Henrik Geis Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Sedan 2 år tillbaka har jag många symptom på lågt blodsocker som frusen, skakig, yr, pirr i musklerna och blurrig syn. Jag har varit på min vårdcentral och på Endokrinologiska. De gjorde en utredning och kom fram till att inga organ som reglerar mitt blodsocker via insulin och adrenalin är något fel på. Dock svänger blocksocket mycket under ett 6 timmars glukosbelastingstest med 75g glukos enligt nedan: tid (min) blodsocker (mmol/l) 0 5.2 30 9.8 60 9.4 120 3.2 180 5.2 240 4.3 300 4.6 Samtidigt mättes insulinet, men dessa data saknar jag. Detta mättes hösten 2016 innan jag ändrade diet enligt nedan. Jag har läst mig till att att blodsocker som svänger upp och sedan går en bra bit under fastevärdet som jag har är en form av reaktiv (eller funktionell) hypoglykemi. På en timma sjunker det med 3 gånger, eller 6.2mmol. Endokrinologiska eller allmänläkaren på vårdcentralen har inte sagt att jag har sådan reaktiv hypoglykemi. Finns det någon sådan diagnos? Jag fick träffa en dietist på Endokrinologiska och bytte kost till långsamma kolhydrater. Den blurriga synen försvann efter 6-8 veckor , men inget annat ändrade sig. Fyra månader senare rekommenderade allmänläkaren på vårdcentralen att jag ska prova med LCHF och efter 6-8 veckor är jag inte frusen eller skakig längre! Underbart, och maten kom direkt från kostdoktorn.com. Yrseln och pirret i musklerna finns dock kvar, nu ett år efter jag började med LCHF. Tyvärr har den blurriga synen kommit tillbaka ibland. Generellt sett mår jag mycket bättre dagar då jag rör mig mycket, men då jag sitter vid skrivbordet nästan hela dagen mår jag inte alls bra. Varken allmänläkaren eller endokrinologiska kan förklara detta. Min andra fråga till er är följande: Finns det någon läkare, dietist, eller nutrionist som jobbar med patienter med reaktiv eller funktionell hypoglykemi som ni kan rekommendera? Med vänliga hälsningar, Henrik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 (edited) Hej och välkommen! Iallafall, vi är ju inga läkare eller så.. men nog ser det vid en första blick ut som reaktiv hypoglykemi? Dvs det är ett förstadium till diabetes/prediabetes! Begär att de tar C-peptid.. för enligt ditt glukosbelastningstest så är du i princip redan diabetiker/insulinresistent. Och när de ändå är på gång och tar prover så begär även HBA1c! Finns även andra grejer som kan leda till svajigt blodsocker, tex fel på utsöndring av inkretinhormoner (GLP-1) som är de som skall förvarna bukspottkörteln om att nu kommer ett skitlass av glukos. Vad är reaktiv hypoglykemi? Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2). Hur känns hypoglykemi? Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom: Blekhet Darrningar Svettningar Svaghetskänsla Hjärtklappning Hunger Oro Koncentrationssvårigheter Irritation Trötthet Synstörningar Nedsatt närvarokänsla Kramper Koma. Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare." http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/ Edited April 4, 2018 by Zepp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Hej och välkommen hit! Inte heller läkare... Men du skriver att du mår bättre när du rör dig mer... Så mitt tips är enkelt. Träna en timme på morgonen innan jobbet och sedan 1 timme på kvällen... Kan ju vara värt det om problemen. är stora. Förstår att du vill hitta orsaken. Dock viktigt om du inte är van vid att träna att börja lagom så jag skulle rekommendera dig att börja MAFFA. Finns en hel tråd om detta. Att MAFFA återställer också hormonbalansen ( tror jag) precis som att utsätta sig för ganska mycket kyla. Kolla upp WIM HOF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Här en alternativ symptombild, gemensamt för symptomen är att läkare inte klarar förklara orsaken. https://eloverkanslig.org/symtom/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 29 minuter sedan, Ekner sade: gemensamt för symptomen är att läkare inte klarar förklara orsaken. Ett ganska vanligt fenomen att läkarna inte vet orsaken till det sjuka. Det i sig är ju väldigt sjukt så då är det bäst att skylla på generna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Hej o välkommen! Jag är inte heller någon expert ... men ditt blodsockersvar vid glukosbelastning ser väl inte sådär jätteanmärkningsvärt ut att det med säkerhet förklarar dina problem...stress skulle kunna vara en orsak? ... en del brukar använda magnesium med framgång mot muskelproblem. ... har du testat blodtrycket (yrsel)? Mår du bättre av att träna .. så låter det vettigt att testa Jespers råd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 @Henrik Geis Hur går det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Geis Posted January 22, 2020 Author Share Posted January 22, 2020 Hej, Sent svar, men många turer för mig kring detta. Det är borrelia. Den har inte bara stört blodsockerregleringen utan också blodtrycket och en massa annat konstigt utöver detta i nervsystemet. LCHF dämpar ju inflammation och således också borrelia. Är fortfarande under behandling och blir långsamt bättre. Henrik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 2 timmar sedan, Henrik Geis sade: Hej, Sent svar, men många turer för mig kring detta. Det är borrelia. Den har inte bara stört blodsockerregleringen utan också blodtrycket och en massa annat konstigt utöver detta i nervsystemet. LCHF dämpar ju inflammation och således också borrelia. Är fortfarande under behandling och blir långsamt bättre. Henrik Har haft borrelia två gånger, det f*cking stör allt! Iallafall, man får en massa symptom, som sen inte skall blandas ihop med andra uppmätta värden i blodet, utan det handlar om spiroketer, som är något mellan virus och bakterier. Kruxet med Spiroketer är dels att de gör skador i vävnaden/nerverna/myelet och aktiverar immunförsvaret! Den andra grejen är att det är svårt att diagnosticera.. typ det finns lixom inga bra prover att ta.. och man får själv be att de tar de proverna, vilka bara indikerar antikroppar mot spiroketer. Den stora trösten är att det är lättbotat, det duger med enklaste tänkbara antibiotika, som man sen skall ta två kurer av.. dvs i en månad! Sen när man kört den kuren så tar det bara 1-2-3 år innan man är återställd.. dvs det är den tid kroppen tar på sig att reparera alla skador. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 2 timmar sedan, Henrik Geis sade: Hej, Sent svar, men många turer för mig kring detta. Det är borrelia. Den har inte bara stört blodsockerregleringen utan också blodtrycket och en massa annat konstigt utöver detta i nervsystemet. LCHF dämpar ju inflammation och således också borrelia. Är fortfarande under behandling och blir långsamt bättre. Henrik Har haft borrelia två gånger, det f*cking stör allt! Iallafall, man får en massa symptom, som sen inte skall blandas ihop med andra uppmätta värden i blodet, utan det handlar om spiroketer, som är något mellan virus och bakterier. Kruxet med Spiroketer är dels att de gör skador i vävnaden/nerverna/myelet och aktiverar immunförsvaret! Den andra grejen är att det är svårt att diagnosticera.. typ det finns lixom inga bra prover att ta.. och man får själv be att de tar de proverna, vilka bara indikerar antikroppar mot spiroketer. Den stora trösten är att det är lättbotat, det duger med enklaste tänkbara antibiotika, som man sen skall ta två kurer av.. dvs i en månad! Sen när man kört den kuren så tar det bara 1-2-3 år innan man är återställd.. dvs det är den tid kroppen tar på sig att reparera alla skador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts