Charlie Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Hej, jag ber på förhand om ursäkt om min fråga är felplacerad eller om liknande tråd redan finns. Jag är 50 år och har precis börjat (5 dagar) med lchf då jag knappt klarar av mitt jobb (fysiskt) längre och ser det som en stor (enda!) möjlighet att få ordning på mitt fysiska liv. Jag vägde 130 kg för ett år sedan, efter en 7 veckors sjukskrivning pga fotproblem gick jag upp till 140 kg. När jag i november 2017 så äntligen fick tid för operation av min fot (ej viktrelaterat) så visade vågen 145 kg. Då jag varit sjukskriven sedan början av november till mitten av mars och knappt kunde röra mig de första månaderna så tror jag att jag passerat 150 kg! Jag har alltid ätit en herrans massa snabb/skräpmat kombinerat med läsk och i 20-25 års tid druckit 4-5 liter starköl dagligen. Jag har trots detta alltid haft bra blodvärden, kolesterol osv vid företagets hälsokontroller, det enda som varit dåligt är levervärden och högt blodtryck som jag nu medicinerar mot sen ca 2 år. När jag var ca 30 år vägde jag drygt 90 kg vilket jag gillade och det vore en dröm att nå dit igen även om jag inte har så stora förhoppningar. Det enda problem jag haft under dessa dagar är att jag vaknat två mornar med pannknack men det har gett med sig efter 1-2 timmar. Sötsug har jag inte alls känt av, alla kanske inte har det eller så kanske det infinner sig snart! Så till sist min lilla undran, tror ni jag ligger bra till för en snabb viktnedgång med tanke på de ohyggliga mängder läsk, skräpmat och öl jag vräkt i mig under åren? Mvh Charlie. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted March 27, 2018 Popular Post Share Posted March 27, 2018 Hej och välkommen, Charlie! Här uträttar vi underverk, vill du däremot ha mirakel kan det ta lite längre tid..! Du är man. Du är inte ung men inte heller lastgammal. Du bör ha det relativt lätt att komma igång med viktminskning. Om du istället siktar lite högre, mot god hälsa, kan du behöva ladda upp med lite tid och envishet. Om du druckit stora mängder öl så pass länge är nog flera av dina organ påverkade och det är oerhört viktigt att du stärker dessa näringsmässigt så bra du kan istället för att komma med ett nytt påfund och jaga kilon. Förbered dig på en del omställningsbesvär. Försök få i dig salt (en tsk salt i vatten eller som shot) vilket bör lindra yrsel, huvudvärk och sånt och låt det ta sin tid. Det är värt det! Lycka till! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Hej Charlie, att komma hit är ett steg i en kanske ny livsstil och välkommen till denna fantastiska värld med otroligt god mat. Gå med i 2 veckors utmaningen och få den skjuts in i LCHF och bry dig inte om du tappar ett halvt kilo om dagen eller mindre, personligen ser jag inte LCHF som någon mirakelkur utan en förändring av din livsstil och bättre hälsa. Stort lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 33 minutes ago, MariaF said: Hej och välkommen, Charlie! Här uträttar vi underverk, vill du däremot ha mirakel kan det ta lite längre tid..! Du är man. Du är inte ung men inte heller lastgammal. Du bör ha det relativt lätt att komma igång med viktminskning. Om du istället siktar lite högre, mot god hälsa, kan du behöva ladda upp med lite tid och envishet. Om du druckit stora mängder öl så pass länge är nog flera av dina organ påverkade och det är oerhört viktigt att du stärker dessa näringsmässigt så bra du kan istället för att komma med ett nytt påfund och jaga kilon. Förbered dig på en del omställningsbesvär. Försök få i dig salt (en tsk salt i vatten eller som shot) vilket bör lindra yrsel, huvudvärk och sånt och låt det ta sin tid. Det är värt det! Lycka till! Tack Maria & Marie! Angående det fetade så förstår jag inte riktigt vad du menar! Jag har länge vetat om att min livsstil varit oerhört destruktiv, men det var först när jag började få svårt med mitt dagliga fysiska arbete som jag verkligen förstod att nu är det j***ar i mig dags att ta tag i problemet som jag så länge skjutit på. Gör jag fel som testar lchf tycker du, och i sånt fall vad rekommenderar du? Jag vet inte riktigt hur jag annars ska tolka det understrukna! Jag förstår att detta inte kommer bli en dans på rosor, men ett första steg mot god hälsa för mig är helt enkelt att sluta dricka öl och gå ner i vikt. Detta sätt känns som det mest radikala för någon i min situation, jag måste ju börja nånstans! Jag kan absolut ha fel men man måste ju testa sig fram antar jag. Mvh Charlie. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Hej Charlie, och välkommen till forumet. Jag är övertygad om att du gör helt rätt val när du väljer LCHF (är övertygad om att MariaF också tycker det). Det jag ofta brukar säga är att man inte i första hand ska sikta på viktminskning, utan på hälsa. Med hälsan följer sannolikt också viktminskning, men kanske inte att man rasar i vikt. Mitt tips är att du följer Maries tips, och går med i 2-veckorsutmaningen. Där får du recept på näringstät och god mat. Om du av olika anledningar inte vill göra det så är vi många här som gärna överöser dig med en massa goda råd, vare sig du vill eller inte Lycka till med ditt projekt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Lycka till med din hälsoresa! Var beredd på kommande välmående! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 5 timmar sedan, Charlie sade: Gör jag fel som testar lchf tycker du, och i sånt fall vad rekommenderar du? Jag vet inte riktigt hur jag annars ska tolka det understrukna! Självklart ska du testa LCHF! Det var din rubrik som gjorde att jag uppfattade att ditt primära mål är att gå ner i vikt (det är rätt vanligt att det är det när man testar LCHF) och jag försökte skoja lite kring det. Förlåt om det inte blev helt tydligt. När man överbelastat kroppen med skräp i olika former en längre tid är det dock viktigt att försöka få till en hälsosammare livsstil med viktminskning som bieffekt, snarare än tvärtom, precis som SGK skriver om. För många kan jakten på att tappa kilon bli ytterligare en stressor och belastning för kroppen medan ett fokus på att läka får vikten att normaliseras. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 @Charlie du står inför mer än bara viktnedgång, en livsstilsförändring. Så vilken diet du väljer spelar mindre roll bara du håller dig ifrån skitmat mer än du gjort innan. Sockersötad läsk, öl, pizza osv. Sen finns det ingen direkt koppling mellan hälsa och LCHF även fast många vill tro det. Är du ute efter hälsoperspektiv så ska du köra veganskt all in. Har du någon och "hålla i handen" under tidens gång så kommer det gå så mycket lättare. Lite inspiration är denna tjejen. http://bumbisresa.blogg.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 9 minuter sedan, Christofer sade: Är du ute efter hälsoperspektiv så ska du köra veganskt all in Jag skulle ju inte saga att veganskt är hälsosamt. Är man väldigt insatt, äter varierat och rätt (och dessutom har rätt genuppsättning som kan hantera alla förstadier till vitaminer), och tar en del kosttillskott, så kan man nog må bra. Det är mycket lättare med LCHF. Men även där ska man äta bra mat och varierat. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 @Effie Vegansk kost är det mest hälsosamma kostalternativet som finns, att föreslå kosttillskott och börja prata genuppsättningar blir way off. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 6 minuter sedan, Christofer sade: @Effie Vegansk kost är det mest hälsosamma kostalternativet som finns, att föreslå kosttillskott och börja prata genuppsättningar blir way off. Om du hela tiden förordar vegansk kost, hur kan det då komma sig att du hänger i ett LCHF-forum? Är det för att du ska försöka omvända världen? Ja, som du förstår så håller jag inte med dig om att vegansk kost är det mest hälsosamma. Läs Vegomyten om du inte gjort det. Jag är helt övertygad om att vi behöver animaliskt fett, till att börja med. Vi behöver dessutom animaliskt protein, då kroppen inte lika lätt kan tillgodogöra sig vegetariskt protein. En vegansk kost innebär dessutom betydligt mycket mera kolhydrater än vad jag anser att de flesta mår bra av, så även där går det i motsatt riktning. Personligen skulle jag inte överleva på vegansk kost då jag har en födoämnesintollerans i grunden så jag inte TÅL det som är basfödan i vegansk kost,,, 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 1 timme sedan, Christofer sade: LCHF även fast många vill tro det Nu är du återigen igång med din gallimatias. Kan du aldrig komma med något vettigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 @Jamtlandstjej Det är mest hälsoaspekter med vegansk kost och man lever dessutom något år längre. Vad gäller din syn på vegetariskt protein så stämmer inte det. Det saknas vitaminer/mineraler som du har i Animaliskt protein B12 för att nämna en. Sen får du gärna tycka att kolhydrater är dåligt, men verkligheten är annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 27 minuter sedan, Christofer sade: @Effie Vegansk kost är det mest hälsosamma kostalternativet som finns, att föreslå kosttillskott och börja prata genuppsättningar blir way off. Jag hoppas du är medveten om att du absolut måste äta B12-tillskott om du är vegan; annars får du med tiden allvarliga skador på nervsystemet. Det är inget som jag har hittat på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 54 minuter sedan, Christofer sade: Sen får du gärna tycka att kolhydrater är dåligt, men verkligheten är annorlunda. Det hjälper inte att du upprepar dig för du har som vanligt helt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 17 timmar sedan, Charlie sade: Jag har alltid ätit en herrans massa snabb/skräpmat kombinerat med läsk och i 20-25 års tid druckit 4-5 liter starköl dagligen. ... tror ni jag ligger bra till för en snabb viktnedgång med tanke på de ohyggliga mängder läsk, skräpmat och öl jag vräkt i mig under åren? Mvh Charlie. Om du slutar att dricka öl och läsk är jag övertygad om att det kommer att visa sig på vågen. Öl innehåller snabbsmälta kolhydrater som stänger av din fettförbränning. Ur Kostdoktorns guide för alkohol: Det finns nämligen en anledning till att man säger ölmage. Öl innehåller mängder av kolhydrater – och kallas ibland för flytande bröd. Drycker och LCHF - bäst och sämst Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Hej Charlie och välkommen hit! Du kan nog vänta en ganska snabb viktnedgång till en början och att du då kommer att bli mer och mer rörlig. Vilket gör livet mycket roligare! Förhoppningsvis kommer du också att kunna minska/sluta helt med din blodtrycksmedicin, vilket många vittnat om, så håll lite koll om du börjar känna dig låg. Här på forumet finns mycket bra info och många goda råd..(tydligen hänger även irriterade veganer här också..) Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 Tack alla för era peppande ord, verkligen snällt av er! För ca 18 månader sedan lade jag ner öldrickandet under 6 veckor pga att levern gjorde sig påmind, men åt fortfarande samma skräpmat som vanligt. Trots det så gick jag ner i vikt, hur mycket vet jag ej, men mitt arbetstöj (hängselbyxor) som tidigare suttit som ett korvskinn blev alldeles löst och hängde sladdrigt. Det var med anledning av detta jag på något sätt fick för mig att det kanske skulle kunna gå extra fort för mig att gå ner i vikt. Sluta med öl kombinerat med lchf, en superkombo liksom! Så länge det går åt rätt håll så kommer jag att vara nöjd och fortsätta, jag förväntar mig inga mirakel. Det som känns svårast så här efter knappt en vecka är maten, järnspikar så jag längtar efter hamburgare, pizza, kebab och carbonara! Men jag tänker kämpa på och väntar med spänning(!) på att töjet börjar kännas mer löst och ledigt! @Tureborgaren Jag har läst det du länkade tidigare och även blivit medlem hos DietDoctor. Tack åter igen alla, mvh Charlie. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Och nu kommer ett av de där tipsen jag skrev om tidigare Jag äter pizza varje vecka, men istället för traditionell pizzadeg gör jag en pizzabotten på ägg och riven ost. För en person kan det nog vara lagom med 1 ägg och 1 dl riven ost. Man brer ut det på en plåt med bakplåtspapper och gräddar i ca 15 minuter, 175 °. Sedan lägger man på sin favoritfyllning, som ju sannolikt är enligt LCHF. Jag brukar ha lök, lite blandade grönsaker, oliver, paprika, salami (köper en ekologisk med 0 g kolhydrater, men det fungerar ju med skinka, räkor, tonfisk, oxfilé eller det man vill) och buffelmozzarella. Fungerar så klart med mera riven ost också. Sen är jag inte heller snål med Bearnaissås. Fantastiskt gott tycker jag Det finns en massa andra varianter på LCHF-pizzabotten också. De kan vara baserade på köttfärs, blomkål eller kanske nåt annat som är mer likt "originalet". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 8 timmar sedan, Charlie sade: Tack alla för era peppande ord, verkligen snällt av er! För ca 18 månader sedan lade jag ner öldrickandet under 6 veckor pga att levern gjorde sig påmind, men åt fortfarande samma skräpmat som vanligt. Trots det så gick jag ner i vikt, hur mycket vet jag ej, men mitt arbetstöj (hängselbyxor) som tidigare suttit som ett korvskinn blev alldeles löst och hängde sladdrigt. Det var med anledning av detta jag på något sätt fick för mig att det kanske skulle kunna gå extra fort för mig att gå ner i vikt. Sluta med öl kombinerat med lchf, en superkombo liksom! Så länge det går åt rätt håll så kommer jag att vara nöjd och fortsätta, jag förväntar mig inga mirakel. Det som känns svårast så här efter knappt en vecka är maten, järnspikar så jag längtar efter hamburgare, pizza, kebab och carbonara! Men jag tänker kämpa på och väntar med spänning(!) på att töjet börjar kännas mer löst och ledigt! @Tureborgaren Jag har läst det du länkade tidigare och även blivit medlem hos DietDoctor. Tack åter igen alla, mvh Charlie. Först o främst välkommen och jag ser att du fått olika kommentarer redan, bland annat veganska, från en vegan som hänger här och komenterar emellanåt! Iallafall så är jag övertyg om att du skulle rasa i vikt på en strikt vegansk kost.. för det blir fan så¨svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.. då brukar man oxå gå ner i vikt! Hur som helst.. LCHF är varken vegansk eller animalisk utan blandkost.. men en del är sk vegetarianer så det är sällan något problem, dvs olika vegetarianer äter hur som helst en del animalier! Soo what to do.. ja altså alla de där ölen är ju lixom som du själv är inne på inte någon hälsokost iallafall.. så då är jag mer inne på typ Leif GW-dieten, i princip LCHF för det mesta och alkoholstopp halva året,, men nu så har han vad jag läst inskränkt alkoholen ännumera! Så här är det.. det går skitlätt att gå ner på vegansk diet, likaså på strikt LCHF, problemajset är den mentala omställningen/livstilsförändringen som ofta inte bara trillar över en av slump! Iallafall så dras vi alla med en massa bagage, förutom att vi skall fungera i en viss kontext.. hur som helst det handlar om att vara vuxen och sen gestalta sitt eget liv. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post perra81 Posted March 29, 2018 Popular Post Share Posted March 29, 2018 On 2018-03-27 at 15:49, Charlie sade: Hej, jag ber på förhand om ursäkt om min fråga är felplacerad eller om liknande tråd redan finns. Jag är 50 år och har precis börjat (5 dagar) med lchf då jag knappt klarar av mitt jobb (fysiskt) längre och ser det som en stor (enda!) möjlighet att få ordning på mitt fysiska liv. Jag vägde 130 kg för ett år sedan, efter en 7 veckors sjukskrivning pga fotproblem gick jag upp till 140 kg. När jag i november 2017 så äntligen fick tid för operation av min fot (ej viktrelaterat) så visade vågen 145 kg. Då jag varit sjukskriven sedan början av november till mitten av mars och knappt kunde röra mig de första månaderna så tror jag att jag passerat 150 kg! Jag har alltid ätit en herrans massa snabb/skräpmat kombinerat med läsk och i 20-25 års tid druckit 4-5 liter starköl dagligen. Jag har trots detta alltid haft bra blodvärden, kolesterol osv vid företagets hälsokontroller, det enda som varit dåligt är levervärden och högt blodtryck som jag nu medicinerar mot sen ca 2 år. När jag var ca 30 år vägde jag drygt 90 kg vilket jag gillade och det vore en dröm att nå dit igen även om jag inte har så stora förhoppningar. Det enda problem jag haft under dessa dagar är att jag vaknat två mornar med pannknack men det har gett med sig efter 1-2 timmar. Sötsug har jag inte alls känt av, alla kanske inte har det eller så kanske det infinner sig snart! Så till sist min lilla undran, tror ni jag ligger bra till för en snabb viktnedgång med tanke på de ohyggliga mängder läsk, skräpmat och öl jag vräkt i mig under åren? Mvh Charlie. Välkommen hit. Du gör så rätt att välja den här kosten eller "dieten". Vi här på forumet föredrar att se det som en livsstil som är hälsosam och som man bör fortsätta med. Troligtvis kommer kilona att rasa, du kommer att må bättre och bli mycket piggare. Hoppas du håller i den här kosten, själv har jag kört på detta i 10 år snart. Har du frågor eller undran så bara fråga på här, inga frågor är dumma Sen har vi någon enstaka person här på forumet som är emot LCHF trots att det är ett LCHF-forum, tycker du kan ignorera den personen Ett annat bra ställe att få inspiration är Ketogruppen på Reddit. Keto är som jag förstått det ungefär som strikt LCHF. Där har många amerikaner hittat lowcarbhighfat och får så klart väldigt bra resultat. Mängder med folk som reverserar sin diabetes typ 2, gå ner i vikt, får bättre blodvärden och allmänt mår mycket bättre. https://www.reddit.com/r/keto/ Lycka till! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 On 2018-03-28 at 11:40, Charlie sade: @Tureborgaren Jag har läst det du länkade tidigare och även blivit medlem hos DietDoctor. Tack åter igen alla, mvh Charlie. Jag önskar dig all lycka på vägen till ett hälsosammare liv. Här på DietDoctor finns så mycket kunskap och inspiration att ta del av. Jag blir glad att höra att du nu är en i vårt gäng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts