iAnna Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Intressant film om fördelar med stora doser vitamin, främst C, vs Big Pharma. Kan lindra (bota?) både cancer och depression och mycket annat. https://thatvitaminmovie.com/movie/freescreening/ (Kan visst bara ses gratis till 31/3?) 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Jag ska definitivt se den, men jag har en känsla av att jag kommer att öka på mitt vitaminförråd igen, jag som lyckats minska det till hälften på senare tid 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Kan man vara helt säker på att fabriksbearbetade vitaminpreparat innehåller nyttigheter med tanke på hur immunförsvaret bör angripa sådant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 5 minuter sedan, Ekner sade: Kan man vara helt säker på att fabriksbearbetade vitaminpreparat innehåller nyttigheter med tanke på hur immunförsvaret bör angripa sådant? Din fråga gör mig förvirrad. Varför skulle ditt immunförsvar angripa vitaminer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 En allmän reflektion när man intar fabriksbearbetade produkter på lång sikt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 5 minuter sedan, Ekner sade: En allmän reflektion när man intar fabriksbearbetade produkter på lång sikt... Var har du fått det ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Som sagt en allmän reflektion med ledning av grundidén med LCHF, jag anser att ett bra immunförsvar ger god hälsa. Själv tillhör jag den minoritet personer som genomfört totalavgiftning från alla typer av vitaminer, mineraler, kosttillskott etc. Kontroversiellt kanske men mycket effektivt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 6 minuter sedan, Ekner sade: Som sagt en allmän reflektion med ledning av grundidén med LCHF, jag anser att ett bra immunförsvar ger god hälsa. Själv tillhör jag den minoritet personer som genomfört totalavgiftning från alla typer av vitaminer, mineraler, kosttillskott etc. Kontroversiellt kanske men mycket effektivt. Och detta har du hållt på med så pass länge att du kan uttala dig om effekten. Alldeles uppenbart så har du inte en susning om problematiken. Jag väljer att säga hej då till dig då jag anser min tid vara för dyrbar för att leka med din okunskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 1 minut sedan, jala sade: Och detta har du hållt på med så pass länge att du kan uttala dig om effekten Sedan 2012 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Tack för tipset iAnna, ska ses! Själv har jag ambitionen att tillskotta vitaminer på så lågprocessad väg som möjligt, t ex lever och nypon för c-vitamin. (Och såklart lchf med viss paleo, för minskat behov av c-vitamin etc.) En hel del processade tillskott verkar innehålla onyttiga rester från processningen. Och de naturliga alternativen verkar ofta ha bättre biotillgänglighet. Tänker att det är bättre att lägga pengarna på så oprocessat som möjligt, både för hälsa och miljö (transporter, förpackningar, kemikalier etc). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 1 timme sedan, Ekner sade: Som sagt en allmän reflektion med ledning av grundidén med LCHF, jag anser att ett bra immunförsvar ger god hälsa. Själv tillhör jag den minoritet personer som genomfört totalavgiftning från alla typer av vitaminer, mineraler, kosttillskott etc. Kontroversiellt kanske men mycket effektivt. Vilka effekter fick detta på dig och din hälsa? Förmodar att du avser att få alla vitaminer mineraler från LCHF kosten utan att komplettera med tillskott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 14 timmar sedan, iAnna sade: Intressant film om fördelar med stora doser vitamin, främst C, vs Big Pharma. Kan lindra (bota?) både cancer och depression och mycket annat. https://thatvitaminmovie.com/movie/freescreening/ (Kan visst bara ses gratis till 31/3?) Den som inledde forskningen runt C-vitaminet, Linus Pauling, var ju kemist (dubbel Nobelpristagare) och som förväntat hade de medicinska auktoriteterna inte mycket intresse för honom och hans forskning som icke-medicinare. Han var den som påstod stora mängder C-vitamin förhindra förkylning. Under senare delen av sitt liv ägnade han sig bl.a. åt att undersöka om C-vitamin kunde reducera risken för uppkomsten av cancer. Det verkar nu som om många av hans tankegångar trots allt kan ha varit korrekta. Vitaminfilmen kan alltså ha fog för sig. I videon: https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/11/23/vitamin-c-curative-power.aspx kan Pauling ses i egen hög person. 14:50 in i videon, finns några intressanta slutsatser som talar för att hans slutsatser sannolikt var faktabaserade och att C-vitaminet som antioxidant kan ha mycket stor betydelse t.o.m. som motmedel i fallet cancer. Pauling kan i verkligheten ha varit 20 år före sin tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Effekterna med extra C vitamin när man äter näringstät och varierad kost enligt strikt LCHF skulle vara intressant, är de lika stora? Jag misstänker att C vitamin enbart har märkbar effekt hos de som inte får i sig tillräckligt i kosten? Rolle på Österlen, jag är inte tillräckligt ung för att veta allt (O.Wild) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 1 timme sedan, Bosse50 sade: Förmodar att du avser att få alla vitaminer mineraler från LCHF kosten utan att komplettera med tillskott. Precis så! Jag är inte emot vitaminer bara de kommer från rätt håll genom en naturlig stenåldersinfluerad kost, något som det idag kan vara vissa problem med med tanke på besprutning, giftgödsling, utarmade jordar etc. Vad jag motsätter mej är fabriksbearbetningen, och hur detta uppfattas av kroppens immunförsvar. Sen tillkommer upprörande priser och big buissness. En sak jag märkte av ganska snart efter mitt vitaminavslut var att kroniska influensaliknade symptom upphörde, och därefter inga förkylningar. LCHF startade jag i fjol sommar och har därefter konstaterat bland annat viktminskning samt en fullt fungerande mage, vilket gjort mej piggare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 30, 2018 Author Share Posted March 30, 2018 Jag tänker att stora doser vitaminer kan komma tillpass när vi lchfare, gud förbjude, blir rejält sjuka. Bra att ha i bakhuvudet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 5 timmar sedan, Ekner sade: Precis så! Jag är inte emot vitaminer bara de kommer från rätt håll genom en naturlig stenåldersinfluerad kost, något som det idag kan vara vissa problem med med tanke på besprutning, giftgödsling, utarmade jordar etc. Vad jag motsätter mej är fabriksbearbetningen, och hur detta uppfattas av kroppens immunförsvar. Sen tillkommer upprörande priser och big buissness. En sak jag märkte av ganska snart efter mitt vitaminavslut var att kroniska influensaliknade symptom upphörde, och därefter inga förkylningar. LCHF startade jag i fjol sommar och har därefter konstaterat bland annat viktminskning samt en fullt fungerande mage, vilket gjort mej piggare. Då tänkte vi lika. Kan vara lite svårt att veta vad som är hönan eller ägget när det gäller kroniska influensaliknande symtom, en bra LCHF kost kanske ger samma effekt men det kan ju också vara avsaknaden bearbetningen av vitaminer eller att dom inte är bundna till något så upptaget uteblir och bara dom negativa effekterna blir kvar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 3 timmar sedan, iAnna sade: Jag tänker att stora doser vitaminer kan komma tillpass när vi lchfare, gud förbjude, blir rejält sjuka. Bra att ha i bakhuvudet. Ja vid sjukdom/ohälsa kan kroppen få brister, t ex brist på a-vitamin efter någon dags mässling, och vanligt att magnesiumbehovet ökar vid stark stress. Skönt att man är paleoinspirerad lchf:are, så att man har extra marginaler. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 5 timmar sedan, iAnna sade: Jag tänker att stora doser vitaminer kan komma tillpass när vi lchfare, gud förbjude, blir rejält sjuka. Bra att ha i bakhuvudet. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Ovanstående föredrag rekommenderas! Viktiga fakta runt C-vitamin tas upp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 30, 2018 Author Share Posted March 30, 2018 Linus Pauling har redan nämnts högre upp i tråden. Hans adept Dr Matthias Rath har skrivit en bok om C-vitamin ”Varför djur inte får hjärtattacker”. Citat Matthias Rath har under nästan hela sitt forskarliv försökt knäcka gåtan om vad som ligger bakom uppkomsten av bland annat hjärt-kärlsjukdomar och cancer. Han har vetenskapligt bevisat att brist på C-vitamin spelar en avgörande roll i sjukdomsförloppet. http://www.metabolhalsa.se/2018/01/13/varfor-djur-inte-far-hjartattacker/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Funderat ett tag på vilket c-vitamintillskott jag ska köpa hem. Är sugen på naturligt oprocessat. Jag har bara nyponpulver hemma. Men igår hittade jag vad som sägs vara världens mest c-vitaminrika frukt, Camu camu. Finns som raw-pulver, endast torkat och malet. Nån som provat eller hittat info som känns tillförlitlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 I grönsaksdiskarna finns c-vitaminer. Ex babyspenat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Jag har inte provat men hittade denna infon från butiken " Grön Gåva " https://grongava.se/info/articles/camu-camu-5-halsosamma-nyttiga-tips För ett antal år sedan hade jag förmånen att träffa ägarinnan till butiken och upplevde henne som mycket seriös. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 5 minuter sedan, Ekner sade: I grönsaksdiskarna finns c-vitaminer. Ex babyspenat... Ja det är bra för normalt underhåll. Men jag vill även ha tillgång till något som kan täcka tillfälligt terapeutiskt behov, samt boosta barnen som tvingas till skröplig skolmat och som ibland också är kräsna hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 33 minuter sedan, Xiro sade: Ja det är bra för normalt underhåll. Men jag vill även ha tillgång till något som kan täcka tillfälligt terapeutiskt behov, samt boosta barnen som tvingas till skröplig skolmat och som ibland också är kräsna hemma. Jag förstår. Då är det bara att hålla väl koll på bearbetningsprocesserna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 1 timme sedan, Xiro sade: Funderat ett tag på vilket c-vitamintillskott jag ska köpa hem. Är sugen på naturligt oprocessat. Jag har bara nyponpulver hemma. Men igår hittade jag vad som sägs vara världens mest c-vitaminrika frukt, Camu camu. Finns som raw-pulver, endast torkat och malet. Nån som provat eller hittat info som känns tillförlitlig? Men hallå?! Är inte det att gå över ån efter vatten? Jag är också emot processad mat och E-ämnen ... men går ändå på askorbinsyra från kryddhyllan. Eller är det att svära i kyrkan? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 5 minuter sedan, iAnna sade: Men hallå?! Är inte det att gå över ån efter vatten? Jag är också emot processad mat och E-ämnen ... men går ändå på askorbinsyra från kryddhyllan. Eller är det att svära i kyrkan? ❤ Jag försöker bli klok på detta. Kollar och frågar runt. Det jag läst om camu camu hittills verkar mycket positivt (dock verkar infon inte särskilt uttömmande). Hade såklart varit gött att hitta ett mer lokalt alternativ. Tips välkomna! Och ang processade grejer som askorbinsyra eller andra c-vitamintillskott har jag ännu inte fått koll på ev nackdelar. Tips välkomna även här! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Har själv gått över ån och införskaffat " nyponpulver " vilket jag tycker funkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 1 timme sedan, Ekner sade: Jag förstår. Då är det bara att hålla väl koll på bearbetningsprocesserna... Eko raw camu camu är "varsamt torkad" och mald till ett fint pulver". Låter bra i mina öron. Men saker kan mögla, härskna etc. Så jag håller med om att man bör vara vaksam. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 1 timme sedan, jala sade: Jag har inte provat men hittade denna infon från butiken " Grön Gåva " https://grongava.se/info/articles/camu-camu-5-halsosamma-nyttiga-tips För ett antal år sedan hade jag förmånen att träffa ägarinnan till butiken och upplevde henne som mycket seriös. Den artikeln säger "innehåller 60 ggr så mycket C-vitamin som en apelsin" Intressant med tanke på nedanstående! Nyponpulver med kärnor som avses här? "innehåller 60 gånger mer C-vitamin än citrusfrukter" https://grongava.se/info/articles/nyponpulver-en-halsobomb-for-kropp-och-leder Får nörda lite till, för att säkra att jämförelsen ovan är ekvivalent. Hoppas, man vill ju inte gå över ån i onödan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenalisa Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Kroppen tar bara emot ett visst.. sen kissar man ut resten ingen mening ta mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Surkål är också mycket c-vitaminrikt. Här är Dr Eric Berg: https://www.youtube.com/watch?v=Wj9tIVIRqSY 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Och lever innehåller 3-4 gånger så mycket C-vitamin som surkål Och då får man en massa andra nyttigheter på köpet 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Jag kan tipsa om tallbarr som ska vara som mest c-vitaminrika under vintern. På våren kan man plocka tallskotten, sk tallstrunt, också väldigt c-vitaminrika. Skotten kan även torkas och blir då ett fint c-vitaminpulver. Även granskott ska vara väldigt c vitaminrika och de plockas ju nu på våren. Finns en hel del recept på nätet. Varning dock, vet att man inte rakt av får plocka granskott utan markägares tillstånd (och som alltid med vilda växter så skövlar man inte!) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Jakten på c-vitamin i naturlig form fortsätter, hittade nyss denna info via google: "C-vitamin per 100 g 2100 mg - Camu Camu 1900 mg - Acerola 525 mg - Nypon 460 mg - Havtorn 275 mg - Guava 181 mg - Svarta vinbär 85 mg - Papaya 75 mg - Kiwi 67 mg - Jordgubbar 59 mg - Citron 55 mg - Apelsin 45 mg - Grapefruit 37 mg - Mango 36 mg - Vinbär 35 mg - Krusbär" https://m.hammer-traning.se/traningsguide/halsa-naring/acerola (Ingen aning hur tillförlitlig och heltäckande denna info är, bortsett från det som kan jämföras mot matkalkyl.se.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Och mellan torkade nypon (med 68 g kolhydrater ) och guava hittar man enligt matkalkyl gul och röd paprika med bara 4-5 g kolhydrater Och som vanligt använder jag mig av matkalkyl 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts