MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Eftersom många här pratar om att undvika tillsattsämnen och att äta nyttigt så antar jag att ni också är intresserade av andra ämnen som kan finnas i det vi äter. En sak som bekymrar mig mycket är att så många privatpersoner eldar avfall hemma och på så sätt sprider dioxiner som hamnar i vår mat. En rapport från USA visade att just så kallad backyard burning stod för de största utsläppen av dioxiner där. Det är troligt att det är likadant i Sverige och där vi bor nu har vi sett massor med eldningstunnor och högar med bråte för eldning ute på landsbygden. Ibland luktar det brända sopor inne i tätorten också. Ingen verkar informera allmänheten om detta och gifter som sprids med rök hamnar till slut i vår mat. Det är f öv inte bara dioxiner. Det är alla möjliga tungmetaller och organiska miljögifter som sprids på det sättet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 En annan allvarlig väg att få gifter i vår mat är bönder som gödslar med avloppsslam från våra reningsverk. Detta slam är en mycket giftig sörja. Det borde vara en självklarhet att åkern ska vara ren från gifter. Se gärna initiativet Ren Åker Ren Mat: http://www.renakerrenmat.se/ Det är en skandal att inte Jordbruksverkat stoppat detta vansinne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 En annan allvarlig väg att få gifter i vår mat är bönder som gödslar med avloppsslam från våra reningsverk. Detta slam är en mycket giftig sörja. Det borde vara en självklarhet att åkern ska vara ren från gifter. Se gärna initiativet Ren Åker Ren Mat: http://www.renakerrenmat.se/ Det är en skandal att inte Jordbruksverkat stoppat detta vansinne! Håller med dig om att det är en klart tveksam hantering. Bra att det finns en organisation som bevakar det hela. Samtidigt har det ju varit på tapeten i kanske 20 år och jag har för mig att lantbrukare i Marks kommun hade fått för höga halter i sin jord på grund av slammgödsling. Man kan undra vilka följderna blev av det och varför man håller på fortfarande. Argumenten i branschen är att vi måste sluta kretsloppen när det gäller näringsämnen men om det innebär att åkermarken blir förorenad så är det skandal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts