RolleE Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Hej! Nu var jag nog borta den dagen vi pratade om kolhydrater i skolan? Men på innehållsförteckningen på matvaror kan det stå 10 g kolhydrater varav 2 g socker arter. Är inte kolhydrater socker (monosackarider bl.a.) Hur kan det vara dubbelt så mycket kolhydrater som sockerarter??? Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Där kan vara 8 g stärkelse och 2 g sukros t.ex. Socker på innehållsförteckningar är som jag förstår det endast mono- och disackarider. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 23 minuter sedan, RolleE sade: Hej! Nu var jag nog borta den dagen vi pratade om kolhydrater i skolan? Men på innehållsförteckningen på matvaror kan det stå 10 g kolhydrater varav 2 g socker arter. Är inte kolhydrater socker (monosackarider bl.a.) Hur kan det vara dubbelt så mycket kolhydrater som sockerarter??? Rolle på Österlen Enligt svensk livsmedelslagstiftning så skiljer man på mono- och di-sackarier resten är stärkelse, dvs oftast kedjor och glukos eller fruktos! Fibrer redovisas för sig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Är inte stärkelse kolhydrater (polysackarid)? d.v.s. blir glukos i kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 kolhydrater sockerarter stärkelse sukros monosackarid disackarid kedjor glukos fruktos polysackarid Var det nån som blev klokare? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 29 minutes ago, RolleE said: Är inte stärkelse kolhydrater (polysackarid)? d.v.s. blir glukos i kroppen? I allra högsta grad. Men vad saker blir i kroppen står inte på förpackningen ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 Det ska man tydligen lista ut själv? Då är ju kolhydrat en sockerart eller.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 Socker är en kolhydrat. Kolhydrat är samlingsnamnet för allt, litet som stort, som är uppbyggt av enkla sockermolekyler (monosackarid). Gemensamt för de digesterbara kolhydraterna är att de blir socker (i huvudsak glukos) i magen. Detta betyder också att den allmänna uppfattningen att socker är dåligt med kolhydrater bra är helt motsägelsefull. Antingen är man för båda eller emot. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 27, 2018 Author Share Posted March 27, 2018 13 minuter sedan, The Biochemist sade: Socker är en kolhydrat. Kolhydrat är samlingsnamnet för allt, litet som stort, som är uppbyggt av enkla sockermolekyler (monosackarid). Gemensamt för de digesterbara kolhydraterna är att de blir socker (i huvudsak glukos) i magen. Detta betyder också att den allmänna uppfattningen att socker är dåligt med kolhydrater bra är helt motsägelsefull. Antingen är man för båda eller emot. Tack, då är jag på banan igen, då är "varav sockerarter" bara för att dölja att det bara är socker... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Kolhydrater är fibrer, sockerarter och stärkelse. Det kan alltså även vara fibrer. Det är en väsentlig skillnad om de kolhydraterna man äter är fibrer eller socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 39 minuter sedan, stefpahl sade: Kolhydrater är fibrer, sockerarter och stärkelse. Det kan alltså även vara fibrer. Det är en väsentlig skillnad om de kolhydraterna man äter är fibrer eller socker. Hur mycket är fiber och hur mycket är sackarider och hur mycket av stärkelsen är inte sackarider och hur vet man det? Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 26 minuter sedan, RolleE sade: Hur mycket är fiber och hur mycket är sackarider och hur mycket av stärkelsen är inte sackarider och hur vet man det? Rolle på Österlen Mah.. sockerarter är sockerarter, (dvs mono- och dis-ackarider) stärkelse är en annan sak, fibrer något ytterligare och det gäller även RS! Såå, egentligen inget större fel på innehållsdeklarationerna.. frågan är bara om folk begriper skillnaden? Dvs.. iallafall har jag för mig det så började folk inse att socker bör man undvika/minimera iallafall, och så skulle man kunna skilja ut produkter där producenten tillsatt mono och di sackarider.. till skillnad om de förekommer naturligt! Såå om man skall vara snäll.. det brukar jag vara för det mesta, så är det oftast betydligt nyttigare om de digesterbara kolhydraterna kommer från naturliga råvaror, för då brukar det som regel oxå följa med en del näring.. samt fibrer! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted March 28, 2018 Popular Post Share Posted March 28, 2018 Kemiskt är fibrer också kolhydrater men inte biologiskt. Monosackarider går att sätta ihop med olika kemiska bindningar. Vissa typer kan inte människor bryta ned och de kallar vi då för fibrer. RS är också fiber men består av bindningar som vi kan bryta ned men 3D strukturen gör att våra enzymer inte kommer åt dem. Detta är dock beroende på omgivningen (temp, pH osv) så en RS kan ena stunden vara fiber och nästa en kolhydrat. Vanliga fibrer ändrar inte form skälva men bakterier brukar kunna bryta med dem. Oftast till fettsyror. Det hela är som lego med ca 20 bitar (monosackarider) som går att bygga olika strukturer av. Ibland sitter de ihop hårt (fiber) ibland, ibland löst (kolhydrat). Det alla har gemensamt är att om de går sönder är det bara legobitar kvar och man ser inte vad det var från början. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Jaha, då tappade jag fotfästet igen, om det står 10 g kolhydrater och varav 4 g sockerarter så finns det inte mer än 4 g monosackarider eller vad som anges i produkten för övrigt? Är allt som är sackarider angett i innehållsförteckningen?  Att våga är att förlora fotfästet för en liten stund, att inte våga är att förlora sig själv. (Søren Aabye Kierkegaard) Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Totalt är det 10g kolhydrater. Av dessa är 4 g socker. Med socker menad mono eller disackarider på en innehållsförteckning. Fibrer ska redovisas för sig själv i Sverige. I vissa länder är det inte så. Då kan det stå 10g kolhydrater, varav 4g socker, varav 3g fiber. I ett sådant fall är det bara 7g kolhydrater kroppen kan använda. I vissa länder skriver man då NET carbs = 7g. I Sverige står det helt enkelt 7g kolhydrater och 3g fibrer i det fallet Ur ett LCHF perspektiv behöver man bara bry sig om totalen av kolhydrater (inkl sockeralkoholer). Allt tas upp som socker hur som helst i kroppen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 The Biochemist@ "Ur ett LCHF perspektiv behöver man bara bry sig om totalen av kolhydrater (inkl sockeralkoholer). Allt tas upp som socker hur som helst i kroppen." Det trodde jag också innan de senaste inläggen ? Så det intressanta är då om det innehåller 10 g kolhydrater, hur många gram tas upp som socker i kroppen? Rolle på Österlen, där snöstormen börjar nu utanför fönstret och ska hålla på i 14-15 timmar? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 57 minuter sedan, RolleE sade: Så det intressanta är då om det innehåller 10 g kolhydrater, hur många gram tas upp som socker i kroppen? Min tolkning är att ALLT tas upp som socker av någon form, för dig och mig är det helt egalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Alla kolhydrater tas upp som socker (monosackarider). Vi kan inte ta upp kolhydrater. Därav det tidigare påståendet att man inte kan vara emot socker men för kolhydrater. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 The Biochemist@ Tack nu är jag trygg i min kunskap igen?............. Människorna tycks inte ha fått språket för att dölja sina tankar, utan för att dölja att de inga tankar har. (S.A.Kierkegaard) Rolle på Österlen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 . Ät inte påskgodis - gör något roligt ihop istället 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 7 timmar sedan, RolleE sade: The Biochemist@ Tack nu är jag trygg i min kunskap igen?............. Människorna tycks inte ha fått språket för att dölja sina tankar, utan för att dölja att de inga tankar har. (S.A.Kierkegaard) Rolle på Österlen Jag upprepar.. det som anges som kolhydrater i Sverige/EU är digesterbara kolhydrater, dvs di- mono- sakarider samt stärkelse, fibrer = polysackarider redovisas separat! Oandrasidan så kan man även köpa produkter från USA och de har ett litet annat upplägg, de redovisar alla kolhydrater men använder då varav netcarbs för de som är digesterbara! Summa summarum, sverige/EU.. kolhydrater = Netcarbs i USA på ett ungefär iallafall! Dvs i Sverige/EU så handlar det då mer om att skilja stärkelse från sockerarter, i USA ser man mer till kalorier, dvs sk RS och lite andra fibrer kan jäsas i tjocktarmen till SCFA, som då tillför en del kalorier.. upp till cirka 5E% av vårt energibehov½! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts