AML Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Läser Anders Hansens "Hjärnstark". På sidan 157 skriver han att nybildningen av hjärnceller försämras av stress, sömnbrist m.m OCH en kost med mycket fett, särskilt mättat fett -smör och ost. Letat efter någon studie han kan ha refererat till men nix. Letar febrilt på nätet och får många träffar på "demens", det är möjligt att man ser höga blodfetter/högt blodtryck m.m. (metabol sjukdom) som en risk för demens och gör kopplingen höga blodfetter-högt intag av mättat fett. Någon klurig person som känner igen någon studie eller själva kanske läst Hjärnstark och fattat direkt vad det handlar om? Jag tänker att Anders Hansen är en smart, välutbildad människa som tänkt till... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matsen Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Har han verkligen inte referenser till studier i boken? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Jag har inte läst boken och känner inte till några studier. Däremot kopplade jag till "Svara doktorn", Sven-Erik Nordin, som skrev om demens i ett inlägg häromdagen. Det verkar ligga ett gediget arbete bakom den texten. Han nämner specifikt att man bör äta kokosolja, som ju består av ca 93 % mättat fett (åtminstone min burk). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Tips på nyttigare läsning (från Annika Dahlkvists blogg): http://www.svaradoktorn.se/435896354 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Visat i studier på manliga möss: High‐fat diet impairs hippocampal neurogenesis in male rats. 2006 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-1331.2006.01500.x In this study, we show that just 4weeks of feeding a diet rich in fat ad libitum decreased hippocampal neurogenesis in male, but not female, rats. A high-fat diet impairs neurogenesis: Involvement of lipid peroxidation and brain-derived neurotrophic factor. 2010 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304394010009572 Male C57BL/6 mice were divided into two groups and maintained on either a normal diet (ND) or HFD. Seven weeks of HFD significantly decreased the numbers of newly generated cells in the dentate gyrus of the hippocampus without neuronal loss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Det enda jag lyckades hitta var detta (länk till själva studien i artikeln): https://www.forbes.com/sites/daviddisalvo/2015/11/30/how-a-high-fat-diet-could-damage-your-brain/#56606dd0661c Studien var på möss, de fick massa mättat fett, inflammation och vikt gick upp, ledde till skadade synapser. Men varför antar de att samma sak händer i människor? En viss skillnad är det ändå på möss och människor. Jag tänker mig att möss är mer anpassade för att äta frön och annat de hittar. Medan människan är mer av en allätare. På människor finns det observationsstudier där de som har mer mättat fett i kosten också drabbas mer av Alzheimers, demens, etc. Men med de studierna är det samma problem som vanligt, rent generellt så lever de som äter mer mättat fett mer ohälsosamt. Man kan inte veta om det är just fettet som är boven. Går inte att bevisa kausalitet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AML Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 Tack för alla tips och tankar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 2 timmar sedan, RobertAnd sade: Men med de studierna är det samma problem som vanligt, rent generellt så lever de som äter mer mättat fett mer ohälsosamt. Man kan inte veta om det är just fettet som är boven. Går inte att bevisa kausalitet. Va - mättat fett- dåligt levene? -Lchf-kosten då? Det är skillnad på fett och fett. During the first eight weeks, the blood tests between the two groups of mice were roughly the same, although the high-fat group gained weight. Vad är det man pratar om här? Vi vet att man inte blir fet av fett. - Ännu en konstig studie som går livsmedelsindustrins ärenden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 29 minuter sedan, kickilotta sade: Va - mättat fett- dåligt levene? -Lchf-kosten då? Det är skillnad på fett och fett. During the first eight weeks, the blood tests between the two groups of mice were roughly the same, although the high-fat group gained weight. Vad är det man pratar om här? Vi vet att man inte blir fet av fett. - Ännu en konstig studie som går livsmedelsindustrins ärenden. Rent generellt i västvärlden har det varit så. Kostråden har fördömt mättat fett, resultatet har blivit att de som äter mycket mättat fett är de som struntar i allt. Röker, motionerar inte, käkar massa korv och hamburgare etc. Synen har börjat ändras de senaste åren, men det syns inte i studier ännu. Det finns en hel massa epidemiologiska studier som hittar kopplingar med mättat fett och hjärtsjukdom, m.m. Det kallas "healthy bias", dvs de som gjort allt för att vara hälsosamma har i flera årtionden undvikit mättat fett. Då ser det i epidemiologiska studier ut som att man lever längre om man undviker mättat fett. Det är det som vanligtvis ges som förklaring inom LCHF sfären till dessa resultat. Möss blir väldigt feta av mycket fett, så brukar det alltid vara. Men det är en väldig skillnad på möss och människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 11 minuter sedan, HelgeK sade: Det är också fråga om vad mössen åt i övrigt. Se t. ex. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2930118/ Ja- eller hur? Jag tycker vi har diskuterat detta tidigare många gånger. Tänker att jag är inte beredd att älta detta igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Artikeln inleds så här: The science is clear that regularly eating a diet high in saturated fats is damaging to your heart Det säger ju en del om författarens syn på vetenskap 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 6 timmar sedan, HelgeK sade: Jag tycker Anders Hansen verkar vara en vettig person. Men om mättat fet vore dåligt för hjärnan, då borde man avråda från amning, och det tror jag inte på. Han har förmodligen snubblat över gammal forskning finansierad av socker industrin. Eller icke rigorös forskning, där man undersökt folk som röker och äter mycke mättat fet, och då fördelar man nackdelarna hos dem på rökningen och det mättade fettet. Då gissade de helt enkelt, och då de trodde att mättat fet var farligt så fördelade de riskerna efter det. 2010 visade en stor undersökning att mättat fet är ofarligt. Se: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2824152/ Det var början till slutet för populariteten för sockerindustrins fusk forskning. Kostdoktorn skrev om den här: https://www.dietdoctor.com/se/ny-oversikt-mattat-fett-ofarligt-igen Jag har inte sett hela denna video med Anders Hansen https://www.youtube.com/watch?v=eqH8BrRKbzA ,där han pratar om boken, men jag tror inte han säger något om att mättat är farligt, så kanske han uppmärksammat att gammal forskning om mättat fett inte är pålitligt ...... Finns en del studier då de slog samman alla hårda fetter och fann att de som åt mer sådana fick mer CVD, men det vara på den tiden då margarin bestod utav transfetter! Såå.. transfetterna har givit dåligt ryckte till alla mättade fetter! Numera vet man att delvis härdade fetter är ohälsosamma.. så nu gör man margarin av främst Palmitinsyra, dvs mättade fetter! Men då uppkommer en helt annan diskution.. skall vi för vår hälsas skull låta hugga ner djungel i tropiska områden för att plantera oljepalmer? När vi i stället kan använda smör? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 19 minuter sedan, RobertAnd sade: Artikeln inleds så här: The science is clear that regularly eating a diet high in saturated fats is damaging to your heart Det säger ju en del om författarens syn på vetenskap Mm prexis.. rätt dålig koll på dels möss samt oxå vetenskap! Iallafall, det har visat sig via olika studier att människor inte är en sorts hårlösa storväxta möss, man vet oxå att de flesta möss inte är anpassade för en diet hög på fett.. inte nog med det, det mesta tyder på att de flesta möss dels är anpassade för och tål en betydligt större andel kolhydrater än vad arten Homo Sapiens Sapiens gör. Och så äter de betydligt mer insekter/larver/maskar än vad vi gör.. så det kanske är hemligheten? Iallafall så uppnår möss inte pensionsåldern.. så då slipper de bekymra sig om pensionsparande iallafall! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Nu har jag inte läst just denna studie. Men varenda gång jag hittat uttrycket: "a high fat diet" i en studie, så innehöll den dieten också en massa socker. Den taktiken har man använt i många år nu. Brukar gå att hitta en beteckning på musmaten, som man sedan kan googla för att hitta tillverkaren. Där finner man till sist innehållsförteckningen. --- 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 16 minuter sedan, rylandes sade: Nu har jag inte läst just denna studie. Men varenda gång jag hittat uttrycket: "a high fat diet" i en studie, så innehöll den dieten också en massa socker. Den taktiken har man använt i många år nu. Brukar gå att hitta en beteckning på musmaten, som man sedan kan googla för att hitta tillverkaren. Där finner man till sist innehållsförteckningen. --- Prexis.. om man skall få möss att acceptera en high fat diet så får man förstärka den med socker! Såå wtf.. vi kanske är stora hårlösa möss trots allt, för en high fat diet förstärklt med socker verkar hur som helst gör att även vi äter mer än vi behöver? Oså till de stackars mössen,, de fick färre nybildningar av celler i hipocampus.. dvs grejen är att de kanske inte behövde fler på den dieten oi den sociala kontexten? Iallafall så kan jag bidra med lite andra aspekter.. en prediabetiker får ofta en högre ämnesomsättning.. kroppen kämpar febrilt med att bränna av ett allt för högt blodsocker! Det funkar fram tills man goes over the cliff, sen så är man diabetikler när koppen inte längre klarar av att hantera ett högt blodsocker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 3 timmar sedan, RobertAnd sade: Artikeln inleds så här: The science is clear that regularly eating a diet high in saturated fats is damaging to your heart Det säger ju en del om författarens syn på vetenskap ..och man får aldrig riktigt ta del av "the science"... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Efter hundratals timmars läsning och avlyssning av de suveräna vetenskapsmän, som vi är bortskämda med, har vi alla insett hur stor andel av presenterad forskning utanför dessa, som grundats på den gamla skolans kostråd och inställning till fet mat. Som professor Fredrik Nyström - Linköpings universitet - påpekar, måste alla ur den gamla skolan först gå i pension, innan den yngre generationen läkare och dietister kan fullfölja resultaten av senare års forskning. Forskning runt orsakerna bakom Alzheimers sjukdom, talar i varje fall ett annat språk, där bl.a. god tillgång på omega 3 resp. hög nivå på kolesterol spelar stor roll för att hindra utvecklingen av sjukdomen. Har man lyssnat av Statin Nation 1 och 2, framstår än tydligare hur ambitionen att gå i industrins hjulspår, kan få många forskare att slå på trumman med budskap som lönar sig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 10 timmar sedan, Zepp sade: Iallafall, det har visat sig via olika studier att människor inte är en sorts hårlösa storväxta möss, man vet oxå att de flesta möss inte är anpassade för en diet hög på fett.. inte nog med det, det mesta tyder på att de flesta möss dels är anpassade för och tål en betydligt större andel kolhydrater än vad arten Homo Sapiens Sapiens gör. Det var det jag misstänkte utan att ha fördjupat mig i mössens fysiologi. Har alltid tyckt att de måste ju vara väldigt olika oss. Men det är likväl frestande att hänvisa till studier på möss. Det blir lätt så att man gärna drar fram musstudier som passar med ens egen syn, men om resultaten inte passar, så avfärdar man dem direkt för de är ju gjorda på möss. Det var uppe någon studie på kostdoktorns blogg, där möss levde längre på en ketogen diet. Det passar bra in, så då tar man upp det. Men de här studierna i fråga, där mössen får hjärnskador av mättat fett, har jag aldrig sett tas upp. Det passar inte in. Jag gör själv ofta samma fel. Men i vissa fall tycker jag studier på möss är mer relevanta. Jag tänker t.ex. att studier på tarmfloran som görs på möss borde vara hyfsat relevanta. Det är ju egentligen tarmbakterierna som studeras, och de bryr sig ju inte om de lever inuti en människa eller en mus. Även gifter så klart. Låt säga att de ger möss något E-nummer, och mössen får cancer. Då tänker jag inte avfärda den studien för att den är gjord på möss och fortsätta smaska i mig den tillsatsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 17 hours ago, Tureborgaren said: Visat i studier på manliga möss: High‐fat diet impairs hippocampal neurogenesis in male rats. 2006 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-1331.2006.01500.x In this study, we show that just 4weeks of feeding a diet rich in fat ad libitum decreased hippocampal neurogenesis in male, but not female, rats. A high-fat diet impairs neurogenesis: Involvement of lipid peroxidation and brain-derived neurotrophic factor. 2010 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304394010009572 Male C57BL/6 mice were divided into two groups and maintained on either a normal diet (ND) or HFD. Seven weeks of HFD significantly decreased the numbers of newly generated cells in the dentate gyrus of the hippocampus without neuronal loss. När man ser sådana här studier är det viktigt att titta på vad som är deras "high fat diet" Den brukar bestå av växtoljor, stärkelse och socker. Alltså inget som liknar den typ av kost som utgör LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 41 minuter sedan, patrix sade: Den brukar bestå av växtoljor, stärkelse och socker. Alltså inget som liknar den typ av kost som utgör LCHF. Det kallas för att blanda bort korten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Den från vetenskaplig synpunkt trista situationen i USA är att man där i stort sett upphört med statliga forskningspengar (det var under president Reagans tid). Det innebär att forskare, som enbart får sina forskningsresurser från industrin, kan fås till att efter i förväg skräddarsydda hypoteser, styra fram önskvärda resultat. Sannolikt är det vad vi ser här (fettet/hjärnan) De stora ekonomiska intressena bakom viljan att så länge som möjligt ge intryck av att hittillsvarande kostråd är de rätta, är cyniska men förklarliga. T.ex. LCHF-kosten visar sig ju innebära att en stor andel mediciner kan sättas ut (relaterade till diabetes, högt blodtryck, hög kolesterolnivå för att nämna några). Särställningen intas av statinerna som fortfarande årligen drar in astronomiska belopp, trots att de stora profeterna på området (som inte är lierade med läkemedelsföretagen) klart uttalar sig om det olämpliga i att överhuvudtaget skriva ut statiner. För att kunna avslöja förekommande bluffinfo, känns betryggande med personligheter som Nina Teicholz, som satt en ära i att avslöja bluffmakarna och de falska riktlinjer som de stora företagen styrs av. Frågan är om nuvarande grupp ärliga forskare skall lyckas rädda dagens unga till att överleva föräldragenerationen. Skall allt ta lika lång tid som med tobaken? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katarina Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Jag läste boken för något år sedan och frågade författaren var han hade fått uppgifterna ifrån. Det var en TED-talk med en kvinnlig forskare som jag inte längre minns vad hon hette, men det var en studie på möss eller råttor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Jag läste också hjärnstark för något år sedan och tyckte att det var en mycket bra bok ... minns också att jag reagerade på det här om mättat fett ... men man får nog ursäkta honom med att bokens fokus är att träning är bra för hjärnan och att han då antagligen inte värderat just denna fakta speciellt noggrant... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 9 timmar sedan, RobertAnd sade: Det var det jag misstänkte utan att ha fördjupat mig i mössens fysiologi. Har alltid tyckt att de måste ju vara väldigt olika oss. Men det är likväl frestande att hänvisa till studier på möss. Det blir lätt så att man gärna drar fram musstudier som passar med ens egen syn, men om resultaten inte passar, så avfärdar man dem direkt för de är ju gjorda på möss. Det var uppe någon studie på kostdoktorns blogg, där möss levde längre på en ketogen diet. Det passar bra in, så då tar man upp det. Men de här studierna i fråga, där mössen får hjärnskador av mättat fett, har jag aldrig sett tas upp. Det passar inte in. Jag gör själv ofta samma fel. Men i vissa fall tycker jag studier på möss är mer relevanta. Jag tänker t.ex. att studier på tarmfloran som görs på möss borde vara hyfsat relevanta. Det är ju egentligen tarmbakterierna som studeras, och de bryr sig ju inte om de lever inuti en människa eller en mus. Även gifter så klart. Låt säga att de ger möss något E-nummer, och mössen får cancer. Då tänker jag inte avfärda den studien för att den är gjord på möss och fortsätta smaska i mig den tillsatsen. Prexis.. vi skall inte avfärda musstudier rakt av.. i bästa fall kan de ge vissa antydningar om vad som kan hända bland högstående djur! Sådå.. varför gör de inte samma studier på nordisk brunbjörn? Mest troligt för att det är jävligt jobbigt och dyrt? Iallafall nordisk brunbjörn äter kopiösa mängder bär på hösten och har en kopiös De novo lipogenes.. annars så svalt de ihjäl mitt i vinterna.. när man ändå är på G så skulle man kunna studera deras nybildning av celler i Hipocampus! Utan frågan är om man i olika musstudier är tillräckligt insatta i Zoologi och olika arters biokemi.. eller om man bara vill stärka sin egen hypotes? Dvs nemas problemas antagligen när det gäller möss som lever i laboratorium och får en high fat/high sugar diet, de behöver knappast använda Hipocampus. Så nu grottar vi ner oss lite i hippocampus funktion.. det visar sig att ; "Hippocampus spelar en stor roll för konsolidering från korttidsminnet till långtidsminnet. Hippocampus möjliggör bland annat vår förmåga att orientera oss rumsligen, särskilt när det gäller att ta sig fram och tillbaka i ett tidigare okänt område. Inga minnen lagras i hippocampus, hippocampus agerar snarare som en kopplingsstation som förbinder associationsbanor mellan de olika delarna av hjärnan." https://sv.wikipedia.org/wiki/Hippocampus Dvs vem f*n behöver förstärkt funktion av Hippocampus om man lever i ett laboratorium och får all mat serverad? Men för f*n släpp ut mössen i naturen då behöver de verkligen Hippocampus alla funktioner för att minnas var man får mat och hur man överlever! Såsåså.. aså.. varför applicerar man då inte de tankegångarna på människor.. eller saknar man förmåga att dra rätt slutsatser.. dvs folk som lever västerländskt liv, lever på en high fat/high carb diet som är lätt tillgänglig har heller inga behov att få ett förstärkt Hippocampus för sin överlevnad! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 I liknande sammanhang är viktigt att observera datum på skrivningen. Ligger datum runt 2010 är studier som talar mot fett fortfarande högfrekventa - undantag finns dock: "...most doctors do not recommend a high-fat diet. However, a 2011 study funded by the Juvenile Diabetes Foundation International found that a ketogenic diet, one that is high in fat, may reverse diabetes-induced kidney diseases. Rats fed a diet consisting of 5 percent carbohydrates, 8 percent protein and 87 percent fat showed improvement in kidney function." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Var det inte en studie nyligen - på möss - som antydde att man levde längre på en lågkolhydratkost? Jag läste bara "möss" och avfärdade även den... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts