Krystyna Moustafa

Högt blodtryck

Recommended Posts

Hej

Jag undrar hur LCHF dieten påverkar blodtrycket. Under tiden då jag försökte äta strikt LCHF  fick jag högt blodtryck. Jag fick gå över till att äta lite mer kolhydrater, för min kropp  klarade inte strikt LCHF  men  blodtrycket är fortfarande för högt! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som börjat med LCHF rapporterar att blodtrycket gått ner efter ett tag, ofta i kombination med att vikten rasat. Jag tror detta speciellt gäller dem som var ordentligt insulinresistenta då de lade om kosten, och att det är kolhydratrestriktionen som är den viktiga faktorn i sammanhanget,

Hur ligger ditt blodtryck? Har det ändrats något över tid? Var/när mäter du?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Hej

Jag undrar hur LCHF dieten påverkar blodtrycket. Under tiden då jag försökte äta strikt LCHF  fick jag högt blodtryck. Jag fick gå över till att äta lite mer kolhydrater, för min kropp  klarade inte strikt LCHF  men  blodtrycket är fortfarande för högt! 

Japp, altså en av de vanligaste biverkningarna utav strikt LCHF är lågt blodtryck.. det är därför det vanligaste nybörjarrådet är att dricka saltshots.. eller ännu hellre hemmakokt benbuljong.

Det kan då kännas som yrsel och huvudvärk!

Och mekanismen bakom detta är då biokemisk, dvs kroppen/njuren stimuleras av Insulin att återuppta mer salt, vatten följer med via osmos och då ökar blodvolymen.. ökad blodvolym leder till högre tryck/lägre puls.

Men om blodtrycket stiger på strikt LCHF så är det något som påverkar Aldosteron-Reninsystemet.. dvs om man har för lite salt/vatten i blodet så finns backupmekanismer.

Och det brukar då handla om Noradrenalin och annat som tillsammans med nämnda system minskar vasodilation och ökar puls i stället!

En fråga.. eller rättare sagt flera, har du mätt blodtrycket och/eller pulsen?

För det är inte helt ovanligt med huvudvärk som omställningsbesvär när hjärnan får brist på glukos och det tar minst tre veckor innan den uppreglerat ketolysensymer nog för att kunna använda ända upp till 70% ketonkroppar för sin energi.

De flesta brukar beskriva detta tillstånd som hjärndimma.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Krystyna Moustafa sade:

Hej

Kika på mina kommentarer, sent i tråden:  Mår inte bra efter två veckors strikt LCHF

Normalt bör blodtrycket sjunka vid växling till LCHF. Den stabiliserade insulinnivån är en av mekanismerna, dessutom medför ketosen att det enzym som gör kärlväggarna mjuka hålls mer aktivt - därav lägre blodtryck.  Man bör inte se lägre blodtryck som annat än en positiv sidoeffekt, du är den som bäst kan avgöra vilka förutsättningar som gäller dig. Salter, spårmetaller etc..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Zepp sade:

Japp, altså en av de vanligaste biverkningarna utav strikt LCHF är lågt blodtryck.. det är därför det vanligaste nybörjarrådet är att dricka saltshots.. eller ännu hellre hemmakokt benbuljong.

Det kan då kännas som yrsel och huvudvärk!

Och mekanismen bakom detta är då biokemisk, dvs kroppen/njuren stimuleras av Insulin att återuppta mer salt, vatten följer med via osmos och då ökar blodvolymen.. ökad blodvolym leder till högre tryck/lägre puls.

Men om blodtrycket stiger på strikt LCHF så är det något som påverkar Aldosteron-Reninsystemet.. dvs om man har för lite salt/vatten i blodet så finns backupmekanismer.

Och det brukar då handla om Noradrenalin och annat som tillsammans med nämnda system minskar vasodilation och ökar puls i stället!

En fråga.. eller rättare sagt flera, har du mätt blodtrycket och/eller pulsen?

För det är inte helt ovanligt med huvudvärk som omställningsbesväräyt när hjärnan får brist på glukos och det tar minst tre veckor innan den uppreglerat ketolysensymer nog för att kunna använda ända upp till 70% ketonkroppar för sin energi.

De flesta brukar beskriva detta tillstånd som hjärndimma.

Ja, jag har mätt blodtrycket både hemma och hos doktor och den är högt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

Många som börjat med LCHF rapporterar att blodtrycket gått ner efter ett tag, ofta i kombination med att vikten rasat. Jag tror detta speciellt gäller dem som var ordentligt insulinresistenta då de lade om kosten, och att det är kolhydratrestriktionen som är den viktiga faktorn i sammanhanget,

Hur ligger ditt blodtryck? Har det ändrats något över tid? Var/när mäter du?

Normal hade jag blodtrycket 120/85-90 men nu ligger den på  150/89-98

Jag mätter både hema och hos läkare på läkarstationen.  Samma resultat. Det som jag har ändrat är att äta strikt LCHF.  Åt inte så mycket kolhydrater för heller. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Tyder på någon saltobalans och brist på spårmetaller. Hur ligger du till med kalcium (OBS! inte att intas med tablett), magnesium, D-vitamin, K2-vitamin? Tar du mineraler som tillskott?  Extra i form av magnesium - hur med D3-vitamin, K2-vitamin,omega 3. För min del uppstod inga av de biverkningar som ofta tas upp i samband med LCHF-start. Jag var väl förberedd!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Hur ligger du till med kalcium

Är det inte kalium du menar?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Trollmormor sade:

Är det inte kalium du menar?

Inte i detta fallet. K2-vitaminet har stor betydelse för kroppen till att fördela kalciumet på rätt ställe i kroppen. D-vitaminet har dessutom betydelse för att upptaget av Kalcium sker på rätt sätt. Betydelsen av Kalcium bl.a. för de reaktioner som pågår i hjärnan är f.ö. av stor vikt.  Fungerar hjärnan optimalt brukar kroppen i övrigt fungera väl. Kalium/natriumbalansen som du var inne på är en annan viktig sak att tänka på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Krystyna Moustafa sade:

Jag mätter både hema och hos läkare på läkarstationen.  Samma resultat. Det som jag har ändrat är att äta strikt LCHF.  Åt inte så mycket kolhydrater för heller. 

Ja det var märkligt. Jag har tyvärr inga idéer om hur kosten eventuellt påverkat i ditt fall. Hoppas du kommer något på spåret som hjälper!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är oxå inne på kalium som en alternativ förklaring, i kombo med att man kissar/dricker en massa i början.

"Ökade urinmängder eftersom tubuli kan förlora förmågan att koncentrera urin. Hypokalemi i sig kan således åstadkomma hypovolemi som i sin tur stimulerar renin-angiotensin-aldosteron-systemet som ytterligare ökar på kaliumförlusterna."

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1024

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-05 at 11:48, Nils Engström sade:

Tyder på någon saltobalans och brist på spårmetaller. Hur ligger du till med kalcium (OBS! inte att intas med tablett), magnesium, D-vitamin, K2-vitamin? Tar du mineraler som tillskott?  Extra i form av magnesium - hur med D3-vitamin, K2-vitamin,omega 3. För min del uppstod inga av de biverkningar som ofta tas upp i samband med LCHF-start. Jag var väl förberedd!

Ska prova med kalium. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Ska prova med kalium. 

Testa då främst med mer Avocado.. fett o bra, samt grönt!

För om du ens misstänker kaliumbrist så gå och ta prov på detta, för man skall normalt sett inte få kaliumbrist på en hyfsad kost.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Zepp sade:

Testa då främst med mer Avocado.. fett o bra, samt grönt!

För om du ens misstänker kaliumbrist så gå och ta prov på detta, för man skall normalt sett inte få kaliumbrist på en hyfsad kost.

Nej, jag misstänker inye kalium brist, men eftersom allt annat kan inte vara problem om inte vanligt salt är problemet, så tänkte jag på kalium.

Jag äter avokado varje dag?. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Krystyna Moustafa sade:

Nej, jag misstänker inye kalium brist, men eftersom allt annat kan inte vara problem om inte vanligt salt är problemet, så tänkte jag på kalium.

Jag äter avokado varje dag?. 

Bra det, för man skall inte mickla med kaliumtillskott själv men Avocado går bra!

För jag inbillar mig att man kan äta rejält med avocado utan det blir några problem?

Man klara lixom inte att äta hur mycket avocado som helst!:unsure:

Iallafall och nu kommer stränga råd, ta några steg bakåt, så att du får ordning på blodtrycket.. och om det inte blir bättre utav dessa steg tillbaka i kosten så är det något annat som bör utredas av läkare!

Dvs har det inte gått ner på 1 vecka så skall du propsa på ytterligare utredning!

Går trycket ner på en vecka utan strikt LCHF så kanske du skall propsa på mineralprover samt njurprover?

Dvs det är oftast njuren som ser till att du har ett normalt blodtryck i kombo med lite olika salter/mineraler/aldesteron-rennin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg