MariaF

Medicinsk laser hemmavid

Recommended Posts

Sitter och tittar på nätet på laser för hemmabruk. Detta är ett stort forum och även om vi inte så ofta diskuterar annan elektronik än mikrovågsugnar och appar kanske någon vet mer om detta? Jag vet redan att laser är bra för allt möjligt men vad ska man tänka på om man vill ha en egen? Den jag lånat ibland är för kliniker och kostar ca 80.000kr så en sådan är inte att tänka på men vilken prisklass kan tänkas vara prisvärd?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, jala sade:

Vad använder du laser till?

Just nu är det nog ömma slemsäckar. Trodde det var en sträckning men sannolikt är det slemsäckarna som är inflammerade eller irriterade. Det ska också funka bra på tennisarmbåde, artrit och sådant. Hunden fick också laserbehandling när hon sträckt sig. Även IR funkar men jag har fått för mig att lasern är effektivare när man skadat sig. Tänkte att det "kan vara bra att ha"... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laser är inte att leka med på egen hand, risk för att den tar död på ytlig belägen cellvävnad, och var försiktig så inte ögonen tar skada. Skulle det mot förmodan vara en strålskada du har kommer den inte precis att förbättras av ännu mer strålning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle hellre gå till någon som har utbildning. Visst finns det laser för hemmabruk, men det gäller nog att veta vad man sysslar med.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Jag behandlar mig redan med en laser hos "en som kan" men vill hellre ha en egen.

Nu vet jag inte hur du är, men om det varit jag så hade jag frågat den du går på behandlingar hos. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Trollmormor sade:

Nu vet jag inte hur du är, men om det varit jag så hade jag frågat den du går på behandlingar hos. ;)

Jo, hon rekommenderar en fin en som kostar 80.000kr... :huh:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite osäker på effekten på den jag behandlats av hittills. Som jag uppfattat det har dessa för hemmabruk lite lägre effekt men också färre strålar (hennes har 4 strålar, den jag tittar på har en) så man får flytta runt den mer (=tar längre tid för en behandling). I båda fallen kan man ställa in hur långt den ska nå beroende på vad man vill behandla.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Erik Edlund sade:

Hur är ”känslan” vid behandling? Värme och/eller annat?

Mer pirr... svårt att förklara men det är en rätt behaglig känsla och det känns inte mycket.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Mer pirr... svårt att förklara men det är en rätt behaglig känsla och det känns inte mycket.

Låter spännande...:blush:

• Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Låter spännande...:blush:

Precis! Gissa varför jag absolut vill ha en!!! :D:D:D

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fortfarande inte köpt nån laser. Ville dock kolla om någon ny (eller gammal i gården för den delen) har nån ny kunskap att dela med sig av?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De finns de som tar en sup, som ett sätt att behandla det mesta.Andra tar antiinflammatoriska eller smärtlindrande tabletter mot lite av varje. Jag tycker man bör veta vad man behandlar, och hur problemet uppkommit. Men det bästa är nog, om man vet varför problemet  uppkommit, att fortsättningsvis agera, så att problemet inte uppkommer. Men om man håller på med själv-behandling, så bör man skaffa sig kunskap om den aktuella diagnosen och de behandlingsformer som är tillgängliga. Men som sagt, om man behandlar problem som uppkommit i samband med fysisk träning, så är förebyggande det bästa. Alltså man ändrar sin träning så att problemet inte uppstår.

Vad som är lämpliga behandlingsformer varierar naturligtvis, om det handlar om rekreations träning, eller om man är proffs.

PS  Ingår laser i Dr Maffetones koncept för träning och hälsa?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-08 at 10:45, HelgeK sade:

Men som sagt, om man behandlar problem som uppkommit i samband med fysisk träning, så är förebyggande det bästa. Alltså man ändrar sin träning så att problemet inte uppstår.

Jobbar redan på detta med min hållningsträning. Men ibland kan man slinta, som jag gjorde i våras på välgrusade, osopade, isfria gator (kom en bil och ställde sig i vägen för mig så jag fick ta ett steg åt sidan, antar att min reflexväst inte var tydlig nog..?). Utöver vila, fick jag behandling av hundens terapeut, och det fungerade väl. Ser det således som ett komplement till huspapoteket. Har faktiskt inte frågat Maffetone om jag får köpa en sån. Lite småsur på honom, ställde en fråga om puls och hormoner/klimakterium som inte besvarats än. Tycker ju att 1år att svara borde ha räckt... ;) 
Nåja, jag fick inget svar denna gång heller så jag antar att ingen vet.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu