Jump to content

Laktos

Idalin

Recommended Posts

Ja.. för de med laktosintollerans!

Men det är lika mycket kolhydrater i dem, de har spjälkat laktosen med hjälp av laktaz, till glukos och galaktos.. det är därför som de produkterna smakar lite mer sött.

Sen så, lär Valio ha något patent där de kan reducera laktosen, men sådana produkter har jag inte sett i affären ännu.

Såå har du problem med hård mage.. ta de med laktos, det brukar sätta sprutt på mina tarmar iallafall.. mjukglass är rena laxermedlet!

Men det är lika mycket kolhydrater i dem, de har spjälkat laktosen med hjälp av laktaz, till glukos och galaktos.. det är därför som de produkterna smakar lite mer sött

Är det verkligen sant ?

Om jag inte har helt fel, är laktosen inte nedbruten, utan helt och hållet borttagen t.ex i finska Valios produkter. De smakar inte heller annorlunda än deras laktossortiment. Svensk laktosfri mjölk däremot har en konstig bismak, enligt mitt tycke.  

Är det verkligen sant ?

Om jag inte har helt fel, är laktosen inte nedbruten, utan helt och hållet borttagen t.ex i finska Valios produkter. De smakar inte heller annorlunda än deras laktossortiment. Svensk laktosfri mjölk däremot har en konstig bismak, enligt mitt tycke.  

Det är sant.

Personligen tyckte jag mycket om Valios laktosfria mjölk, fast jag bytte i och för sig från Arlas laktosfria "vattenmjölk".

Är det verkligen sant ?

Det är sant. Valios laktosfria mjölk sägs innehålla 3,1 g kh / 100 g medan Arlas innehåller 2,8 g. I bägge fallen sockerarter (laktos o galaktos blir det väl när laktas spjälkar laktos).

Så om man vill gå ner något kilo rekommendera ni laktosfria produkter då? Vilket märke? Arla? Valio? Något annat?

Fast mjölk är inte så lyckat om man ska gå ner i vikt - men du menar kanske laktosfri grädde eller smör? Mjölk och filmjölk innehåller protein som stimulerar insulinproduktion, så varken det eller själva sockerinnehållet är nån hit...

Inte det... utan att Valios laktosfria smakar som vanlig mjölk... som vilken annan som helst från deras sortiment. De svenska laktosfria sorterna däremot smakar inte likt vanligt mjölk, utan har en bismak istället. Något skiljer nog i tillverkningsmetoden, eftersom smaken skiljer som den gör.

• Like 1