Gå till innehåll

Recommended Posts

18 minuter sedan, Ekner sade:

Läkemedelsföretagen kan inte ta patent på ägg, därav dessa omdömen. 

Patenterade ägg har jag aldrig hört talas  om. Däremot så har jag förlorat ägg när jag tappat dem i golvet. Jag har för mig att förlorade ägg är samma som pocherade ägg, hur nu detta kan komma sig?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrix sade:

Från sidan ang livsmedelsverkets kostråd

http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/vilken-kost-ar-optimal-for-halsa/

"Om du läser dem noterar du ett genomgående mönster. Du uppmanas minska din konsumtion av ohälsosamma livsmedel som kött, feta mejeriprodukter, ägg, socker och vitt mjöl, samt att öka din konsumtion av hälsosamma livsmedel som grönsaker, fullkornsprodukter, baljväxter, frukter, nötter, frön och bär."

Stora delar av dagens "moderna" vetenskap ignorerar den vetenskapliga metoden, inte minst medicinen. Samtidigt som dom ignorerar, attackerar och förlöjligar de som påpekar detta. Det är dags att inse att vår sk. Vetenskap förvandlats till en religion och att det är hög tid för en ny renässans.

Det där stämmer ju inte riktigt. Så här säjer Livsmedelsverket: 

"Ägg och kolesterol

Ägg innehåller kolesterol, men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om."

• Gilla 6
Länk till inlägg

Där fick väl SLV till det ganska bra för engångsskull. Varför man nu överhuvudtaget ska bry sig om kolesterolet, förutom att låta bli att sänka det - det är oerhört viktigt för mängder av funktioner i kroppen inte minst hormontillverkning. Kroppen har benkoll på sina nivåer, låt den jobba ifred. 

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
2 minuter sedan, Erik 2 sade:

Där fick väl SLV till det ganska bra för engångsskull. Varför man nu överhuvudtaget ska bry sig om kolesterolet, förutom att låta bli att sänka det - det är oerhört viktigt för mängder av funktioner i kroppen inte minst hormontillverkning. Kroppen har benkoll på sina nivåer, låt den jobba ifred. 

Även en blind höna kan hitta ett korn :P

• Haha 6
Länk till inlägg

"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."

"Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Redigerad av Zepp
  • Gilla 6
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Iallafall så finns det tydligen studier utav veganer som menar att äggulor är värre än rökning när det gäller CVD!:o

"Study: Eating egg yolks almost as dangerous as smoking"

http://www.foxnews.com/health/2012/08/16/study-eating-egg-yolks-almost-as-dangerous-as-smoking.html

Fast åandrasidan;

"She said people should have no more than 300 milligrams of cholesterol a day, but added there’s conflicting research on whether eggs affect people’s cholesterol levels.":o

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

"Using data from more than 1200 people in London, it appeared those who ate three or more egg yolks a week had significantly more plaque in their arteries than those who ate less."

Hur ska det gå för mig som äter minst tre ägg om dagen... Jag är nog nära döden! :D

• Gilla 4
  • Haha 2
Länk till inlägg
1 minut sedan, Tureborgaren sade:

"Using data from more than 1200 people in London, it appeared those who ate three or more egg yolks a week had significantly more plaque in their arteries than those who ate less."

Hur ska det gå för mig som äter minst tre ägg om dagen... Jag är nog nära döden! :D

Jag tror att det berodde på att de åt för få egg yolks a week?

• Gilla 2
  • Haha 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Fox News...? Riktigt gamla nyheter, 2012, det har nog kommit "nyare" mer korrekta nyheter om ägg. :rolleyes:

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det ploppar hela tidn upp så många ”nu är detta farligt” så jag orkar inte dissekera alla. Jag har latat till mig en hållning att artegen föda troligtvis är bra och har svårt att tro på undersökningar som visat att t ex ägg och kött inte är bra. Den senaste jag snubblade över på ett annat forum är nedanstående som vill konkludera att rött och processat kött ger ökad risk för NAFLD och insulinresistens.

Citat:
Background & Aims

High red and processed meat consumption is related to type 2 diabetes. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines (HCAs), which are related to oxidative stress. However, the association between meat consumption and non-alcohöolic fatty liver disease (NAFLD) is yet to be thoroughly tested. Therefore, we aimed to test the association of meat type and cooking method with NAFLD and insulin resistance (IR).

Methods

This was a cross-sectional study in individuals who were 40–70 years old and underwent screening colonoscopy between 2013 and 2015 in a single center in Israel. NAFLD and IR were evaluated by ultrasonography and homeostasis model assessment. Meat type and cooking method were measured by a food frequency questionnaire (FFQ) and a detailed meat questionnaire. Unhealthy cooking methods were considered as frying and grilling to a level of well done and very well done. Dietary HCA intake was calculated.

Results

A total of 789 individuals had a valid FFQ and 357 had a valid meat questionnaire. High consumption of total meat (portions/day above the median) (odds ratio [OR] 1.49; 95% CI 1.05–2.13; p = 0.028; OR 1.63; 1.12–2.37; p = 0.011), red and/or processed meat (OR 1.47; 95% CI 1.04–2.09; p = 0.031; OR 1.55; 1.07–2.23; p = 0.020) was independently associated with higher odds of NAFLD and IR, respectively, when adjusted for: body mass index, physical activity, smoking, alcohol, energy, saturated fat and cholesterol intake. High intake of meat cooked using unhealthy methods (OR 1.92; 95% CI 1.12–3.30; p = 0.018) and HCAs (OR 2.22; 95% CI 1.28–3.86; p = 0.005) were independently associated with higher odds of IR.

Conclusion

High consumption of red and/or processed meat is associated with both NAFLD and IR. High HCA intake is associated with IR. If confirmed in prospective studies, limiting the consumption of unhealthy meat types and improving preparation methods may be considered as part of NAFLD lifestyle treatment.

Lay summary

High red and processed meat consumption is related to several diseases. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines, which have harmful health effects. Non-alcoholic fatty liver disease is a significant public health burden and its formation is strongly related to insulin resistance. In this study, both were found to be more frequent in people who consume relatively high quantities of red and processed meat. In addition, a high intake of heterocyclic amines was associated with insulin resistance.
  • Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Melker sade:

Det ploppar hela tidn upp så många ”nu är detta farligt” så jag orkar inte dissekera alla. Jag har latat till mig en hållning att artegen föda troligtvis är bra och har svårt att tro på undersökningar som visat att t ex ägg och kött inte är bra. Den senaste jag snubblade över på ett annat forum är nedanstående som vill konkludera att rött och processat kött ger ökad risk för NAFLD och insulinresistens.

Citat:
Background & Aims

High red and processed meat consumption is related to type 2 diabetes. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines (HCAs), which are related to oxidative stress. However, the association between meat consumption and non-alcohöolic fatty liver disease (NAFLD) is yet to be thoroughly tested. Therefore, we aimed to test the association of meat type and cooking method with NAFLD and insulin resistance (IR).

Methods

This was a cross-sectional study in individuals who were 40–70 years old and underwent screening colonoscopy between 2013 and 2015 in a single center in Israel. NAFLD and IR were evaluated by ultrasonography and homeostasis model assessment. Meat type and cooking method were measured by a food frequency questionnaire (FFQ) and a detailed meat questionnaire. Unhealthy cooking methods were considered as frying and grilling to a level of well done and very well done. Dietary HCA intake was calculated.

Results

A total of 789 individuals had a valid FFQ and 357 had a valid meat questionnaire. High consumption of total meat (portions/day above the median) (odds ratio [OR] 1.49; 95% CI 1.05–2.13; p = 0.028; OR 1.63; 1.12–2.37; p = 0.011), red and/or processed meat (OR 1.47; 95% CI 1.04–2.09; p = 0.031; OR 1.55; 1.07–2.23; p = 0.020) was independently associated with higher odds of NAFLD and IR, respectively, when adjusted for: body mass index, physical activity, smoking, alcohol, energy, saturated fat and cholesterol intake. High intake of meat cooked using unhealthy methods (OR 1.92; 95% CI 1.12–3.30; p = 0.018) and HCAs (OR 2.22; 95% CI 1.28–3.86; p = 0.005) were independently associated with higher odds of IR.

Conclusion

High consumption of red and/or processed meat is associated with both NAFLD and IR. High HCA intake is associated with IR. If confirmed in prospective studies, limiting the consumption of unhealthy meat types and improving preparation methods may be considered as part of NAFLD lifestyle treatment.

Lay summary

High red and processed meat consumption is related to several diseases. In addition, cooking meat at high temperatures for a long duration forms heterocyclic amines, which have harmful health effects. Non-alcoholic fatty liver disease is a significant public health burden and its formation is strongly related to insulin resistance. In this study, both were found to be more frequent in people who consume relatively high quantities of red and processed meat. In addition, a high intake of heterocyclic amines was associated with insulin resistance.

Låter som en veganinspirerad studie. - "Alla" sjukdomars upphov är kött i olika former och värst är väl det röda köttet!? Enligt veganismen. - Veganer anser ju att kolhydrater inte har något alls att göra med diabetes. - Minns alla dessa långa trådar där Vegan-Johan häftigt opponerade sig mot tanken på att det finns ett tydligt samband mellan överätning av kolhydrater och - åtminstone -  Diabetes2. - Jag tror att veganer inte vill kännas vid det Metabola syndromet heller.

• Gilla 7
Länk till inlägg
11 timmar sedan, Ekner sade:

Hemligheten är kanske att äta äggen råa, då finns näringen kvar från ursprunget. Upphettningen kan avrätta livsmedel på näring.

Mnja, vissa livsmedel skall ätas råa andra tillagade och andra lätt tillagade!

Ägg är ett sådant livsmedel som för bästa näring skall ätas lätt tillagat, dvs äggvitan skall ha stelnat, avidinet denaturerat och äggulan bör vara flytande, dvs de bör ätas löskokta!

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg
45 minuter sedan, Zepp sade:

Ägg är ett sådant livsmedel som för bästa näring skall ätas lätt tillagat

Hur vet man det? Finns det forskningsrapporter?

• Gilla 1
Länk till inlägg
57 minuter sedan, Ekner sade:

Hur vet man det? Finns det forskningsrapporter?

Du får lita på mig helt enkelt och mina förutfattade meningar samt då vad jag läst om avidin som behöver denatureras för att fullt ut skall kunna tillgodogöra oss alla aminosyror i ägget!:unsure:

Länk till inlägg

Det är ok Zepp. Jag anser till exempel att hela mänskligheten är resultatet av eld, detta för vi är så totalt beroende av eld att vi skulle svälta eller frysa ihjäl om den inte kunde brinna mer. Samt att det är den enda röda tråd som går genom rubbet av människor.    Det du...;)

• Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag associerade direkt till Benjamin Bikmans presentation angående insulin, glucagon och proteinintag. Hans slutsats är att protein ger insulinpåslag när man samtidigt äter kolhydrater men mycket lite insulinpåslag när man begränsar mängden kolhydrat.

En episk föreläsning!  :D

• Gilla 7
Länk till inlägg

Ajdå, tänkte inte på det...

Nåväl, det är forskaren Emma Frans som slår hål på myten om att ägg ska vara farligt. 

"kolesterol är faktiskt nödvändigt för flera av kroppens funktioner. Dessutom är det en bra källa av protein, jod, selen och fettlösliga vitaminer. Du kan alltså äta flera ägg om dagen utan att oroa dig" säger hon.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Inte angående kolestorol men angående ägg.

Jag har i flera olika LCHF/Paleo poddar snappat upp att en del som reagerar negativt på ägg klarar gulan bättre än vitan. Dvs de äter bara gulan och slänger äggvitan. Bl.a. Robb Wolf och Stephanie Keto Person.

Obs: Rekommenderas inte till någon som är äggallergiker då det är en allvarlig allergi som kan ge kraftiga reaktioner. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
39 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Inte angående kolestorol men angående ägg.

Jag har i flera olika LCHF/Paleo poddar snappat upp att en del som reagerar negativt på ägg klarar gulan bättre än vitan. Dvs de äter bara gulan och slänger äggvitan. Bl.a. Robb Wolf och Stephanie Keto Person.

Obs: Rekommenderas inte till någon som är äggallergiker då det är en allvarlig allergi som kan ge kraftiga reaktioner. 

Mm.. ytterligare en förutfattad kommentar med en viss anknytning till vetenskap.. iallafall, de flesta allergener är proteiner.. merparten iallafall.

Och vad jag minns.. dvs det är ingen garanti på något sätt, så är just ägg ett av de livsmedel som av någon anledning väldigt lätt orsakar allergiska reaktioner?

Länk till inlägg
  • 6 months later...
On 2018-04-11 at 16:52, Skärfläcka sade:

Detta med äggallergi har jag funderat över. HUR kan så många vara SÅ känsliga för ägg, världens bästa livsmedel? För några veckor sedan skrev Anna Hallén ett blogginlägg om just detta. Hon konstaterar att hon inte vet, men resonemanget är riktigt logiskt om det är som hon säger går att få möss att dö av ofarliga ämnen för att  kroppen lärt sig att det är farligt. Utdrag och länk:

Jag reagerade på att alldeles för många visade på antikroppar mot ägg. ( I tester som tex ImuPro) Helt ologiskt.  
Ägg är världens bästa livsmedel. Ägg är paleokost och ägg har vi ätit ”alltid”. Varför skulle kroppen helt plötsligt 2018 skapa antikroppar och inflammation mot ägg?
...
Jo, om vi retar vårt immunsystem med både gifter och virus (eller bakterier) OCH samtidigt stoppar med ett ofarligt (till och med nyttigt ämne) finns det en stor risk/möjlighet att vårt immunsystem lär sig att det ofarliga ämnet är farligt och reagerar som om det var en inkräktare. 
Betingning och immunsystemet
I labbet fick de möss att DÖ av sockervatten för de hade betingat deras immunsystem tidigare med gifter i sockervatten. Gifterna var nu borta men mössen dog i alla fall… (En kunskap som dök upp av misstag. Det var eg en annan betingning de hade tänkt att forska på) 
Vet inte om mitt hjärta stannade igen, men det kändes så. Ägget! Detta är ju katastrof.  
Vi stoppar ägg(vita) i många av våra vacciner och betingar vårt immunsystem att skapa antikroppar och inflammation när vi äter världens nyttigaste livsmedel.
...
Har jag forskning på detta? Klart jag inte har. Den är inte gjord ännu. Men bara för att en forskare inte gjort forskning betyder det inte att det inte är sant.  
1 Däremot finns det forskning på betingat immunsystem.  
2 Det finns forskning på att ett triggat immunsystem ger låggradig inflammation.  
3 Det finns forskning på att låggradig inflammation är orsak till en massa sjukdomar däribland hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.  
4 Det finns en verklighet som visar på att överdrivet många (av de som gör dessa autoimmuntester) är känsliga mot ägg.  
Har jag satt ihop fel orsak- samband? Eller är det en sån katastrof att jag har tänkt rätt?

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Detta med äggallergi har jag funderat över. HUR kan så många vara SÅ känsliga för ägg, världens bästa livsmedel? För några veckor sedan skrev Anna Hallén ett blogginlägg om just detta. Hon konstaterar att hon inte vet, men resonemanget är riktigt logiskt om det är som hon säger går att få möss att dö av ofarliga ämnen för att  kroppen lärt sig att det är farligt. Utdrag och länk:

Jag reagerade på att alldeles för många visade på antikroppar mot ägg. ( I tester som tex ImuPro) Helt ologiskt.  
Ägg är världens bästa livsmedel. Ägg är paleokost och ägg har vi ätit ”alltid”. Varför skulle kroppen helt plötsligt 2018 skapa antikroppar och inflammation mot ägg?
...
Jo, om vi retar vårt immunsystem med både gifter och virus (eller bakterier) OCH samtidigt stoppar med ett ofarligt (till och med nyttigt ämne) finns det en stor risk/möjlighet att vårt immunsystem lär sig att det ofarliga ämnet är farligt och reagerar som om det var en inkräktare. 
Betingning och immunsystemet
I labbet fick de möss att DÖ av sockervatten för de hade betingat deras immunsystem tidigare med gifter i sockervatten. Gifterna var nu borta men mössen dog i alla fall… (En kunskap som dök upp av misstag. Det var eg en annan betingning de hade tänkt att forska på) 
Vet inte om mitt hjärta stannade igen, men det kändes så. Ägget! Detta är ju katastrof.  
Vi stoppar ägg(vita) i många av våra vacciner och betingar vårt immunsystem att skapa antikroppar och inflammation när vi äter världens nyttigaste livsmedel.
...
Har jag forskning på detta? Klart jag inte har. Den är inte gjord ännu. Men bara för att en forskare inte gjort forskning betyder det inte att det inte är sant.  
1 Däremot finns det forskning på betingat immunsystem.  
2 Det finns forskning på att ett triggat immunsystem ger låggradig inflammation.  
3 Det finns forskning på att låggradig inflammation är orsak till en massa sjukdomar däribland hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.  
4 Det finns en verklighet som visar på att överdrivet många (av de som gör dessa autoimmuntester) är känsliga mot ägg.  
Har jag satt ihop fel orsak- samband? Eller är det en sån katastrof att jag har tänkt rätt?

Hmm...jag är ju en av dem som fått sluta med ägg på grund av reaktioner... Histaminreaktioner troligen i mitt fall...
Har ju också en omfattande födoämnesintolerans i grunden...och en mage som bråkar mer eller mindre hela tiden... Har gjort sen jag var liten...
Intressant och skrämmande..

• Gilla 3
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Hmm...jag är ju en av dem som fått sluta med ägg på grund av reaktioner... Histaminreaktioner troligen i mitt fall...
Har ju också en omfattande födoämnesintolerans i grunden...och en mage som bråkar mer eller mindre hela tiden... Har gjort sen jag var liten...

Det är det verkligen! Och förmodligen är det som vanligt, himla svårt att veta vad som kom först, hönan eller ägget. Som Ekner är inne på tror jag också att tarmfloran kan vara ett spöke, men troligen inte hela spöket och det är nog inte detta heller. Frågan är nog om vi ens vill veta...? Tänker på en pjäs av Dario Fo, vars namn jag inte minns, där en kille har kommit över en sensationell nyhet, en nyhet som skulle fälla hela det ledande styret. Han sprider försiktigt informationen för att se att de allierade verkligen är just allierade. Pjäsen slutar med att någon med insikt och viss makt låter lobotomera alla som vet nåt för att släppa nyheten skulle vara för farligt och skapa kaos i samhället... 

• Gilla 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag har också fått, troligen, histaminreaktion av ägg mm. Tänker lite på det att äta mycket av ett visst livsmedel varje dag eller ofta. Tidigare åt jag ägg då och då men med lchf började jag äta mkt mer ägg, ofta flera om dagen och ibland många om dagen. Den tydliga reaktionen på ägg har kommit på senare tid och jag misstänker att det skulle vara ok för mig senare att äta mer måttligt med ägg då och då. Samma sak med smör, och mejerier.

• Gilla 2
  • Ledsen 3
Länk till inlägg

Paleomom har förklaring för autoimmunitet. Lysozyme i äggvitan kan ta sig igenom tarmen ut i blodet vilket i sig inte är ett problem men, igen, andra proteiner kan slinka med på kuppen liksom bakterieväggsproteiner (som lysozyme binder till).

https://www.thepaleomom.com/whys-behind-autoimmune-protocol-eggs/?cn-reloaded=1

Lysozyme has an unusual chemical property (it maintains a positive charge) that allows it to cross through the enterocytes by electrostatic attraction to negatively charged proteins imbedded in the enterocyte cell surface (proteoglycans).  Research confirms that consumed lysozyme gets into the circulation even in healthy individuals (even in conjunction with food intake, although the amount that enters the circulation is lower).1,2,3Absorption of pure egg white lysozyme by itself into circulation is likely not problematic because lysozyme is an enzyme that the body naturally produces (unless it is absorbed in very high concentrations and then it can cause kidney damage).  The problem is the other proteins that piggyback on lysozyme across the gut enterocyte barrier.  It is this “leak” of other egg white proteins that is the reason why egg allergy is so common.  Any other proteins present in the digestive tract can potentially bind in the lysozyme complex and get helped across the gut and into the blood stream (or lymph).  And because lysozyme binds bacterial wall proteins, these are likely to “leak” across the gut enterocyte layer as well.  These foreign proteins are believed to contribute to a molecular mimicry response where the body, in its attempt to form antibodies against these foreign invaders, accidentally creates an antibody that also recognizes a normal protein in the human body.

It’s also important to point out that the ability of lysozyme to cross the gut barrier (carrying potentially immunogenic proteins along with it) is a fairly small effect.  In normal, healthy individuals, lysozyme is not likely to cause significant damage to the healthy lining of the gut or cause a substantial immune response (although the effect of lysozyme is why Prof. Loren Cordainir?t=wwwthePaleomo-20&l=as2&o=1&a=047091 recommends limiting eggs to 6 per week).  In healthy individuals, pastured or omega-3 eggs can be an excellent, inexpensive source of protein, omega-3 fatty acids, lutein, zeaxanthin, choline, selenium, phosphorus, vitamin A, vitamin D and the B vitamins.  However, in the case of autoimmune disease, individuals are more sensitive and tend to have exaggerated immune and inflammatory responses to foreign proteins in the circulation.  These individuals are also more likely to form auto-antibodies in response to bacterial proteins that may enter into the circulation with lysozyme. 

Länk till inlägg

Alla har vi på forumet kunnat konstatera. hur gruppen veganer ständigt gräver upp gamla studier - dålig utförda, som numera saknar betydelse, inte minst med tanke på äggens förnämliga innehåll, bl.a. av kolesterol.

Veganer har oändlig tillgång på studier som utgått från fettskräckens tidevarv. Gruppen veganer har sannolikt börjat inse varför veganer avbryter vegankosten. Vill man envisas med den och behålla den religiösa attityden, så gäller det nog att samla ihop lite material som får det egna psyket att kännas lite bättre . Hela tiden känns det som en veganernas kamp, som i takt med raden valgjorda studier som talar mot veganismen, gör det svårt att hålla stånd mot verkligheten.

• Gilla 3
  • Haha 1
Länk till inlägg
  • 5 months later...

Hela denna diskussion om eventuella risker med ägg handlar om huruvida ägg ger åderförkalkning och hjärtinfarkt, vilket man inte anser nu längre.

Själv äter jag mycket ägg och tror att det är nyttigt. Därför blev jag betänksam när jag hittade följande, som jag skulle vilja ha kostdoktorns kommentar om.

En studie 2010 visade att hos patienter med känd lågaktiv prostatacancer fördubblades risken för utveckling till mer malign cancer om de åt mycket ägg.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132069/

I en annan studie 2011 fann man att de som åt >2,5 ägg / vecka hade 81% större risk för letal prostatacancer än de som åt <0,5 ägg/vecka.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3232297/

Den ökade risken förmodas bero på kolin i äggulan. I en studie 2012 av mer än 47 000 män fann man ett samband mellan högt intag av kolin och ökad risk för letal prostatacancer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3441112/

I den senaste metaanalysen som jag har hittat, gjord 2016 och omfattande 15 prospektiva kohortstudier, fann man 14% ökad risk för avancerad cancer hos dem som åt ägg. Det handlar bara om ≥ 0,5 ägg/ dag i genomsnitt, och skillnaden är signifikant.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837898/

Tydligen tänker man sig att kolinet inte orsakar cancer, utan stimulerar tillväxten hos en befintlig cancer och gör denna mer malign, d.v.s. fungerar som en s.k. tumörpromotor. Men eftersom det är vanligt med små lågmaligna förändringar i prostata som aldrig ger symptom och aldrig diagnosticeras, verkar det ändå riskabelt att äta något som kan ha promotoreffekt.

Jag tvekar att skriva detta inlägg, för jag vill inte väcka oro och jag vet inte om det finns sådana risker med ägg. Men jag har svårt att se annat än att dessa data håller, och därför vill jag gärna veta hur kostdoktorn kommenterar detta.

Här är några fler kommentarer från nätet. De första två accepterar i stort sett resultaten, medan nr 3 och 4 ställer sig mer tveksamma och menar att resultaten inte är bevisande, men att sambandet inte heller kan uteslutas.

https://www.medellaoptimalhealth.com/choline-and-prostate-cancer/

https://nutritionfacts.org/2013/11/19/why-are-eggs-linked-to-cancer-progression/

https://www.nhs.uk/news/cancer/do-eggs-raise-prostate-cancer-risk/

https://www.menshealth.com/health/a19521274/do-eggs-cause-prostate-cancer/

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Dag Ekholm sade:

Jag tvekar att skriva detta inlägg, för jag vill inte väcka oro och jag vet inte om det finns sådana risker med ägg.

Aldrig tveka på att visa upp studier som talar mot gängse uppfattningar. Vad man bör tänka på när resultaten av olika studier presenteras är att:

• i praktiken alla studier av liknande slag är utförda på människor som tillämpar normalkost - framtida studier på personer som huvudsakligen tillämpar lågkolhydratkost lär dröja under decennier.
  • om angivna resultat innebär relativ riskökning - då kan man vanligen strunta i dessa. Ta ett exempel: Om risken att drabbas av en viss sjukdom i absolut mening ökar från 1 % till 1,3 % är det knappast någon som bryr sig. Men om riskökningen anges som relativ dvs. i exemplet 30%, reagerar de flesta - även majoriteten läkare. (i varje fall de som har problem med matematiken).
  • Vem står bakom studien (bekostar den). Finns någon intressent som har nytta av resultat som går i viss riktning.
  • Om riskförändringar anges i relativ form, är orsaken endera att ansvariga för studien vill vissa så stora siffror som möjligt för att ge sken av studiens betydelse och att uppställd hypotes varit relevant eller att beställaren av studien velat ha så stora siffertal som möjligt för att tydligt kunna peka på fakta, som talar för det fördelaktiga i att t.ex. välja annan kost eller viss medicin.
  • Gilla 3
Länk till inlägg

Tack för svaret! Jag håller förstås med om dessa punkter i princip.

Däremot tveksamt om man kan strunta i en angiven relativ riskökning, särskilt om det gäller ganska vanliga sjukdomar. De angivna riskökningarna ovan är ju relativa. Enligt Internetmedicin dör 2400 män i Sverige årligen av prostatacancer, eller 5% av alla män. Även den låga siffran, 14%, motsvarar 340 personer, och de första studierna nämner ju nästan fördubbling av risken, så de 2400 fallen kunde halveras om de är äggätare. Så det är knappast försumbart, tycker jag, även med rätt matematik.

Enligt samma källa, Internetmedicin, har 1/3 av medelålders män och 1/2 av äldre män små lågmaligna cancerförändringar i prostata, som i de flesta fall aldrig ger symptom och aldrig diagnosticeras. Det får man ha i åtanke när det talas om tumörpromotoreffekt av kolin.

Vem som står bakom studierna hittar man i dessa artiklar under länken "Author information" under författarnamnen. I dessa fall är det universitet eller stora sjukhus i USA, så det finns inget uppenbart intresse av att angripa äggkonsumtionen.

Och hur det blir med LC-kost lär förstås dröja innan vi vet.

Jag vill absolut inte propagera mot ägg, och inte väcka oro, tvärtom hoppas jag fortfarande att ägg är nyttigt och kan vara en viktig del av kosten. Men dessa data gör en lite undrande, och de går knappast att avfärda. Därför tycker jag att måste detta diskuteras och riskerna värderas. Kanske är det så att vi fortfarande har för lite data. Vill gärna höra hur kostexperterna bedömer detta i sak.

Länk till inlägg

Tack för svaret och länkarna! Jag har tittat igenom dem snabbt, och de tycks uteslutande handla om kolesterol i äggula och huruvida det ger åderförkalkning och hjärtinfarkt. Men det jag tog upp var några studier som menar att ägg kan öka risken för prostatacancer, alltså något helt annat. Jag har inte sett något om detta i tidigare diskussioner. Jag hoppas att det är fel och att man kan fortsätta att äta mycket ägg, men det är svårt att avfärda resultaten.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Eller så tänker man som så -  Vad fanns tillgängligt under stenåldern? Visst, det fanns säkert giftiga svampar och annat men ägg var sannolikt en bra näringskälla. Kanske är det värre att vi använder ägg ihop med giftiga ämnen, t ex vacciner. Jag kan inte låta bli att återigen länka till denna förträffliga redogörelse av svårigheten med vetenskap:

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Diet and Cancer of the Prostate: Epidemiologic and Experimental Evidence (Maarten C. Bosland)

• "Epidemiology suggests that sugar and egg consumption are weakly positively associated with prostate cancer risk, and dietary fiber and fish inversely. "

Epidemiologi är ofta klen vetenskap, och kan inte visa på orsak och verkan.

Har tyvärr inte access till hela kapitlet i boken. Diet, Nutrition and Cancer: A Critical Evaluation. Volume I. Bandaru S. Reddy

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Dag Ekholm sade:

Enligt Internetmedicin dör 2400 män i Sverige årligen av prostatacancer, eller 5% av alla män. Även den låga siffran, 14%, motsvarar 340 personer, och de första studierna nämner ju nästan fördubbling av risken, så de 2400 fallen kunde halveras om de är äggätare. Så det är knappast försumbart, tycker jag, även med rätt matematik.

Dock faller du ovan i den matematiska fällan (i gott sällskap av exempelvis många av våra läkare).  Man brukar ju anse att nästan alla män som dör har prostatacancer. Men de dör långt innan cancern utvecklats särskilt långt. Antag att risken under en viss tidsperiod för män som inte äter ägg (alltså dör av cancern innan den normala livslängden uppnåtts) är 10%. För de män som äter en viss mängd ägg skulle alltså under samma period den relativa risken öka med 14 % dvs. från 10% till 11,4 %. Så små förändringar är ju inget att yvas över, som bevis för en lyckad studie eller som belägg för en intelligent uppställd hypotes. På samma sätt som läkemedelsbolagen resonerar, kan de knappast tjäna pengar på en medicin som minskar risken för sjukdom eller död med 1,4 % - som en droppe i havet.

P.S.

Hade basen varit 5 % skulle det bli fråga om 0,7 absolutprocent. Så låga riskökningar faller inom felmarginalen alternativt anses så låg att den saknar betydelse.

• Gilla 3
Länk till inlägg