Popular Post Nils Engström Posted April 1, 2018 Popular Post Share Posted April 1, 2018 Om man skärskådar informationen som presenteras via Internet, exemplifierad genom: https://www.medicalnewstoday.com/articles/319131.php?sr (2017) kommer många gamla etablerade "sanningar" att ställas på sin spets. Det kan röra sig om att begreppet HDL inte längre skulle representera något positivt. I andra sammanhang kan plötsligt betydelsen av omega-6 poängteras (nästan utan att omega-3 ens nämnts i sammanhanget). När man vet att större delen av forskningsresurserna kommer från läkemedelsproducenterna, blir svårt att bedöma vilken info man kan lita på, om man inte först kontrollerar vem som styrt underliggande studier och varifrån forskningspengarna kommit. Det är därför en av våra favoriter blivit Nina Teicholz vid sidan av andra som på liknande sätt avslöjat mycket av den informationsbluff som fortfarande genomsyrar informationen på Internet (se bl.a. $TATIN NATION 1 och 2.) Min bestämda uppfattning är att producenterna av läkemedel på alla tänkbara sätt styr förekommande information till att påverka alla intressenter i den riktning som är till fördel för försäljningen av läkemedel. Det var mycket länge sedan intresset koncentrerats på patienternas bästa. Det cyniska intresset för aktieägarnas räkning har tagit överhanden. När hördes från företagssidan vikten av att äta rätt eller vad gäller statiner (avsedda att reducera kroppens andel kolesterol), att personer som drabbas av hjärtinfarkt har mindre andel LDL-kolesterol i kroppen än överlevarna. När nämndes att människor över 60 inte bara har färre hjärtinfarkter utan också bättre överlevnad med högre andel kolesterol i kroppen. Det antyder klart att läkemedelsföretagen utsätter sina kunder för rent bedrägeri. Hur gör den genomsnittlige LCHF-aren, som vill veta sanningen i informationsflödet? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Jag själv utgår från anekdoter och historia som grund, och har upplevd observerad hälsa som riktmärke istället för teorier och surrogatmarkörer. För att boosta den metoden söker jag mig till experter som följer detta tänk, t ex Weston A Price. Först efter jag orienterat mig på detta sätt kan jag ge mig in i hypoteser, teorier, surrogatmarkörer. Ungefär så, i cykler och iterationer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted April 2, 2018 Popular Post Share Posted April 2, 2018 Ang anekdoter går jag gärna till äldre släktingar och intervjuar dem, t ex - min frus farbror som var minimalistisk betesbonde och herde till 101 års ålder, nu pensionerad men fortfarande frisk och klar, - min mormor, 95 år, rätt pigg och klar jämfört med de flesta som levt ett liknande liv. De berättar både om sig själva och andra, utifrån sin enorma mängd observationer och kontemplationer. Har en annan släkting som blev 110 och levde ungefär som min frus farbror ovan, ett enkelt liv med egna getter och får, långt ifrån det industrialiserade. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 5 timmar sedan, Xiro sade: Jag själv utgår från anekdoter och historia som grund, och har upplevd observerad hälsa som riktmärke istället för teorier och surrogatmarkörer. För att boosta den metoden söker jag mig till experter som följer detta tänk, t ex Weston A Price. Först efter jag orienterat mig på detta sätt kan jag ge mig in i hypoteser, teorier, surrogatmarkörer. Ungefär så, i cykler och iterationer. Weston A Price är naturligtvis en väg t.ex. att få info som ligger nära LCHF-tänkandet, liksom lärdomen av de många ad hoc-upplevelser som finns att tillgå på nätet - i stil med att intervjua de äldre i släkten. Eftersom vi befinner oss på Kostdoktorns sajt, kan vi inte komma ifrån att fråga oss, varför den kunnat utvecklats till att bli störst i inom kostområdet - världen över. För min del anser jag viktigaste orsaken till fenomenet vara att Kostdoktorn attraherat ett så stort antal namnkunniga forskare. Sympatiska profiler, som inte bara på ett skickligt och pedagogiskt sätt förmått föra ut sitt budskap, de har själva ändrat sin kosthållning i överensstämmelse med sin egen vetenskapligt korrekt utförda forskning. När någon av oss går över till samma kost och kan konstatera effekterna överensstämma med budskapen, känner vi oss själva vara del av bevisföringen. Nerkokat kommer då vetenskapligt presenterade fakta att bli avgörande - inte löst tyckande med glada färger i en sajt som talar för försäljningen av en viss produkt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 Som ett tips för den som inte läst Uffe Ravnskovs nyhetsbrev mellan 2004 - 2018 gör en genomgång av dessa. Du hittar guldgruvan på: http://www.ravnskov.nu/newsletters/#Sep 2012 En skam att statinpreparaten fortfarande ohämmat får skrivas ut efter alla motbelägg som Ravnskov visat upp under alla sina år. Det bör tilläggas att vart och ett av refererade nyhetsbrev innehåller mängder av underreferenser som i sin tur leder oss vidare i informationsdjungeln. Som en av Uffe Ravnskovs beundrare måste sägas att hans knivskarpa intellekt tydligt visar sig bl.a. i hans nyhetsbrev. Han är en av de få som fortfarande har kraft nog att från strikt vetenskaplig synpunkt, år efter år (> två decennier) gå emot den kriminella delen av det medicinska etablissemanget. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 6, 2018 Author Share Posted September 6, 2018 Vore intressant med lite mer info från forumets medlemmar t.ex. var ni sökt er fram vid sidan av Kostdoktorn för att hitta info runt sambanden kost/livslängd (och sjukdomar) relaterat till LCHF-kost (inkl. ingående fasta för strikt LCHF). Själv fastar jag dagligen >16 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Böcker. Ofta av amerikanska forskare och läkare och vetenskapsjournalister. Veteskapliga artiklar som man hittar på pubmed. Föreläsningar på youtube av sådana forskare och läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Jag kikar runt på Kostdoktorns/DietDoctors rekommenderade bloggar. Läser det som känns intressant och får tips om vidare läsning eller föreläsningar på Youtube.. Följer en del forskare och lowcarb-profiler på Twitter. Där tipsas dagligen om nya, intressanta studier. Jag tar till mig en del, testar själv och försöker vaska fram en personlig världsbild ur all information. Det forskas så mycket nu, ur olika perspektiv. Vad som är "sanning" när det gäller nutrition, tror jag det är för tidigt att fastslå. Lästips om livslängd (mus-studie): Cell Metabolism Survival in Male Mice Independent of Diet Composition and Calorieshttps://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30512-6 USA Today Want to live longer? NIA study links fasting to longevityhttps://eu.usatoday.com/story/news/2018/09/06/fasting-may-more-important-than-what-youre-eating-study-suggests/1206269002/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 On 2018-04-02 at 01:07, Nils Engström sade: Om man skärskådar informationen som presenteras via Internet, exemplifierad genom: https://www.medicalnewstoday.com/articles/319131.php?sr (2017) kommer många gamla etablerade "sanningar" att ställas på sin spets. Det kan röra sig om att begreppet HDL inte längre skulle representera något positivt. I andra sammanhang kan plötsligt betydelsen av omega-6 poängteras (nästan utan att omega-3 ens nämnts i sammanhanget). När man vet att större delen av forskningsresurserna kommer från läkemedelsproducenterna, blir svårt att bedöma vilken info man kan lita på, om man inte först kontrollerar vem som styrt underliggande studier och varifrån forskningspengarna kommit. Det är därför en av våra favoriter blivit Nina Teicholz vid sidan av andra som på liknande sätt avslöjat mycket av den informationsbluff som fortfarande genomsyrar informationen på Internet (se bl.a. $TATIN NATION 1 och 2.) Min bestämda uppfattning är att producenterna av läkemedel på alla tänkbara sätt styr förekommande information till att påverka alla intressenter i den riktning som är till fördel för försäljningen av läkemedel. Det var mycket länge sedan intresset koncentrerats på patienternas bästa. Det cyniska intresset för aktieägarnas räkning har tagit överhanden. När hördes från företagssidan vikten av att äta rätt eller vad gäller statiner (avsedda att reducera kroppens andel kolesterol), att personer som drabbas av hjärtinfarkt har mindre andel LDL-kolesterol i kroppen än överlevarna. När nämndes att människor över 60 inte bara har färre hjärtinfarkter utan också bättre överlevnad med högre andel kolesterol i kroppen. Det antyder klart att läkemedelsföretagen utsätter sina kunder för rent bedrägeri. Hur gör den genomsnittlige LCHF-aren, som vill veta sanningen i informationsflödet? Det är rätt enkelt.. ända tills jag förklarat! Men mina förklaringar oftast iallafall utgår från att man lever i Sverige.. där vi har tillgång till ett hyfsat sjukvårdssystem/socialförsäkringssystem.. litta oavsett vad vi äter/hur vi väljer att leva/huruvida vi överhuvudtaget har möjlighet att välja hur vi skall leva/jobba/bo! Dvs det är nästan så att jag kommer in på politik.. så här sista dagen inför valet.. för den som då fortfarande är frisk.. så röstar man såklart på de som ger mer pengar i plånboken! Dvs vi lever i en demokrati.. och alla får lov att rösta på de partier som man tror kommer att gynna sådana som en själv.. eventuellt.. men det är då ett negativt val.. rösta på något parti som missgynnar de andra som inte är som en själv! Skit samma.. alla kommer vi att bli äldre.. förr eller senare blir vi sjuka och förr eller senare kommer vi att dö.. oftast mellan 80-90.. vilket är rätt bra.. såvida man inte drabbats utav olika sjukdommar fram tills dess! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Hej, jag läser ganska brett - många engelskspråkiga bloggar o webbsidor. Dr Mercola läser jag med urskiljning - men där finns massor med bra info. Har hans bok Fat for fuel - grundläggande om hur man äter Ketogent. Man får vara mycket uppmärksam o kritisk till mycket men man kan ha Nina Teicholz , Zoe Harcombe, Tim Noakes, Uffe Ravnskov, Gary Taube, Kostdoktorn och vår husgudinna Dr Annika Dahlqvist, en så väldigt kunnig och sansad person - som mall att jämföra med. Det är tydligen inne att lyssna till en kille som förvillar osäkra människor - en man som heter Anthony William, som får sina råd direkt från gud och andevärlden. Han skriver böcker med osannolika påhittade råd - han har ingen som helst utbildning i kost hälsa, eller forskning. Och han kan se in i framtiden. - Men direktiv till oss direkt från Gud överträffar väl den mest rigorösa forskning? Här är en annan man som är en riktig Ketoentusiast : 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts