Kattis21 Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Hej. Igår blev två veckor med strikt Lchf. Jag gick ner 2 kg . Behöver gå ner 6 kg till . Men problemet är att jag mår illa hela tiden . Första veckan gick jätte bra. Maten var god och det var bara glädje att äta. Men de sista tre dagar kan inte ens titta på mat. Jag mår bara illa. Det känns att min kropp tål inte mer fet. Jag har försökt minska fet intag , dricka saltvatten osv men inget hjälper. Vill inte ge upp efter 2 veckor men att må så illa orkar jag inte längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Hej, din kropp kanske säger stopp om du följer ett fast program med mat och den kanske talar om för dig att bara äta när du är hungrig, det är det feta i maten som gör dig mätt och ger minskad hunger :-) lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Varför äter du strikt? Inte alls säkert att det ger bäst viktnedgång. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Jag säger detsamma - ät litet mindre strikt - du kanske chockar din kropp: Lägg dig mer på en medelnivå till att börja med. Bra att du gått ner. När kroppen blivit mer van kanske du kan ha perioder av strikt lchf. Gå till Kostdoktorn, där hittar du recept för medelstrikt lchf. Lchf är ingen bantningsdiet, det är en bra livsstil att leva länge med för att må så bra som möjligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattis21 Posted April 1, 2018 Author Share Posted April 1, 2018 Tack för alla svar. Jag vill försätta med LCHF inte bra att gå ner i vikten men jag vill ändra mina matvanor . Jag ska börja med medelstrikt nu. Bakade mycket god LCHF bröd i morse och åt en macka istället för ägg . Jag mådde lite bättre och min illamående minskade. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 51 minuter sedan, Kattis21 sade: Jag mådde lite bättre och min illamående minskade. Det är ju absolut ett tecken på att du inte ska vara superstrikt, åtminstone inte nu. Vissa behöver tillvänjning istället för att köra strikt direkt. Tycker mig ha märkt att det ofta gäller kvinnor men det är en högst ovetenskaplig och personlig notering. Och har du svårt att inte äta för mycket om du äter t ex bröd, så funkar det bra med rotfrukter och sådant med lite högre kolhydratinnehåll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 2 timmar sedan, Kattis21 sade: åt en macka istället för ägg Det är inte så att det är äggen du blir illamående av? Det har hänt mej. Det tog ett tag innan jag fattade att det var just äggen, men när jag slutade äta ägg försvann illamåendet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 3 timmar sedan, Kattis21 sade: Tack för alla svar. Jag vill försätta med LCHF inte bra att gå ner i vikten men jag vill ändra mina matvanor . Jag ska börja med medelstrikt nu. Bakade mycket god LCHF bröd i morse och åt en macka istället för ägg . Jag mådde lite bättre och min illamående minskade. Iallafall, vi kan inte med säkerhet fastställa vad ditt illamående berodde på.. men vi kan iallafall säga att det kan vara olika för olika personer. För jag är nog mest inne på att det handlar om själva omställningen. Så jag drar några olika varianter, en del upplevda andra som olika personer skrivit om. 1, man tappar aptiten helt, det tror jag handlar om att man är van vid högt blodsocker, dvs sjunkande blodsocker är en kraftig signal. 2, man är ständigt hungrig och kan äta hela tiden utan att bli mätt, det tror jag har mer med Dopamin att göra, dvs man får inte längre några sockerkickar. 3, man får huvudvärk och blir illamående, det känner jag till personligen, och då handlade det om att jag aldrig blev hungrig.. iomed att blodsockret inte längre åkte jojo. Dvs jag åt för dåligt! Iallafall så vill jag att du tar ett halvt steg tillbaka.. mest troligt är det omställningsbesvär och då är det bäst att rida ut stormen, men det är dumt att chansa och man skall inte må för dåligt heller.. och det kan bero på en massa saker. Dvs du får dels se över vad du äter och hur mycket.. och det yppar sig fler tillfällen att bli strikt och gå ner i vikt framöver när du väl kommer ut på andra sidan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krystyna Moustafa Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Jag mådde heller inte så bra av dieten. Åt strikt LCHF i två veckor och efter en vecka fick fruktansvärt huvudvärk. Försatte dieten i en vecka till. Lyssnade på dem råd att jag skulle dricka vatten med lite salt i. Det blev bara värre! Huvudvärken blev fruktansvärt och blodtrycket blev för högt. Tyvärr, jag fick avbryta dieten. Nu, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krystyna Moustafa Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 9 timmar sedan, Kattis21 sade: Hej. Igår blev två veckor med strikt Lchf. Jag gick ner 2 kg . Behöver gå ner 6 kg till . Men problemet är att jag mår illa hela tiden . Första veckan gick jätte bra. Maten var god och det var bara glädje att äta. Men de sista tre dagar kan inte ens titta på mat. Jag mår bara illa. Det känns att min kropp tål inte mer fet. Jag har försökt minska fet intag , dricka saltvatten osv men inget hjälper. Vill inte ge upp efter 2 veckor men att må så illa orkar jag inte längre. Jag mådde heller inte så bra av dieten. Åt strikt LCHF i två veckor och efter en vecka fick fruktansvärt huvudvärk. Försatte dieten i en vecka till. Lyssnade på dem råd att jag skulle dricka vatten med lite salt i. Det blev bara värre! Huvudvärken blev fruktansvärt och blodtrycket blev för högt. Tyvärr, jag fick avbryta dieten. Nu, 4 dagar efter jag börjde äta mer kolhydrater mår jag något bättre men huvudvärken har inte försvunnit helt. Det är fruktansvärt jobbigt. Jag tror att det är inte alla som klarar av dieten. Man ska lyssna på sin kropp! Jag vill nämna att jag faktisk åt inte så kolhydratrik innan, så omställningen borde inte vara så dramatisk som den blev. Så Kattis, lyssna på din kropp och ta det väldigt lugnt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted April 1, 2018 Popular Post Share Posted April 1, 2018 Jag tror det är som att sluta röka; vissa behöver trappa ner, andra kan sluta direkt. Ingen skulle rekommendera en rökare (eller alkoholist) att sluta med försöken att sluta med sin drog, men ja, man ska använda den metod man behöver för att kunna bli drogfri. Inte alla anser att kolhydrater är en drog men den diskussionen behöver jag inte gå in på här. Väldigt många som går "all in" och ger sig på strikt LCHF direkt, gör det för att gå ner i vikt - snabbt. Tyvärr blir fokuset då inte hälsa utan kanske snarare ofta något estetiskt. Det kan också vara så att man blivit sjuk och tror att går man bara ner i vikt så har man löst problemet. Jag hävdar att man måste flytta fokus till hälsan (skitsvårt, jag vet) - för då kommer viktminskningen som en trevlig bieffekt. För hälsans skull behövs bra kost, rörelse i vardagen, vila/återhämtning, skratt, beröring... 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Hittade det här inlägget hos Anna Hallén: Mår du dåligt av LCHF? https://www.annahallen.se/mar-du-daligt-av-lchf/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 On 2018-04-01 at 10:02, Kattis21 sade: Hej. Igår blev två veckor med strikt Lchf. Jag gick ner 2 kg . Behöver gå ner 6 kg till . Men problemet är att jag mår illa hela tiden . Första veckan gick jätte bra. Maten var god och det var bara glädje att äta. Men de sista tre dagar kan inte ens titta på mat. Jag mår bara illa. Det känns att min kropp tål inte mer fet. Jag har försökt minska fet intag , dricka saltvatten osv men inget hjälper. Vill inte ge upp efter 2 veckor men att må så illa orkar jag inte längre. Hej, alla är olika, lyssna på vad din kropp säger, jag testade riktigt strikt i 1 månad och det funkade inte för mig, huvudvärk, extrem trötthet, lös i magen, smått illamående, dåligt hy finnar och röda utslag. Jag provade med mer salt, ökade och minskade på fettet utan att det kändes bättre. Lösningen för mig blev att lägga till mer stärkelse (kolhydrater) i kosten, lite kokt potatis eller jasmin ris (ungefär 75-150gr/dag) och direkt så blev jag mig själv igen. Träningen funkade, jag började minska i fettvikt, hudutslagen förvann så för mig verkar en del kolhydrater i kosten vara viktigt, andra mår strålande utan. Du kanske funkar lite som mig och då skulle jag rekommender Paul Jaminnet - Perfect Health diet (finns på amazon, bokus m fl) det förändrade allt för mig. I jämförelse med medel svennson så är det ändå fortfarande lågkolhydrat kost, däremot kanske inte LCHF (kanske en väldigt tolerant LCHF). A-O är ät riktig mat, undvik halvfabrikat, tillsatser, vitt mjöl e t c. Ät när du är hungrig, sluta äta när du är mätt, strunta i att äta regelbundet dvs 3 mål om dagen eller vilken måltidsfrekvens som du följer. När du ger din kropp rätt näring så kommer brukar den reglera intaget per automatik om vi inte sabbar det via att övertänka och komplicera, äta av andra anledningar än hunger (väldigt viktigt för minskning av fettmassa). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 3 timmar sedan, johan76 sade: jag testade riktigt strikt i 1 månad och det funkade inte för mig, huvudvärk, extrem trötthet, lös i magen, smått illamående, dåligt hy finnar och röda utslag Innan jag för drygt sex månader sedan, vid 83 års ålder växlade över till LCHF, hade jag noga förberett mig genom långa och djupgående studier på området. En mycket viktig sak att tänka på, är att den ökande mängden vatten, som man bör inta, späder ut alla typer av salt. Det räcker inte med att man experimenterar med natriumkloriden, man bör också balansera med kaliumsaltet. Genom att dessutom andelen vegetabilier reduceras, kommer man att behöva vissa tillskott som man förlorat vid måltiderna eller som spätts ut och försvunnit ur kroppen. Mitt tidigare sätt att säkra kroppens behov av mineraler (våra grönsaker har genom åren förlorat mycket av det innehåll som fanns för 50-100 år sedan) har jag fortsatt med efter kostväxlingen. Mineraler separat (inte som multivitamin/mineraler). Dessutom har det dagliga intaget av de fyra grundbultarna omega 3, D3-vitamin, K2-vitamin och magnesium fortsatt i rejält tilltagna mängder. Som standard dessutom 3 gram askorbinsyra per dag. Mot den bakgrunden har jag sedan min LCHF-start inte drabbats av något av de problem som finns beskrivna i denna eller andra trådar på forumet. Istället har jag blivit helt befriad från tidigare diabetes-2 och dessutom kunnat sätta ut min blodtryckssänkande medicin och inte minst statinerna. Mina kolesteroldata är perfekta och jag lever nu helt utan något medicinskt preparat (det var drygt tio år sedan jag kunde säga det). Via min KETONIX - inhandlad tidigt i processen, har jag dagligen kunnat konstatera min ketos via utandningsluften. Med utgångspunkt från egna erfarenheter förefaller mycket av vad jag sett beskrivas av problem (ofta med förklaringen att alla kanske inte är lämpade för LCHF) kanske har en enklare bakgrund än många tror. En uppgift säger att en tomat vid början av 1900-talet i väsentliga avseenden motsvarar tjugo av dagens tomater. Ett äpple innehåller t.ex. 80% mindre magnesium nu än då... man kan fortsätta med övriga vegetabilier. Detta innebär att flertalet människor faktisk lider brist på viktiga näringsämnen. Sammanfattar man lärdomen, som kan dras av den kunskap som finns idag, ligger mycket i att människan, med undantag från vissa nedärvda sjukdomar, egentligen inte skall behöva bli sjuk. Förutsättningen är att alla kroppens celler matas med de födoämnen de behöver. Uppstår brist på någon, bär det utför - år lägg till år och så småningom kommer sjukdomssymtomen (som sjukvården snabbt vill lösa på medicinsk väg - inte vi nära till hands liggande livsstilsförändringar, där kosten utgör viktigaste hjälpmedel). Det är inte så märkligt att LCHF visat sig ge så goda resultat jämfört med kolhydratdieten. Sockrets negativa effekter - och de är oerhört många - neutraliseras ju närmat helt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 5 timmar sedan, johan76 sade: alla är olika, lyssna på vad din kropp säger, jag testade riktigt strikt i 1 månad och det funkade inte för mig, huvudvärk, extrem trötthet, lös i magen, smått illamående, dåligt hy finnar och röda utslag Hade du kört mindre strikt innan det? För jag vill minnas att det tog runt 3mån innan kroppen kändes "normal" och då tränade jag inte speciellt mycket och var inte superstrikt, kanske 20-25g kolhydrater. Man ska naturligtvis lyssna på kroppen men alla omställningar tar tid. Kroppen skriker efter cigaretter också och man mår dåligt om man försöker sluta röka. Det gäller att förstå varför kroppen reagerar som den gör. Kanske ska man inte gå "all-in" utan börja nånstans mitt emellan innan man striktar till sig. Problemet är att de flesta idag vill att allt ska gå så fort så man vill inte ta sig tid att ställa om, att ligga lite lägre i sin träning osv. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 58 minuter sedan, MariaF sade: Kanske ska man inte gå "all-in" utan börja nånstans mitt emellan innan man striktar till sig. Varje dag producerar kroppen en viss liten mängd ketoner, även vid användning av s.k. lågfett-diet. Det som väsentligen händer vid växlingen till LCHF är ju att svält simuleras och kroppen snabbt tvingar levern att producera större mängd ketoner. Egentligen skall inga problem behöva uppstå. Problemet är dock, när man snabbt blir mätt och äter mindre - att man inte får i sig lika mycket av viktiga födoämnen som tidigare. Därför är vissa tillskott nödvändiga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 17 timmar sedan, MariaF sade: Hade du kört mindre strikt innan det? För jag vill minnas att det tog runt 3mån innan kroppen kändes "normal" och då tränade jag inte speciellt mycket och var inte superstrikt, kanske 20-25g kolhydrater. Man ska naturligtvis lyssna på kroppen men alla omställningar tar tid. Kroppen skriker efter cigaretter också och man mår dåligt om man försöker sluta röka. Det gäller att förstå varför kroppen reagerar som den gör. Kanske ska man inte gå "all-in" utan börja nånstans mitt emellan innan man striktar till sig. Problemet är att de flesta idag vill att allt ska gå så fort så man vill inte ta sig tid att ställa om, att ligga lite lägre i sin träning osv. Hade kört fritt med grönsaker, men endast ovanjord typ broccoli, brysselkol, vitkol osv uppskattar det till ca 30-40gr per dag, gick ner till induktion 20gr och då blev besvären värre. Såg ingen poäng med att försöka anpassa mig längre än 1 månad eller för den delen göra nåt nytt försök när jag fick bättre fettminskning, bättre ork i träningen och mår strålande med lite stärkelse i kosten + helt fritt med grönsaker (grönsakerna ser jag mest som fibrer och räknar inte dessa som kolhydrater). ps lite kokt potatis eller ris är inte direkt jämförbart med rökning iaf inte för mig 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Min gissning är att de flesta som får lite mer långvariga problem med LCHF ligger och balanserar lite på gränsen till att vara ketos ...tyvärr finns det såvitt jag vet ingen forskning på detta alls. Det går inte heller egentligen och veta om man inte mäter sina ketoner dagligen. Vill man då verkligen ge LCHF en chans utan att mäta kan man testa att i princip nolla kolhydraterna (0-5 gram) under några veckor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, johan76 sade: lite kokt potatis eller ris är inte direkt jämförbart med rökning iaf inte för mig Det är det för mig... Skapar ett förbannat starkt sug efter mer... ☹️ Om man är ute efter fördelar med keto vid träning måste man nog hålla ut längre än nån månad. Sedan om det är värt det vet man nog bara i efterhand. Tänker på jespers satsning, den verkar slagit ut väl. (Tråden ”Stanna i ketos”) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 6 minuter sedan, MariaF sade: Det är det för mig... Skapar ett förbannat starkt sug efter mer... ☹️ Om man är ute efter fördelar med keto vid träning måste man nog hålla ut längre än nån månad. Sedan om det är värt det vet man nog bara i efterhand. Tänker på jespers satsning, den verkar slagit ut väl. (Tråden ”Stanna i ketos”) Intressant, att det ger mera sug, även om du isolerar potatisen? t ex 5 kokta potatisar (ingen sås, smör, salt ketchup etc) I Paleo världen är det annars ett extremt effektivt och kraftfullt viktminskningshack, 5 potatisar var bara ett exempel, hacket är ät hur många kokta potatisar du vill, hur många gånger på dygnet du vill, men bara potatisar och de skall vara kokta, de som gjort det har fått bättre insulikänslighet, bättre blodsocker fastevärden samt minskat rejält i kroppsfett. På mig själv så kollade jag bara viktnedgång och det funkade väldigt bra, men usch va tråkigt det va 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, Peter B sade: Min gissning är att de flesta som får lite mer långvariga problem med LCHF ligger och balanserar lite på gränsen till att vara ketos ...tyvärr finns det såvitt jag vet ingen forskning på detta alls. Det går inte heller egentligen och veta om man inte mäter sina ketoner dagligen. Vill man då verkligen ge LCHF en chans utan att mäta kan man testa att i princip nolla kolhydraterna (0-5 gram) under några veckor. Man brukar ju tala om att en viss andel ketoner någon gång under dygnet produceras även vid tillämpning av den s.k. normalkosten. Det borde inte spela någon större roll, var i balansen man befinner sig förutom som har med den större dagliga vätskemängden att göra, som den inbitne LCHF:aren brukat tillämpa. I mitt fall har jag under större delen av mitt dryga LCHF-halvår dagligen mätt min ketosnivå (via utandningsluften). Jag var dock mycket väl förberedd när jag väl slog näven i bordet. Därför har inga problem överhuvudtaget uppstått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Jag tror att det har betydelse ....kroppen etablerar olika metabola "vägar" beroende på hur makronutrient fördelningen ser ut och som jag fattar det är det inte en "snabb" process ... det kan ta veckor innan en anpassning skett ... om man ligger och pendlar lite mellan dessa "vägar" mår man kanske inte så bra... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Jag har kunnat testa det du säger på olika nivåer (bra noggrannhet vid mätning på utandningsluften) men inte upptäckt problem av något slag. Min övertygelse stärks alltmer om vikten av viktiga tillskott. Eftersom jag använde sådana innan jag startade LCHF - detsamma gällde min fru - uppstod inga problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 3 timmar sedan, johan76 sade: men bara potatisar och de skall vara kokta, Ska de inte vara kalla också? Ger lägre GI och mer RS om jag minns rätt. Och nej, potatis har jag inte ätit så men ris, det äter jag gärna "rent". Eller gjorde förr, numera utsätter jag mig inte för det. 5 råa potatisar förresten, det gick också ner utan problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: Jag har kunnat testa det du säger på olika nivåer (bra noggrannhet vid mätning på utandningsluften) men inte upptäckt problem av något slag. Min övertygelse stärks alltmer om vikten av viktiga tillskott. Eftersom jag använde sådana innan jag startade LCHF - detsamma gällde min fru - uppstod inga problem. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar Jag tycker att jag märker ganska tydligt att kroppen känns tyngre vid fysisk ansträngning då jag ligger lite i "halvketos" ... både färre och mer kolhydrater upplever jag som bättre i den situationen ... det kanske är rimligt att andra upplever andra problematiker i det tillståndet. (jag mäter blodketoner). Men vi är alla olika och upplever saker olika ... men det är interessant med alla n=1 beskrivningar man får en hel del att fundera på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, Peter B sade: Jag tycker att jag märker ganska tydligt att kroppen känns tyngre vid fysisk ansträngning då jag ligger lite i "halvketos" ... både färre och mer kolhydrater upplever jag som bättre Som jag nämnt, hade jag före min LCHF-start lyssnat av flertalet forskare på nätet (inom LCHF-området) och löpt igenom studier inkl. det mesta som fanns om tänkbara problem under övergångsperioden. Av det skälet var jag från början mycket uppmärksam på min egen och min hustrus reaktioner - vi hade samma förutsättningar i form av tillskott, som vi kört i många år. De extra tillskottet blev en förstärkning av magnesium. Via min KETONIX kunde jag följa variationen på ketosnivån när som helst på dygnet. Jag kan hittills faktiskt bara påstå oss ha upplevt positiva effekter - för egen del naturligtvis lite extra (ingen diabetesmedicin, ingen blodtryckssänkande, inga statiner alltså helt besvärsfri utan någon medicin). Min hustru hade inga mediciner. Visserligen är ad hoc-upplevelsen via två personer inget som generellt kan överföras på alla men en sak är klar - tillskotten vi använt har sannolikt varit till fördel för oss båda. Det finns knappast anledning att tro slumpen ha varit framme, som speciellt skulle passa någon över 80. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 14 timmar sedan, MariaF sade: Ska de inte vara kalla också? Ger lägre GI och mer RS om jag minns rätt. Och nej, potatis har jag inte ätit så men ris, det äter jag gärna "rent". Eller gjorde förr, numera utsätter jag mig inte för det. 5 råa potatisar förresten, det gick också ner utan problem. se där va olika vi alla är, jag åt potatis i en vecka och lessnade totalt, det är enklare att fasta 1 hel vecka 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 1 timme sedan, johan76 sade: se där va olika vi alla är, jag åt potatis i en vecka och lessnade totalt, det är enklare att fasta 1 hel vecka Jag har prövat potatohack, och det funkar riktigt bra för oss. Visst, det är tråkigt, men 3-4 dagar är OK. Jag tar det över fasta alla gånger, man slipper vara hungrig, kan äta så mycket man vill, och framför allt så är det rena drömmen för tarmfloran. Nu körde vi inte den striktaste varianten. Jag gillar inte kokt potatis, så körde ugnsbakad (utan fett naturligtvis) potatis till frukost och middag (ibland lite ketchup och grillkrydda till). Till lunch var det en potatissoppa (recept på potatohack.com). Rent fysiologiskt är det samma resultat som endast kokt potatis, men lättare att klara rent psykiskt. Framåt dag 3 kändes det som att det här är riktigt trevligt, kan köra på längre om jag vill. Men bröt ändå efter fyra dagar av sociala skäl. Sen på det direkt nästa vecka igen med tre dagar till. Mådde väldigt bra av det, uppenbart att set-point flyttades ner av det också. Värt också att påpeka att det är en ketogen diet. Jag brukar få rejäl aceton-andedräkt kring dag två/tre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 4 minuter sedan, RobertAnd sade: Jag har prövat potatohack, och det funkar riktigt bra för oss. Visst, det är tråkigt, men 3-4 dagar är OK. Jag tar det över fasta alla gånger, man slipper vara hungrig, kan äta så mycket man vill, och framför allt så är det rena drömmen för tarmfloran. Nu körde vi inte den striktaste varianten. Jag gillar inte kokt potatis, så körde ugnsbakad (utan fett naturligtvis) potatis till frukost och middag (ibland lite ketchup och grillkrydda till). Till lunch var det en potatissoppa (recept på potatohack.com). Rent fysiologiskt är det samma resultat som endast kokt potatis, men lättare att klara rent psykiskt. Framåt dag 3 kändes det som att det här är riktigt trevligt, kan köra på längre om jag vill. Men bröt ändå efter fyra dagar av sociala skäl. Sen på det direkt nästa vecka igen med tre dagar till. Mådde väldigt bra av det, uppenbart att set-point flyttades ner av det också. Värt också att påpeka att det är en ketogen diet. Jag brukar få rejäl aceton-andedräkt kring dag två/tre. Jo jag vet att man kan göra potatisen något intressantare och få fina resultat, men jag ville personligen göra den super Clean bara för att utesluta alla andra variabler, gör man som dig så håller jag med om att jag hellre gör det än fastar och jag håller med om att det kändes som att set Point verkligen flyttade ner sig, total avsaknad av minsta hunger/sug och när jag kollade upp ungefärligt kaloriintag/dag så blev det inte mer än ca 700-800cal, i vanliga fall är jag relativt hungrig om jag hamnar under 2600 (iaf på den tiden man försökte med den klassiska fitness grejen att ta bort ca 500cal/dag men det va några år sedan). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 2 minuter sedan, johan76 sade: Jo jag vet att man kan göra potatisen något intressantare och få fina resultat, men jag ville personligen göra den super Clean bara för att utesluta alla andra variabler, gör man som dig så håller jag med om att jag hellre gör det än fastar och jag håller med om att det kändes som att set Point verkligen flyttade ner sig, total avsaknad av minsta hunger/sug och när jag kollade upp ungefärligt kaloriintag/dag så blev det inte mer än ca 700-800cal, i vanliga fall är jag relativt hungrig om jag hamnar under 2600 (iaf på den tiden man försökte med den klassiska fitness grejen att ta bort ca 500cal/dag men det va några år sedan). Visst är det intressant, ultra lågfett högkolhydrats vegansk kost ad libitum, och det visar sig vara extremt mättande kost där kilona bara rasar av. Rent psykologiskt är det också en reset tycker jag, mat blir bränsle bara. Man slutar äta för att bara njuta. Sjukt billigt också, nästan lika billigt som att fasta. Ett sätt att återskapa grundprinciperna, low reward, billigt, näringsrikt, men med mer variation är the peasant diet: https://criticalmas.com/2016/11/designing-modern-peasant-diet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 19 minuter sedan, RobertAnd sade: Visst är det intressant, ultra lågfett högkolhydrats vegansk kost ad libitum, och det visar sig vara extremt mättande kost där kilona bara rasar av. Rent psykologiskt är det också en reset tycker jag, mat blir bränsle bara. Man slutar äta för att bara njuta. Sjukt billigt också, nästan lika billigt som att fasta. Ett sätt att återskapa grundprinciperna, low reward, billigt, näringsrikt, men med mer variation är the peasant diet: https://criticalmas.com/2016/11/designing-modern-peasant-diet/ Exakt, det är därför jag mer eller mindre övergett hela kolhydrater gör det tjock grejen och är mer inne på food reward å'la Guyenet eftersom det förklarar varför 2 totala motsatta angreppsätt kan fungera, för mig personligen får jag tillräckligt låg reward av att hålla mig till whole Foods och inte göra för mycket gourmet av maten, hålla nere på lyxiga såser etc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 5 timmar sedan, johan76 sade: Exakt, det är därför jag mer eller mindre övergett hela kolhydrater gör det tjock grejen och är mer inne på food reward å'la Guyenet eftersom det förklarar varför 2 totala motsatta angreppsätt kan fungera, för mig personligen får jag tillräckligt låg reward av att hålla mig till whole Foods och inte göra för mycket gourmet av maten, hålla nere på lyxiga såser etc Det är sant, förklarar varför både lågfett och lågkolhydratskost fungerar. Båda utesluter kombinationen raffinerade fett + raffinerade kolhydrater som är extremt belönande och lätt att överäta. Dessutom utesluts socker, vilket i sig självt är mycket belönande. Whole foods räcker bra för mig också, även JERF (Just Eat Real Food) är för mig tillräckligt för att hålla en bra kroppskomposition. Men slänger man in massa godis, chips och kakor däremot, då går det utför för mig. Minska ner på gourmet grejen har jag också gjort. Om man har tid och är intresserad av mat så kan man varje dag skapa goda och belönande gourmeträtter från naturliga "whole foods" råvaror. Det blir lätt för mycket då även om man kör JERF. Trerätters med kombinationer av vin till alla varje dag, ja då blir det Edward Blom livet, och en sådan kropp också. Det går att äta sig överviktig även utan processad mat, snabbmat och skräpmat, men det krävs mycket tid och jobb. En enkel princip för mig är att vi måste laga det själva. Det är för lätt att bara köpa en burk bearnaise på ICA, då blir det ofta överätning. Men om man själv måste slå en bea, så blir tröskeln högre, och vi gör det mycket mer sällan. Alltså mycket mer sällan som man överäter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 6 timmar sedan, johan76 sade: Exakt, det är därför jag mer eller mindre övergett hela kolhydrater gör det tjock grejen och är mer inne på food reward å'la Guyenet eftersom det förklarar varför 2 totala motsatta angreppsätt kan fungera, för mig personligen får jag tillräckligt låg reward av att hålla mig till whole Foods och inte göra för mycket gourmet av maten, hålla nere på lyxiga såser etc Mah.. man blir inte tjock av kolhydrater per se utan av Hyperinsulinemi och när folk frågar vad de skall äta då så får de rådet att dra ner radikalt på kolhydrater! Sen så håller jag inte alls med Guynet om food reward för det är bra mycket godare med äggobacon än med sockrade flingor! Utan jag tror mer på att äta mat som ger reward och som man sen håller sig mätt på länge utan en massa cravings och på det kommer oxå skillnad i näringstäthet! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 Det där med illamående är ett gissel. Själv mådde jag illa i ett helt år innan kroppen äntligen förstod att fett inte var något dåligt (ja, det hängde ihop med mängden fett jag åt - smör kokosfett osv) Det tar i vissa fall många år att ställa om kroppen efter en livstid med mjöl och skräpiga kolhydrater. Ett av mina absolut bästa tips mot illamåendet är att ta en Novalucol eller två så fort illamåendet börjar komma, det hjälper iaf på mig inom loppet av några minuter! Kanske ska tillägga att nu efter snart 9 år på LCHF kommer jag aldrig gå tillbaka till den plågsamma lågfettskosten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 On 2018-04-06 at 17:59, Zepp sade: Mah.. man blir inte tjock av kolhydrater per se utan av Hyperinsulinemi och när folk frågar vad de skall äta då så får de rådet att dra ner radikalt på kolhydrater! Sen så håller jag inte alls med Guynet om food reward för det är bra mycket godare med äggobacon än med sockrade flingor! Utan jag tror mer på att äta mat som ger reward och som man sen håller sig mätt på länge utan en massa cravings och på det kommer oxå skillnad i näringstäthet! All mat ger någon form av belöning, så även ägg och bacon. Tänker man dessutom på kvaliteten på maten, mer oprocessat, så håller man sig oftast mätt på den också. Men om du hade lagt till två skivor rostat bröd, ett wienerbröd och ett glas apelsinjuice till dina ägg och bacon så hade det blivit ännu mer reward, och du hade förmodligen ätit mer kalorier, samt triggats till att äta någon skräpmat även till lunch. Det är tyvärr på det sättet de flesta äter sina ägg och bacon. Även fettfri mat ger reward, och mättar bra. Jag har många recept som är i de närmaste fettfria, men delikata, och ger stor mättnad under lång tid. Men inte om man väljer ultraprocessad skräpmat så klart, som sockrade flingor. Potatohack tar båda faktorerna till sin spets, extremt låg reward, extrem mättnad (kokt potatis är det mest mättande livsmedlet som uppmätts i studier). Perfekt för att råda bot på hyperinsulinemi också, leder till ökad insulinkänslighet, lägre blodsockernivåer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 Det där med potatohack låter intressant. Man vet ju inte om och hur något funkar förrän man testat. Jag är ju väldigt förtjust i potatis, och behöver inte alls göra det spännande för att leva bara på det i någon vecka (det sade jag om ägg också...och efter tre dagar mådde jag kass och fick inte i mig omeletten; annan mat gick jättebra). Frågan är hur min LCHF-vana kropp reagerar på det. Stillsam övergång misstänker jag. Men inte just nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 Jag blir också nyfiken på att testa. Dock med ugnsbakad potatis eller nypotatis då som jag tycker är gott men sällan äter. Jag undrar också hur jag skulle må om jag gick från strikt keto till potato diet nu? Vet ni något om eventuella biverkningar? Tex omställningsbesvär typ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 5 timmar sedan, RobertAnd sade: All mat ger någon form av belöning, så även ägg och bacon. Tänker man dessutom på kvaliteten på maten, mer oprocessat, så håller man sig oftast mätt på den också. Men om du hade lagt till två skivor rostat bröd, ett wienerbröd och ett glas apelsinjuice till dina ägg och bacon så hade det blivit ännu mer reward, och du hade förmodligen ätit mer kalorier, samt triggats till att äta någon skräpmat även till lunch. Det är tyvärr på det sättet de flesta äter sina ägg och bacon. Även fettfri mat ger reward, och mättar bra. Jag har många recept som är i de närmaste fettfria, men delikata, och ger stor mättnad under lång tid. Men inte om man väljer ultraprocessad skräpmat så klart, som sockrade flingor. Potatohack tar båda faktorerna till sin spets, extremt låg reward, extrem mättnad (kokt potatis är det mest mättande livsmedlet som uppmätts i studier). Perfekt för att råda bot på hyperinsulinemi också, leder till ökad insulinkänslighet, lägre blodsockernivåer. Mm, ätande ger någon form av belöning.. dvs vi pratar då oftast om Dopamin! Och jag menar att mat med high reward oftast är det som leder till att man äter färre kalorier.. dvs bortom Dopamin! Aså om man skall hänga på Guyinets rewardhypotes så skall man äta mat med kortsiktig reward.. främst dopamin, via högt blodsocker! Men jag har lixom inga som helst problem med att de flesta äter en högkolhydratkost och därmed faller inom hans rewardhypotes! Grejen är och förblir hur som helst att folk i gemen i så fall borde byta kostmodell.. till en som ger högre reward utav måltiden och under längre tid och som inte är lika beroende utav dopamin som största reward! För att exemplificera det hela så vill jag då lägga fram den sk medelhavsdieten, dvs hur den traditionellt sett åts, dvs det skall ta minst tre timmar att laga till den, det skall ta minst ´tre timmar att äta den och den skall ätas med iallafall med minst tre generationer! Nu så lever vi inte så längre.. har man tur och gjort väl valda val i livet så får man vara glad för att äta med partner samt två generationer.. och då skall maten stå på bordet inom en kvart! Enklast är då att servera snabbmat/halvfabrikat! Dvs jag motsätter mig Guiynets rewardhypotes.. den funkar mest som förklaring för folk som äter en högkolhydratkost! Dvs våra barn får i dag cirka 25% av sin energi från läsk, godis, bullar, kakor söta efterrätter.. oså på det så äter de sockrade flingor som frukost och sen fettfri mat i övrigt.. inte konstigt alls att att de sedan är kroniskt hungriga/sugna, när blodsockret rasat ner till fotknölarna! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 6 timmar sedan, Effie sade: Det där med potatohack låter intressant. Man vet ju inte om och hur något funkar förrän man testat. Jag är ju väldigt förtjust i potatis, och behöver inte alls göra det spännande för att leva bara på det i någon vecka (det sade jag om ägg också...och efter tre dagar mådde jag kass och fick inte i mig omeletten; annan mat gick jättebra). Frågan är hur min LCHF-vana kropp reagerar på det. Stillsam övergång misstänker jag. Men inte just nu. 4 timmar sedan, Angelico sade: Jag blir också nyfiken på att testa. Dock med ugnsbakad potatis eller nypotatis då som jag tycker är gott men sällan äter. Jag undrar också hur jag skulle må om jag gick från strikt keto till potato diet nu? Vet ni något om eventuella biverkningar? Tex omställningsbesvär typ? Potatohack började på Mark's Daily Apple paleo forum. Det blev en väldigt populär grej där, och jag tror att de flesta som körde det då kom från åtminstone en lågkolhydratskost a la paleo. Jag har inte hört om några direkta biverkningar eller omställningsproblem, snarare tvärtom. De som haft problem på lågkolhydratskost med stigande fastesocker har kunnat åtgärda det med potatohack. Även de som haft problem med "de sista kilona". Jag har läst boken också, det enda jag minns som en varning var om man var diabetiker, att man måste hålla kolla på blodsockret, även om de flesta diabetiker förbättrar blodsockret. Jag har läst en del intressanta iakttagelser från folk också som inte lyckats med fasta. Alltså, att de fastar ofta i 3-4 dagar, går ner, men sen nästa vecka är vikten tillbaka igen. Sådana individer har gått ner nästan lika mycket med potatohack, men håller vikten, den kommer inte tillbaka. Alltså sänkt set point. Sen kan vikten krypa upp igen långsamt, som det ofta blir över vintern t.ex. Därför är det många som kör en vända potatohack 1-2 ggr om året för att hålla vikten, eller kanske inför en klassåterträff e.d. Men en biverkning som jag märkte första gången jag körde för ca 1,5 år sedan, var att jag kände mig "konstig". Nästan som att jag ibland hade "brain fog". Alla andra fördelar som viktnedgång fanns, men jag kände mig inte på topp. Teori: mikrobiomet ändrades av det enorma inflödet av resistent stärkelse typ 3, det var krig där nere? Jag kände då att det inte var en grej för mig. Men så körde jag igen i vintras, och mådde toppen, så bra att jag ville fortsätta redan veckan efter. Steg 1 är att köpa hem enorma mängder potatis. Räkna med 1-2 kg per dag i alla fall. Vill man ha kokt potatis så är det bara att koka upp en väldigt stor kastrull, förvara potatisarna i kylen. Bakad potatis som vi gör, då är det bara att skala potatisarna (behövs inte om de är ekologiska), dela dem på mitten, kör på plåt i ugnen (bakplåtspapper, absolut inget fett) i 40 min tills de får fin färg. Det måste alltid finnas potatis i kylen, ifall man blir hungrig. Hunger dämpas med potatis endast. Dag 1-2 är svårast, sen flyter det på tycker jag. OBS, det är ett hack, 3-5 dagar kanske. Sen normalt ätande, innan man kör flera rundor. Mer info: https://potatohack.com/2016/03/13/potato-hacking-for-weight-loss-or-maintenance/ https://criticalmas.com/2017/11/potato-hack-quick-start-guide/ https://criticalmas.com/best-of/potato-hack-diet/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 2 timmar sedan, RobertAnd sade: Potatohack började på Mark's Daily Apple paleo forum. Det blev en väldigt populär grej där, och jag tror att de flesta som körde det då kom från åtminstone en lågkolhydratskost a la paleo. Jag har inte hört om några direkta biverkningar eller omställningsproblem, snarare tvärtom. De som haft problem på lågkolhydratskost med stigande fastesocker har kunnat åtgärda det med potatohack. Även de som haft problem med "de sista kilona". Jag har läst boken också, det enda jag minns som en varning var om man var diabetiker, att man måste hålla kolla på blodsockret, även om de flesta diabetiker förbättrar blodsockret. Jag har läst en del intressanta iakttagelser från folk också som inte lyckats med fasta. Alltså, att de fastar ofta i 3-4 dagar, går ner, men sen nästa vecka är vikten tillbaka igen. Sådana individer har gått ner nästan lika mycket med potatohack, men håller vikten, den kommer inte tillbaka. Alltså sänkt set point. Sen kan vikten krypa upp igen långsamt, som det ofta blir över vintern t.ex. Därför är det många som kör en vända potatohack 1-2 ggr om året för att hålla vikten, eller kanske inför en klassåterträff e.d. Men en biverkning som jag märkte första gången jag körde för ca 1,5 år sedan, var att jag kände mig "konstig". Nästan som att jag ibland hade "brain fog". Alla andra fördelar som viktnedgång fanns, men jag kände mig inte på topp. Teori: mikrobiomet ändrades av det enorma inflödet av resistent stärkelse typ 3, det var krig där nere? Jag kände då att det inte var en grej för mig. Men så körde jag igen i vintras, och mådde toppen, så bra att jag ville fortsätta redan veckan efter. Steg 1 är att köpa hem enorma mängder potatis. Räkna med 1-2 kg per dag i alla fall. Vill man ha kokt potatis så är det bara att koka upp en väldigt stor kastrull, förvara potatisarna i kylen. Bakad potatis som vi gör, då är det bara att skala potatisarna (behövs inte om de är ekologiska), dela dem på mitten, kör på plåt i ugnen (bakplåtspapper, absolut inget fett) i 40 min tills de får fin färg. Det måste alltid finnas potatis i kylen, ifall man blir hungrig. Hunger dämpas med potatis endast. Dag 1-2 är svårast, sen flyter det på tycker jag. OBS, det är ett hack, 3-5 dagar kanske. Sen normalt ätande, innan man kör flera rundor. Mer info: https://potatohack.com/2016/03/13/potato-hacking-for-weight-loss-or-maintenance/ https://criticalmas.com/2017/11/potato-hack-quick-start-guide/ https://criticalmas.com/best-of/potato-hack-diet/ Mah igen.. påminner i stort om äggdeff eller Dukan diet, eller raw food diet! Dvs så fort man lämnar själva koncepetet och återgår till att äta standard junkfood så är man snart tillbaka opå samma som innan.. i värsta fall så går man upp ytterligare i vikt! Dvs vi pratar som vanligt om extrema dieter under korta tider.. aså jag ger fan inget för potatohack alls.. om man inte kan fortsätta hacka resten utav livet.. likaså äggdeffa, eller rawfooda! Enklast är då att fasta i stället, dvs avstå att äta under flera dagar.. gör det till en livstil om du känner för detta? Och när vi ändå är inne på temat extrema dieter.. varför är det svårt att banta.. dvs att reducera kalorierna till ett minimum.. iallafall att reducera dem med cirka 500-1000 Kcal om dagen??? Jo för att man får cravings och det spelar mindre roll om man har kokta ägg eller kokta potatisar i kylen.. blir man sugen/får cravings så är det det enda man har att äta utav! Sååå.. nu skall jag föreslå en annan diet som har funkat för vissa.. annansdieten, grejen är att man bara skall ha annans hemma. Dvs man bör i förstone se över själva standardieten.. för det är till slut den man kommer att återfalla till efter olika extrema avikelser.. gäller även olika sorters fasta! På det så har jag inget direkt emot potatohack.. framförallt inte om potatoerna är råa.. ej heller äggdeff.. även om jag förespråkar den sista som bör vara kokta! Dvs ät hur många råa potatoer som helst och även hur många kokta ägg som helst.. det finns gränser för hur mycket man klarar av att äta! Nackdelen med råa potatoer är gasbildningen, det gör lixom inget om partner, barn och arbetskollegor är införstådda med detta och att det handlar om din hälsa och att man delar ett utrymme där luften omsätts rikligt! Men jag har en helt annan aproch oxå, dvs jag har snott den från Palo Roberto, dvs ut och spring i högt tempo minst två timmar varje dag 7 dar i veckan.. förutom alla de andra timmarna du tillbringar på gymmet varje dag! Då kan man äta lite vad som helst.. således även pasta och pizza.. kanske även burgare med pommes och Cola? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 15 timmar sedan, Zepp sade: Dvs så fort man lämnar själva koncepetet och återgår till att äta standard junkfood så är man snart tillbaka opå samma som innan.. i värsta fall så går man upp ytterligare i vikt! Dvs vi pratar som vanligt om extrema dieter under korta tider.. aså jag ger fan inget för potatohack alls.. om man inte kan fortsätta hacka resten utav livet.. likaså äggdeffa, eller rawfooda! Enklast är då att fasta i stället, dvs avstå att äta under flera dagar.. gör det till en livstil om du känner för detta? Det är ingen som tvingar dig att prova om du inte vill. Man kan sitta på sin kammare och avfärda allt som inte passar med ens förutfattade meningar, göra sig lustig över det, det är inga problem. Precis som folk gör med LCHF också. Eller så kan man ha ett öppet sinne och prova på något som många andra har testat och gillat, som gör det regelbundet, och mår bra av det. Det är alltså folk som provat det mesta, LCHF, keto, paleo, och ändå fastnat för potatohack. Det är inte alls som att fasta, om man fastar kan få problem med hunger och att man är trött. Man går heller inte snart tillbaka till samma vikt, det är det som är hela poängen. Varför skulle man annars syssla med det? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Jag håller med fullständigt om vikten av att undvika generaliseringar/förenklingar eller fastna i dogmatiska förklaringar, håll ett öppet sinne för allt, prova själv och avgör hur det passade just dig (kanske lägg till lite stärkelse om du inte mår bra eller får de resultat du vill, lägre KH är inte alltid bättre, mer fett är inte alltid bättre). Alla är vi olika och att hitta en kostmodell som funkar lika bra för precis alla är lite som en enhörning alla vet vad det ör men ingen har sett en på riktigt. Reward är en förklaringsmodell som kan stämma eller vara helt felaktig, kolhydrat - insulin hypotesen är en annan som skulle kunna visa sig vara korrekt även om det just nu inte riktigt lyckas förklara hur väldigt många befolkningar världen över lyckas bra med extremt högt kolhydrat intag. En insulin hypotes som inte stirrar sig blind på kolhydrater å'la Dr Fung kanske är riktigare, det får nog framtiden visa. En annan viktig sak som är värd att påpeka är att ketogen lågkolhydrat kost inte är nödvändig för att lågkolhydrat skall funka för de flesta, i a f inte om man ser till den forskning som gjorts eftersom inom forskningsvärlden så defineras lågkolhydrat mycket mer liberalt än vad de flesta gör inom LCHF m a o att många av de studier som visar på fördelar inte har varit strikt ketogena (tänk under 30g KH/dag). Detta betyder givetvis inte att just LCHF (ketogen kost) inte kan fungera bra för just dig, men det finns ingen naturlag som säger att den måste funka precis lika bra eller ens va nödvändigt för din kompis, partner eller den stora massan. Precis som med lågfett (det blev väldigt dogmatiskt) funkar fint för en del (tänk alla bodybuilders) och riktigt kasst för andra. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Fast jag håller inte riktigt med.... Vi vet alla vad en varg eller en ko ska äta.... så varför är det så svårt att förstå vad en människa ska äta.... Vi är inte alla jätte olika när alla delar fungerar på oss. från bakterier i magen till att vi rör på oss tillräckligt. Däremot så väljer vi aktivt att gå mot "naturen" genom att sitta still på röven 14 timmar om dagen. Äta så energirikt som bara går mm 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Ja, det verkar ganska tydligt när man lyssnar på diskussionerna här på forumet tex att det kan behövas olika parametrar i kosten beroende på aktivitetsnivå, ålder, kön och behov av viktnedgång/fettprocent att minska. Själv skulle jag tex troligen hålla mig smal och hälsosam även med lite potatis, rotfrukter och till och med frukt utan problem, även om jag föredrar helhetsupplevelsen jag får av strikt keto. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 11 timmar sedan, RobertAnd sade: Det är ingen som tvingar dig att prova om du inte vill. Man kan sitta på sin kammare och avfärda allt som inte passar med ens förutfattade meningar, göra sig lustig över det, det är inga problem. Precis som folk gör med LCHF också. Eller så kan man ha ett öppet sinne och prova på något som många andra har testat och gillat, som gör det regelbundet, och mår bra av det. Det är alltså folk som provat det mesta, LCHF, keto, paleo, och ändå fastnat för potatohack. Det är inte alls som att fasta, om man fastar kan få problem med hunger och att man är trött. Man går heller inte snart tillbaka till samma vikt, det är det som är hela poängen. Varför skulle man annars syssla med det? Nädå.. och du känner mig vid det här laget och jag känner dig och jag kommer fortsättningsvis även att skriva i raljerande ordalag om olika saker som jag tycker och tänker till om! Och jag känner även till tankar om LCHF som går ut på att man äter ostrullar med smör! På det så brukar jag allt som oftast faktist pepåka att det viktigaste är att äta riktig mat, med vettiga måltidsintervall samt inte mer kalorier än vad man behöver.. lättare sagt än gjort! Och om du inte tror att jag försökt så misstar du dig.. resultatet blev hur som helst att jag fann mig själv vid närmaste öpnna korvmoj cirka klockan 12-1 på natten, vrålhungrig! Det var på den tiden som jag trodde att kalorier var allt.. utan någon som helst koll på näringslära eller homeostas! Det lustiga är att jag numera skulle kunna efter flera år på LCHF-liknade diet kunna testa både potatoe hack, fasta och även annanasdieteten/äggdeff/fettfasta/what ever och klara av det! De stora grejerna härvidlag är då till o börja med den metabola omställningen.. men den värsta pressen är nog den mentala hur som helst, dvs i dag kan jag fasta en hel dag.. utan särskildt mycket cravings förutom kaffe och då handlar det främst om helger/semester och jag har annat att bry mina pannveck med än när nästa måltid kommer att serveras/lagas till! Dvs vi kan sortera in strikt LCHF ala Skaldeman i de där extrema dieterna,, dvs bara kött o fett, vissa kan behöva den omställningen.. ala Fung, de flesta bör hur som helst främst få till hyfsade matvanor, främst baserade på hyfsade livsmedel! Och där är varken potatis eller ägg dåliga.. utan det är främst läsk, bullar, kakor, godis, socker, mjölmat de främsta/sämsta valen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 9 timmar sedan, johan76 sade: Jag håller med fullständigt om vikten av att undvika generaliseringar/förenklingar eller fastna i dogmatiska förklaringar, håll ett öppet sinne för allt, prova själv och avgör hur det passade just dig (kanske lägg till lite stärkelse om du inte mår bra eller får de resultat du vill, lägre KH är inte alltid bättre, mer fett är inte alltid bättre). Alla är vi olika och att hitta en kostmodell som funkar lika bra för precis alla är lite som en enhörning alla vet vad det ör men ingen har sett en på riktigt. Reward är en förklaringsmodell som kan stämma eller vara helt felaktig, kolhydrat - insulin hypotesen är en annan som skulle kunna visa sig vara korrekt även om det just nu inte riktigt lyckas förklara hur väldigt många befolkningar världen över lyckas bra med extremt högt kolhydrat intag. En insulin hypotes som inte stirrar sig blind på kolhydrater å'la Dr Fung kanske är riktigare, det får nog framtiden visa. En annan viktig sak som är värd att påpeka är att ketogen lågkolhydrat kost inte är nödvändig för att lågkolhydrat skall funka för de flesta, i a f inte om man ser till den forskning som gjorts eftersom inom forskningsvärlden så defineras lågkolhydrat mycket mer liberalt än vad de flesta gör inom LCHF m a o att många av de studier som visar på fördelar inte har varit strikt ketogena (tänk under 30g KH/dag). Detta betyder givetvis inte att just LCHF (ketogen kost) inte kan fungera bra för just dig, men det finns ingen naturlag som säger att den måste funka precis lika bra eller ens va nödvändigt för din kompis, partner eller den stora massan. Precis som med lågfett (det blev väldigt dogmatiskt) funkar fint för en del (tänk alla bodybuilders) och riktigt kasst för andra. Mm.. hoppas ni begriper att jag inte är kategorisk.. utan jag brukar även framhålla kalorierna som en del i det hela, dvs om man äter en kost som gör att man kommer i energibalans, då har man kommit en bra bit på vägen! På det så brukar jag faktiskt pepåka att det inte nödvändigtvis måste gå att mäta via ketonhalt, grejen med ketoner är och förblir hur som helst glukosbrist! Vissa måste gå via det stadiet ala Fung eller Skaldeman.. sen så har de hela den mentalla och dopaminerga omställningen att göra hur som helst! Sådåså, då kikar vi lite på Fungs praktik, han behandlar vad jag förstår diabetiker, så de råden är säkert bra för dem, oså sen på Skaldemans råd.. tagit ur hans egen "one case", överviktiga äldre män! Och vi kan väl även kika på bodybuilders när vi ändå är i farten? http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002 Aså ketodiet är knappast okänt bland bodybuilders heller! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 8 timmar sedan, jesper sade: Fast jag håller inte riktigt med.... Vi vet alla vad en varg eller en ko ska äta.... så varför är det så svårt att förstå vad en människa ska äta.... Vi är inte alla jätte olika när alla delar fungerar på oss. från bakterier i magen till att vi rör på oss tillräckligt. Däremot så väljer vi aktivt att gå mot "naturen" genom att sitta still på röven 14 timmar om dagen. Äta så energirikt som bara går mm Du tangerar pudelns kärna dvs vi som art har en kraftigt begränsad förmåga att lagra glukos.. om vi inte förbränner dessa via 14 timmars fysisk ansträngning per dag.. i snitt! Dvs de som inte är fysiskt aktiva bör undvika livsmedel som leder till ett ökat behov av lagring, innan de gjort av med det då stoppade i munnen innan.. gäller för övrigt både fett och kolhydrater! När det gäller protein/aminosyror är jag lite mer tvehågsen, men tenderar att tro att det dels ger en högre mättnadsgrad/ökad termogenes/mer spring i benen/REE samt en ökad ureaexexkretion lite olika beroende på aktivitetsnivå! Iallafall, skall man äta stärkelse så tror jag starkt på potatis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 6 timmar sedan, Angelico sade: Ja, det verkar ganska tydligt när man lyssnar på diskussionerna här på forumet tex att det kan behövas olika parametrar i kosten beroende på aktivitetsnivå, ålder, kön och behov av viktnedgång/fettprocent att minska. Själv skulle jag tex troligen hålla mig smal och hälsosam även med lite potatis, rotfrukter och till och med frukt utan problem, även om jag föredrar helhetsupplevelsen jag får av strikt keto. Um.. don efter person och olika råd till var och en! Bäst är såklart om man är öppen och har förmåga att känna själv vad som funkar bra för en själv.. därmed inte sagt att det då funkar lika optimalt för någon annan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts