Jump to content

Portionsstorlek

Hampus

Recommended Posts

Hej! Jag är sockerberoende och jag lider av hetsätning och jag kan verkligen inte avgöra hur mycket jag bör äta och jag har ingen mättnadskänsla som säger till när jag ätit tillräckligt. Jag försöker följa en ketogen kost för bästa effekt men för mig räcker inte det. Jag behöver riktlinjer för att se till att jag inte överäter. Jag fick en kommentar tidigare att man inte kan överäta på keto men det tog jag som en stor förolämpning för jag har inga problem att kränga en måltid för 4 pers av dem strikta måltiderna som finns på Kostdoktorns receptsamling. Jag äter helt enkelt tills det inte finns något mer att äta och jag vet inte hur jag ska göra. En del säger att man ska hoppa över en måltid om man inte är hungrig och vissa säger att om man har problem med hetsätning bör äta 3 mål oavsett om man är hungrig. Jag känner också att jag måste räkna kalorier för så fort jag slutar räkna så tappar jag kontrollen direkt. Hur många kalorier bör jag sikta på för att gå ner i vikt och hur skulle en matplan kunna se ut?

• Like 5

Hej Hampus!

Räknar du kalorier nu? Om du gör det och du tycker det fungerar bra så kan du väl fortsätta med det. Hur många kalorier som är en bra nivå behöver du nog själv hitta men inom Viktväktarna tror jag att man brukar lägga sig någonstans mellan 1500 och 2000 kcal. för en man. Då är det ju såklart beräknat på normalkost med mer kolisar o.s.v.

Det borde väl kunna funka att räkna kalorier även på en keto diet om det är till hjälp för dej. Prova!:)

• Like 2

Hej Hampus igen!

Såhär är det.. LCHF funkar bäst för de som lider utav konsekvenserna utav högkolhydratkost, tanken är då att insulin skall sjunka och att man håller sig mätt längre på mer fett i maten, E%.. i förhållande till sig kaloribehov!

Dvs det handlar då mer om metabola störningar, typ diabetes, insulinresistens, hyperinsulinemi osv!

Och om jag förstår dig rätt så är ditt problem något annat.. iallafall i första hand.. sen så är det lixom inte så säkert heller att det är direkt kopplat till sockerberoende/Dopamin?

Utan om jag översätter de där hetsätningsbehandlingarnas koncept till LCHF så utgår de förra då från att man äter och fikar minst 5-6 gånger om dagen.. på LCHF kan du utgå från tre måltider.. skippa alla mellanmål!

Dvs om du mentalt förutsätter att du kan klara dig på frukost, lunch och middag.. du vet, jag vet, att du kommer att klara dig på detta.. speciellt om det är LCHFaktigt!

Sådåså en anektdot.. från mig själv, det tog cirka tre månader innan jag kom underfund hur man äter LCHF.. oså hade jag gammal mat hemma som jag inte ville slänga.

Meen, den första insikten var.. tada.. här kommer en hemlis, jag blev tvungen att köpa/planera för och laga till tre måltider om dagen.. sagt och gjort, så småningom landade jag på två måltider om dagen, vissa dagar äter jag bara en måltid, andra kallar det för fasta, jag kallar det för att jag väntar tills jag är hungrig och då äter jag desstomera!

Iallafall.. planera och köp mat för tre måltider om dagen, ät frukost på morgonen.. gärna äggobacon, funkade för mig, lunch kan gärna vara något lättare, typ avocado med majo eller en skiva lax med med ägg, oså tar du biffen/kotletten med en massa grönsaker till kvällen.

• Like 2

Hur många sådana måltider för 4 pers äter du per dag då?

En sån måltid för 4 pers brukar vara ganska lagom för mig, till en middag eller två luncher. Brukar äta ~1kg kött/fisk/kyckling om dagen, med grönsaker och nån sås till. Nu var det ett tag sedan jag följde ett recept 100% från hemsidan, men det verkar vara runt 700g "protein" i dom.

Är du inte intresserad av träning? Försöka bygga muskler så kan man ju äta mer utan att må dåligt över det.

https://keto-calculator.ankerl.com/ Här kan du räkna ut ditt energibehov. 

• Like 2

37 minuter sedan, Jonas85 sade:

Hur många sådana måltider för 4 pers äter du per dag då?

En sån måltid för 4 pers brukar vara ganska lagom för mig, till en middag eller två luncher. Brukar äta ~1kg kött/fisk/kyckling om dagen, med grönsaker och nån sås till. Nu var det ett tag sedan jag följde ett recept 100% från hemsidan, men det verkar vara runt 700g "protein" i dom.

Är du inte intresserad av träning? Försöka bygga muskler så kan man ju äta mer utan att må dåligt över det.

https://keto-calculator.ankerl.com/ Här kan du räkna ut ditt energibehov. 

Jag är väldigt intresserad av träning men jag kan tyvärr inte träna när jag har det så här med maten. Jag har märkt att jag måste fokusera på en sak åt gången och i mitt fall måste det tyvärr bli maten tills jag har fått in rutinen. JAg har försökt lägga till träning gång på gång men det leder bara till återfall för mig.

• Like 4

3 minuter sedan, Hampus sade:

Jag är väldigt intresserad av träning men jag kan tyvärr inte träna när jag har det så här med maten. Jag har märkt att jag måste fokusera på en sak åt gången och i mitt fall måste det tyvärr bli maten tills jag har fått in rutinen. JAg har försökt lägga till träning gång på gång men det leder bara till återfall för mig.

Och det är lika här.. ätstörningar kan oxå leda till och kopplas till Ortorexi!

Det är lite samma problematik, dvs när man själv inte känner några gränser.

Iallafall vad gäller träning, det är samma kriterium som med ätande, dvs om måltiderna är 2-3 gånger om dagen så kan träning med återhämtning begränsas till 2-3 gånger per vecka, cirka 2-3 timmar max kvalitativ träning varje gång, lite olika muskelgrupper/cardio varje tillfälle för bästa effekt!

• Like 2

Annars är promenader fantastiska! Bidrar till att reglera allsköns hormoner och signalsubstanser, skingrar tankar och jobbar med fettmotorn. Kan också tas till för att dämpa suget eller i alla fall distrahera när det sätter in. 

Det är nog vettigt att räkna kalorier för dig. Försök hålla nere kolhydraterna så kan du hålla energin relativt hög (kommer knorret i magen blir det så svårt).  

• Like 7

Min egen gedigna erfarenhet av kaloriräkning säger mig att matfixeringen lätt ökar.

Det är till fördel att äta så få måltider per dag som du känner att du klarar för att minska räknandet och öka fettförbränningen.

Om du klarar 2 måltider så är det lättare att få till ordentliga portioner på ca 1000 kcal/styck , alt. 3 måltider med ca 650 kcal/styck. 

Utan mellanmål jobbar också kroppen på bra med fettförbränningen.

Jag förstår att du vill ha redskap att mäta med och man kan ju även tänka sig andra typer av mått t.ex. handflatemodellen(Anna Hallén):

https://www.annahallen.se/hur-ater-du/

• Like 4

2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Min egen gedigna erfarenhet av kaloriräkning säger mig att matfixeringen lätt ökar.

Det är till fördel att äta så få måltider per dag som du känner att du klarar för att minska räknandet och öka fettförbränningen.

Om du klarar 2 måltider så är det lättare att få till ordentliga portioner på ca 1000 kcal/styck , alt. 3 måltider med ca 650 kcal/styck. 

Utan mellanmål jobbar också kroppen på bra med fettförbränningen.

Jag förstår att du vill ha redskap att mäta med och man kan ju även tänka sig andra typer av mått t.ex. handflatemodellen(Anna Hallén):

https://www.annahallen.se/hur-ater-du/

I mitt fall kan inte matfixeringen öka för den är redan så illa den kan bli. Jag försöker bara minimera skadan så mycket som möjligt helt enkelt.

• Like 3
  • Sad 2

Hej Hampus!

Vet ej om jag kan bidra med något men jag funderar på om du har provat att lägga till fler mindre mellanmål?

Jag håller med dig om att en matplan kan vara till hjälp. Jag har inga ätstörningar (förutom LCHF :huh:), försöker inte gå ned i vikt och jag tränar för tillfället ca. 2h varje dag men jag försöker också leva ketogent så därför tänkte jag att jag kan berätta lite om hur en matdag för mig kan se ut. I perioder när jag tränat väldigt hårt har jag haft bra hjälp av matkalkyl.se för att få en uppskattning om det totala intaget.

Exempel på en matdag för mig:

Jag äter --- i genomsnitt --- runt 50 g protein per dygn fördelat på tre måltider: Frukost, lunch och middag. Jag äter så mycket av proteinet jag orkar vid det första målet, alltså frukosten, resten till lunch och middag. Varje av dessa tre proteinmåltider har en energifördelning på ca. 80% fett (eller ja, jag försöker i alla fall, det är målet) och jag äter grönsaker till. Jag räknar inte grönsaker men beroende på vad det är vet jag ungefär hur mycket jag kan äta, och vad jag kan ösa på med.:)

Därimellan äter jag oftast tre små "mellanmål" i form av t.ex. 1/2-1 avokado, någon sked kokossmör eller kokosolja, "fettdryck" (smör, talg/ister+ägg, kokosgrädde), äggula, ibland om det är riktigt lyxigt en liten mängd macadamianötter.

Det blir alltså mat 6 gånger om dagen, var tredje timme. Detta är mina måttstockar för keto.

Hoppas du får ordning på allt, önskar dig all lycka till!

/SvartaSara

3 timmar sedan, SvartaSara sade:

Hej Hampus!

Vet ej om jag kan bidra med något men jag funderar på om du har provat att lägga till fler mindre mellanmål?

Jag håller med dig om att en matplan kan vara till hjälp. Jag har inga ätstörningar (förutom LCHF :huh:), försöker inte gå ned i vikt och jag tränar för tillfället ca. 2h varje dag men jag försöker också leva ketogent så därför tänkte jag att jag kan berätta lite om hur en matdag för mig kan se ut. I perioder när jag tränat väldigt hårt har jag haft bra hjälp av matkalkyl.se för att få en uppskattning om det totala intaget.

Exempel på en matdag för mig:

Jag äter --- i genomsnitt --- runt 50 g protein per dygn fördelat på tre måltider: Frukost, lunch och middag. Jag äter så mycket av proteinet jag orkar vid det första målet, alltså frukosten, resten till lunch och middag. Varje av dessa tre proteinmåltider har en energifördelning på ca. 80% fett (eller ja, jag försöker i alla fall, det är målet) och jag äter grönsaker till. Jag räknar inte grönsaker men beroende på vad det är vet jag ungefär hur mycket jag kan äta, och vad jag kan ösa på med.:)

Därimellan äter jag oftast tre små "mellanmål" i form av t.ex. 1/2-1 avokado, någon sked kokossmör eller kokosolja, "fettdryck" (smör, talg/ister+ägg, kokosgrädde), äggula, ibland om det är riktigt lyxigt en liten mängd macadamianötter.

Det blir alltså mat 6 gånger om dagen, var tredje timme. Detta är mina måttstockar för keto.

Hoppas du får ordning på allt, önskar dig all lycka till!

/SvartaSara

Tack för att du delar med dig av din matplan. Tyvärr har jag provat att äta på liknande vis och det brukar inte hålla i längden för mig. Just nu följer jag "Bright Line Eating" och då äter jag Frukost, Lunch och Middag och det funkar ganska bra. Problemet jag upplever när jag äter 6 mål mat om dagen är att det kan vara svårt att anpassa till vardagen och att det kan vara jobbigt att hålla koll på när man ska äta hela tiden. 

Jag är dock mycket tacksam för tipset och kanske det kan hjälpa någon annan här på forumet :) 

• Like 2

3 timmar sedan, SvartaSara sade:

Jag har ingen erfarenhet av ätstörningar (mer än att jag stressäter, och det är inte I närheten). Kanske funkar det med manga små mål för dig. Min erfarenhet av det är att jag är aldrig varken hungrig eller mätt, aldrig nöjd, börjar småäta constant - vilket jag inte alls gillar. Försöker inte avråda dig, men var uppmärksam på det.

Har du tittat på Anna Halléns handflatemodell? En handflata proteinmat, en bestämd mängd grönsaker, en bestämd mängd fett till; tre ganger om dagen. Jag har själv aldrig testat den, för jag klarar inte att äta tre ganger om dagen regelbundet.

Jag vet inte om Martina JOhanssons kur mot leptinresistens är användbar för dig; har med mättnadskänslor att göra. Handlar också om att äta frukost (proteinrik) och mindre protein övriga två mål. Passade inte mig alls; frukost är inte min grej; tappade aptiten fullständigt.

Bara lite tankar; du vet nog själv bäst om något är intressant nog att kolla up.

• Like 4

Okej, då har du ju provat. :) Det är ju så sant som jag tror du skrev i din utbildningstråd, Hampus, att det som fungerar för en person med din problematik inte nödvändigtvis är bra för någon annan! Jag har jobbat med personer (tjejer) med ätstörningar så lite koll har jag på problematiken men jag har ingen personlig erfarenhet. Hoppas verkligen det går bra för dig, och att du senare kan använda dina erfarenheter för att hjälpa andra. De personerna brukar nämligen bli de bästa! ;)

3 timmar sedan, Hampus sade:

Tyvärr har jag provat att äta på liknande vis och det brukar inte hålla i längden för mig.

Kan det vara så att du medvetet behöver byta taktik mellan varven och liksom lura dig själv..? Om du följer Plan A i 8 veckor och Plan B i nästkommande 8 veckor bara för att det är lättare i början av något så behöver det ju inte vara enbart av ondo när plan-byte är ett sätt att bryta en ond spiral..? Plan A kanske är mejerifritt och då lär du dig hur du svarar på det liksom hur du under Plan B svarar på att återinföra dem men öka proteiner eller vad det nu kan vara. Då vet du om du bör eller inte bör äta mejerier eller mycket protein (som jag tog som exempel här). Målet kan ju ändå vara detsamma, att sluta överäta och bryta beroendet. Bara en tanke...

• Like 2