MariaF Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Nu har jag hängt i detta forum sedan det var några dagar gammalt och jag tycker ju att jag kan "allt" efter 7år på LCHF. Döm om min bestörtning när jag idag lämnade blod och de mätte mitt blodtryck till 144/85..?! Jag som normalt ligger mer åt 105/65... I förra veckan skjutsade kollegorna hem mig (4mil enkel resa) för jag var visst alldeles blek och de tillät mig inte köra själv. Jag hade en fruktansvärd huvudvärk, något jag sällan har, och var illamående. (Kanske pga av blodtryck, tänker jag nu). För tre veckor sedan var jag hos Werlabs och tog blodprover (inget tryck, tyvärr) och allt var bra. Det enda som låg på en övre gräns var apo-kvoten, något jag misstänker har med mina hormonkrämer att göra. Jag tar DHEA (förstadie till testosteron och östrogen) och progesteron mot klimakteriebesvär. Matmässigt gör jag inget annorlunda än tidigare men jag har varit vidrigt hungrig ett tag. Knorr-i-magen-hungrig. Och sugen på mejerier som ost och grädde (går i perioder). Kan också lägga till att senaste tiden varit en känslomässig bergodalbana kring saker som rör min son, dvs stress. Vad i all sin dar kan skapa tillfälliga blodtryckshöjningar så? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 10 minuter sedan, MariaF sade: Nu har jag hängt i detta forum sedan det var några dagar gammalt och jag tycker ju att jag kan "allt" efter 7år på LCHF. Döm om min bestörtning när jag idag lämnade blod och de mätte mitt blodtryck till 144/85..?! Jag som normalt ligger mer åt 105/65... I förra veckan skjutsade kollegorna hem mig (4mil enkel resa) för jag var visst alldeles blek och de tillät mig inte köra själv. Jag hade en fruktansvärd huvudvärk, något jag sällan har, och var illamående. (Kanske pga av blodtryck, tänker jag nu). För tre veckor sedan var jag hos Werlabs och tog blodprover (inget tryck, tyvärr) och allt var bra. Det enda som låg på en övre gräns var apo-kvoten, något jag misstänker har med mina hormonkrämer att göra. Jag tar DHEA (förstadie till testosteron och östrogen) och progesteron mot klimakteriebesvär. Matmässigt gör jag inget annorlunda än tidigare men jag har varit vidrigt hungrig ett tag. Knorr-i-magen-hungrig. Och sugen på mejerier som ost och grädde (går i perioder). Kan också lägga till att senaste tiden varit en känslomässig bergodalbana kring saker som rör min son, dvs stress. Vad i all sin dar kan skapa tillfälliga blodtryckshöjningar så? Stress, absolut! Det är väl en av de viktigaste orsakerna till högt blodtryck... Har du provat meditera? Avslappning? Eller nåt annat som kan få ner din stressnivå? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 20 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Eller nåt annat som kan få ner din stressnivå? MAF...? Det är träning, meditation, egentid... Fast sen jag överansträngde mig har det blivit mindre... Och det har, när jag tänker efter, sammanfallit med känslostormarna. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Har som du normalt sett väldigt lågt tryck (110/60). I höstas var min svärmor väldigt sjuk och gick så småningom tyvärr bort. Hade mycket ont i huvudet under den tiden och mätte tillslut blodtrycket och det var mycket högre än vanligt, så jag gissar också på stressen! Trycket gick sedan tillbaka till mitt normala låga igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 46 minuter sedan, MariaF sade: MAF...? Det är träning, meditation, egentid... Fast sen jag överansträngde mig har det blivit mindre... Och det har, när jag tänker efter, sammanfallit med känslostormarna. Kanske värt att försöka ta upp det igen då... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Matsen Posted March 27, 2018 Popular Post Share Posted March 27, 2018 144/85 var väl inte så högt när det handlar om en enstaka mätning. Jag köpte en blodtrycksmätare för att kunna ta blodtrycket hemma i lugn och ro. Ibland kan man också få ett högre tryck när man tar hos läkaren. (vita rockeneffekten). 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 12 minuter sedan, Matsen sade: 144/85 var väl inte så högt när det handlar om en enstaka mätning. Nej, inte för de flesta men för mig som konstant ligger lågt (även när de mäter vid blodgivningen) så är det stor skillnad. Dessutom hade jag vidrig huvudvärk förra veckan och tror att det var trycket som orsakade den. Eftersom jag normalt ligger på 105-110 i övertryck och 60-70 i undertryck, oavsett när jag mäter (hemmamätaren hittar inte ens alltid trycket på mig), så undrar jag förstås vad som kan orsaka det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 55 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Kanske värt att försöka ta upp det igen då... Jag har ju inte slutat, har ju hållit igång det fram tills för ett par veckor sedan när jag sträckte (tror jag) en infästning nånstans i höften. Fram tills dess körde jag på, ett antal mil i veckan (runt 4 har det väl blivit sedan jag försökt få med sonen ut mer). Kanske behöver jag någon mjukare form av mindfulness också men blir nästan stressad av att "hinna" klämma in det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Det här är ett råd som jag sällan ger, men ett besök hos läkare kanske är nåt att fundera på. Sen tror jag att stress mycket väl kan vara orsaken både till det förhöjda blodtrycket och till huvudvärken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Det är väl det att jag inte känner mig stressad som gör att jag undrar. För någon månad sedan, när känslorna svallade som värst, ja, då var jag stressad. Men nu tycker jag att det lugnat sig och det är rätt lagom på jobbet och... för det mesta kommer jag ut, även om det inte alltid är MAF så springa eller gå. Ska naturligtvis hålla lite koll på trycket nu (det blir som med vågen förr, varje dag..! ). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: de mätte mitt blodtryck till 144/85..?! Jag som normalt ligger mer åt 105/65... Ett av de bättre medlen till att bli av med oron är att skaffa en tillförlitlig blodtrycksmätare, gärna av samma typ som brukar finnas på mindre läkarmottagningar med + - 3 mm Hg precision. Ditt normala pulstryck är ju 40 mmHg - helt OK för människor i 20-30-årsåldern. Sannolikt typiskt även en bit upp i åren för LCHF-are. Ditt pulstryck vid den senare mätningen (59 mm Hg) är inte på något sätt alarmerande. Under ett dagsförlopp (alltså beroende på när du besökte läkaren) kan blodtrycket variera mycket. "Vitrocksnervositet" tror jag knappast en veteran som du drabbas av. Det kanske kan vara bra att lista sådant som kan påverka blodtrycket: Det systoliska: (mm Hg) tyg över arm + 10 - 50 full urinblåsa + 10 - 15 korsade ben + 2 - 8 prat + 10 - 20 kroppsrörelse + 10-40 liggande + 3 - 5 för kort vila + 10 - 20 det diastoliska: spänd rygg + 8 - 10 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 39 minuter sedan, MariaF sade: Det är väl det att jag inte känner mig stressad som gör att jag undrar. För någon månad sedan, när känslorna svallade som värst, ja, då var jag stressad. Men nu tycker jag att det lugnat sig och det är rätt lagom på jobbet och... för det mesta kommer jag ut, även om det inte alltid är MAF så springa eller gå. Ska naturligtvis hålla lite koll på trycket nu (det blir som med vågen förr, varje dag..! ). Vet att du gillar att springa och MAF-träna. Tänker bara att kanske du kan uppleva stress just nu och kan ha nytta av att ev byta till att enbart använda dig av yoga för att varva ner och lugna mindful-promenader. - Kan tänka mig att progesteron(liknande) tillskott också kan påverka, du får läsa på om biverkningar tänker jag. Följer du Martina Johansson? - Jag tror att hon har mycket bra att komma med när det gäller "kvinnliga problem". Kanske vi skulle starta en utpräglad tjej-tråd här för att ventilera specifika "kvinnofrågor"?? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 14 minuter sedan, Nils Engström sade: Ett av de bättre medlen till att bli av med oron är att skaffa en tillförlitlig blodtrycksmätare, gärna av samma typ som brukar finnas på mindre läkarmottagningar med + - 3 mm Hg precision. Ditt normala pulstryck är ju 40 mmHg - helt OK för människor i 20-30-årsåldern. Sannolikt typiskt även en bit upp i åren för LCHF-are. Ditt pulstryck vid den senare mätningen (59 mm Hg) är inte på något sätt alarmerande. Blodtrycksmätare finns i huset (makens) men jag brukar inte kolla eftersom den sällan hittar nåt tryck alls på mig. Den bara pumpar sönder min arm. Skämt åtsido, jag har aldrig haft nån anledning att kolla även om jag gjort det ändå ibland. Och en bit upp i åren är jag. Innan LCHF, när jag var sisådär 40år hade jag också lågt tryck. Det kan jag inte påstå har påverkats (möjligen hållits kvar lågt). Och nej, trycket som mättes i morse var inte alarmerande men jag undrar vad som förorsakat det? Det lutar väl åt stress, fast jag inte känner mig stressad. Jag är förstås medveten om att kroppen kan känna stress även om jag inte upplever att jag är stressad. För jag har svårt att tro att trycket går upp av åtsittande kläder? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 3 minuter sedan, MariaF sade: För jag har svårt att tro att trycket går upp av åtsittande kläder? Bara om mätningen skett ovanpå beklädd arm. I övrigt finns många skäl till att en enstaka mätning kan bli missvisande... så du kan nog koppla av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 5 minuter sedan, kickilotta sade: Vet att du gillar att springa och MAF-träna. Tänker bara att kanske du kan uppleva stress just nu och kan ha nytta av att ev byta till att enbart använda dig av yoga för att varva ner och lugna mindful-promenader. - Kan tänka mig att progesteron(liknande) tillskott också kan påverka, du får läsa på om biverkningar tänker jag. Följer du Martina Johansson? - Jag tror att hon har mycket bra att komma med när det gäller "kvinnliga problem". Kanske vi skulle starta en utpräglad tjej-tråd här för att ventilera specifika kvinnoproblem?? Jo, jag har koll på både Martina och Mia Lundin. Och Sylvia på hormoni.se. Progesteronet har jag sett har yrsel och illamående som mindre vanlig biverkning. DHEA-krämen vet jag inte vilka biverkningar den kan ge. Att springa är för mig balsam för själen. Jag har aldrig musik i öronen utan lyssnar på de ljud som finns runt om. Extra trevligt så här års. Nu slog det mig att min ömma höft kan bidra med stress (utöver den oro över pojken jag säkert har i bakhuvudet) så tillvida att jag har en halvmara att springa i Alperna om 5 veckor. Ska träffa sjukgymnast för det idag. Summa summarium kan jag kanske vara mer stressad än jag uppfattar? Det är lätt att fastna i tanken stress=för många järn i elden samtidigt. Vi har klimakterietråden "Att övervintra klimakteriedimman" men den är ju lite åldersinriktad. Många som börjar med LCHF gör säkert det pga PCOS och liknande problem så en tjej-tråd är kanske inte fel? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Tänker att du bör följa ditt blodtryck i, säg, 14 dagar. Mät varje dag vid samma tid. Ha en liten enkel journal där du skriver dina värden och där du också kan skriva en liten kommentar om det har hänt något särskilt. - Man tror att man kommer ihåg... Att mäta så som jag föreslår kan visa om det finns " ett mönster", om du ligger för högt hela tiden, om din huvudvärk fortsätter osv. Vid mätning, ta det lugnt - sitt ner i ca 15-20 min innan mätning - sitt på en stol vid matbordet, lägg armen på bordet med en mjuk handduk under. Så det känns bekvämt. Mät alltid i samma arm och håll armen i ungefär hjärthöjd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 2 minuter sedan, Nils Engström sade: I övrigt finns många skäl till att en enstaka mätning kan bli missvisande... så du kan nog koppla av. Nu vet jag ju inte om så var fallet men jag misstänker att det var trycket som i förra veckan gav en så stark huvudvärk att jag mådde skit och fick lägga mig på kontorsgolvet nån timma innan jag kunde packa ihop mina saker. Då tillät inte kollegorna att jag körde hem själv. Självklart vill jag försöka komma åt orsaken till detta och är det stress, vilket de flesta ovan tycks tro, då vet jag vad jag måste göra. Men inte hur... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 3 minuter sedan, MariaF sade: Nu slog det mig att min ömma höft kan bidra med stress (utöver den oro över pojken jag säkert har i bakhuvudet) så tillvida att jag har en halvmara att springa i Alperna om 5 veckor. Ska träffa sjukgymnast för det idag. Summa summarium kan jag kanske vara mer stressad än jag uppfattar? Det är lätt att fastna i tanken stress=för många järn i elden samtidigt. Ja du kanske har något där... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Tyvärr, entusiastiska, drivna och trevliga människor är de som ofta går in i väggen... Man märker inte riktigt hur mycket man har på gång - det är ju så roligt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 13 minuter sedan, MariaF sade: Vi har klimakterietråden "Att övervintra klimakteriedimman" men den är ju lite åldersinriktad. Många som börjar med LCHF gör säkert det pga PCOS och liknande problem så en tjej-tråd är kanske inte fel? Vi är ju i olika skeden - så det vore säkert bra med en tråd där vi kan dela erfarenheter från olika åldrar... en del har ju kommit ut på andra sidan av klimakteriedimman - det har ljusnat. Det vore kul om fler vågar dela mer om träning, maten och livet oavsett hur gammal man är. - Mer systerskap! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 9 hours ago, MariaF said: Självklart vill jag försöka komma åt orsaken till detta och är det stress, vilket de flesta ovan tycks tro, då vet jag vad jag måste göra. Men inte hur... Inte för att jag tror dig ha drabbats av stress på det sätt som diskuteras i: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/filmer/statin-nation#2 in i filmen 1:05:00 men likväl är sättet de diskuterar stress mycket intressant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Som många andra tror jag också att det är stress. Kommer ofta efter en period av oro jobbiga händelser mm. När min dotter fick havandeskapsförgiftning och hade skyhögt bltr och samtidigt skulle genomgå en vanlig förlossning fick jag migrän liknande huvudvärk när hon började bli bättre. Den kvarstod ganska länge efteråt. Vem kan du ventilera din oro för sonen med. Det tror jag är det viktigaste. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Ibland kan det dyka upp den mest oväntade information i fikarummet! Satt och pratade med en man i dag på förmiddagen, som för två år sen blivit påkörd bakifrån i en korsning. Bilen blev skrot, men ingen gjorde illa sig, tyckte han... Efter en stund så kände han hur han fick som en "lårkaka" bak i nacken/skulderbladet. Vi pratade om hur han mådde nu och hur det gått och han var mycket bättre, han behövde inte äta morfin. MEN...han hade fått högt blodtryck! Aha, sa jag, av att äta morfinet? Nej, av att gå och ha ont... Han hade då fått informationen av två kärlkirurger om hur det ligger till. Om man blir sövd och ska opereras, så känner man ju ingenting (om allt går som det ska...) MEN...kroppen reagerar ändå med högt blodtryck och hög puls när de börjar skära i kroppen! Kroppen reagerar fast smärtcentrum i hjärnan är bortkopplat av sövningen... Därför, om man går med smärta, och lär sig "hantera" smärtan, så kan man få högt blodtryck av det! Det behöver inte alltid var jättekraftig smärta heller, om jag förstod det rätt, men kontinuerlig... Tänkte på din onda höft.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 11 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Därför, om man går med smärta, och lär sig "hantera" smärtan, så kan man få högt blodtryck av det! Det behöver inte alltid var jättekraftig smärta heller, om jag förstod det rätt, men kontinuerlig... Det tror jag är helt riktigt. Smärta ger högre blodtryck, det är en välkänd kroppslig reaktion. Jag tror att de som har ständigt pågående smärta kan drabbas av ett konstant högt blodtryck. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 9 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Det behöver inte alltid var jättekraftig smärta heller, om jag förstod det rätt, men kontinuerlig... Det är ju intressant att även låg, långvarig smärta kan orsaka högre tryck. Min smärta började i den andra höften i fjol och jag har haft känningar sen dess. Nu kom andra höften ganska nyligen men ytterligare en liten bäck. Sedan oro kring pojken på det. Och frustration över att inte kunna maffa ordentligt (pulsen drar iväg) eftersom stress sabbar pulsen. Och risken att inte kunna springa halvmaran om 5v... Det är nog sammantaget mer än jag vill erkänna... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Här en länk om hur stress av olika slag får kroppsligt uttryck - dvs hela kroppen påverkas. Allt som står i artikeln vill man inte skriva under på som lchffare - men det mesta är nog helt relevant. http://topphalsa.se/9-saker-som-hander-i-din-kropp-om-du-stressar/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 BLodtrycket vet jag inte men om jag springer och börjar tänka på saker som gör mig förbannad så ökar min puls markant... och kan jag då inte släppa det så kommer jag inte ner till normal puls igen.... Så stress och tankemönster påverkar definitivt... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 8 minuter sedan, jesper sade: BLodtrycket vet jag inte men om jag springer och börjar tänka på saker som gör mig förbannad så ökar min puls markant... och kan jag då inte släppa det så kommer jag inte ner till normal puls igen.... Så stress och tankemönster påverkar definitivt... ...och blodtrycket ökar också Jesper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Mätt blodtrycket på Skärtorsdagskvällen. 121/91. Övertrycket känns ju normalt. Undertrycket ligger en bit ovanför mitt vanliga 65... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 2 minuter sedan, MariaF sade: Mätt blodtrycket på Skärtorsdagskvällen. 121/91. Övertrycket känns ju normalt. Undertrycket ligger en bit ovanför mitt vanliga 65... Bra, känn ingen oro! Glad påsk till dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2018 Author Share Posted April 3, 2018 I senaste inlägget från min kompis Maffetone prats om hur olika små stressorer ackumuleras. Allt från irritation över att datorn inte funkar till droger som socker och cigaretter (och överträning) stressar kroppen även om man inte tror att "så lite" kan påverka så mycket. Intressant. Känner att jag gjort rätt som struntat i de smutsiga fönstrena i påskhelgen och bara varit. https://philmaffetone.com/minimal-deadly-dose/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 3, 2018 Share Posted April 3, 2018 Min definition av stress är "situationer man inte kan påverka". Eller möjligen känslan av att det inte är bra, men man inte kan göra något åt det. Om det sedan är för mycket att göra, hot av något slag, känslan av att inte räcka till, ren vantrivsel, eller knöliga sega datorer... Iofs borde kroppslig träning (spring ifrån den sabeltandade tigern; puh, nu är det bra igen) vara en hjälp, för det är ju ändå det som stressreaktionen är till för...men i vilken omfattning vågar jag inte yttra mig om. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2018 Author Share Posted April 3, 2018 4 minuter sedan, Effie sade: Min definition av stress är "situationer man inte kan påverka" Fysiologiskt händer samma saker i kroppen oavsett om det upplevs roligt eller jobbigt. Återhämtning är så viktigt - men svårt om det man gör fortfarande är kul... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 12 timmar sedan, MariaF sade: Återhämtning är så viktigt - men svårt om det man gör fortfarande är kul... och det berättar du för mig...som har så sanslöst svårt att saga nej till sånt som är kul...men försöker, stenhårt :-/ Jo, det är absolut viktigt...det roliga är inte roligt, utan bara ytterligare ett måste, om man känner sig utsmetad over tiden. Jag vet. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts