Klara

D-vitamin, blodförtunnande effekt?

Recommended Posts

Jag äter 2000 IE Holistic d-droppar. Min fråga är: Kan fettsyrorna i preparatet ge en blodförtunnande effekt. De sista gångerna, som jag har tagit blodprov har jag blött igenom förbandet, t.o.m, så att sköterskan undrade om jag tar blodförtunnande, vilket jag inte gör. Jag äter bara d-vitamintillskott.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Klara sade:

Jag äter 2000 IE Holistic d-droppar. Min fråga är: Kan fettsyrorna i preparatet ge en blodförtunnande effekt. De sista gångerna, som jag har tagit blodprov har jag blött igenom förbandet, t.o.m, så att sköterskan undrade om jag tar blodförtunnande, vilket jag inte gör. Jag äter bara d-vitamintillskott.

Troligtvis inte då det är cocosolja.

Utan det är omega 3 i form av EPA och DHA som har blodförtunnande effekt via Eikosanoidsystemet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Klara Äter du mycket fet fisk? Eller hade ätit innan du tog proverna? De innehåller just en massa EPA/DHA, som Zepp nämnde.

Du tar inte en daglig pilla barnalbyl? Den är också blodförtunnande.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

@Klara Äter du mycket fet fisk? Eller hade ätit innan du tog proverna? De innehåller just en massa EPA/DHA, som Zepp nämnde.

Du tar inte en daglig pilla barnalbyl? Den är också blodförtunnande.

Har för mig att andra NSAID oxå är blodförtunnande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Zepp sade:

Har för mig att andra NSAID oxå är blodförtunnande?

Kanske inte i sig själv, men om man redan äter acetylsalicylsyra-preparat så ökar risken för blödning dramatiskt om man lägger till ett NSAID-preparat (det kan räcka med en enda gång för en mycket allvarlig blödning).

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar inga andra mediciner, endast d-vitamin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sortens d-vitamin är upplösta i olivolja och har även en skvätt E-vitamin, så inte oljan härsknar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Klara sade:

Den sortens d-vitamin är upplösta i olivolja och har även en skvätt E-vitamin, så inte oljan härsknar.

Mm nu ser jag att dropparna innehåller olivolja, det är ändå mest enkelomättat fett och inga EPA/DHA.

Olivolja är bra och den leder inte till blodförtunning/påverkan på trombocyterna.

https://trombocyter.se/vad-ar-trombocyter/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎04‎-‎04 at 10:22, Klara sade:

Har de kollat värdet på dina trombocyter? Är ju av yttersta vikt när det gäller blodets koagulering...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trombocyterna kollades i december. Jag tog upp det med min reumatolog, när jag var hos honom i veckan. Han sade att det låg bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg