Irja Aliranta Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 Hej Har nu ätit lchf i 4v vilket går väldans bra men just nu händer det inte så mkt på vågen. Funderar på om jag får i mig för mkt så tänker att jag behöver lite bättre koll. Vet att man inte rekommenderar att räkna kalorier så hur håller jag bäst koll? Och vad ska man ligga på i kalorier eg per dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 44 minuter sedan, Irja Aliranta sade: Hej Har nu ätit lchf i 4v vilket går väldans bra men just nu händer det inte så mkt på vågen. Funderar på om jag får i mig för mkt så tänker att jag behöver lite bättre koll. Vet att man inte rekommenderar att räkna kalorier så hur håller jag bäst koll? Och vad ska man ligga på i kalorier eg per dag? Ska och ska, om du vill ha koll på hur mkt energi du äter för att utvärdera din kostplan så kan det ju vara lämpligt att räkna. Själv tycker jag det går utmärkt att både äta ketogent och räkna. . Energibehovet styrs ju av din fettprocent, aktivitetsnivå, ålder, kön osv. Om du står stilla i vikt så kanske du kan äta lite mindre utifrån nuvarande mängd/dag ch se vad som händer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 Räkna kalorier hör inte till lchf. Vågen däremot kan vara din vän - man kan väga sig varje dag vid samma tid - så vet man vart man är på väg. -Kvinnor i fertil ålder kan ha litet fluktuerande vikt över månaden, så man får se en mer långsiktig trend. Om viktnedgången stoppar upp kan man prova att dra ner eller sluta att äta mejerivaror. Man kan fortfarande äta rent smör. Sen har du inte berättat hur pass strikt du äter - dvs hur många kolhydrater i % per dag? Ät mer strikt, men så att du blir lagom mätt - rör på dig mer också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irja Aliranta Posted April 7, 2018 Author Share Posted April 7, 2018 Tack för tipsen! har eg ingen lust att räkna men bör nog dra ner på ost nötter å grädde. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 2 minuter sedan, Irja Aliranta sade: Tack för tipsen! har eg ingen lust att räkna men bör nog dra ner på ost nötter å grädde. Ja alla de tre kan du ju lätt leva utan. Ät bara riktig mat som kött, fisk, grönsaker, fett och inga mellanmål så kommer det troligen ge resultat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 How to break a weight loss plateau on a low carb diet. https://blog.virtahealth.com/break-weight-loss-plateau-low-carb/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 2 timmar sedan, Irja Aliranta sade: Hej Har nu ätit lchf i 4v vilket går väldans bra men just nu händer det inte så mkt på vågen. Funderar på om jag får i mig för mkt så tänker att jag behöver lite bättre koll. Vet att man inte rekommenderar att räkna kalorier så hur håller jag bäst koll? Och vad ska man ligga på i kalorier eg per dag? Du får ett frikort av mig att räkna kalorier hur mycket du vill samt att väga dig flera gånger om dagen! Fast egentligen skulle du ha gjort det för fyra veckor sedan så du kan jämföra. Bäst är tydligen att använda sig av någon sådan där app/onlinetjänst, där du kan logga både E%, kalorier, vikt, aktivitetsnivå, samt näringsammansättning! Oandrasidan så är det himla tråkigt att mäta/logga allt.. har du testat att äta lite mindre bara med ögonmått mätt/hoppa över en måltid om dagen? Fördelen med det senare schemat är att man slipper logga allt och så får man lov att äta fullvuxna portioner när man väl äter.. dvs om man väljer att hoppa över en (1) måltid om dagen. Som regel.. rätt vanligt iallafall, efter en tid på LCHF så äter rätt många bara två måltider per dygn, inget däremellan, förutom släta koppar kaffe/te. För bantare kallas detta som regel för intermitent fasta eller 16;8.. för LCHFare är det ganska normalt! Summa summarum.. tanken med LCHF.. iallafall om man har ambition att gå ner i vikt är att äta färre kalorier och att fett skall vara högt så att insulin sjunker så att man får ett större uttag ur fettväven mellan måltiderna. Så då får man antingen äta mindre, eller mer sällan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 7, 2018 Share Posted April 7, 2018 29 minuter sedan, Tureborgaren sade: How to break a weight loss plateau on a low carb diet. https://blog.virtahealth.com/break-weight-loss-plateau-low-carb/ Hehe, jag tyckte det var lite kul att de tar upp dessa orsaker till en platå: för mycket kolhydrater, för mycket protein, för mycket fett. Man hade kunnat sammanfatta de punkterna till en enda: för mycket mat 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irja Aliranta Posted April 7, 2018 Author Share Posted April 7, 2018 Ja senaste veckan äter jag inte frukost bara lunch och middag och det funkar bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 9 timmar sedan, RobertAnd sade: Hehe, jag tyckte det var lite kul att de tar upp dessa orsaker till en platå: för mycket kolhydrater, för mycket protein, för mycket fett. Man hade kunnat sammanfatta de punkterna till en enda: för mycket mat Jo, jag fick lite samma känsla. Men jag tänker att alla saker kanske inte gäller samtidigt. Tittade igår på en ganska lång, men bitvis intressant pod, med Jason Fung. Han förklarar varför ämnesomsättningen rasar när man drar ned på kalorierna. Han menar att det är viktigt VAD man äter, men också NÄR. Om man äter få kalorier och äter för ofta så att det alltid finns insulin i systemet då börjar kroppen att gå på sparlåga, istället för att bränna på sina fettdepåer. Insulinet hindrar det. Fung menar att med periodisk fasta ger man kroppen ett fönster för förbränning av fett, när nivån av insulin är låg, även om man äter lika få kalorier som vid kalorirestriktion. Då sjunker inte ämnesomsättningen heller. Dessutom är han helt emot att räkna kalorier, eftersom det är ett begrepp från fysiken som inte ska appliceras på fysiologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts