Jump to content

Kolhydrater, ingenting för mig

TillMinus

Recommended Posts

Jag har ätit lchf i knappt åtta veckor, de första sex veckorna åt jag strikt, max 15-20kolhydrater/dag. Jag åt ingenting utöver maten eftersom att där inte fanns ett behov. Vecka 7 och denna vecka har jag fortfarande ätit strikt lchf-mat, men druckigt PepsiMax (läsk som jag inte ens drack innan jag startade lchf) ätit en del naturgodis och även om det är ett bättre alternativ än vanligt godis så innehåller det mycket kolhydrater.

Veckan som varit har jag varit obeskrivligt trött, mer och oftare hungrig, jag har haft svårt att somna och vaknat var och varannan timme. Jag har varit otroligt stressad, ledsen (för ingenting), tagit saker personligt. Jag har inte orkat träna, har uppblåst mage, ont i huvudet till och från. Jag är sugen på färdig pizza och jag vill bara vara ifred.

Jag satt och samtalade med sambon som påminde mig hur mycket bättre jag mådde när jag åt mindre kolhydrater och inget extra utöver maten. Så, slutsatsen som jag drar av de senaste veckorna är att kolhydrater är ingenting för mig. Det är nästan så att jag känner mig "allergisk" när jag äter för mycket kolhydrater, jag reagerar med dålig sömn och stress.

Så som jag mått veckan som varit mådde jag innan jag började med lchf. Så, på frågan om jag var "värd" de där naturgodiset är svaret: Hell to the No, jag är inte värd att må så här! Jag är bättre än så. Jag vet att naturgodis innehåller mycket kolhydrater, men då jag är så pass strikt med maten har jag tänkt att några extra kolhydrater "skadar väl inte" - och nä, viktuppgången skadar den knappt, men allt annat.

Tänk om, tänk rätt :)

• Like 4

Får också sådana besvär som du beskriver om jag "syndar" någon gång och unnar mig en kaka, pizza eller som nu vid jul lite jansson och risgrynsgröt och några knäck. Känns faktiskt som du säger som om man blivit allergisk.

Frågar mig alltid efteråt om det var värt det och svaret är alltid nej, det är bara gott för stunden och jag mår pyton i tre fyra dagar efteråt.

Upplevde inte heller besvären lika mycket förr när jag åt massor med kolhydrater men det var nog för att jag inte hade något att jämföra med, mådde ju så hela tiden så det var ju det normala måendet trodde jag då.

Har väl också kommit på att jag förmodligen inte tål gluten så bra för min mage mår äntligen bra men ballar ur totalt om jag så bara äter ett finncrips. 

Har heller inga problem med vikten så jag tycker ju egentligen att jag kan äta lite kolisar ibland men det tycker inte min kropp.

Dessutom har jag just läst Ett sötare blod av Ann Fernholm, och kan jag slippa diverse åkommor i framtiden med denna kosten så uppväger det saknaden efter godsaker. Men jag undrar om man någon gång kommer att sluta sukta efter socker, hjärnan verkar ha svårt att glömma hur gott det smakade, åtminstone min  :wacko:

Det där du upplever kan också delvis tillskrivas hur ketoanpassad man är. Efter en längre tid så märkte, åtminstone jag, att jag hade bättre tolerans mot "undantag". Visst är det fortfarande som att man när man precis ätit något väldigt sockrigt som att en raket åker upp i hjärnkontoret så att skalpen lyfter men det går i regel över fort.

Vad gäller naturgodis så är det enda jag kan säga att jag tycker det är godare än vanligt godis. Nyttigare är det dock inte om man inte mikroanalyserar. Mikroanalyser har dock ingen vikt i det stora hela. Det är socker och fett. Punkt slut. Sämsta möjliga kombination för viktnedgång. Bästa möjliga kombination för smaktillfredställelse.

Enda anledningen till att människor får för sig att naturgodis är nyttigt det är att man prefixat med "natur". Marknadsförarna kan tyvärr sin målgrupp bättre än målgruppen kan nutrition. Det är därför man tar varje chans att spela på människors känslor och undermedvetna uppfattningar. Således gör man allt för att få saker att framstå som "naturliga", "sportiga" etc etc.

En annan tanke är att sömnbrist, stressobalans är väldigt vanliga orsaker till att man plötsligt får sug efter ditten och datten. Kanske inte är aktuellt här men det var en tanke som slog mig kunde vara relevant. Det kan alltså fungera åt andra hållet också.

• Like 1

Min drog är paranötter och dom har rätt få kolhydrater, faaaast sen har dom ju choklad på sig :o samt torkad, rostad majs, där är väl de sämre alternativet. När jag skriver naturgodis, är det dom två sorterna jag åt :)

Ja föebaskade stress, den hänger på nu med och jag lyckas inte skaka av mig den! Grrr