Jump to content

Fanatiker? Udda?

MariaHE
 Share

Recommended Posts

Jag har läst Matrevolutionen och är fast övertygad om att detta är rätt! Jag har under tiden jag läst den passat på att uppdatera nära och kära om vad LCHF kan göra för hälsan och vad fettsnålt och konstgjort å andra sidan gör för o-hälsan..

Jag har tagit bort socker ur mitt liv och äter nästan helt och hållet enligt LCHF..kan slinka ned nån potatis eller så ibland. Jag har ingen övervikt att dra runt på - jag är 170 cm lång och väger 63 kg - så det är inte för vikten jag gör detta, utan mer för att vara rättvis mot min kropp. Jag tränar också och ibland känner jag att jag behöver någon kolhydrat för att klara det vissa gånger

Jag har personer i min familj som lider av både diabetes och "högt kolesterol"..jag försöker berätta om boken för dem och har t.o.m köpt ett exemplar som jag skall ha för utlåning till dessa mosträvare..

Vad jag tycker är tråkigast är att jag gång på gång får ta emot pikar när jag förordar denna kost, och ännu mer pikar får jag om jag äter nyttigt och tackar nej till fikabröd och annat sött.

Min syster - hon med kolesterolet - hon fjantar till det med att varje gång jag är på besök och ska fika så talar hon med överdriven röst om att " ...titta nu Maria . nu tar jag en bulle...mmmmm en bulle full med socker...oj, oj, oj, nu dör jag nog snart..." osv.. En kollega på jobbet sa att jag blivit fanatisk då jag till lunch åt youghurt och Fredrik Pauluns flingor..

Jag tycker det är ganska jobbigt att mötas av detta så jag undrar om någon annan har liknande erfarenheter och hur Ni i s f tacklar det? Vad jag är ute efter är kort sagt ett dräpande svar - då jag inte lyckats förklara för dem att detta är bra för dem så skulle jag vilja kunna trycka till med något som biter ordentligt och får dem att tänka till själva...och sluta se mig som den udda

//MariaHE

• Like 1

Ignorera och sluta försök frälsa. Bara genom att vara frisk och orka mer än dina vänner kommer du att på lång sikt övertyga dom. 

Jo, jag försöker ignorera de pikar jag får för det jag äter..Och jag försöker inte frälsa någon, men när det gäller de som har uppenbara välfärdsdiagnoser så vill jag ändå försöka hjälpa, speciellt när det är min syster och svåger. Men det är nog som du säger - att se mig vara smal och må bra - utan mediciner - det kanske gör att de blir nyfikna till slut :)

Jag håller med om att det är ett "problem" att förklara för andra, familjen eller främmande, betydelsen av LCHF för våra kroppar.

Men vet man med sig själv att LCHF är rätt kost för mig, då skall man nog stå på sig och helt enkelt struntar i allas elakheter eller välmenta råd.

Jag tror att det finns ett arabisk ordspråk som säger: Du kan leda åsna till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka!

Det går inte att tvinga andra mot deras övertygelse.

Min familj påstå att LCHF har blivit en religion för mig. Jag har ett 20årig barnbarn som är undersköterska och hans utbildning är helt efter den gamla skolan dvs kalorier in och kalorier ut. Så länge utbildningen av nya sköterskor och läkare är så gammaldags, så länge får vi LCHF,are kämpar i motvind. Tyvärr!

• Like 1

Men ärligt talat är det inte heller vårt ansvar att förändra hela världen. Det värsta som finns är människor som gör något bra för sig själva bara för att sedan kunna vara i luven på andra. Vi alla känner nog ett antal människor som exempelvis slutat röka för att sedan tjata bittert på andra rökare "Vet du hur farligt det där är?", börjat gymma: "Å så bra jag mår, ska inte du också ta och skaffa dig ett gymkort?", etc etc... Såna är skitjobbiga (tycker i varje fall jag). Vill man verkligen vara betraktad som en jobbig person? 

• Like 5

Tack för alla kommentarer! Håller med Er alla och i synnerhet dig som pratar om att det är svårt att övertyga andra om LCHF så länge Socialstyrelsen, Livsmedelsverket, läkare och dietister mfl fortfarande anammar den gamla och omoderna läran..

Roligt också som Y62 skriver och då kom jag på att jag kan säga som så att "jag är helt emot, och använder inga droger alls - varken alkohol, narkotika, tobak eller kolhydrater"  :D

• Like 3

Ja Jag känner igen detta allt du beskriver.

Jag håller också med Y62 att det är på lång sikt som de kommer märka skillnaden.

Nu har jag kikat på din blogg - fantastisk historia, din sjukdomshistoria! Tänk att ekonomiska intressen gör att massor av människor världen över går miste om liknade upplevelser du fått av LCHF..man blir ju förbannad minst sagt. För så länge läkemedelsjättarna kan muta läkare och andra så kommer sjuka människor att fortsätta leva i tron att de måste medicinera sina symptom...symptom som så enkelt kan försvinna om de bara äter bra mat - "mat vi är designade för att äta"..

Jag har också en blogg där jag bland annat försöker sprida detta med kost och träning = hälsa - men som sagt, många tycker att jag mässar och att det går överstyr...men skitsamma, jag försöker i alla fall - nångång så kanske någon tar till sig lite grann och då har det inte varit helt förgäves  :)

http://skapadinegendag.blogspot.se/

Min syster - hon med kolesterolet - hon fjantar till det med att varje gång jag är på besök och ska fika så talar hon med överdriven röst om att " ...titta nu Maria . nu tar jag en bulle...mmmmm en bulle full med socker...oj, oj, oj, nu dör jag nog snart..." osv.. 

Ja, det var ju moget.  ;)

Jag tror att det måste få ta sin tid, tyvärr. Vi har matats med tallriksmodellens förträfflighet så länge och det är inte lätt att inse att det man trott vara sant inte stämmer. Som en vän sa till mig i ett läge där jag behövde tänka om, men hade svårt att göra det: "Det tar tid att vända ett stort skepp". 

Du får nog beväpna dig med tålamod och en god portion ödmjukhet, som andra här påpekat. Men det är klart att det är jobbigt, särskilt när man ser nära och kära som äter sig sjuka och inte vill/kan ta emot hjälp.

Jag vet ju inte hur din relation till systern ser ut. Men om den är god, kanske du kan prata med henne från den allvarliga sidan när ni är på tu man hand och säga att du blir ledsen när hon skojar om att hon ska dö, att du faktiskt vill ha henne kvar, att du respekterar hennes rätt att äta vad hon vill, men att du samtidigt är uppriktigt orolig - sådana saker. Kanske finns det också en oro för dig från hennes sida, som hon tacklar på det här viset. Är det så, skulle det kunna vara utgångsläget för ett bra samtal som kanske med tiden kan få henne att börja tänka i lite nya banor.

Lycka till!  :)

.

Hon är nog i grunden avundsjuk på min karaktär att kunna stå emot socker...och idag har jag skickat ett ex av Matrevolutionen till henne med posten "med hälsningar Sockerpolisen - läs så kan vi snacka sen" skrev jag på insidan av pärmen  :P

Bra jobbat! Smart att skicka den med posten, då slipper hon "tappa ansiktet" inför dig. Håller alla tummar jag har för att hon ska läsa, begrunda och prata allvar med dig sedan.  :D

• Like 1

Hon är nog i grunden avundsjuk på min karaktär att kunna stå emot socker...och idag har jag skickat ett ex av Matrevolutionen till henne med posten "med hälsningar Sockerpolisen - läs så kan vi snacka sen" skrev jag på insidan av pärmen  :P

Underbart spydigt ;) Jag snor det konceptet..

• Like 1

Nu har jag kikat på din blogg - fantastisk historia, din sjukdomshistoria! Tänk att ekonomiska intressen gör att massor av människor världen över går miste om liknade upplevelser du fått av LCHF..man blir ju förbannad minst sagt. För så länge läkemedelsjättarna kan muta läkare och andra så kommer sjuka människor att fortsätta leva i tron att de måste medicinera sina symptom...symptom som så enkelt kan försvinna om de bara äter bra mat - "mat vi är designade för att äta"..

Jag har också en blogg där jag bland annat försöker sprida detta med kost och träning = hälsa - men som sagt, många tycker att jag mässar och att det går överstyr...men skitsamma, jag försöker i alla fall - nångång så kanske någon tar till sig lite grann och då har det inte varit helt förgäves  :)

http://skapadinegendag.blogspot.se/

Fantastiskt kul att få respons på det man skrivit redan efter 1 vecka, bloggen har inte varit uppe längre än så.

Det finns inte ord för vilken lycka jag känner när det börjar trilla in kommentarer.

Jag kände också tidigare att jag mässade fast då spred jag länkar vida omkring mig på FB .

Nu ska jag även länka till min blogg kanske blir det på lång sikt någon som blir hjälpt i alla fall.

Bra att du rensat FB, det borde nog jag göra också.Tack för att du länkar till min blogg, jag lägger in en  länk till dig från mig. 

• Like 2

Jag känner igen mig i det du skriver... Jag har alltid varit väldigt intresserad av allt som har med kost och träning att göra...medans mina vänner (dom flesta) är motsatsen. 20 år och unga och trycker i sig nästan vad som helst. Dom fattar inte hur jag "alltid" kan vara sååååå nyttig och hur jag alltid säger nej tilll sötsaker. Men jag tycker ärligt talat det inte är gott. Älskar nyttigt och gott och lchf är mer än bra riktig mat och sjukt gott. Skulle man stoppa i sig en godis smakar den ju inget vidare. bara jätte jätte sött.. blää. Tar hellre blå bär med rysk youghurt eller grädde! :) Men i vilket fall som helst så frågar dom alltid gång på gång vill du ha? Och svaret blir alltid nej, äter inte sånt :) Dem tycker väl det är konstigt. Jag som är normalviktig och tränar mkt borde äta lite godis då och då och massa skit... men nej. Tänker ALDRIG äta något bara för att någon vill att jag ska äta det. Mår så bra, min kropp är fit och jag är glad! Är tydligen jobbigt för många. Men som sagt, tycker man endå kan försöka få dem lite åt detta hållet. Försöker få dem att läsa matrevulotionen men nej.... går lite segt. OCh varje gång vi är i mat affären. Så tar jag mandelmjöl tex och säger "Kolla! Detta ska man köpa iställer för vetemjöl! Det är så mycket godare. Men ja..... det går inte in haha.. :) Sen jag slutat helt med fullkornsvetemjölen och sockret, dock äter jag rotfrukter och bär och så lite mer liberalare. Men förut åt jag även grahamsmjöl och fullkornsdinkelmjöl och deen skiten som jag trodde var så bra. Men efter jag slutat med allt sånt så har mina humörsvägningar blivit så mkt bättre ! Plus en mkt bättre hy!! :D

• Like 1

haha

Nästa ggr du fikar med din systar, kan du ta en STOR sked med kokosfett, köra under näsan på henne några ggr. innan du rör ner det i kaffet. Kom ihåg alla ljuddetaljer som: "...... uuhmmmm kolla HUR mycket fett..... vad gott det kommer bli...... oj oj oj oj vad kommer mina kranskärl att säga? ....... kooookooooss.... mumsfillibaba!"

Kan säga att min familj är nästan likadan, och jag blir jätteprovocerad och ser till att ALLA verkligen ser HUR mkt fett jag tar till maten, så dom riktigt får jobba med ögonen, ögongymnastik är bra för synen ;) 

Annars var det ett bra tips att skicka boken med posten. :)

Jag fick en bok om stenålderskost i julklapp, som min mamma lånade och läste innan jag tog hem. Hon är mkt emit LCHF, men paleo har hon en viss förståelse för. Hennes resume av boken: " Det finns inte den sjukdom som inte kan botas mes stenåldersmat!" *ironisk* 

• Like 2

Känner igen mig. Det är väldigt svårt att hålla käften när det handlar om folk man bryr sig om, men jag har insett att det inte lönar sig att predika. Jag brukar...1) tala om vad jag gör, och hur jag mår, om ämnet kommer upp (och då kan ämnet vara sömn, eller att frysa, eller att äta konstant, eller nåt annat som lchf har påverkat. Eller bara något så enkelt som att den där bullen inte är intressant för mig; jag är inte sugen)   2) nämna, om krämpor diskuteras "det är många som säger att de mår mycket bättre av att utesluta...". Eller en försiktig fråga: har du testat att utesluta...? Sedan brukar jag få höra "ja men jag tål inte att äta så fruktansvärt mycket fett!!" - varvid jag försöker förklara lite det här med att anpassa kosten till sig själv, vilket ofta mottas med stor skepsis, för det vet man ju minsann hur mycket fett de här lchf-arna öser i sig :) .. Sedan byter jag gärna ämne.

Men så går det ett tag - och plötsligt får jag veta att några av dessa skeptiker har mjuknat, blivit intresserade, och ber att få information. Så jag tror på det här med att så ett frö.

• Like 2

Känner igen mig i vad flera skriver här ovan. Det går inte en måltid i lunchrummet på jobbet utan att någon säger någonting, och även i andra sociala sammanhang måste man motivera varför man heller tar en bit brie än en bulle. Min metod är att svara artigt om någon frågar något, men inte predika eller försöka sälja in lchf. Jag har inga synpunkter på vad andra väljer att äta, och förr eller senare borde andra upphöra att ha synpunkter på vad jag äter. Så försöker jag resonera.

• Like 2

Jag känner också igen mig. Jag lever i en familj där mat och socker är en central del i umgänget och därmed också övervikt och ohälsa :( Jag kör med hälsoargument som förklaring till mitt val av kost: "Jag mår verkligen inte bra av socker och vitt mjöl" alternativt "Jag mår så otroligt bra sedan jag slutade äta socker och vitt mjöl". Det här öppnar upp för intresserade frågor och då kan man förklara mera om man vill/orkar/tror att det hjälper... ;)

• Like 1