Idalin Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Är laktos fria varor bättre än det med laktos i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Ja.. för de med laktosintollerans! Men det är lika mycket kolhydrater i dem, de har spjälkat laktosen med hjälp av laktaz, till glukos och galaktos.. det är därför som de produkterna smakar lite mer sött. Sen så, lär Valio ha något patent där de kan reducera laktosen, men sådana produkter har jag inte sett i affären ännu. Såå har du problem med hård mage.. ta de med laktos, det brukar sätta sprutt på mina tarmar iallafall.. mjukglass är rena laxermedlet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idalin Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Jag är inte laktosintollersnt.. Okej, så vad ska man välja när det gäller mejeriprodukter?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Men det är lika mycket kolhydrater i dem, de har spjälkat laktosen med hjälp av laktaz, till glukos och galaktos.. det är därför som de produkterna smakar lite mer sött Är det verkligen sant ? Om jag inte har helt fel, är laktosen inte nedbruten, utan helt och hållet borttagen t.ex i finska Valios produkter. De smakar inte heller annorlunda än deras laktossortiment. Svensk laktosfri mjölk däremot har en konstig bismak, enligt mitt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Är det verkligen sant ? Om jag inte har helt fel, är laktosen inte nedbruten, utan helt och hållet borttagen t.ex i finska Valios produkter. De smakar inte heller annorlunda än deras laktossortiment. Svensk laktosfri mjölk däremot har en konstig bismak, enligt mitt tycke. Det är sant. Personligen tyckte jag mycket om Valios laktosfria mjölk, fast jag bytte i och för sig från Arlas laktosfria "vattenmjölk". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Är det verkligen sant ? Om jag inte har helt fel, är laktosen inte nedbruten, utan helt och hållet borttagen t.ex i finska Valios produkter. De smakar inte heller annorlunda än deras laktossortiment. Svensk laktosfri mjölk däremot har en konstig bismak, enligt mitt tycke. Det är sant. Valios laktosfria mjölk sägs innehålla 3,1 g kh / 100 g medan Arlas innehåller 2,8 g. I bägge fallen sockerarter (laktos o galaktos blir det väl när laktas spjälkar laktos). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idalin Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Så om man vill gå ner något kilo rekommendera ni laktosfria produkter då? Vilket märke? Arla? Valio? Något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Så om man vill gå ner något kilo rekommendera ni laktosfria produkter då? Vilket märke? Arla? Valio? Något annat? Ja, om du är laktosintolerant. Annars, nej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idalin Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Tack !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Så om man vill gå ner något kilo rekommendera ni laktosfria produkter då? Vilket märke? Arla? Valio? Något annat? Fast mjölk är inte så lyckat om man ska gå ner i vikt - men du menar kanske laktosfri grädde eller smör? Mjölk och filmjölk innehåller protein som stimulerar insulinproduktion, så varken det eller själva sockerinnehållet är nån hit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 ok... jag ger mig Men vad tror ni att smakskillnaderna beror på ? Kan det vara skillnader i spjälkningsprocessen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Limp, om du menar att laktosfri mjölk smakar lite sötare, så beror det säkert på att den innehåller fritt glukos, som ju smakar lite sött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Inte det... utan att Valios laktosfria smakar som vanlig mjölk... som vilken annan som helst från deras sortiment. De svenska laktosfria sorterna däremot smakar inte likt vanligt mjölk, utan har en bismak istället. Något skiljer nog i tillverkningsmetoden, eftersom smaken skiljer som den gör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts