hippiegirl Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Hej, Sedan i måndags äter jag strikt lchf. Dessförinnan har jag varit gravid och inte ätit speciellt lchf, tvärtom har jag ätit massor med kolhydrater. Nu ammar jag mina tvillingar, inte helt och hållet, men nästan. Kollade upp lchf och amning innan jag startade och det verkade ok. Hur som helst, första morgonen efter lchf-start kunde jag knappast resa mig. Det var inte bara lite illamående eller yrsel. Jag var totalt försvagad, orkade knappt lyfta min ena bebis. Det kändes som den värsta influensan och jag skakade som om jag tände av. Men om det nu var så att det var mitt "sockerberoende" som gjorde detta så är det ju konstigt att jag inte är sugen på socker eller kolhydrater. (inte som man gör när man är beroende). Det har iaf fortsatt varje morgon, vilket inneburit att jag varit tvungen att ta ett par smörgåsar till frukost. Annars hade det inte fungerat. Känns bara trist att behöva käka de där smörgåsarna när jag väl har motivationen. Jag är alltså inte sugen på dem, men min kropp pallar bara inte. Jag har tidigare ätit så här strikt utan problem. Nån som har några bra tips eller funderingar? /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Hej, Sedan i måndags äter jag strikt lchf. Dessförinnan har jag varit gravid och inte ätit speciellt lchf, tvärtom har jag ätit massor med kolhydrater. Nu ammar jag mina tvillingar, inte helt och hållet, men nästan. Kollade upp lchf och amning innan jag startade och det verkade ok. Hur som helst, första morgonen efter lchf-start kunde jag knappast resa mig. Det var inte bara lite illamående eller yrsel. Jag var totalt försvagad, orkade knappt lyfta min ena bebis. Det kändes som den värsta influensan och jag skakade som om jag tände av. Men om det nu var så att det var mitt "sockerberoende" som gjorde detta så är det ju konstigt att jag inte är sugen på socker eller kolhydrater. (inte som man gör när man är beroende). Det har iaf fortsatt varje morgon, vilket inneburit att jag varit tvungen att ta ett par smörgåsar till frukost. Annars hade det inte fungerat. Känns bara trist att behöva käka de där smörgåsarna när jag väl har motivationen. Jag är alltså inte sugen på dem, men min kropp pallar bara inte. Jag har tidigare ätit så här strikt utan problem. Nån som har några bra tips eller funderingar? /C Hej! De första dagarna är ju värst sen vänder det och du blir pigg och glad.Jag tänker mest att du kan ta det sakta och kanske inte jättestrikt då du har små barn och måste orka i vardagen.Vill du äta smörgås gör Lchf bröd eller frallor istället det är ju mkt bättre än de andra.Men försök att hålla dig inom Lchf så du inte varvar för då mår man oftast sämre.Lycka till och håll ut det vänder!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Altså.. det är väl knappast den bästa perioden att äta strikt på.. kan du inte göra en kompromiss, där du äter en hälsosam kost bara, med en del rotfrukter till maten. Potatis, morötter och sådant är ju hälsosam mat fast de innehåller en hel del kolisar, det är ju socker, mjöl och andra renframställda kolhydrater som i princip saknar näring som man lika gärna kan vara utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hippiegirl Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Altså.. det är väl knappast den bästa perioden att äta strikt på.. kan du inte göra en kompromiss, där du äter en hälsosam kost bara, med en del rotfrukter till maten. Potatis, morötter och sådant är ju hälsosam mat fast de innehåller en hel del kolisar, det är ju socker, mjöl och andra renframställda kolhydrater som i princip saknar näring som man lika gärna kan vara utan. Altså.. det är väl knappast den bästa perioden att äta strikt på.. kan du inte göra en kompromiss, där du äter en hälsosam kost bara, med en del rotfrukter till maten. Potatis, morötter och sådant är ju hälsosam mat fast de innehåller en hel del kolisar, det är ju socker, mjöl och andra renframställda kolhydrater som i princip saknar näring som man lika gärna kan vara utan. Nä, du har nog rätt. Det är bara det att jag nu så gärna vill ha på mig mina vanliga kläder och tappa de där extra kilona efter graviditeten. Och jag vet att om man inte tar tag i det ganska snabbt så är risken stor att de "fastnar" och denna vikten blir det normala. Det vill jag inte ska inträffa. Men som sagt, lägga till nåt lite extra blir nog nödvändigt. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hippiegirl Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Hej! De första dagarna är ju värst sen vänder det och du blir pigg och glad.Jag tänker mest att du kan ta det sakta och kanske inte jättestrikt då du har små barn och måste orka i vardagen.Vill du äta smörgås gör Lchf bröd eller frallor istället det är ju mkt bättre än de andra.Men försök att hålla dig inom Lchf så du inte varvar för då mår man oftast sämre.Lycka till och håll ut det vänder!! Men Lchf-bröd innehåller ju heller inga kohydrater så det hjälper nog inte. Men jag hoppas det lugnar ner sig. Annars gör jag som Zepp skrev. Lägger till några kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts