är det ganska enkelt ändå. Laga mat med delar, t ex potatis, köttbullar och sås. Du tar mer grönsaker och skippar potatisen. Om t ex pommes eller pasta är något du älskar, servera inte familjen det heller så slipper du den värsta frestelsen. Och många barn gillar omelett och pannkakor. De sista går att steka med ägg, grädde och fiberhusk. Lite omelettiga men ändå goda som pannkakor. Varmt lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 Nu så är jag garanterat fel person att kommentera, men iomed att jag hur som helst levt LCHF i rätt många år så har jag hur som helst en del erfarenhet! Dvs jag kan lixom inte ha några synpunkter vad gäller genomgångna graviditeter eller amningsperiodier. 'Iallafall, det går som regel hur bra som helst att äta LCHF även om barn/föräldrar inte är inne på detta! Hur som helst.. min far anser att det är potatisen man äter sig mätt på.. gissa om han fick problem när en av mina bröder gifte sig med en Thailändska som menar att man bör äta ris minst tre gånger om dagen.. han har anpassat sig till detta oxå. Oså när han äter hos mig så brukar jag koka några potatisar till honom. för det mesta så får jag slänga dessa efteråt iomed att han som regel äter utav mina tillbehör. Sen så till dig och din familj.. koka potatis/ris/pasta men i mindre mängder och gör någon fetare röra, typ Coleslawe till dig själv, låt de andra ta lite som de vill så behöver du sen sällan koka/köpa lika mycket av de råvarorna. Och en sak du bör undvika är att laga olika mat till olika personer! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 25, 2018 Share Posted March 25, 2018 6 timmar sedan, Zepp sade: Sen så till dig och din familj.. koka potatis/ris/pasta men i mindre mängder och gör någon fetare röra, typ Coleslawe till dig själv, låt de andra ta lite som de vill så behöver du sen sällan koka/köpa lika mycket av de råvarorna. Och en sak du bör undvika är att laga olika mat till olika personer! Huvet på spiken! Låt alla i familjen få ta del och njuta av den goda LCHF-maten. Efter en tid vill de inte ens ha den smaklösa pastan/riset/potatisen. Ta hjälp av recepten på Kostdoktorn. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted March 25, 2018 Popular Post Share Posted March 25, 2018 Jag tror att nyckeln till LCHF ligger i att maten vi väljer har mer näring och mindre skräp. Näringsrik mat är bra för dig, barnet som ammas, syskonet och din respektive, dvs alla. Alla kommer att få fördelar om de äter den maten. De vet inte om det än eftersom de har inte tänkt på saken och styrs av sina vanor. Vanor kan vara extremt svåra att bryta men man kan ta det pö om pö. Din hälsa måste komma i första rummet. Ingen av dina nära och kära kommer att må bra om du blir sjuk så du måste. Av alla tillbehören (pasta, ris, potatis) skulle jag nog välja ekologisk potatis och koka bara lite grann till måltiderna. Du kan ju motivera det med att den är närodlad (typ Sverige är bättre än China eller Thailand) men dyrare och innehåller mindre miljögifter. Alla spannmål skulle jag droppa helt. Du lagar ju maten hemma (antar jag) så du har makten över vad du sätter på bordet. Man ska använda den makten till 200% och om någon klagar att hen ska annan mat föreslår man bara att hen också lagar den maten själv. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted March 26, 2018 Share Posted March 26, 2018 Det går naturligtvis alldeles utmärkt att äta LCHF när man ammar, men viss anpassning kan krävas: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/amning Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts