Jump to content

Protein eller inte...

Jamtlandstjej

Recommended Posts

I min iver att hitta bra lösningar på mina kroppsliga problem, så är jag med indiverse grupper på Facebook.

Vissa av dessa grupper har nu presenterat teorier som för mig är nya och känns helt osannolika.

Tänkte därför att jag kollar med vetenskapen här, så jag får rätt svar! :D

Flera av grupperna har som utgångspunkt att det handlar om att "rena" kroppen på olika sätt. Njurar, lever och lymfa företrädesvis, men även tarmarna får en släng av sleven. Denna rening kan ske på olika sätt men en av de saker jag reagerar mest på är att de hävdar med bestämdhet att det : 1. Antingen inte överhuvudtaget är nödvändigt att man äter protein. Eller: 2. Att det protein man får i sig från frukt(?) räcker...

Inget av påståendena stämmer med min världsbild... Frukt är väl inte direkt något som jag ser som ett livsmedel med proteininnehål...

De förespråkar en i stort sett helt fruktbaserad kost, typ 1 kg apelsiner till frukost...

De resonerar även kring olika metoder för fasta och en av de mest populära är torrfasta, som, precis som det låter, innebär att man inte ska dricka något ALLS, gärna under flera dagars/veckors tid... Låter rent farligt i mina öron.

Ett tydligt tecken på att njurarna filtrera ska vara att urinen är ordentligt grumlig (?)... Är den klar så filtrerar inte njurarna...

Jag håller en låg profil i båda grupperna och tänker att Jag ändå har en del kunskap sen tidigare att hänga upp mig på. Men för dem som inte har det tycker jag detta är riktigt ruggigt..

Synpunkter från er kloka?

• Like 1
  • Confused 1
  • Sad 2

Kolla Benjamin Bikmans föreläsningar på Kostdoktorn. Han menar att för mycket protein är en ickefråga för lchf:are och att äldre behöver mer protein, för att musklerna inte kan ta upp det lika effektivt på ålderns höst. Typ.

https://www.dietdoctor.com/video/presentations/bikman

I övrigt verkar du hänga i ett frukterianforum på Facebook? :blink:

• Like 3
  • Thanks 1

Du behöver verkligen se över dina facebook grupper?

På något vis så renar kroppen sig själv ständigt. Jag har lyssnat på Anna Sparres poddar om detta och väldigt förenklat så minns jag det som två faser av rening, fas ett bildar produkter som man snabbt vill få ur kroppen med fas två. Så det är viktigt att den delen av rensningen är effektiv, annars ackumuleras de obehagliga produkterna från fas ett. Som tur är behöver man inte gå och tänka på detta, kroppen fixar det hela åt dig. Men har man något problem eller helt enkelt är intresserad av en pedagogisk men hyfsat detaljerad förklaring så kolla in denna länk http://4health.se/tag/detox hänvisning till poddarna kommer en bit ner i texten.

• Like 4
  • Haha 3

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Antingen inte överhuvudtaget är nödvändigt att man äter protein. Eller: 2. Att det protein man får i sig från frukt(?) räcker...

Jösses vilka tokigheter det förekommer på Facebook. Musklerna behöver protein. I runda slängar 0,8-1,5 gr per kilo kroppsvikt. Så för en person som väger 65 kg skulle det behövas 52-97 gr protein. För att komma upp till 52 gr krävs det 2 kg av vardera banan, äpple päron, apelsin!!!!!! Varje dag. 

• Like 3
  • Haha 2

Jag ska erkänna att jag inte stött på (eller letat) efter forskningsstudier på behovet av protein.

Det jag läst om protein är det som Martina Johansson ibland tar upp. Hon verkar anse att ett högt och regelbundet intag av protein inte är nödvändigt. Och som jag förstått lever hon själv så. För henne tycks det fungera, om jag hade hälften av hennes muskelmassa skulle jag vara nöjd <_<

• Like 4

Guest Tureborgaren

Torrfasta hade jag inte hört talas om tidigare. Att gå utan vätska i många dagar har sina risker, tänker jag. 

Hittade många inlägg om "dryfasting" på internet, där många inte tog upp riskerna utan bara prisade fördelarna. Ett inlägg (långt) kändes lite mer balanserat och backat med länkar till källor och forskning :

Dry Fasting: The Truth About This New Health Industry Trend https://www.perfectketo.com/dry-fasting/

Dry Fasting The Right Way
Dry fasting can improve many metabolic markers and protect against disease if you do it under the right conditions. It can be potentially deadly if you don’t know how to approach it. Here’s how to make it work:

Who Should Dry Fast?

• Someone who has plenty of experience with water fasts and has had no side effects from them.
  • Someone who is fat-adapted.
  • People who aren’t prone to migraines or headaches.
  • Someone who isn’t coffee or tea-dependent.
  • People without any eye-related diseases.

Who Shouldn’t Dry Fast?

• People who have never tried water fasts before, or those who have only done juice fasts.
  • People who are prone to headaches or migraines, because a dry fast can trigger them[*].
  • People dependent on stimulants like coffee and tea, because the withdrawal during the fast can cause headaches and moodiness[*].
  • People with dry eye syndrome, glaucoma, or cataracts. Dry fasting has been shown to exacerbate the symptoms in these conditions[*].

How Long Can I Dry Fast?
An intermittent dry fast of 16 hours per day is ideal.
Intermittent dry fasting has been the most researched, while there’s no evidence to guarantee the safety of dry fasts that last more than a day.

Torrfasta som innebär att man låter bli att dricka under 24+ timmar låter direkt farligt. Kortare tider typ 16/8 kanske kan vara något att testa? Men man ska nog inte göra det om man då gör av med mycket vätska (varmt väder, träning, etc)... ingen aning om kortare perioder av torrfasta är hälsosamt eller inte. ;-)

Att bara äta frukt låter oerhört ensidigt ... svårt att tro på att de flesta som sysslar med detta får i sig de nutrienter de behöver... antagligen går det eftersom man under frukt räknar in sånt som de flesta av oss skulle kalla grönsaker (även om de tekniskt sett är frukter) ...

men det finns alltid exempel på motsatsen. ;-)
https://www.aftonbladet.se/halsa/article11814858.ab

• Like 6

Helt utan protein borde man inte kunna överleva särskilt länge. Räcker det som finns i frukt? Ja, det verkar ju som att det går att överleva på det. Men vill man se utmärglad ut, vara svag och tanig? När man blir äldre är det högre dödlighet på så liten muskelmassa. Styrketräning och högprotein kost ger lägre dödlighet. 

• Like 4

1 timme sedan, SGK sade:

Jag ska erkänna att jag inte stött på (eller letat) efter forskningsstudier på behovet av protein.

Det jag läst om protein är det som Martina Johansson ibland tar upp. Hon verkar anse att ett högt och regelbundet intag av protein inte är nödvändigt. Och som jag förstått lever hon själv så. För henne tycks det fungera, om jag hade hälften av hennes muskelmassa skulle jag vara nöjd <_<

Mmm....men därifrån till att gå till ett i det närmaste obefintligt proteinintag känns lite ogenomtänkt... :ph34r:

• Like 1
  • Confused 1

25 minuter sedan, Peter B sade:

Torrfasta som innebär att man låter bli att dricka under 24+ timmar låter direkt farligt. Kortare tider typ 16/8 kanske kan vara något att testa? Men man ska nog inte göra det om man då gör av med mycket vätska (varmt väder, träning, etc)... ingen aning om kortare perioder av torrfasta är hälsosamt eller inte. ;-)

Att bara äta frukt låter oerhört ensidigt ... svårt att tro på att de flesta som sysslar med detta får i sig de nutrienter de behöver... antagligen går det eftersom man under frukt räknar in sånt som de flesta av oss skulle kalla grönsaker (även om de tekniskt sett är frukter) ...

men det finns alltid exempel på motsatsen. ;-)
https://www.aftonbladet.se/halsa/article11814858.ab

Tycker också det låter farligt...men den ena gruppens "guru" gör det i flera dagar för det är så nyttigt... :wacko::blink:

• Confused 2

19 minuter sedan, RobertAnd sade:

Helt utan protein borde man inte kunna överleva särskilt länge. Räcker det som finns i frukt? Ja, det verkar ju som att det går att överleva på det. Men vill man se utmärglad ut, vara svag och tanig? När man blir äldre är det högre dödlighet på så liten muskelmassa. Styrketräning och högprotein kost ger lägre dödlighet. 

Instämmer helt i dina tankar!

• Like 1

2 timmar sedan, Tureborgaren sade:

An intermittent dry fast of 16 hours per day is ideal.

Är det inte detta som man gör under Ramadan? Inget intag av varken mat eller dryck så länge det är ljust? Fast det kanske blir mer politiskt korrekt om man tar bort religonen ur det..? :wacko:

3 timmar sedan, jessirene sade:

Du behöver verkligen se över dina facebook grupper?

Och jösses, de kallar MIG konstig..?! :blink:

• Haha 1

2 timmar sedan, SGK sade:

Då har du nog missat lite av det hon skriver. Martina äter kött och fisk och jag tror även ägg regelbundet. Ibland blir det mindre mängd protein typ 0-50 gram men andra dagar mer. Att hon skulle anse att regelbundet protein inte är nödvändigt vet jag inte var du läst...?

• Like 6

4 timmar sedan, Angelico sade:

Då har du nog missat lite av det hon skriver. Martina äter kött och fisk och jag tror även ägg regelbundet. Ibland blir det mindre mängd protein typ 0-50 gram men andra dagar mer. Att hon skulle anse att regelbundet protein inte är nödvändigt vet jag inte var du läst...?

Du missförstod mig :)

Jag försökte säga att hon INTE menar att man ska äta mycket protein VARJE dag, men uttryckte mig nog otydligt.

• Like 3

7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Torrfasta??? - Låter som en befängd idè. Kanske något för de som VILL bli sjuka??

Dåligt för njurar, hjärta, ja hela kroppen. Att inte dricka är negativt för blodvolymen, risk att elektrolyter kommer i obalans och leder till en massa problem. -- Äldre människor som dricker för litet har högre akut dödlighet. -- 

Vad är det för tankegångar bakom det hela? Vilken"hälsonytta" tror man sig uppnå? --

Hör, enligt mig, till avdelningen Knasiga ideer!

• Like 2

4 timmar sedan, Effie sade:

Hur är det - om man inte äter protein, återanvänder kroppen det protein som finns? Ungefär som saltet?

Ingetdera är ju optimalt att nolla, men funkar det? Ett tag? Någon som vet?

Om man inte tränar och är rädd om sin muskelmassa så kanske....

• Like 1

11 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

De förespråkar en i stort sett helt fruktbaserad kost, typ 1 kg apelsiner till frukost...

De resonerar även kring olika metoder för fasta och en av de mest populära är torrfasta, som, precis som det låter, innebär att man inte ska dricka något ALLS, gärna under flera dagars/veckors tid... Låter rent farligt i mina öron.

Ett tydligt tecken på att njurarna filtrera ska vara att urinen är ordentligt grumlig (?)... Är den klar så filtrerar inte njurarna...

Felaktiga och farliga ideer!  -- Grumlig urin kan vara helt ofarligt  - men kan ofta tyda på sjukdom - protein eller glukos kan läcka ut, vilket det inte ska om njurarna är friska. Blod i urinen gör den grumlig. Urinvägsinfektion gör oftast urinen grumlig. Därför är påståendet helt fel - klar urin är friskt och bra.

En del grupper tycks sprida egna påhittade ideer om kropp och hälsa som är helt oriktiga och bara leder till onödig oro och förvillar människor.

• Like 4

41 minuter sedan, kickilotta sade:

Torrfasta??? - Låter som en befängd idè. Kanske något för de som VILL bli sjuka??

Dåligt för njurar, hjärta, ja hela kroppen. Att inte dricka är negativt för blodvolymen, risk att elektrolyter kommer i obalans och leder till en massa problem. -- Äldre människor som dricker för litet har högre akut dödlighet. -- 

Vad är det för tankegångar bakom det hela? Vilken"hälsonytta" tror man sig uppnå? --

Hör, enligt mig, till avdelningen Knasiga ideer!

Ja jag instämmer helt i dina åsikter. En rätt "militant" grupp så jag har inte påpekat det än...

• Like 2
  • Haha 2

6 minuter sedan, kickilotta sade:

Felaktiga och farliga ideer!  -- Grumlig urin kan vara helt ofarligt  - men kan ofta tyda på sjukdom - protein eller glukos kan läcka ut, vilket det inte ska om njurarna är friska. Blod i urinen gör den grumlig. Urinvägsinfektion gör oftast urinen grumlig. Därför är påståendet helt fel - klar urin är friskt och bra.

En del grupper tycks sprida egna påhittade ideer om kropp och hälsa som är helt oriktiga och bara leder till onödig oro och förvillar människor.

Ja det är även mina tankar, att det ska vara klar urin om det ska vara okej. Här ska de låta bli att dricka i 15 timmar och då blir de jättelyckliga om de har ett "moln" som är grumligt i glaset när de kissar... 

• Like 1
  • Haha 3

13 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

I min iver att hitta bra lösningar på mina kroppsliga problem, så är jag med indiverse grupper på Facebook.

Vissa av dessa grupper har nu presenterat teorier som för mig är nya och känns helt osannolika.

Tänkte därför att jag kollar med vetenskapen här, så jag får rätt svar! :D

Flera av grupperna har som utgångspunkt att det handlar om att "rena" kroppen på olika sätt. Njurar, lever och lymfa företrädesvis, men även tarmarna får en släng av sleven. Denna rening kan ske på olika sätt men en av de saker jag reagerar mest på är att de hävdar med bestämdhet att det : 1. Antingen inte överhuvudtaget är nödvändigt att man äter protein. Eller: 2. Att det protein man får i sig från frukt(?) räcker...

Inget av påståendena stämmer med min världsbild... Frukt är väl inte direkt något som jag ser som ett livsmedel med proteininnehål...

Jag håller en låg profil i båda grupperna och tänker att Jag ändå har en del kunskap sen tidigare att hänga upp mig på. Men för dem som inte har det tycker jag detta är riktigt ruggigt..

Synpunkter från er kloka?

Jag säger som andra.. se över dina facebok grupper.. vissa är rent ut sagt tokiga!

För det första så renar sig kroppen hela tiden.. problemajset är att dra ner på sådant som den får anstränga sig ytterligare med, dvs bara äta riktig mat!

Oså är protein essentiellt.. speciellt de essentiella aminosyrorna och det betyder sålunda att vi måste få dessa via födan.

Sen så, kroppen omsätter protein/aminosyror hela tiden och återanvänder största delen.. så de vi behöver äta är för det spill som proteolys/proteinsyntes har!

• Like 3

Jag gick med i ett frukterianforum på fb, för att ärligt granska frukterianernas påståenden. Efter snart ett halvår har jag inte fått ett enda svar som innehåller det jag efterfrågade - labsvar på långtidsblodsocker, fastesocker, triglycerider etc, med tillhörande beskrivning av kost och mående. Får inte heller beskrivning av kost, mående och provsvar innan övergång till frukterianism. Inte heller vilka andra dieter de testat. Så jag har gett upp. Folk i gemen förstår inte hur man jämför mer komplexa saker och hittar optimum, de fokuserar på svartvita vilseledande förenklingar och trivialiteter. Tröttsamt. 

• Like 5
  • Haha 1

12 timmar sedan, kickilotta sade:

Ja var och en tycks bli salig på sin tro - om kisset är grumligt! :D:rolleyes: 

I say: - "Stay away from stupid people!"

Ja det jag känner är att för min del är det ingen fara, jag står så pass stadigt på jorden och kan min näringslära och kroppens behov hyfsat bra. Men det är ju ett gäng medlemmar där som tror oförblindat på gruppens (gruppernas) ledare...

Känns riktigt farligt...

• Like 2

Finns även Luftarian-grupper om du vill utöka dina facebookgrupper!

"En lufterian är en människa som hävdar att den enbart lever på luft. Vissa personer är övertygade om att det är möjligt att leva på endast luft och somliga hävdar att de själva lever så, eller är förmögna att göra det. Tankegången har sin grund i en indisk trosuppfattning (se astomi), men har även svenska anhängare. Det finns inga vetenskapliga belägg för att det är möjligt att helt frångå intag av föda eller dryck utan att svälta ihjäl, och således föreligger heller inga bevis på att det i verkligheten någonsin har funnits renläriga lufterianer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lufterian

• Like 2
  • Haha 4
  • Confused 1