Gå till innehåll

Behöver vi kolhydrater överhuvudtaget?


Recommended Posts

Kolhydrater verkar inte vara essentiellt i sig alls. Kroppen kan tillverkar glykos och ketoner själv så mycket den behöver (konverterar protein och fett). Dock får man se till att man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler på andra sätt (genom piller, eller inälvsmat om man helt ska undvika grönsaker). Ägg har det mesta man behöver förutom c-vitamin. Magnesium och zink kan man få en brist av som strikt LCHFare (och vatten och salt).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som vi är hyfsat överens. :)

Därmed inte sagt att jag inte äter några kolhydrater alls, det slinker ju med lite grann med grönsakerna men det får man ta eftersom de innehåller så mycket annat nyttigt som vi behöver.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag fàr bl.a. stark magnesiumbrist (benkrypningar), som ar svàr att kompensera pà annat sàtt, om jag inte àter kolhydrater alls. Samtidigt màr jag mycket bàttre i mitt allmàntillstànd om jag ej àter dem, och hàller mig i ketos. 

Jag tycker i allmànhet att det àr nàstan omòjligt att hàlla sig i ketos utan att àta en mycket strikt ketogen kost (med mycket begrànsat med kolhydrater, inklusive grònsaker, dàr man alltsà fàr mineralbrister om man inte kompletterar med kosttillskott i òverkant), och att befinna sig i ketos har visat sig fòrknippat med en rad hàlsofòrdelar, sà det àr en mycket svàr ekvation att lòsa. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kroppen behöver inte kolhydrater, den glukosmängd som t.ex. behövs för hjärnan tillverkar kroppen enkelt av aminosyror och fetter när man går på LCHF. Det finns inget essentiellt i kolhydrater som kroppen behöver och det är vad jag har hört hela 90 % bränsle.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi klarar oss inte utan kolhydrater, så är det bara. Vissa funktioner i kroppen kräver kolhydrater i form av glukos. Däremot behöver vi inte äta kolhydrater eftersom kroppen själv kan tillverka den glukos som behövs via glukoneogenesen. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jo, det var väl så vi sa Ulf-S fast med andra ord. Men bra du förtydligar.

 

Ibland är det viktigt att vara supertydlig om man vill bli tagen på allvar.

 

Det är oseriöst och slarvigt att säga "vi behöver inga kolhydrater" när vi faktiskt dör utan dem. Man kan inte förutsätta att alla förstår att det som avses är att vi inte behöver kolhydrater från kosten (eftersom vi har glukoneogenesen). 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts. Ja, vi behöver kolhydrater. Men vi behöver inte äta kolhydrater. Inte heller behöver vi äta mättat- eller enkelomättat fett. Vi behöver knappt äta något fleromättat fett heller. Vi behöver inte heller äta EPA eller DHA. Likt glukos kan kroppen "skapa" dessa på egen hand utifrån essentiella ämnen. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hah vilken fruktansvärt lång och jobbig titel :P.

 

Boken titel är: "The Art and Science of Low Carbohydrate Living: An Expert Guide to Making the Life-Saving Benefits of Carbohydrate Restriction Sustainable and Enjoyable"
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Essentiella ämnen

Från Wikipedia
 

Essentiella ämnen är de ämnen som är helt nödvändiga i ett djurs eller en människas kost, eftersom djuret eller människan inte har förmågan att framställa dem själv. Ämnena är inte desamma för alla djur, exempelvis är C-vitamin ett essentiellt ämne för människor men inte för ett flertal andra djur.

För människan är de essentiella ämnena: vissa aminosyror, essentiella fettsyror, vitaminer samt mineraler.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi äter består i allmänhet av fetter, proteiner och kolhydrater i varierande proportioner. Den enda gruppen vi kan klara oss helt och hållet utan att äta är kolhydrater eftersom kroppen själv kan tillverka den mängd glukos vi behöver. Plockar man bort kolhydraterna kan vi fortfarande få allt vi behöver från protein och fett. 

 

Kroppen kan också skapa fett av kolhydrater, så om vi äter protein, kolhydrater och en pytteliten mängd Omega 3 och 6 får vi fortfarande i oss allt vi behöver. Däremot kan man inte plocka bort både kolhydrater och fetter och leva på enbart protein. Vi måste få energi från kolhydrater och/eller fett.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Som redan nämnts. Ja, vi behöver kolhydrater. Men vi behöver inte äta kolhydrater. Inte heller behöver vi äta mättat- eller enkelomättat fett. Vi behöver knappt äta något fleromättat fett heller. Vi behöver inte heller äta EPA eller DHA. Likt glukos kan kroppen "skapa" dessa på egen hand utifrån essentiella ämnen. 

Dock är människor inte särskilt duktiga på att tillverka EPA och DHA från ALA, så det är svårt att få tillräckligt, om man inte supplementerar eller hellre äter fet fisk.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dock är människor inte särskilt duktiga på att tillverka EPA och DHA från ALA, så det är svårt att få tillräckligt, om man inte supplementerar eller hellre äter fet fisk.

Helt riktigt. Men samtidigt så kan kroppen tillverka EPA och DHA från ALA. Därav behöver vi inte äta EPA och DHA. Lika så vad gäller kolhydrater. Kroppen kan tillverka dessa genom att använda aminosyror. Hela "essentiellt dravlet" tycker jag förekommer ofta inom LCHF, speciellt hos nybörjare. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Helt riktigt. Men samtidigt så kan kroppen tillverka EPA och DHA från ALA. Därav behöver vi inte äta EPA och DHA. Lika så vad gäller kolhydrater. Kroppen kan tillverka dessa genom att använda aminosyror. Hela "essentiellt dravlet" tycker jag förekommer ofta inom LCHF, speciellt hos nybörjare. 

Det är riktigt att det är mycket fokus på att hålla nere kolhydraterna inom LCHF, antagligen för att många vill gå ner i vikt. Ser man till vad vi uppenbarligen är anpassade till för kost, så ingår frukt och bär definitivt, liksom rotfrukter och andra grönsaker med kolhydrater. En studie av 229 jägar-samlar-folk visar att kolhydraternas E% var 22-40% av totalen (Loren Cordain 2001). Men då aldrig från spannmål eller raffinerat socker, utan mat med högt innehåll av fibrer och vatten, vilket ger mättnad.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är riktigt att det är mycket fokus på att hålla nere kolhydraterna inom LCHF, antagligen för att många vill gå ner i vikt. Ser man till vad vi uppenbarligen är anpassade till för kost, så ingår frukt och bär definitivt, liksom rotfrukter och andra grönsaker med kolhydrater. En studie av 229 jägar-samlar-folk visar att kolhydraternas E% var 22-40% av totalen (Loren Cordain 2001). Men då aldrig från spannmål eller raffinerat socker, utan mat med högt innehåll av fibrer och vatten, vilket ger mättnad.

Jag tror att vi som äter enl LCHF håller nere kolhydratsintaget just för att vi tror på konceptet LCHF, LowCarb= hålla nere kolhydrater.

Att Paleo-ätare äter mer kolhydrater betyder inte att LCHFare också måste göra det. Tror det är få LCHFare som påstår sej äta som jägar och samlarfolk.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Som redan nämnts. Ja, vi behöver kolhydrater. Men vi behöver inte äta kolhydrater. Inte heller behöver vi äta mättat- eller enkelomättat fett. Vi behöver knappt äta något fleromättat fett heller. Vi behöver inte heller äta EPA eller DHA. Likt glukos kan kroppen "skapa" dessa på egen hand utifrån essentiella ämnen. 

 

Menar du att vi varken behöver äta några kolhydrater eller särskilt mycket fett, eller att vi kan överleva utan mättat- och enkelomättat fett, om vi äter en åtminstone en mindre mängd fleromättat, samt får i oss energin från kolhydrater?

 

Om jag förstått dig rätt, så pratar du alltså här om vad vi kan överleva på, snarare om vad som är bra för oss, enligt modern kostvetenskap?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Menar du att vi varken behöver äta några kolhydrater eller särskilt mycket fett, eller att vi kan överleva utan mättat- och enkelomättat fett, om vi äter en åtminstone en mindre mängd fleromättat, samt får i oss energin från kolhydrater?

 

Om jag förstått dig rätt, så pratar du alltså här om vad vi kan överleva på, snarare om vad som är bra för oss, enligt modern kostvetenskap?

Ja, jag talar utifrån vad som är essentiellt för oss människor, inte vad som är det ultimata. Vi behöver ett antal aminosyror och en ytterst liten mängd fleromättade fetter, Omega-3 och -6. Att basera större delen av sin kost på protein leder inte till något positivt. Så då har vi att välja på icke-essentiella fetter eller kolhydrater. 

Detta skriver jag med anledning till att många inom LCHF hänvisar till proteinets och fettets essentiellitet (knappast något ord  :ph34r: ) som argument emot kolhydrater. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock har kolhydrater dödliga egenskaper - så resultatet: ta det som du minimum behöver för överlevnad på sikt (omega3/6, vitaminer, mineraler, vatten osv), plus energi som är smutsig och dödar dig på sikt. Förstör inte det meningen. Ta något som är nyttigt för att sedan ta massa gift.

Drick juice, massa gift, men någonstans där finns det faktiskt c-vitamin osv.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dock har kolhydrater dödliga egenskaper - så resultatet: ta det som du minimum behöver för överlevnad på sikt (omega3/6, vitaminer, mineraler, vatten osv), plus energi som är smutsig och dödar dig på sikt. Förstör inte det meningen. Ta något som är nyttigt för att sedan ta massa gift.

 

Drick juice, massa gift, men någonstans där finns det faktiskt c-vitamin osv.

Nu hängde inte jag med.  :wacko:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir trött om jag äter jättelite kolhydrater, plus att jag går ner i vikt, vilket jag inte vill för då blir jag underviktig. Sedan så tycker jag det känns lite konstigt att inte äta några kolhydrater alls. Jag menar, de finns ju överallt i naturen. Frukt, rotfrukter, grönsaker - allt innehåller kolhydrater.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är dödligt när det gäller kolhydrater är enligt min mening när de äts i form av spannmålsprodukter eller mat/dryck med mycket raffinerat socker, dvs föda som har hög glykemisk belastning, med eller utan ofta åtföljande hög fruktosbelastning. Kolhydrater som sådana har i form av grönsaker, rotfrukter, bär & frukt efter säsong varit naturliga och dagliga inslag i vår kost sedan årmiljoner, och vi måste därmed betrakta oss som biologiskt anpassade till dem, menar jag.

Att många av oss som äter enligt LCHF (mig själv inkluderad) ändå reagerar på frukt och bär i kosten kanske beror på att vi blivit "skadade" i vår metabolism av decennier av pasta, ris, potatis, bröd, kakor, socker...

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu hängde inte jag med.  :wacko:

Hehe ja det vart lite konstigt. Jag försökte lyfta fram att det kanske inte är så svårt att välja energikälla då den ena är farlig. Dock är det livsviktigt att ha någon av dem annars dör man av svält.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hehe ja det vart lite konstigt. Jag försökte lyfta fram att det kanske inte är så svårt att välja energikälla då den ena är farlig. Dock är det livsviktigt att ha någon av dem annars dör man av svält.

Protein, kolhydrater och fett är ju alla farliga. Antar att man själv får välja vilken man anser vara minst farlig efter att man intagit vad som är essentiellt. Där tror jag att kvaliteten på livsmedlet betyder mer än själva näringsämnet. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dock är människor inte särskilt duktiga på att tillverka EPA och DHA från ALA, så det är svårt att få tillräckligt, om man inte supplementerar eller hellre äter fet fisk.exakt

Jag äter ca 2000 kcal- kolisar 80g=18 % fett-80-35%. protein 280g 55% har provat mig såååå länge men INGEN energi till något-helt slut i kropp och knopp.

Jobbar som Pt och kostrådgivare och gick inte ner med lchf med att följ strikt lchf mycket fett och mmindre protein och 5% kolisar och gick inte ner.

Sen började äta enligt ovan och då nådde ja min drömvikt :)

Förstår inte hur man kan klara sig på så lite kolisar ocm styrketränar mm???? :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag äter ca 2000 kcal- kolisar 80g=18 % fett-80-35%. protein 280g 55% har provat mig såååå länge men INGEN energi till något-helt slut i kropp och knopp.

Jobbar som Pt och kostrådgivare och gick inte ner med lchf med att följ strikt lchf mycket fett och mmindre protein och 5% kolisar och gick inte ner.

Sen började äta enligt ovan och då nådde ja min drömvikt :)

Förstår inte hur man kan klara sig på så lite kolisar ocm styrketränar mm???? :)

All kunskap jag läst mig till säger mig att du äter på tok för mycket protein. Proteinmängden bör ligga på mellan 1-2g/kg kroppsvikt. Mer (alltså närmare 2:an) om du tränar hårt och mycket, mindre (alltså närmare 1:an) om du inte är så värst aktiv. Kolhydratmängden ligger för högt för att vara i ketos, vilket du vill vara om du inte ska drivas på socker, och samtidigt för lågt för att täcka energibehovet hos en sockerdriven människa. Överskottet på protein görs via glukoneogenesen om till glukos, men kanske inte tillräckligt för att täcka bristen på energi. Gränsen ska visst gå vid ca 200 kcal/dag. Se följande exempel:

 

En kalorireducerad diet som förespråkar högt intag av kolhydrater kan vara svår att följa. Om man t ex väljer att äta 1 200 kcal/dag, fördelat på 25% protein, 25% fett och 50% kolhydrater, blir ens dagliga intag av kolhydrater endast 600 kcal. Det är mer än tillräckligt för att hindra levern från att producera ketoner, men precis tillräckligt för att förse hjärnan med energi. Sedan kan levern också tillverka extra glukos (ca 200kcal/dag) via glukoneogenesen. Så, denna 1 200 kcal/dag diet borde förse hjärnan med tillräckligt mycket bränsle för att fungera bra.

 

Men vad händer om man får för sig att jogga ca 8 km (5 miles) på 50 minuter (vilket kommer att konsumera ca 500 kcal)? Ungefär hälften av bränslet till musklerna kommer från glukos eller glykogen, så man bränner ca 250 kcal kolhydratsbränsle. I detta scenario, under de 24 timmar som inkluderar denna löprunda, kommer de 600 + 250 kcal glukos som används att överstiga de 600 + 200 kcal glukos som är tillgängligt. Det som händer då är att man börjar må dåligt (ökad puls, skakningar, oro och kraftiga sug eller hungerkänslor). Kroppen kan kompensera med att dra ner på sin begränsade glykogenreserv eller genom att bryta ner muskler för att öka leverns glukoneogenes. Om man håller fast vid denna diet och fortsätter motionera dagligen kommer något att falla. Det som förmodligen kommer att hända är att instinkter (endast en masochist klarar av att må dåligt dag efter dag) får övertaget över ens intentioner och manar en att antingen äta mer eller motionera mindre.

 

I denna situation vore det bra om detta bränsleproblem kunde lösas genom att levern producerar ketoner från kroppsfettet för att hjälpa till att fylla gapet i hjärnans bränsletillförsel. Detta verkar dock vara en miss i kroppens bränsleproduktion eftersom ketonproduktion inte går igång ordentligt om kolhydratintaget konsekvent är över 50g/dag. Detta verkar vara ett funktionellt glapp i kroppens bränslehomeostasis när kolhydratintaget är mellan 600 och 200 kcal/dag.

 

Nu tänker vi oss en alternativ diet, säg 1 200 kcal bestående av 30% protein, 15% kolhydrater (dvs 180 kcal eller 45g), och 55% fett. Efter ett par veckor då kroppen fått tid på sig att anpassa sig (under tiden kan man uppleva dessa bränsleproblem som just beskrivits), stiger blodketonnivåerna (till ca 1-2 Mmol) till en nivå där de kan tillfredsställa åtminstone hälften av hjärnans energibehov. Nu om man tar en joggingrunda på 8 km kommer nästan allt av muskelbränslet komma från fett, vilket lämnar kolhydratintaget plus glukoneogenesen från protein till att möta det lilla energibehov hjärnan inte fått från ketoner. Och dessutom, när man joggar på en lågkolhydratdiet, kommer ketonnivåerna stiga en bit (dock inte till farliga nivåer), vilket ytterligare föder hjärnan med energi.

 

Ur boken The Art and Science of Low-Carbohydrate Living, sid 67-68

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 8 months later...

Hej.

 

Har brukat "min variant" av LCHF sedan November i fjol. Vägde då 128,5kg och idag 93,3. "Min variant" innehåller mer kolhydrater än rekommenderat ( 75-100g per dag) men jag är övertygad att vi inte behöver kolhydrater, men hur undvika dem. Varje gång jag försökt gå ner i kolhydrater klarar inte "psyket" det. jag blir så inskränkt i min matlagning ( för att ligga under 20g per dag måste jag ju undvika vitlök, tomat, lök, grädde, yoghurt, de flesta grönsaker, bär, frukt osv. Hur klarar ni som ligger under 20g er?

 

Bengt

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har brukat "min variant" av LCHF sedan November i fjol. Vägde då 128,5kg och idag 93,3. "Min variant" innehåller mer kolhydrater än rekommenderat ( 75-100g per dag) men jag är övertygad att vi inte behöver kolhydrater, men hur undvika dem. Varje gång jag försökt gå ner i kolhydrater klarar inte "psyket" det. jag blir så inskränkt i min matlagning ( för att ligga under 20g per dag måste jag ju undvika vitlök, tomat, lök, grädde, yoghurt, de flesta grönsaker, bär, frukt osv. Hur klarar ni som ligger under 20g er?

 

Bengt

 

Jag vet inte om jag ligger under 20 gr men jag äter MYCKET grönsaker och tänker inte så mycket på kh innehållet i dom. Alla ovanjordsgrönsaker ger jag fri lejd. Bär, nötter och rotfrukter är jag mer försiktig med (speciellt nötter) men jag äter tex en liten mängd rödbeta, morot, hallon eller blåbär varje dag. Jag äter inga mejeriprodukter. Vitlök och sånt skulle jag inte ens tänka på när det gäller mängd kh.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter, intressant när du skriver MYCKET grönsaker, för det äter jag också och kommer då aldrig under 50g kh. Vitlök innehåller 31g kh/100g och för mig blir det ofta 10g kh bara där

 

Så som jag ser det har grönsaker mycket nyttigheter i sig (vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer) och därför är mängden kh mindre viktigt. Detsamma gäller bär och rotfrukter, med dom har ju generellt högre kh-mängd så jag äter dom med moderation. 

 

PS. ca 30 gr vitlök låter mycket? Jag gick och vägde en riktigt stor vitlöksklyfta och den vägde 5 gr.

 

 

Alltså, förutom tänket att hålla ned mängden kolhydrater, så använder jag ett paleo-tänk, där var kolhydraterna kommer ifrån spelar roll. Dvs grönsaker, rotfrukter och bär är bra källor. Jag undviker mejeriprodukter och frukt och är försiktig med nötter. Jag tycker inte frukt, potatis och sötpotatis är fel men vill man hålla ned kolhydraterna finns det bättre alternativ.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...