Melker

Ketogen diet även bra för högre intensitet :-O

Recommended Posts

Här kommer lite sportfåneforskning som visar att trots att man blir betydligt smalare så tappar man varken maxstyrka eller snabbhet på 400m. Att det fungerade på lägre intensitet har jag erfarenhet av men nog trodde jag maxstyrka och explosivitet skulle bli sämre. Jag upplever att jag ökar några procent i 1 RM när jag kolisladdat och bundit lite mer vätska i musklerna. Vad är era erfarenheter och tankar?

"adopting a ketogenic diet causes marked reductions in whole-body adiposity while not impacting performance"

http://www.mdpi.com/2075-4663/6/1/1

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in lite fler länkar på temat;

"Metabolic Effects of the Very-Low-Carbohydrate Diets: Misunderstood "Villains" of Human Metabolism"

"During very low carbohydrate intake, the regulated and controlled production of ketone bodies causes a harmless physiological state known as dietary ketosis. Ketone bodies flow from the liver to extra-hepatic tissues (e.g., brain) for use as a fuel; this spares glucose metabolism via a mechanism similar to the sparing of glucose by oxidation of fatty acids as an alternative fuel. In comparison with glucose, the ketone bodies are actually a very good respiratory fuel. Indeed, there is no clear requirement for dietary carbohydrates for human adults. Interestingly, the effects of ketone body metabolism suggest that mild ketosis may offer therapeutic potential in a variety of different common and rare disease states. Also, the recent landmark study showed that a very-low-carbohydrate diet resulted in a significant reduction in fat mass and a concomitant increase in lean body mass in normal-weight men. Contrary to popular belief, insulin is not needed for glucose uptake and utilization in man. Finally, both muscle fat and carbohydrate burn in an amino acid flame."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/

"Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass"

"

How is the preservation of muscle mass brought about during a VLCARB?

There are at least four possible mechanisms:

Adrenergic stimulation

The increase in adrenaline may be involved. Low blood sugar is a potent stimulus to adrenaline secretion and it is now clear that skeletal muscle protein mass is also regulated by adrenergic influences. For example, Kadowaki et al. demonstrated that adrenaline directly inhibits proteolysis of skeletal muscle [6].

Ketone bodies

As noted above, the liver produces ketone bodies during a VLCARB and they flow from the liver to extra-hepatic tissues (e.g., brain, muscle) for use as a fuel. In addition, ketone bodies exert a restraining influence on muscle protein breakdown. If the muscle is plentifully supplied with other substrates for oxidation (such as fatty acids and ketone bodies, in this case), then the oxidation of muscle protein-derived amino acids is suppressed. Nair et al. reported that beta-hydroxybutyrate (beta-OHB, a major ketone body) decreases leucine oxidation and promotes protein synthesis in humans [7]. Although blood concentrations of beta-OHB in their subjects during the infusion of beta-OHB were much lower than concentrations observed in humans during fasting, leucine incorporation into skeletal muscle showed a significant increase (5 to 17%).

Growth hormone (GH)

GH has a major role in regulating growth and development. GH is a protein anabolic hormone and it stimulates muscle protein synthesis. As low blood sugar increases GH secretions, one could speculate that a VLCARB increases GH levels. However, Harber et al. reported that GH secretion was unchanged with 7-day VLCARB/high-protein diet [8]. Interestingly, they also observed that skeletal muscle expression of IGF-I mRNA increased about 2-fold. A plausible explanation for the increased expression of IGF-I in muscle is the increased availability of dietary protein.

Dietary protein

A VLCARB is almost always relatively high in protein. There is evidence that high protein intake increases protein synthesis by increasing systemic amino acid availability [21], which is a potent stimulus of muscle protein synthesis [22]. During weight loss, higher protein intake reduces loss of muscle mass and increases loss of body fat [9]. It has been proposed that the branched-chain amino acid leucine interacts with the insulin signaling pathway to stimulate downstream control of protein synthesis, resulting in maintenance of muscle mass during periods of restricted energy intake [10]. A recent study by Harber et al. reported that a VLCARB/high-protein diet increases skeletal muscle protein synthesis despite a dramatic reduction in insulin levels "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, intressant och stämmer väl med deffningsprotokoll från kroppsbyggarvärlden. Där känns det f ö också som att det även där startade med framgångsrika anekdoter och därefter kommer div studier som försöker förklara eller förkasta.

Dock är jag fortfarande förvånad vad gäller maxstyrka och explosivitet. Kolisar gör att musklerna ökar i volym genom att binda mer vätska. Som jag läst* och själv upplevt får man då en högre momentan maxproduktion av ATP och kan då öka några % i 1 RM.

* Tror det var Jonas Bergqvist som skrev det i ”LCHF och träning”?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag tvungen att ta fram boken LCHF och Träning (älskar den boken!) och läsa lite. Jag kan inte hitta det där om ökad volym pga av att mer vätska binds i musklerna men han tar absolut upp explosiviteten. Och att de aeroba och anaeroba muskelcellerna jobbar tillsammans. För min del så blir jag mer explosiv (och jag är numera inte explosiv alls som jag upplever det :ph34r:) av mer kolhydrater. Men det räcker inte med att äta morot, jag behöver nåt mer så vid de tillfällena laddar jag med riskakor, smör och ost. Han nämner 20-80g kolhydrater, beroende på eget behov (prova sig fram), kanske därför jag svarar bättre på riskakor än morot? Skulle vilja bli lite snabbare, lite explosivare igen men sträckte mig när jag försökte (enligt POSE-programmet) så nu är det bara rehab-promenader. Börjar dock snart springa igen och tänkte testa en väldigt speciell backe som komplement.

När jag läste Zepps text ovan, om ökat adrenalin, blev jag lite förvirrad först men även Bergqvist tar upp detta att pulsen kan stiga vid övergång till LCHF. Nu nämns det i formen "övergång till" så om det gäller när man vant sig framgår inte riktigt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller adrenergic stimulation, så gäller det inte bara Adrenalin = Ephinephrine på engelska, utan de flesta Katekolaminer, som samtliga interagerar med adrenerga receptorer.

Vilket får olika verkan i olika celler, typ är en av huvudaktörerna för Lipolysen samt i muskelcellerna stimulerar proteinsyntesen!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.