Jump to content

Medicin och lchf

Recommended Posts

3 timmar sedan, Krystyna Moustafa sade:

Hej igen. 

Jag undrar om under strikt LCHF dieten rensar kroppen bort medicinen . Huvudvärken jag har är likadan som vid utsättningen av citalopram.  

Kan du utveckla frågan lite? Jag förstår inte riktigt hur du menar?

1 timme sedan, Krystyna Moustafa sade:

Jag undrar om kroppen rensar bort medicinen, så att den inte har nån verkan.

Det har jag väldigt svårt att tänka mej. Vet inte hur det i så fall skulle gå till. Vad är det för medicin? Om du nyss börjat med LCHF och får huvudvärk kan det bero på vätskebrist/saltbrist.

• Like 1

Nej LCHF rensar inte bort effekten av SSRI!

SSRI har så låg effekt att det tillomed är sämre än Statiner!

Och som du skriver.. utsättning av SSRI kan leda till jordens huvudvärk om man läser lite på FASS och andra ställen!

Iallafall.. LCHF kan ha en del omställningsbesvär, ett av det vanligaste är just huvudvärk, och det brukar vi då relatera  till lägre blodtryck/saltbrist i första hand, i andra hand till glukosbrist, i tredje hand till aptiten sjunker så att man äter för dåligt överlag!

Andra effekter av LCHF är att Dopamin droppar rejält om man användt mat som bot mot dåligt mående, det får oxå sina konsekvenser.

För snabba kolhydrater har en tendens att öka Dopamin lixom andra saker som höjer ens välbefinnande kortsiktigt.

1 timme sedan, Zepp sade:

Nej LCHF rensar inte bort effekten av SSRI!

SSRI har så låg effekt att det tillomed är sämre än Statiner!

Och som du skriver.. utsättning av SSRI kan leda till jordens huvudvärk om man läser lite på FASS och andra ställen!

Iallafall.. LCHF kan ha en del omställningsbesvär, ett av det vanligaste är just huvudvärk, och det brukar vi då relatera  till lägre blodtryck/saltbrist i första hand, i andra hand till glukosbrist, i tredje hand till aptiten sjunker så att man äter för dåligt överlag!

Andra effekter av LCHF är att Dopamin droppar rejält om man användt mat som bot mot dåligt mående, det får oxå sina konsekvenser.

För snabba kolhydrater har en tendens att öka Dopamin lixom andra saker som höjer ens välbefinnande kortsiktigt.

Andra effekter av LCHF är att Dopamin droppar rejält..

Förstår inte vad du menar med det. Dessutom har jag aldrig varit stor konsument av snabba kolhydrater som sötsaker, pasta,  ris, kakor erc. Dessutom har ätit glutenfri mat i många år.

Jag tror inte på saltsbrist då jag äter så.mycket salt nu som aldrig för. Kan vara det motsatta i så fall. Ingen dåligt aptit heller, kanske äter till och med för mycket, då jag blir jätte hungrig på kvällarna och äter då 4 mål. Kan i sådan vara glukos brist. 

27 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Förstår inte vad du menar med det. Dessutom har jag aldrig varit stor konsument av snabba kolhydrater som sötsaker, pasta,  ris, kakor erc. Dessutom har ätit glutenfri mat i många år.

Jag tror inte på saltsbrist då jag äter så.mycket salt nu som aldrig för. Kan vara det motsatta i så fall. Ingen dåligt aptit heller, kanske äter till och med för mycket, då jag blir jätte hungrig på kvällarna och äter då 4 mål. Kan i sådan vara glukos brist. 

Att dopamin droppar rejält brukar sällan leda till huvudvärk utan till ökande cravings.

Iallafall så när man går från en högkolhydatkost till en lågkolhydratkost så är det inte helt ovanligt att man i början får en glukosbrist., och det är detta vi stävar efter, för det tvingar kroppen.. framförallt hjärnan att gå över till att använda mer kertonkroppar, det brukar gå på tre veckor, sen slä'pper hjärndimman när väl ketolysensymerna uppreglerats.

11 minuter sedan, Zepp sade:

Att dopamin droppar rejält brukar sällan leda till huvudvärk utan till ökande cravings.

Iallafall så när man går från en högkolhydatkost till en lågkolhydratkost så är det inte helt ovanligt att man i början får en glukosbrist., och det är detta vi stävar efter, för det tvingar kroppen.. framförallt hjärnan att gå över till att använda mer kertonkroppar, det brukar gå på tre veckor, sen slä'pper hjärndimman när väl ketolysensymerna uppreglerats.

Menar du att man får mer dopamin när du säger droppar rejält ? 

Tyvärr, det var så hemsk och jag klarade inte det. Tog både ett päron och en liten bit choklad. Jag har helt uteslutit frukt i två veckor nu! 

20 timmar sedan, Krystyna Moustafa sade:

Menar du att man får mer dopamin när du säger droppar rejält ? 

Tyvärr, det var så hemsk och jag klarade inte det. Tog både ett päron och en liten bit choklad. Jag har helt uteslutit frukt i två veckor nu! 

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.. på "svengelska"!

Dvs man får skilja lite på olika hormoner, Dopamin är ett måbrahormon, vars främsta uppgift är att förstärka positiva beteenden, dvs det är detta hormon som är starkt kopplat till beroendeproblematik.. iomed att det är personlighetsförändrande!

Iallafall om man utgår från normalfallet, dvs det som borde vara normalfallet iallafall.. man jobbar och sliter och får erkännande från kollegor och chefer för väl utfört arbete, när man väl då kommer hem så är man som regel trött men man har en normal halt dopamin som förstärker det beteendet, dvs att fortsätta jobba på och göra bra ifrån sig!

Men alla är kanske inte lika lycktligt lottade, då kan man ta till alkohol/godis/annat för att återställa dopaminnivån, man får sin belöning, men man är på en farlig väg.

Sen så till Serotonin och SSRI.. serotonin funkar lite på samma sätt, det påverkas väldigt mycket av ens sociala status/situation!

Först Dopamin;

"Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen."

https://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Sen Serotonin;

"Även om signalsubstansens ursprungliga syfte var att sprida budskapet i kroppen om djuret befinner sig i en näringsrik eller näringsfattig miljö så använder djur med avancerade nervsystem serotonin generellt till att indikera för kroppen om djuret befinner sig i en gynnsam eller ogynnsam miljö. Exempelvis påverkas serotoninkoncentrationen i nervsystemet hos leddjur och ryggradsdjur av djurets sociala status. När ett djur blir mätt eller vinner revirstrider höjs serotoninnivån i det tillfälligt. Om detta sker upprepade gånger under längre tid sker en anpassning i nervsystemet så att proportionerna mellan olika serotoninreceptorer förändras. Eftersom serotoninreceptorerna har olika effekt på djurets aggressivitet och könsdrift kan serotonin anpassa djurets beteende till dess sociala status.

Såväl deprimerade människor som undernärda rundmaskar uppfattar att de befinner sig i en ogynnsam miljö, men genom att behandla dem med serotoninhöjande antidepressiva läkemedel kan man få dem att bete sig som om de befann sig i en gynnsam miljö. Detta är dock inte odelat positivt eftersom människor med högre serotoninnivåer har lättare att acceptera orättvisa överenskommelser[3] och maskarna slösar energi på att försöka föröka sig istället för att leta efter födokällor i en näringsfattig miljö."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

Iallafall bägge är typiska signaler som signalerar att man borde byta habitat/social kontext.. lättare sagt än gjort!

On 2018-03-26 at 20:38, Krystyna Moustafa sade:

Jag förstår vad dopping är men du skrev " doppinin droppar in" och då undrade jag om man får mer doppinin när man äter strikt LCHF.