Kaukasar Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 Jag har ätit LCHF (ca 25g carbs/dag) i ca 1,5 månad nu och har känt massor med positiva effekter. Stabilare energinivå, bättre humör, mindre cravings efter onyttigheter mm. Mina främsta fettkällor är avokado, ägg, oliver, nötter, laktosfria mejerier, fet fisk & oljor (speciellt MCT). Äter rätt mycket grönsaker och ganska lite rött kött. Tar tillskott av magnesium, zink, d & c vitamin samt msm pulver. Dricker en skaplig mängd vatten och saltar maten. I början kände jag en hel del omställningsbesvär men de flesta gick över på några veckor. Det som håller i sig är magproblem, som även ger mig utslag på huden (eksem) i form av små vätskefyllda blåsor samt torrsprickor. Jag vet att det har med matsmältningen att göra för hudbesvären försvann efter att jag vattenfastade i 3 dygn. Det känns som att min kropp vill ha energi men orkar inte med mer mat, dvs fettrik mat. Tydligast blir det när jag är ute och cyklar en hel dag. När turen går mot sitt slut känner jag mig hungrig och spyfärdig samtidigt och äter jag något så reagerar magen som om jag äter spik... När jag kom hem efter senaste träningsturen sa sambon att jag luktade som en patient på njuravdelningen (hon har jobbat som undersköterska) och jag kände mig fullständigt utmattad. Har min kropp svårt att ta hand om all fett? Behöver jag minska mängden mat jag äter? Eller kanske byta ut fettet mot "bra" kolhydrater då kroppen inte klarar att omvandla fettet till energi? Eller har jag missat något annat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 Jag tror att din kropp inte är fullt fetadopterad ännu... men om du orkar så ut så vänder det troligtvis snart! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 Har du möjligen bakterie- och svampöverväxt i tarmen och med din nya lisstil dödar du dem och då släpper de gift, kallas för "die-off" (avdödning)? Läs hos Martina: https://martinajohansson.se/nar-keto-inte-fungerar-candida/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 För många tar det flera månader (>3) innan man presterar som tidigare så att vara ute och cykla en hel dag efter 6v kan vara tufft. Du kommer säkert att må bättre i stunden om du äter lite mer kolhydrater men är du ute efter keto-effekten och träning så är det härda ut som gäller (och kanske minska träningen tillfälligt). Luktade du ammoniak (mycket protein) eller aceton ( mycket fett)? Det kan ge dig en ledtråd till fördelningen av makronutrienter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2018 Share Posted April 8, 2018 12 timmar sedan, Kaukasar sade: Jag har ätit LCHF (ca 25g carbs/dag) i ca 1,5 månad nu och har känt massor med positiva effekter. Stabilare energinivå, bättre humör, mindre cravings efter onyttigheter mm. Mina främsta fettkällor är avokado, ägg, oliver, nötter, laktosfria mejerier, fet fisk & oljor (speciellt MCT). Äter rätt mycket grönsaker och ganska lite rött kött. Tar tillskott av magnesium, zink, d & c vitamin samt msm pulver. Dricker en skaplig mängd vatten och saltar maten. I början kände jag en hel del omställningsbesvär men de flesta gick över på några veckor. Det som håller i sig är magproblem, som även ger mig utslag på huden (eksem) i form av små vätskefyllda blåsor samt torrsprickor. Jag vet att det har med matsmältningen att göra för hudbesvären försvann efter att jag vattenfastade i 3 dygn. Det känns som att min kropp vill ha energi men orkar inte med mer mat, dvs fettrik mat. Tydligast blir det när jag är ute och cyklar en hel dag. När turen går mot sitt slut känner jag mig hungrig och spyfärdig samtidigt och äter jag något så reagerar magen som om jag äter spik... När jag kom hem efter senaste träningsturen sa sambon att jag luktade som en patient på njuravdelningen (hon har jobbat som undersköterska) och jag kände mig fullständigt utmattad. Har min kropp svårt att ta hand om all fett? Behöver jag minska mängden mat jag äter? Eller kanske byta ut fettet mot "bra" kolhydrater då kroppen inte klarar att omvandla fettet till energi? Eller har jag missat något annat? Lukta som njurpatienter gör även Jesper troligtvis, efter sina hårda träningspass? Dvs man luktar ammoniak.. på LCHF språk heter det dragon Breath, dvs man bryter ner och omsätter protein! Om du inte luktar ammoniak annars så är det på grund av träningen. Hungrig och spyfärdig samtidigt och under ansträngning indikerar för lite ernergi till musklerna, ät mer fett samt mer rött/vitt/brunt/vilken färg som helst kött! En finess med extra protein av animalisk sort är att överskott lagras i din aminosyropool, till viss del i levern som då gärna gör glukos av dessa men det mesta utav aminosyrooxidationen sker i musklerna och där har du oxå den största aminosyropoolen! Att oxideras och användas direkt utav dina muskler,.. och glöm inte att fettet bränns i aminosyrornas låga! "Fats Burn in a Carbohydrate Flame, Right? It has been claimed that carbohydrates serve as a primer for fat catabolism ("fats burn in a carbohydrate flame"). However, as pointed out by Robergs and Roberts [22], this is an incorrect contention. In skeletal muscle, fat certainly does not burn in a carbohydrate flame, as skeletal muscle does not have sufficient quantities of the enzymes to convert glycolytic intermediates into molecules that can be transported into the mitochondria to supplement citric acid cycle intermediates. Further, the production of acetoacyl CoA, a substrate of ketone body formation, can occur only in the liver and thus does not apply to skeletal muscle metabolism. Human skeletal muscle can oxidize at least seven amino acids: leucine, isoleucine, valine, glutamate, asparagine, aspartate and alanine. Of these amino acids, however, oxidation of only the branched chain amino acids (leucine, isoleucine and valine) appears to be increased during catabolic states such as exercise." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaukasar Posted April 9, 2018 Author Share Posted April 9, 2018 11 timmar sedan, Zepp sade: Hungrig och spyfärdig samtidigt och under ansträngning indikerar för lite ernergi till musklerna, ät mer fett samt mer rött/vitt/brunt/vilken färg som helst kött! Ju striktare LCHF jag äter desto mer känner jag av detta, synnerligen när jag rör på mig. Att äta mer fett är precis det jag gjorde senast. Jag fick tvinga i mig det och hade ont i magen efteråt, utan att få något vettigt energitillskott. Känslan satt kvar dagen efter så jag bestämde mig för att äta några skivor vanligt bröd och alla besvären försvann. Tänker dock inte ge upp LCHF för det. 19 timmar sedan, Erik 2 sade: Har du möjligen bakterie- och svampöverväxt i tarmen och med din nya lisstil dödar du dem och då släpper de gift, kallas för "die-off" (avdödning)? Läs hos Martina: https://martinajohansson.se/nar-keto-inte-fungerar-candida/ Jag har haft de tankarna men har aldrig undersökt det närmare förrän nu. Läste på om candida, gjorde ett onlinetest mm och mycket tyder på att jag har det. Under hela livet har jag ätit en kolhydratbaserad kost med massor av socker. Jag har ett ständigt sötsug och tröstätning är vardag, matsmältningsbesvär, gaser i magen samt utslag på huden likaså. Kanske ska pröva en fullskalig candidakur och se vad som händer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 14 timmar sedan, Zepp sade: Lukta som njurpatienter gör även Jesper troligtvis, efter sina hårda träningspass? Jag vet inte hur dom luktar men visst kan jag lukta "ketoner" som fan efter vissa pass. men mycket mer sällan nu dock! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Kan vara brist på magsyra... https://martinajohansson.se/darfor-kan-du-inte-ata-kott/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts