hoppetossa Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 I lördags så fanns en artikel i Svd av en amerikansk professor vid namn Rob Knight. Han skriver om tarmfloran och hur viktig den är för oss. Han skriver bland annat om att äta jord , citat "Att byta frukostflingorna mot en skål lera är definitivt inget att rekommendera. Men faktum är att vår rädsla för jord är överdriven, menar Rob Knight. Jord är ett mikrobiellt paradis med mer än en miljard bakterier i varje gram, men väldigt få av organismerna riskerar att göra oss sjuka. När vi är små kan det tvärt om vara bra för utvecklingen av vårt immunförsvar att komma i kontakt med många olika bakterier. Du behöver därför inte få panik om ditt barn skulle råka svälja lite jord under leken i trädgården – men håll koll så det inte får i sig hundbajs eller annan djurspillning. " slut citat Då kom jag att tänka på att i Sverige så har affärerna sedan flera år enbart sålt tvättade rotfrukter. Jag har tidigare reflekterar över det och det var inte så många år sedan både morötter och potatis såldes med jord på. När jag var i Riga för något år sedan så såg jag massa jordiga grönsaker i Saluhallen. Vackra orangea morötter täckta med svart jord, samma med potatisen. Redan då slog mig tanken att det är nog inte så nyttigt att de tvättas ( i vad?) innan de säljs. I Baltikum har de betydligt lägre förekomst av allergier vad jag förstått. Så, hur kan vi få affärerna att sluta tvätta våra grönsaker/rotfrukter? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 52 minuter sedan, hoppetossa sade: Så, hur kan vi få affärerna att sluta tvätta våra grönsaker/rotfrukter? Det kan vi inte så länge vi har Livsmedelsverket som bestämmer den ena dumheten efter den andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Jaha, jag visste inte att det var livsmedelsverket som har bestämt det. Jag trodde att affärerna "trodde" att det var vi konsumenter som föredrog tvättade rotfrukter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 När jag var liten älskade jag att slicka på jordiga potatisar. Vi hade en stor binge i matkällaren. Efter ett tag fick jag mask i magen. Den första kom ut självmant där bak när jag satt på huk och lekte. Minns känslan ännu, fast jag bara var 3-4 år. Tre långa spolmaskar kom det ut till slut. Om ni nu ens vill veta... Spolmask hos barn https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spolmask-hos-barn/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 12 timmar sedan, Tureborgaren sade: När jag var liten älskade jag att slicka på jordiga potatisar. Inte hade man tid att spola av allt ur jorden? Till mammas förtret drog vi av värsta jorden på morötter och sånt på byxorna. Tror att det är bra för tarmfloran även om det finns en liten risk att få med nån parasit. Fast numera tycker även jag att man kan torka av moroten på gräset istället... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 15 timmar sedan, hoppetossa sade: Jaha, jag visste inte att det var livsmedelsverket som har bestämt det. Jag trodde att affärerna "trodde" att det var vi konsumenter som föredrog tvättade rotfrukter. Du trodde rätt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Inte hade man tid att spola av allt ur jorden? Till mammas förtret drog vi av värsta jorden på morötter och sånt på byxorna. Tror att det är bra för tarmfloran även om det finns en liten risk att få med nån parasit. Fast numera tycker även jag att man kan torka av moroten på gräset istället... Jag håller med. Har alltid haft "bra mage" tidigare i livet, och inga allergier. Kanske potatisarnas förtjänst? Kan dessutom avslöja att jag även gillade att plocka upp begagnade tuggummin från gatan. Lycka var att hitta ett med smak kvar... Och förut sköljde jag aldrig hallon och blåbär som jag plockat i skogen. Tills larmet kom om dvärgbandmask i mitt område. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Den bästa och billigaste probiotikan! Det är inte konstigt att barnen stoppar allt i munnen när deras tarmflora ska "sättas" under de tre första åren. Även att bara vara i oförstörd natur, påta i landet, osv, kan leda till att nya bakterier adderas till tarmfloran. Då via näsan, och inte via munnen. Näsan fångar upp luftburna bakterier i slemhinnorna, och sen är vägen inte lång ner till tarmsystemet. Gosa med (helst utegående) katter och hundar är också ett sätt. Se till att köpa ekologiska grönsaker. Bekämpningsmedel är antibiotika, de jordarna har en utarmad och mindre varierad bakterieflora. Parasiter vill man ju inte ha, det finns en risk så klart. Men faran med att leva "sterilt" är nog större. Dock så ser jag ofta ny forskning på parasiter, hur de verkar skydda mot autoimmuna sjukdomar. De lugnar ner immunförsvaret för att själva skyddas från utrotning. Människan verkar ha haft en lång historia av samverkan med parasiter, där de inte bara varit av ondo. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted March 30, 2018 Author Share Posted March 30, 2018 1 timme sedan, RobertAnd sade: Den bästa och billigaste probiotikan! Det är inte konstigt att barnen stoppar allt i munnen när deras tarmflora ska "sättas" under de tre första åren. Även att bara vara i oförstörd natur, påta i landet, osv, kan leda till att nya bakterier adderas till tarmfloran. Då via näsan, och inte via munnen. Näsan fångar upp luftburna bakterier i slemhinnorna, och sen är vägen inte lång ner till tarmsystemet. Gosa med (helst utegående) katter och hundar är också ett sätt. Se till att köpa ekologiska grönsaker. Bekämpningsmedel är antibiotika, de jordarna har en utarmad och mindre varierad bakterieflora. Parasiter vill man ju inte ha, det finns en risk så klart. Men faran med att leva "sterilt" är nog större. Dock så ser jag ofta ny forskning på parasiter, hur de verkar skydda mot autoimmuna sjukdomar. De lugnar ner immunförsvaret för att själva skyddas från utrotning. Människan verkar ha haft en lång historia av samverkan med parasiter, där de inte bara varit av ondo. Men hur ska man få affärerna att sluta tvätta rotfrukter, jag tror också att det är nyttigt att hantera rotfrukter med jord på så att man andas in via näsan? På sommaren har jag egna odlingar, sedan jag såg den skrämmande dokumentären " Den sista skörden" ( borde finnas på SVT play). Där tog de upp just utarmande sterila jordar. Men vad göra på vintern? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 1 timme sedan, hoppetossa sade: Men hur ska man få affärerna att sluta tvätta rotfrukter, jag tror också att det är nyttigt att hantera rotfrukter med jord på så att man andas in via näsan? På sommaren har jag egna odlingar, sedan jag såg den skrämmande dokumentären " Den sista skörden" ( borde finnas på SVT play). Där tog de upp just utarmande sterila jordar. Men vad göra på vintern? https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden Den sista skörden. "Det handlar om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Planetens jordar är hotade. Den industriella livsmedelsproduktionen utarmar vår matjord, det påverkar näringsinnehållet i vår mat och näringsbrist kan vara orsaken till det vi kallar välfärdssjukdomar. Vi tömmer vårt jordkonto på dess kapital när vi behöver det som allra mest. Utan jord inget liv och utan liv ingen jord. En film av Tina-Marie Qwiberg." Väl värd att se! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 5 timmar sedan, hoppetossa sade: Men hur ska man få affärerna att sluta tvätta rotfrukter, jag tror också att det är nyttigt att hantera rotfrukter med jord på så att man andas in via näsan? På sommaren har jag egna odlingar, sedan jag såg den skrämmande dokumentären " Den sista skörden" ( borde finnas på SVT play). Där tog de upp just utarmande sterila jordar. Men vad göra på vintern? Jag undrar hur de är tvättade? Högtryckstvätt? Det kanske blir lite bakterier kvar? Jag tror knappast att det är sterilt i alla fall, om de inte UV strålat eller kört hett vatten. Är nog inte helt lätt att ändra på butikernas rutiner. Men torgmarknader eller gårdsbutiker kanske är annorlunda? Rotfrukter och grönsaker lär attrahera goda bakterier. Om man skulle ta en slumpmässig sked jord någonstans så lär det vara både fler farliga och färre bra bakterier. Men tydligtvis så drar rotfrukterna och grönsakerna till sig bra bakterier som fäster vid dem och konkurrerar ut de dåliga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 För ett antal år sedan började affärerna sälja "mullade" (vill jag minnas att de kallade det) rotfrukter. Först tvättade de dem, sedan hällde de jord på dem. Det försvann igen efter ett tag. Det blev väl inte så populärt. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Kanske den här artikeln passar in även i denna tråd? Something Mysterious Is Killing Captive Gorillas "For a decade, zookeepers have known that something strange was stopping the giant animals’ hearts—now they’re beginning to trace the culprit to their guts. ... The invention of processed, calorically dense “biscuits” packed with vitamins and nutrients and supplemented with a few fruits and vegetables eventually helped standardize gorilla diets." https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/03/gorilla-guts/554636/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts