duchess

Hetsätning

Recommended Posts

Så var man där igen, misslyckandet. Vänder mig hit för jag behöver skriva av mig lite frustration över mig själv. Höll mig från socker och snabba kolhydrater i 6 månader, personligt rekord. Sedan åkte jag på en resa utomlands och åt bröd och glass varje dag. Sedan klarade jag två veckor hemma med bra kost. Sen var det dags för födelsedag och det slutade i en veckas lång hetsätning. Nu väger jag 7 kg mer och mår inte bra såklart. Innan lchf (för ca 10 år sedan) så hetsåt jag aldrig, men nu när jag "inte får" äta vissa saker, så vill jag "passa på" att trycka i mig så mycket jag kan innan jag ska återgå till lchf. Jag äter fast jag inte är sugen och jag äter tills jag verkligen inte får ner något mer. Är det någon som känner igen sig och kan ge några tips på hur man kan hantera det? 

Idag känner jag mig motiverad att återgå till lchf, jag hoppas motivationen håller i sig. Funderar på att fasta så länge jag kan för att tappa lite vätska, men vet också att hunger ökar risken att jag faller dit för sockret. Har i alla fall slängt alla frestelser jag har hemma.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hålla sig från socker och snabba kolhydrater i 6 månader är inget misslyckande. Det är jättebra gjort av dig. Sedan tog du ett återfall. Försök analysera varför det hände, så får du kunskap att gå vidare.

Jag har tendenser att överäta. Särskilt viss mat triggar det beteendet. Men det kan också utlösas av till exempel stress, trötthet, besvikelser. Viss mat kan jag inte ha hemma för jag äter av den tills den är slut.

Jag fastar ett par (separata) dagar varje vecka (24timmars). Min kropp är numera van att gå utan mat långa tider, så jag blir sällan hungrig av fastan. Det är enkelt och bekvämt. Det är mitt bästa knep för att få fason på ätandet.

Sedan har jag sedan många år bestämt att jag är en person som inte äter socker. Det har fungerat över förväntan, även om det blivit ett och annat återfall, te x vid kalas. Att ändra sina vanor är en lång process som innebär steg både framåt och bakåt.

Önskar dig allt väl!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, jag vet hur det är när man "inte får" äta vissa saker. Inget blir så åtråvärt som just det o när man väl korsat gränsen så finns ingen hejd. Du är absolut inte ensam om att fungera så. Tror alla har den svagheten i någon form. Inte är det lätt att bryta vanan att korsa gränsen heller. Jag hann bli 65 år innan förändringen kom - o d var inte pensioneringen som gjorde det. Det var en mkt bestämd diabetessköterska som såg mej i ögonen o talade om att mitt blodsocker hade katastrofalt höga värden. Jag fick en chock! Blev helt tom i huvudet, visste inte vad jag skulle säga el göra. Det var ren tur att jag kom mej hem. Väl hemma började jag verkligen fundera över vad jag höll på med. Vad var det som styrde mej? Sen fattade jag att det sätt jag levt på hittills hade lett mej till exakt den position jag har idag - o det var inget trevligt ställe. Det var dax för förändring. VERKLIG förändring. För mej handlade det inte om en diet eller en period av ändrad kost utan om resten av mitt liv. Jag tror det är där motivationen sitter för de flesta. Vad vill vi eg med det vi gör? Då spelar d ingen roll om d är att tända en cigg, ta ett par extra glas vin, äta mer sötsaker eller ngt annat som korsar en gräns. Som gör att vi går till överdrift - för det är ju så lätt. Minsta motståndets lag är sååååå lätt att följa. Jag har läkarkontakt idag. Kontinuerlig provtagning eftersom jag vill se vad som händer i min kropp. Det funkar som en återhållande spärr för mej. Och jag tänker att det blir billigare i längden för samhället som slipper vårda mej pga diabetes2, högt bltr, övervikt o annat smått o gott som jag faktiskt är på väg att bli av med. Så ett tips fr mej till dej - kontinuerlig läkarkontroll o provtagning. Då ser du resultatet av vad du gör med din kropp på annat sätt än bara på vågen. Min egen start på nya livet blev en 7 dgr lång fasta. Rekommenderas!

LYCKA TILL I KAMPEN MOT DEJ SJÄLV:rolleyes:

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Tureborgaren; känner igen mig i beteendet.

Vill bara tillägga: jag ser det inte som att jag inte får äta xxx. Jag får äta precis vad jag vill; schweizernöt, bröd, potatis, oliver, vit flugsvamp... Men vissa saker äter jag inte i alla fall. Jag tycker inte om dem...eller jag mår inte bra av dem. Plus att jag märkt under dessa år att vissa saker smakar godare i minnet än i verkligheten. Så jag började stanna upp, tänka efter på vad resultatet skulle bli (i värsta fall ett långt återfall) och fråga mig: Är det värt det? Så det är jag som väljer vad jag äter. Vet man att man kan ta en liten bit tårta och stanna där, så kanske man kan ta den. Fortsätter man i dagar veckor månader, så är det bättre att tugga på något annat.

Jag klarar iofs att resa utomlands, äta olämpligt...och tycka det är skönt att komma hem till normal mat...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hakar på er övriga - 6mån är framgång, en vecka glass är ett återfall. De kilona du dragit på dig kommer att försvinna igen. Att jobba med sin inställning tror jag är viktigt. Mina barn fick godis av mormor nu i påskhelgen. En liten påse vardera av m&m. Eftersom de fått godis även från annat håll ställde jag upp dem på översta hyllan i skåpet. Var lite sugen att gå loss på påsen med jordnöts-m&m och min man frestade med att vi kan ju dela. Då drog jag med handen över mina revben, strax nedanför halsen, rejält benigt! Det är det bara när jag ligger lågt i kolisar. Så... det är motivation nog för mig numera, att veta att jag är inne i en relativt bra period, så vad ska jag med godiset till? Så gott är det ju ändå inte?! 
Det har varit en låååång resa hit. Och på vägen har jag lärt mig att man MÅSTE vara snäll mot sig själv, se framgångarna (6mån är LÅNG TID!!!) och resa sig så fort man kan när man snubblat. Man kan säkert lägga 10år i terapi och komma fram till varför man äter fel/överäter men kanske är det viktigare att hitta strategierna för att ta hand om dipparna. Så ta en dag i taget, du kommer att fixa det! Varmt lycka till med kommande 6mån! Eller 2mån eller 3år, vad det nu blir.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tankar och råd!

Att det smakar godare i minnet kan jag hålla med om, men tyvärr åt jag ändå. Jag måste nog inse att det är nolltolerans för mig som gäller. 
Försöker skratta åt mig själv att jag är så tokig och tala om att det ordnar sig, det här är inte hela världen. Jag är frisk i övrigt och jag kommer på fötter igen!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, duchess sade:

Tack för era tankar och råd!

Att det smakar godare i minnet kan jag hålla med om, men tyvärr åt jag ändå. Jag måste nog inse att det är nolltolerans för mig som gäller. 
Försöker skratta åt mig själv att jag är så tokig och tala om att det ordnar sig, det här är inte hela världen. Jag är frisk i övrigt och jag kommer på fötter igen!

Kanske Sockersystrars Podd  med "lchf-ingenjören", kan vara intressant att lyssna till: En intervju med Bitten Jonsson om sockerberoende bl a.

http://lchfingenjoren.se/2018/april/avsnitt-33-.html

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On ‎2018‎-‎04‎-‎01 at 18:24, duchess sade:

men tyvärr åt jag ändå.

Ja, det är du väl inte ensam om... Vad jag skrev om är inställning, inte beteende. Det tar ett tag.

Jag brukar lägga upp den här länken.

https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714d91b9cb46222d05ffd4-aterfall-behovs-for-att-vi-skall-lara-oss-ii

Och, ska jag väl lägga till, stress staller till det, och annat, så att man äter fast man inte alls tänkt sig det... Acceptera, och lär av det. Försök hitta strategier och planera för att undvika situationer där det blir fel.

Redigerad av Effie
Glömde
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg