Jump to content

Recommended Posts

"Genom att så långt som möjligt upprätthålla en självförsörjning på foder, kompost och gödsel, åstadkommer odlaren en effektiv skötsel av gårdens resurser. Detta är speciellt viktig i en tid när fenomen som klimatförändring och kol-bindning påverkas av jordbruket. Forskning har visat att ett kretsloppsbaserat jordbruk är en av de bästa metoderna för att klara många av det moderna jordbrukets utmaningar. I ett sådant ingår en mångsidig växtföljd med klövervall, balans mellan växtodling och djurhållning anpassad till gårdens egen andel av foderproduktion, kompostering och gödselhantering och åtgärder som långsiktigt ökar jordens bördighet."

http://www.demeter.nu/index.php?id=4

• Like 5

On 2018-04-08 at 22:46, Zepp sade:

"Genom att så långt som möjligt upprätthålla en självförsörjning på foder, kompost och gödsel, åstadkommer odlaren en effektiv skötsel av gårdens resurser. Detta är speciellt viktig i en tid när fenomen som klimatförändring och kol-bindning påverkas av jordbruket. Forskning har visat att ett kretsloppsbaserat jordbruk är en av de bästa metoderna för att klara många av det moderna jordbrukets utmaningar. I ett sådant ingår en mångsidig växtföljd med klövervall, balans mellan växtodling och djurhållning anpassad till gårdens egen andel av foderproduktion, kompostering och gödselhantering och åtgärder som långsiktigt ökar jordens bördighet."

http://www.demeter.nu/index.php?id=4

Mycket vettigt men är skeptisk till delar inom biodynamisk odling https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

• Like 2

5 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Mycket vettigt men är skeptisk till delar inom biodynamisk odling https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

Mm.. prexis.. religiös sekt.. likaså LCHF!

Oandrasidan.. jag tvekar lixom inte att äta deras mat, med eller utan nedgrävda kohorn!

Steiner ger jag lixom inte särskild mycket för heller.. grejen är dock med eller utan religiös tro så blir det de jordbrukare som använder biodynamisk odlingsmetoder som får gräva ner kohornen!

Jag betvivlar att den stora delen biodynamiska odlare/jordbrukare är så dumma att de köper Steiners religion rakt av?

Dvs Steiner tog upp ideer i den tiden och skapade en ny tanke.. hans andra tankar ger jag lixom inget för!

Och det samma gäller LCHF/Atkins/Banting/Skaldeman/Paleo.. man tar upp och utvecklar gamla och nya tankar, tar till sig nya kunskaper och utvecklar nya ideer!

• Like 4

Kortfattat, dvs livestock lever då på landområden där det inte duger att odla mänsklig föda, de tar då från utmarksområden och tillför inmarksområden dels mat för de där boende, oftast kött och mejerier samt oxå näringsämnen i form av gödsel.

• Like 3

• 1 month later...
Citat

Veckans fråga: Varför är ekologiska grönsaker gjorda på danskt kött?

Ofta används stallgödsel från djur, men många gårdar som odlar ekologiska grönsaker har inga egna djur och då får man använda slakteriavfall. Det är ett kretsloppstänkande som är grunden för den ekologiska produktionen, och där ingår livsmedelsindustrin. /.../ 

Varifrån kommer slaktresterna? – En stor del kommer från Norge och Danmark och blandas upp med svenskt slaktavfall. Det skickas till en anläggning i Danmark där det hygieniseras, det vill säga renas från bakterier och andra skadliga ämnen, för att sedan fraktas tillbaka som torkat köttmjöl som görs om till pellets. Köttmjöl är ett väldigt effektivt gödningsmedel och innehåller mycket näring som är lättillgängligt för växter. /.../

Är det ekologiskt slaktavfall som används i den ekologiska odlingen? – Nej, det är ganska mycket konventionellt kött också. Man har diskuterat att separera det ekologiska men än så länge är inte det aktuellt eftersom det är för dyrt att ha ett parallellt system med en helt ekologisk livsmedelskedja med alltifrån förädling till avfallshantering.

https://www.etc.se/inrikes/veckans-fraga-varfor-ar-ekologiska-gronsaker-gjorda-pa-danskt-kott

• Like 1
  • Confused 1
  • Sad 2

22 minuter sedan, iAnna sade:

Utdrag som jag reagerade på: Men även om jag tycker att vi behöver minska vår köttkonsumtion så har djuren fortfarande en väldigt viktig roll för att kunna utnyttja gräsmarker och förädla livsmedel. Så min syn på saken är att det skulle vara svårt att få en bra hållbarhet utan några djur i samspel med växtodlingen.

Det är viktigt att detta kommer fram mycket mer! 

• Like 6

Jag tycker att man ska i högre grad äta det som kan produceras ekologiskt inom Sveriges gränser. Och då kan det hända att vi måste minska på köttätandet.

Men det kan också vara tvärtom om vi använder våra marker och inte låter dem växa igen med skog som nu!

Ekolantbruk som är hållbart är det viktiga - inte mängden kött. Kött är mycket bra och hållbart om det är producerat med gräsätare och växtrestätande djur!

Sådan djurhållning stärker växtodlingarna när de samspelar!

• Like 4
  • Thanks 1