annelieohlsson Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag är kvinna 55 som väger 56 kg, alltså inte överviktig. Men jag skulle vilja gå ner 2-3 kilo. Är då LCHF något för mig, eller kan det räcka att sluta med sötsaker o dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag är kvinna 55 som väger 56 kg, alltså inte överviktig. Men jag skulle vilja gå ner 2-3 kilo. Är då LCHF något för mig, eller kan det räcka att sluta med sötsaker o dylikt. Självklart! är något för alla som vill må bättre och slippa svängningar i blodsocker bla samt gå ner det där kilona.Klart det kan räcka med minska sötsaker men vill du testa Lchf så finns massor av folk till hjälp här.Go kväll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Äter du bra mat redan och du är frisk så kan det säkert räcka med att ta bort godis och sötsaker. Sen så det mer fett i kosten kan hjälpa till med är att eventuellt sänka inlagringen av fett och öka uttaget, vilket kan göra att man lättare lever av lagren och så sakta går ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Eftersom jag ser LCHF i grunden som ett sätt att äta mer naturligt genom att ta bort sötsaker och spannmål så är det väl aldrig fel för någon egentligen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag tycker lchf ska vara något för alla! inte bara för människor med någon metabol sjukdom m.m.. Jag är frisk, normalviktig och tränar hårt och är ung men äter endå lchf. dock en mer liberaler med lite rotfrukter och bär ibland frukt och även nötter!! man mår ju så mkt bättre.. tycker även barn ska kunna äta lchf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Absolut .Att ha 1/3 på tallriken som i stort sett är bukfylla med en stor andel stärkelse och förhållandevis lite näring är ej bra i längden även om man är normalviktig . Vi vill ju ha hälsan även om 20 år. Byt ut den delen av tallriken till näringstäta grönsaker från ovan jord och lär dig att göra goda saker av dom. Gör även egen smörsås ex: (bearnaise) och smaksatt majjonäs om du gillar sådant .Jag kommer snart att lägga upp bra recept på min blogg. Hoppas vi ses där . Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hur lång är du? Kan vara intressant att veta, så man kan räkna ut ditt BMI för att veta om du är underviktig eller överviktig eller inom normalvikt. För om du inte har normalvikt så är ju det en till anledning till att testa LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hur lång är du? Kan vara intressant att veta, så man kan räkna ut ditt BMI för att veta om du är underviktig eller överviktig eller inom normalvikt. För om du inte har normalvikt så är ju det en till anledning till att testa LCHF. Tror även att lchf skulle vara att testa om man är underviktig med likaså normalviktig för att förebygga sjukdomar i framtiden. Jag är 171 och väger 59 kilo och har ett bmi på 20. Men äter endå enligt lchf. Och martina som är väldigt omtalad gick ju upp med lchf!! Verkar som att lchf normaliserar den vikt som man är sedd att ha. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Tror även att lchf skulle vara att testa om man är underviktig med likaså normalviktig för att förebygga sjukdomar i framtiden. Jag är 171 och väger 59 kilo och har ett bmi på 20. Men äter endå enligt lchf. Och martina som är väldigt omtalad gick ju upp med lchf!! Verkar som att lchf normaliserar den vikt som man är sedd att ha. Jo precis men så man vet redan från början om hon ska köra en strikt eller liberal lchf. Så tänkte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jo precis men så man vet redan från början om hon ska köra en strikt eller liberal lchf. Så tänkte jag. Jo sant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annelieohlsson Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Några ville veta hur lång jag är. Jag är 1.59. Normalviktig vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Några ville veta hur lång jag är. Jag är 1.59. Normalviktig vad jag vet. Tränar du mycket? Är mycket aktiv? då kanske en liberalare variant kan passa dig. eller beroende på om man har någon särskild sjukdom. Sockerberoende, pms, humörsvägningar m.m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag är kvinna 55 som väger 56 kg, alltså inte överviktig. Men jag skulle vilja gå ner 2-3 kilo. Är då LCHF något för mig, eller kan det räcka att sluta med sötsaker o dylikt. Om ditt mål ENBART är att förlora 2-3 kilo och du inte har några andra önskade effekter relaterat till hälsa, kroppsammansättning etc så skulle jag aldrig rekommendera LCHF-kosthållning. Man måste inse att lågkolhydratkost inte är någon flygvärdinnediet som man rycker fram ur...veckotidningen troligtvis...som ett verktyg för att finputsa utsidan inför något speciellt sammanhang. Detta hänger samman med att de gynnsamma effekter man kan få är beroende av att man följer kosthållningen "så-som-man-ska", dvs man måste läsa på vad detta innebär och inse att detta är en kosthållning för livet snarare än en tillfällig bantningshjälp. Är det det senare man är ute efter så är det bättre att trimma det vanliga ätandet man har så att detta blir mer optimalt för ens mål. Jag är generellt sett mycket positivt inställd till LCHF så tolka inte ovanstående som negativ kritik. Däremot så anser jag att man måste inse vad LCHF innebär och att det kan ha mycket stora positiva effekter just för att det inte är en bantningsfluga vilken som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Tror även att lchf skulle vara att testa om man är underviktig med likaså normalviktig för att förebygga sjukdomar i framtiden. Jag är 171 och väger 59 kilo och har ett bmi på 20. Men äter endå enligt lchf. Och martina som är väldigt omtalad gick ju upp med lchf!! Verkar som att lchf normaliserar den vikt som man är sedd att ha. Nja, det där med att "normalisera den vikt som man är (av)sedd att ha" tror jag man skall vara försiktig med att hävda. Visst, jag förstår vad du menar, men det finns säkert minst lika många människor som nått en platå innan de nått sin idealvikt som det gör människor som landat rätt. Man får inte heller glömma att invididuella mål och variationer också påverkar både vart man vill hamna och var man hamnar. Däremot så är det ju inte sällan så att människor med undervikt kan få en hormonell skjuts av det ökade fettintaget i LCHF-kosten. Detta gäller i synnerhet om man går från en lågfettkosthållning. Detta inverkar förutom på den stigande viktkurvan i regel även på det mentala välbefinnandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts