Asta_B Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Jag har den senaste tiden drabbats av enorm trötthet samt börjat frysa efter lunch. Blir så intensivt trött att jag i vissa fall bara måste lägga mig. Svårt när jag jobbar dock. Frossan kommer som inifrån och tröttheten är förlamande. Jag äter lågkolhydratkost. Någon som känner igen sig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Om du inte äter frukost ...så skulle jag överväga att testa med det ... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Kan det vara en fett-kaffe-krasch som Martina beskriver här? https://martinajohansson.se/nya-perspektiv-pa-fasta/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 4 timmar sedan, Asta_B sade: Jag har den senaste tiden drabbats av enorm trötthet samt börjat frysa efter lunch. Blir så intensivt trött att jag i vissa fall bara måste lägga mig. Svårt när jag jobbar dock. Frossan kommer som inifrån och tröttheten är förlamande. Jag äter lågkolhydratkost. Någon som känner igen sig? Jag hade de symptomen för något år sedan. Det var en tid med superstrikt keto plus extra mkt fett, ca 200 gram/dag. Jag äter också ganska stora måltider lunch+middag så det blev kanske väl mkt fett och protein att processa fick jag som förklaring då. Tyckte det var märkligt då att jag satt och nickade till när jag drack kaffe efter lunch! :). Jag tror även att jag kanske då gick in i djupare ketos eftersom jag tidigare hade ätit kanske 50 gr kh per dag. Nu äter jag fortfarande riktigt strikt men med ca 70E% fett och har nog blivit mer van också. Samt jag äter en liten frukost med två ägg+mct-kaffe, kanske flera saker spelar in men nu har jag full energi igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 Jag äter alltid frukost och aldrig fettkaffe. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted April 2, 2018 Popular Post Share Posted April 2, 2018 5 timmar sedan, Asta_B sade: Jag har den senaste tiden drabbats av enorm trötthet samt börjat frysa efter lunch. Blir så intensivt trött att jag i vissa fall bara måste lägga mig. Svårt när jag jobbar dock. Frossan kommer som inifrån och tröttheten är förlamande. Jag äter lågkolhydratkost. Någon som känner igen sig? Nu vet jag inte hur gammal du är eller så, men kan det vara klimakteriesymtom? Just frossa som liksom kommer inifrån verkar inte vara helt ovanligt i sammanhanget, fast man oftast enbart pratar om vallningar och svettningar. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2018 Share Posted April 3, 2018 8 timmar sedan, Syster sade: Just frossa som liksom kommer inifrån verkar inte vara helt ovanligt i sammanhanget, fast man oftast enbart pratar om vallningar och svettningar. Förlamande trötthet också! ...nu när du säger det, Syster. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted April 3, 2018 Author Share Posted April 3, 2018 9 timmar sedan, Syster sade: Nu vet jag inte hur gammal du är eller så, men kan det vara klimakteriesymtom? Just frossa som liksom kommer inifrån verkar inte vara helt ovanligt i sammanhanget, fast man oftast enbart pratar om vallningar och svettningar. Jag är 55 och har passerat det stadiet men det kanske kan uppstå en sådan trötthet ändå 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2018 Share Posted April 3, 2018 2 timmar sedan, Asta_B sade: Jag är 55 och har passerat det stadiet men det kanske kan uppstå en sådan trötthet ändå Om det inte är någon form av "eftersvängning" på klimakteriet - har du förändrat något annat? Angelico nämner striktare kosthållning, har du ändrat nåt där? Även mindre mat kan ge frossa. Ändrat något kring träning? Stress? Lärt mig själv alldeles nyligen att man kan vara stressad utan att känna sig stressad (i mitt fall oro/funderingar snarare än mycket att göra). Årstidsbundet, typ SAD (fast då brukar man vara trött dygnet runt) eller pollen? Hassel blommar ju tidigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2018 Share Posted April 3, 2018 12 timmar sedan, Asta_B sade: Jag är 55 och har passerat det stadiet men det kanske kan uppstå en sådan trötthet ändå Varning för LCHF, det finns flera som fått tillbaka menstruationen, trots att de passerat menopaus! Men det skulle du antagligen märkt? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted April 6, 2018 Author Share Posted April 6, 2018 On 2018-04-03 at 09:27, MariaF sade: Om det inte är någon form av "eftersvängning" på klimakteriet - har du förändrat något annat? Angelico nämner striktare kosthållning, har du ändrat nåt där? Även mindre mat kan ge frossa. Ändrat något kring träning? Stress? Lärt mig själv alldeles nyligen att man kan vara stressad utan att känna sig stressad (i mitt fall oro/funderingar snarare än mycket att göra). Årstidsbundet, typ SAD (fast då brukar man vara trött dygnet runt) eller pollen? Hassel blommar ju tidigt. Stress kan nog vara en orsak. Nytt jobb, mycket att lära och långa dagar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted April 6, 2018 Author Share Posted April 6, 2018 On 2018-04-03 at 19:22, Zepp sade: Varning för LCHF, det finns flera som fått tillbaka menstruationen, trots att de passerat menopaus! Men det skulle du antagligen märkt? Hade svimmat av om den återvänt. Glad och lycklig över att slippa eländet. Och ja! Det borde ha märkts 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Sköldkörteln kan hos vissa börja krångla med "termostaten" på grund av hormonomställningen efter övergång till lågkolhydratkost.Tröttheten kan ju också ha med sköldkörteln att göra. Jag hade en period på några veckor då jag var frusen och huttrade, mest morgnar och kvällar, och alltid hade iskalla händer. Ständigt trött var jag också. Då hade jag ätit LCHF ganska länge. Men det rättade till sig av sig självt efter en tid, trots att jag inte gjorde några ändringar i vare sig kost eller annan livsföring. Jag upplevde det som att kroppen anpassade sig. Håller dina problem i sig kanske det kan vara bra att gå till vårdcentralen och be om en koll av nivån på sköldkörtelhormonerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted April 15, 2018 Author Share Posted April 15, 2018 On 2018-04-09 at 13:44, Inez sade: Sköldkörteln kan hos vissa börja krångla med "termostaten" på grund av hormonomställningen efter övergång till lågkolhydratkost.Tröttheten kan ju också ha med sköldkörteln att göra. Jag hade en period på några veckor då jag var frusen och huttrade, mest morgnar och kvällar, och alltid hade iskalla händer. Ständigt trött var jag också. Då hade jag ätit LCHF ganska länge. Men det rättade till sig av sig självt efter en tid, trots att jag inte gjorde några ändringar i vare sig kost eller annan livsföring. Jag upplevde det som att kroppen anpassade sig. Håller dina problem i sig kanske det kan vara bra att gå till vårdcentralen och be om en koll av nivån på sköldkörtelhormonerna. Jag har kollat den för någon månad sedan. Då låg jag lite för högt i Levaxinet och var ständigt speedad. Nu äter jag endast 25 µg Levaxin om dagen och värdet ligger bra. Jag har ätit Lågkolhydrat kost i cirka 6 år. Hade aldrig problem med TSH innan. Tack för ditt inägg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts