Jump to content

Veckoplanera, varför???

RolleE

Recommended Posts

Varför ska man veckoplanera matinköpen? Jag planerar när jag är i butiken när jag ser vad som är nedsatt p.gr.a. kort datum m.m. och gör maten efter det som finns. Sparar 30-40% på det??Det är ofta LCHF mat som ligger där, kött och fisk m.m.. Jag handlar inte varje dag då jag gör större satser som räcker 3 dagar eller mer. Köper kött av bekant som har gräsbetande Highland Cattle annars?

Jag tror det är handlarna som trycker på att göra en matsedel för veckan innan så man handlar vad man planerat oavsett vad som finns nedsatt. Bara en tanke...

Rolle på Österlen 

• Like 2

Det beror väl lite på vad man vill laga för mat. Det är ju ganska irriterande när man bläddrar bland recepten; hittar något kul och kollar I kylen...ja men det där har vi inte hemma. Hitta annat recept (eller laga utifrån inspiration) - eller gå och handla igen, och det är tämligen tråkigt. Jag vill gå till affären så sällan som möjligt; sambon springer där var och varannan dag tycker jag; så mycket behöver vi väl inte? Det blir nog dyrare, tror jag. Han handlar ändå inte det där som är nedsatt, om det nu ens finns särskilt mycket sådant (margarin och mejeriprodukter är väl det vanliga, sällan något dyrt)

Men någon större matplanerare är jag definitivt inte.

• Like 2

jag handlar bara en gång i veckan. Har min matsedel klar för minst en vecka framåt, oftast två.

Skriver alltid lista hemma och lyckas hålla mig till den till 95%. Kollar reklambladet innan jag åker, är det extrapris på något jag brukar köpa så åker det ner i vagnen för vidare befordran till frysen om jag inte behöver det inom några dagar. Packar då först om till lagom stora paket.

Känner att jag sparar en hel del pengar på att göra så. Klarar en mindre belägring med det som finns i frys och skafferi;)

• Like 3

Guest Tureborgaren

Willys i min stad har nästan alltid eko-kött med kort datum till halva priset, ibland ännu mer rabatt. Jag tar gärna en rajd på förmiddagen när de gått igenom hyllorna för att göra något sådant fynd.

Annars handlar jag nästan alltid samma saker, så planering behövs inte. Grönsaker köper jag efter säsong och extrapris för det mesta.

Recept använder jag väldigt sällan i matlagningen. Stundens ingivelse, och det som finns att tillgå brukar räcka för att få mat på tallriken. :D

Gissar att det är lättare att improvisera i ett en-personers-hushåll än för en större familj.

3 timmar sedan, RolleE sade:

Jag planerar när jag är i butiken

För mig innebär det att det slinker ner sånt som inte ska vara där... (läs: socker/stärkelse) Har jag bra dagar slängs det hemmavid och det är inte vidare ekonomiskt. Inte heller känns det så bra när jag kommer hem med ytterligare en rulle Al-folie "för säkerhets skull" som får göra sällskap med de fyra andra rullarna jag visst hade glömt att jag hade... :rolleyes:

• Like 3

7 minuter sedan, MariaF sade:

För mig innebär det att det slinker ner sånt som inte ska vara där... (läs: socker/stärkelse) Har jag bra dagar slängs det hemmavid och det är inte vidare ekonomiskt. Inte heller känns det så bra när jag kommer hem med ytterligare en rulle Al-folie "för säkerhets skull" som får göra sällskap med de fyra andra rullarna jag visst hade glömt att jag hade... :rolleyes:

Kan det vara genetiskt? Min fru är likadan? Men socker/stärkelse har hon skippat?

• Like 2

44 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Willys i min stad har nästan alltid eko-kött med kort datum till halva priset, ibland ännu mer rabatt. Jag tar gärna en rajd på förmiddagen när de gått igenom hyllorna för att göra något sådant fynd.

Annars handlar jag nästan alltid samma saker, så planering behövs inte. Grönsaker köper jag efter säsong och extrapris för det mesta.

Recept använder jag väldigt sällan i matlagningen. Stundens ingivelse, och det som finns att tillgå brukar räcka för att få mat på tallriken. :D

Gissar att det är lättare att improvisera i ett en-personers-hushåll än för en större familj.

Jag har heller aldrig recept, jag ser vad som finns och gör något av det. Det jag brukar ha hemma som bas är kokosgrädde, lök och kryddor bl.a.?

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Inte heller känns det så bra när jag kommer hem med ytterligare en rulle Al-folie "för säkerhets skull" som får göra sällskap med de fyra andra rullarna jag visst hade glömt att jag hade.

Fullständigt normalt beteende.

2 timmar sedan, RolleE sade:

Men socker/stärkelse har hon skippat

Ja, normalt sett skippar jag det med, ja... men inte om jag går in i affären oplanerat... För går jag in oplanerat, ska jag ju liksom inte ha nånting, eller så blir det allting.  :rolleyes:

• Haha 2

4 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Recept använder jag väldigt sällan i matlagningen. Stundens ingivelse, och det som finns att tillgå brukar räcka för att få mat på tallriken.

Jag gör nog på samma vis. Har ett baslager hemma av det vi använder mest. Det kan finnas ett par burkar kokosolja, frön, nötter, oljor, kokosmjölk, nägra kg smör, ägg mm. Vi köper mest samma saker - men det är klart att jag kollar om något är nedsatt i pris - av det jag brukar köpa. Det som kan avvika är om jag t ex hittar färsk fisk till bra pris. Jag lagar mest mat på ”gehör” - det brukar bli bra. Tittar på recept på webben för att lära mig fler lchf-recept från Kostdoktorn eller Birgitta Höglund. Följer dock inte alltid recepten helt utan jag är ganska kreativ. När man gillar att laga mat så har man lärt sig vilka ingredienser som funkar ihop. ”Det är gott” - säger maken belåtet. ?

Nu provar jag något nytt - har beställt eko-högrevsfärs och eko-kycklinglever från Gröna gårdar. De levererar till Järfälla där jag bor. Vi äter inte så mycket kött- jag tycker att jag vill köpa från djur som går på naturbete. Ska köpa buljongben också från dem. - Det blir intressant att prova hur det fungerar.

• Like 2

12 minuter sedan, kickilotta sade:

har beställt eko-högrevsfärs och eko-kycklinglever från Gröna gårdar. De levererar till Järfälla där jag bor

På lite närmare håll, i Västmanland, har du Gröna Hagars kött. Också mycket bra leverantör(er)! :wub:

• Like 1

8 minuter sedan, kickilotta sade:

Du gillar dem?

Ja, men nu har jag flyttat från Västerås. :) Har får och nöt och undrar om inte nån kycklinguppfödare anslöt sig också? Eller om det var en annan sådan som också finns i Saluhallen i Västerås.

• Thanks 1