Hampus Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Hej! Jag har försökt att leva LCHF i över ett halvår nu men jag verkar inte få det att fungera. Jag har en historia med anorexi som senare gått över till hetsätning vilket även har fortsatt nu när jag äter LCHF. Det här är så klart väldigt frustrerande och jag blir bara större och större för varje vecka som går. Jag har svårt att följa recepten som finns på nätet eftersom jag då måste ha alla dessa ingredienser hemma vilket triggar mitt hetsätande. Det som har fungerat bäst för mig är när jag lyckats komma igång med periodisk fasta i kombination av strikt LCHF (KETO) men rätt som det är så får jag ett bakslag med min hetsätning och det kan då ta en hel vecka innan jag är på banna igen. Jag har vänt mig till olika ätstörningsenheter i landet men samtliga kliniker har en generelliserad metod som de använder på samtliga patienter, vilket innebär en kolhydratsrik mat med 6 mål om dagen. Det här är helt galet enligt mig och det gör mig bara sjukare om jag ska följa dessa råd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Finns det några tips vart jag kan vända mig för att få den hjälp som jag behöver för att komma igång med LCHF på ett säkert sätt så att jag kan börja leva igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 22 minuter sedan, Hampus sade: Hej! Jag har försökt att leva LCHF i över ett halvår nu men jag verkar inte få det att fungera. Jag har en historia med anorexi som senare gått över till hetsätning vilket även har fortsatt nu när jag äter LCHF. Min erfarenhet efter drygt ett halvt års LCHF är att det är näst intill omöjligt att hetsäta om man befinner sig i ketos. Alla jag hört i frågan är överens. Befinner du dig verkligen i ketos - äta när man är proppmätt är praktiskt taget omöjligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Eftersom ordinarie vård inte är ett alternativ, just nu, så svarar jag. Men det är inte inom någon kompetens som jag har utan utifrån din egna avsikt att klara detta själv. Ha bara ett ytterst begränsat sortiment hemma. Tråkig mat. Men nyttig. Typ ägg, köttförs, broccoli, kokosolja och smör. Periodisk fasta brukar inte rekommenderas om man haft ätstörning. Så var uppmärksam på dig själv ifall du triggas på hunger eller hetsätning. Du är på gång eftersom du gör något och försöker. Bakslag hör till. Obs att detta bara är lekmannamässig input. Lycka till. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Hej igen, Hampus! Vill minnas att vi diskuterade hur svårt det kan vara att klara omställningen själv när du först berättade om din resa. De proffs du refererar till har nog, som du säger, sitt koncept med one size fits all. Det är Bitten Jonsson och Arteget och sådana yrkesmänniskor du måste söka hjälp hos tror jag men det är säkert en ekonomisk fråga i det, kanske även kö? Därför tänker jag att du kanske ska satsa på det psykologiska bakom hetsätningen istället? Undrar om du inte fick sådana infallsvinklar sist också, jag har inte dubbelkollat den tråden. Kanske KBT eller liknande kan få dig att hitta fallgroparna även om du får sköta matdelen själv? För många år sen sa en psykolog till mig "Tillåt dig känna så slutar du äta!". Lättare sagt än gjort men kanske ligger det något i det? Att du tycker fastan är bäst förvånar mig inte, att inte ställas inför drogen är det lättaste. Frågan kanske snarare är hur du ska se fallgroparna innan du ligger i nån av dem...? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 Ja jag hör vad ni säger och tyvärr är det nog privatvården jag måste vända mig till. När det kommer till ketos kan jag säga att det absolut är möjligt att äta för mycket och att man då även kommer ur ketos. Senast idag krängde jag 500 gram köttfärs på en sittning och med den mängden protein kommer kroppen omvandla överskottet till glukos och vips så är man ur ketos och måste börja om igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 För de flesta är inte 500g kött något problem överhuvudtaget. Ät en till två sådana mål om dan och det är mycket sannolikt att du går ner i vikt om du behöver det och blir friskare på alla sätt. Det förutsätter dock att du (nästan) inte äter något annat, framförallt nästan inga kolisar, men inte heller öser på med en massa fett. Då kommer också det lilla överskottet av protein behövas just för att göra det glukos du behöver (om det bara är ett mål är det inte heller något överskott). Det kommer nog också att hålla dej mätt, och förhoppningsvis mindre benägen att äta annat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 Tack för det genomgående svaret 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, Hampus sade: Ja jag hör vad ni säger och tyvärr är det nog privatvården jag måste vända mig till. När det kommer till ketos kan jag säga att det absolut är möjligt att äta för mycket och att man då även kommer ur ketos. Senast idag krängde jag 500 gram köttfärs på en sittning och med den mängden protein kommer kroppen omvandla överskottet till glukos och vips så är man ur ketos och måste börja om igen. Det är en överdriven rädsla för att äta för mycket protein! Som regel så kissar man ut överskott av aminosyror.. iallafall om man äter tillräckligt med antingen kolhydrater eller fett! I bästa fall är det bortkastade pengar.. i värsta fall bidrar man till den globala uppvärmningen/industriell djuruppfödning! Och kroppen omvandlar i princip alltid en del aminosyror till glukos, men alldrig mer än den behöver.. resten av överskottet går som regel ut via våra två utgångar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 Jag tror att kroppen är betydligt smartare än så. Kroppen tänker hela tiden på överlevnad och jag tror därför att överskott av protein lagras som energi (fett) snarare än att man kissar ut det. Jag vill självklart inte skrämma någon men att tro att man kan äta mängder av protein utan att det skulle få konsekvenser kanske underskattar kroppen en aning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 7 minuter sedan, Hampus sade: Jag tror att kroppen är betydligt smartare än så. Kroppen tänker hela tiden på överlevnad och jag tror därför att överskott av protein lagras som energi (fett) snarare än att man kissar ut det. Jag vill självklart inte skrämma någon men att tro att man kan äta mängder av protein utan att det skulle få konsekvenser kanske underskattar kroppen en aning. Först så lagrar kroppen aminosyror som muskler.. du har däremot inte så stor nytta utav detta förutom om du vill ha bulligare muskler, dvs du blir inte starkare. Den främsta konsekvensen med högt proteinintag är att vår ureacykel är begränsad, så man måste hur som helst tillföra antingen kolhydrater eller fett, för cirka 70% av energibehovet. Och glukonegenes aktiveras i princip bara om det råder brist på glukos eller fett.. fett som kan omvandlas till ketonkroppar! "Unlike fats and carbohydrates, nitrogen has no designated storage depots in the body. Since the half-life of many proteins is short (on the order of hours), insufficient dietary quantities of even one amino acid can quickly limit the synthesis and lower the body levels of many essential proteins. The result of limited synthesis and normal rates of protein degradation is that the balance of nitrogen intake and nitrogen excretion is rapidly and significantly altered. Normal, healthy adults are generally in nitrogen balance, with intake and excretion being very well matched." https://themedicalbiochemistrypage.org/nitrogen-metabolism.php 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 19 minuter sedan, Zepp sade: Först så lagrar kroppen aminosyror som muskler.. du har däremot inte så stor nytta utav detta förutom om du vill ha bulligare muskler, dvs du blir inte starkare. Den främsta konsekvensen med högt proteinintag är att vår ureacykel är begränsad, så man måste hur som helst tillföra antingen kolhydrater eller fett, för cirka 70% av energibehovet. Och glukonegenes aktiveras i princip bara om det råder brist på glukos eller fett.. fett som kan omvandlas till ketonkroppar! "Unlike fats and carbohydrates, nitrogen has no designated storage depots in the body. Since the half-life of many proteins is short (on the order of hours), insufficient dietary quantities of even one amino acid can quickly limit the synthesis and lower the body levels of many essential proteins. The result of limited synthesis and normal rates of protein degradation is that the balance of nitrogen intake and nitrogen excretion is rapidly and significantly altered. Normal, healthy adults are generally in nitrogen balance, with intake and excretion being very well matched." https://themedicalbiochemistrypage.org/nitrogen-metabolism.php Vet inte om jag blev så mycket klokare på det här om jag ska vara ärlig. Så jag förstår det så använder kroppen självklart proteinet till att bygga upp och underhålla kroppen men det står inte vart överskottet hamnar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 1 timme sedan, Hampus sade: Vet inte om jag blev så mycket klokare på det här om jag ska vara ärlig. Så jag förstår det så använder kroppen självklart proteinet till att bygga upp och underhålla kroppen men det står inte vart överskottet hamnar. Det är inte lätt det här men jag förklarar så gott som jag begriper. "When protein intake surpasses the physiological needs of amino acids, the excess amino acids are disposed of by three major processes: 1. Increased oxidation, with terminal end products such as CO₂ and ammonia 2. Enhanced ureagenesis i. e. synthesis of urea linked to protein oxidation eliminates the nitrogen radical 3. Gluconeogenesis, i. e. de novo synthesis of glucose. Most of the amino groups of the excess amino acids are converted into urea through the urea cycle, whereas their carbon skeletons are transformed into other intermediates, mostly glucose. This is one of the mechanisms, essential for life, developed by the body to maintain blood glucose within a narrow range, (i. e. glucose homeostasis). It includes the process of gluconeogenesis, i. e. de novo synthesis of glucose from non-glycogenic precursors; in particular certain specific amino acids (for example, alanine), as well as glycerol (derived from fat breakdown) and lactate (derived from muscles). The gluconeogenetic pathway progressively takes over when the supply of glucose from exogenous or endogenous sources (glycogenolysis) becomes insufficient. This process becomes vital during periods of metabolic stress, such as starvation." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22139560 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 8 minuter sedan, Zepp sade: Det är inte lätt det här men jag förklarar så gott som jag begriper. "When protein intake surpasses the physiological needs of amino acids, the excess amino acids are disposed of by three major processes: 1. Increased oxidation, with terminal end products such as CO₂ and ammonia 2. Enhanced ureagenesis i. e. synthesis of urea linked to protein oxidation eliminates the nitrogen radical 3. Gluconeogenesis, i. e. de novo synthesis of glucose. Most of the amino groups of the excess amino acids are converted into urea through the urea cycle, whereas their carbon skeletons are transformed into other intermediates, mostly glucose. This is one of the mechanisms, essential for life, developed by the body to maintain blood glucose within a narrow range, (i. e. glucose homeostasis). It includes the process of gluconeogenesis, i. e. de novo synthesis of glucose from non-glycogenic precursors; in particular certain specific amino acids (for example, alanine), as well as glycerol (derived from fat breakdown) and lactate (derived from muscles). The gluconeogenetic pathway progressively takes over when the supply of glucose from exogenous or endogenous sources (glycogenolysis) becomes insufficient. This process becomes vital during periods of metabolic stress, such as starvation." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22139560 Ja det är verkligen djupa grejer du hittar. Vad jag förstår så innebär Gluconeogenesis att kroppen konverterar överskottet av just protein till glukos för att användas som bränsle. Men i dagens samhälle känns det som ett väldigt kontroversiellt ämne att prata om protein och hur mycket kroppen behöver. Mängden protein och hur det påverkar oss är mycket individuellt och har att göra med en mängd olika faktorer sås om Kön, Ålder, Träningsvanor, men också vad man äter utöver proteinet och hur ofta man äter. Bara för att ge lite perspektiv så kan vi jämföra en person som fastar (bara dricker vatten) i en vecka, och en annan person som äter en kolhydratrik kost 6 gånger om dagen. Det fantastiska är att personen som fastar kommer förlora minimalt med muskelmassa medan den andra personen måste få i sig protein för att förhindra att musklerna bryts ner. Två olika fall och två olika proteinbehov. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 15 timmar sedan, Hampus sade: Hej! Jag har försökt att leva LCHF i över ett halvår nu men jag verkar inte få det att fungera. Jag har en historia med anorexi som senare gått över till hetsätning vilket även har fortsatt nu när jag äter LCHF. Det här är så klart väldigt frustrerande och jag blir bara större och större för varje vecka som går. Jag har svårt att följa recepten som finns på nätet eftersom jag då måste ha alla dessa ingredienser hemma vilket triggar mitt hetsätande. Det som har fungerat bäst för mig är när jag lyckats komma igång med periodisk fasta i kombination av strikt LCHF (KETO) men rätt som det är så får jag ett bakslag med min hetsätning och det kan då ta en hel vecka innan jag är på banna igen. Jag har vänt mig till olika ätstörningsenheter i landet men samtliga kliniker har en generelliserad metod som de använder på samtliga patienter, vilket innebär en kolhydratsrik mat med 6 mål om dagen. Det här är helt galet enligt mig och det gör mig bara sjukare om jag ska följa dessa råd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Finns det några tips vart jag kan vända mig för att få den hjälp som jag behöver för att komma igång med LCHF på ett säkert sätt så att jag kan börja leva igen. Hej Hampus! jag har ingen erfarenhet av hetsätning (vet inte om det är triggat neorologiskt eller psykologiskt) så prova dessa 2 tips om du vill, det borde inte skada iaf. Tips 1 sänk food reward Sänk reward value på maten du äter m a o laga tråkigare mat än du vill (då behöver du inte en massa tjusiga ingredienser iaf). För mer info om food reward kolla Stephan Guyenet bok "The hungry brain" eller hans hemsida stephanguyenet.com. Det finns olika sätt att sänka reward value på maten, men ett enkelt sätt är håll den väldigt enkel t ex 1 typ av grönsak, 1 typ av kött, 1 typ av stärkelse (tex ris eller potatis, detta kan du utesluta om du vill äta LCHF). Inga såser eller exotiska kryddningar utan ät maten "torr" Tips 2 Läs "Bright line eating" Grundaren och författaren har själv lidit av grova ätstörningar, drog problem och även grov fetma som ett resultat. Hon är psykologi professor och jobbar med tusentals människor världen runt (hennes metod är paleo/LCHF vänlig). Hon har själv gått ner all övervikt och hållit detta i ca 15 år (har jag för mig). Hon berättar ingående om sin resa till recovery som senare ledde till hennes metod "Bright line eating" som hon går igenom om hur man kan tillämpa den. Boken finns på amazon https://www.amazon.com/Bright-Line-Eating-Science-Living-ebook/dp/B01MUA6QAX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1522995875&sr=8-1&keywords=bright+line+eating Och gillar du boken så kan man bli medlem online och få stöd i grupper mm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 17 timmar sedan, Hampus sade: Hej! Jag har försökt att leva LCHF i över ett halvår nu men jag verkar inte få det att fungera. Jag har en historia med anorexi som senare gått över till hetsätning vilket även har fortsatt nu när jag äter LCHF. Det här är så klart väldigt frustrerande och jag blir bara större och större för varje vecka som går. Jag har svårt att följa recepten som finns på nätet eftersom jag då måste ha alla dessa ingredienser hemma vilket triggar mitt hetsätande. Det som har fungerat bäst för mig är när jag lyckats komma igång med periodisk fasta i kombination av strikt LCHF (KETO) men rätt som det är så får jag ett bakslag med min hetsätning och det kan då ta en hel vecka innan jag är på banna igen. Jag har vänt mig till olika ätstörningsenheter i landet men samtliga kliniker har en generelliserad metod som de använder på samtliga patienter, vilket innebär en kolhydratsrik mat med 6 mål om dagen. Det här är helt galet enligt mig och det gör mig bara sjukare om jag ska följa dessa råd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Finns det några tips vart jag kan vända mig för att få den hjälp som jag behöver för att komma igång med LCHF på ett säkert sätt så att jag kan börja leva igen. Ett tips är att läsa LCHF-ingenjörens blogg och inlägg. Hon har också svårt att inte överäta och försöker ha "tråkig" mat hemma. Jag tror att du kan få många bra tips av henne. http://lchfingenjoren.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 6, 2018 Author Share Posted April 6, 2018 1 timme sedan, johan76 sade: Hej Hampus! jag har ingen erfarenhet av hetsätning (vet inte om det är triggat neorologiskt eller psykologiskt) så prova dessa 2 tips om du vill, det borde inte skada iaf. Tips 1 sänk food reward Sänk reward value på maten du äter m a o laga tråkigare mat än du vill (då behöver du inte en massa tjusiga ingredienser iaf). För mer info om food reward kolla Stephan Guyenet bok "The hungry brain" eller hans hemsida stephanguyenet.com. Det finns olika sätt att sänka reward value på maten, men ett enkelt sätt är håll den väldigt enkel t ex 1 typ av grönsak, 1 typ av kött, 1 typ av stärkelse (tex ris eller potatis, detta kan du utesluta om du vill äta LCHF). Inga såser eller exotiska kryddningar utan ät maten "torr" Tips 2 Läs "Bright line eating" Grundaren och författaren har själv lidit av grova ätstörningar, drog problem och även grov fetma som ett resultat. Hon är psykologi professor och jobbar med tusentals människor världen runt (hennes metod är paleo/LCHF vänlig). Hon har själv gått ner all övervikt och hållit detta i ca 15 år (har jag för mig). Hon berättar ingående om sin resa till recovery som senare ledde till hennes metod "Bright line eating" som hon går igenom om hur man kan tillämpa den. Boken finns på amazon https://www.amazon.com/Bright-Line-Eating-Science-Living-ebook/dp/B01MUA6QAX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1522995875&sr=8-1&keywords=bright+line+eating Och gillar du boken så kan man bli medlem online och få stöd i grupper mm. Tack, ska kolla upp den boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 Känner du till MHE-kliniken i Mora? Jag vet inte hur dom arbetar just med maten, men här fick dottern bra hjälp när hon hade anorexi. http://mhekliniken.se/index.php/sv/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts