Gå till innehåll

Recommended Posts

Nja, kanske en hyfsad förenkling, raffinerade kolhydrater är mer riktigt iaf enligt artikeln som refereras där nämns "High Intake of Refined Carbs and Sugar-Sweetened Beverages" inte kolhydrater som en hel grupp och i dess naturliga form som rotfrukter, bönor eller för den delen broccoli.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska intressant hur olika vi människor tolkar en rubrik, som t.ex. "kolhydrater kan orsaka fettlever".

När jag ser rubriken är det SLV:s rekommendationer om att äta 55-65 E% kolhydrater i kosten jag kopplar till. I mitt fall skulle det bli ca 300 g kolhydrater per dag. Jag sätter den också i kontrast till att man ofta har varnat för ett högt fettintag.

För att få i sig 300 g kolhydrater om man äter broccoli behöver man äta nästan 10 kg broccoli. Äter man morötter istället blir det 4,5 kg. Orimligt alltså, så för att komma upp i så mycket kolhydrater krävs nog både bröd och pasta, dvs. raffinerade kolhydrater.

I min värld handlar det om total mängd kolhydrater, liten mängd kolhydrater som följer med livsmedel med en del nyttigheter är det nog inte så många som är rädda för trots den här rubriken. Jag äter varje dag en liten bit morot och en näve bär och håller mig ändå inom 20-25 g kolhydrater per dag.

Nu är inte mitt problem fettlever, utan IBS som för mig har en mycket tydlig koppling till även något högre intag av kolhydrater.

• Gilla 7
Länk till inlägg
21 minuter sedan, SGK sade:

Det är ganska intressant hur olika vi människor tolkar en rubrik, som t.ex. "kolhydrater kan orsaka fettlever".

Vi är ju snabba på att påpeka att det är skillnad på fett och fett om t ex aftonbladet eller någon annan skribent skriver t ex att "Fett orsakar hjärtattack" om det senare i artikeln visar sig att det gäller t ex transfetter. Då kallar vi det skrämsel propaganda eller dyl. Jag ansåg att det va läge att påpeka vilken typ av kolhydrater artikeln faktisk gällde för att undvika missförstånd eller onödigt skrämma upp exempelvis nybörjare helt i onödan

29 minuter sedan, SGK sade:

För att få i sig 300 g kolhydrater om man äter broccoli behöver man äta nästan 10 kg broccoli. Äter man morötter istället blir det 4,5 kg. Orimligt alltså, så för att komma upp i så mycket kolhydrater krävs nog både bröd och pasta, dvs. raffinerade kolhydrater

Jag skulle nog gå så långt att säga att om du lyckas få i dig t ex 4,5kg morötter/dag så får du inte fettlever p g a alla fibrer som man får i sig då, vilket ger en relativt lugn/långsam ström av glukos och fruktos, vilket gör att levern utan problem borde hinna med att ta hand om det (iaf enligt Robert Lustig). Levern tar hand om fruktosen, glukosen kan användas av varenda cell i kroppen.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag startade den här tråden för att jag tror att det är en fördel om man vet lite om hur kroppen fungerar, när man diskuterar vad man skall äta. Bland annat för olika människor  tål  olika mycket fet runt de inre organen. En del får lätt typ 2 diabetes, medans andra kan äta ganska mycket kolhydrater, utan att få typ 2 diabetes. Förut kallades typ 2 diabetes för ålders diabetes , då kunde det ta 50 - 60 år att utveckla typ 2 diabetes på en högkolhydratkost. Nu går det mycket snabbare med mycket socker och raffinerade kolhydrater, värmebehandlade fleromättade fetter och så vidare. Det kan också vara bra att känna till en del definitioner. Som t. ex. 

"Fatty liver occurs when more than 5% of the liver's hepatocytes are made up of triglycerides. This condition is also known as hepatic steatosis (1)."

Det är alltså inte bara frågan om vad man äter utan också hur mycket man äter och hur länge man äter det.   Det finns en massa tokiga vegetarianska teorier, som helt bortser från att människor har behov av vissa essentiella näringsämnen, som det går bra att inte äta en tid , men i längden  leder till skador och onödigt tidig död. Så jag tror det är bra om man vet en del om hur kroppen fungerar, och man vet vilka näringsämnen som är essentiella, så man vet vad  man bör äta, om man vill leva ett friskt och långt liv.

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, HelgeK sade:

Jag startade den här tråden för att jag tror att det är en fördel om man vet lite om hur kroppen fungerar, när man diskuterar vad man skall äta.

Bra ambition med tanke på den låga kunskapsnivå sjukvården lämnat kvar i sin personal, efter att några år förflutit efter avslutade studier. Exempelvis är leverns centrala funktion närmast som en blind fläck i mångas sinnen. Bland dietister är problemen som allra störst. Majoriteten - även de senast utskrivna från utbildningen, tror lösningen till ett sunt liv ligga i att rekommendera sina vårdtagare att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen.  En rekommendation som med tiden leder helt fel med bl.a. leverförfettning som följd.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, SGK sade:

När jag ser rubriken är det SLV:s rekommendationer om att äta 55-65 E% kolhydrater i kosten jag kopplar till. I mitt fall skulle det bli ca 300 g kolhydrater per dag. Jag sätter den också i kontrast till att man ofta har varnat för ett högt fettintag.

För att få i sig 300 g kolhydrater om man äter broccoli behöver man äta nästan 10 kg broccoli. Äter man morötter istället blir det 4,5 kg. Orimligt alltså, så för att komma upp i så mycket kolhydrater krävs nog både bröd och pasta, dvs. raffinerade kolhydrater.

Bröd behöver inte vara bakat på raffinerade kolhydrater, finns fullkornsbröd också. Samma med pasta, även om det inte är normen. Sen har vi potatis och sötpotatis som hjälper till också. Man kan göra gröt också på havregryn, korngryn, bovete, etc. Inga av dessa är raffinerade. Sen har vi frukt förstås.

Men likväl så delar jag din syn, rackarns svårt att komma upp i de mängderna KH om man undviker raffinerade kolhydrater. Inte ens om jag gör potatohack, dvs. endast äter potatis så kommer upp i de nivåerna. Procentuellt ja, men inte i totala gram. Mitt normala kaloribehov är 2500 kcal. 55-60 E% ger alltså 1500 kcal KH per dag. När jag äter endast potatis en dag så kommer jag sällan över 1000 kcal totalt, och då ingår lite protein i det också.

I mitt dagliga liv, när jag äter allt av de ovanstående oraffinerade kolhydraterna så får jag kämpa för att ens komma upp i 150 gr KH, långt ifrån deras rekommendationer.

Men det är klart att det är fysiskt möjligt att göra det, finns en hel del exempel på folkslag som äter sådana mängder KH, Kitavans, Okiwans, etc. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
59 minuter sedan, RobertAnd sade:

Bröd behöver inte vara bakat på raffinerade kolhydrater, finns fullkornsbröd också. Samma med pasta, även om det inte är normen. Sen har vi potatis och sötpotatis som hjälper till också. Man kan göra gröt också på havregryn, korngryn, bovete, etc. Inga av dessa är raffinerade. Sen har vi frukt förstås.

Men likväl så delar jag din syn, rackarns svårt att komma upp i de mängderna KH om man undviker raffinerade kolhydrater. Inte ens om jag gör potatohack, dvs. endast äter potatis så kommer upp i de nivåerna. Procentuellt ja, men inte i totala gram. Mitt normala kaloribehov är 2500 kcal. 55-60 E% ger alltså 1500 kcal KH per dag. När jag äter endast potatis en dag så kommer jag sällan över 1000 kcal totalt, och då ingår lite protein i det också.

I mitt dagliga liv, när jag äter allt av de ovanstående oraffinerade kolhydraterna så får jag kämpa för att ens komma upp i 150 gr KH, långt ifrån deras rekommendationer.

Men det är klart att det är fysiskt möjligt att göra det, finns en hel del exempel på folkslag som äter sådana mängder KH, Kitavans, Okiwans, etc. 

Jag blir förvånad över att du skriver att du sällan kommer över 1000 kcal med potatihack! Själv hafr jag svårt att tro att jag skulle hålla mig mätt på så liten mängd och jag har säkerligen mkt mindre energibehov än dig. Är det meningen att man ska vara hungrig och liksom i deffläge när man kör potatohack? När jag kontrollräknade med fatsceret på potatis 3 st frukost, 5 st lunch och 5 st middag blev det 1539 kcal och ca 350 gr kolhydrater. Jag tror jag skulle behöva äta mer än det på en dag om jag bara åt potatis utan fett. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 timme sedan, Angelico sade:

Jag blir förvånad över att du skriver att du sällan kommer över 1000 kcal med potatihack! Själv hafr jag svårt att tro att jag skulle hålla mig mätt på så liten mängd och jag har säkerligen mkt mindre energibehov än dig. Är det meningen att man ska vara hungrig och liksom i deffläge när man kör potatohack? När jag kontrollräknade med fatsceret på potatis 3 st frukost, 5 st lunch och 5 st middag blev det 1539 kcal och ca 350 gr kolhydrater. Jag tror jag skulle behöva äta mer än det på en dag om jag bara åt potatis utan fett. 

Hmm... Det måste vara rätt stora potatisar i så fall. 1500 kcal = 2 kg potatis. Jag vägde upp 1,5 kg potatis, (1100 kcal, kanske 1000 kcal efter skalning), och jag brukar ha svårt att få i mig så mycket. Men då gillar jag inte potatis så mycket, är jag lite småhungrig på kvällen kanske jag struntar i det, orkar inte gå och värma på mer potatis.

5 st stora potatisar har jag aldrig lyckats få i mig i en sittning, de växer liksom i munnen efter ett tag, det är svårt att trycka i sig sån stor volym.

• Förvirrad 1
Länk till inlägg

Tips!  - Prova med oraffinerat råsocker - blir lättare att uppnå Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag av kolhydrater. Behövs inte så många kg som av broccoli.  :wacko: :lol:

• Haha 5
Länk till inlägg
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Hmm... Det måste vara rätt stora potatisar i så fall. 1500 kcal = 2 kg potatis. Jag vägde upp 1,5 kg potatis, (1100 kcal, kanske 1000 kcal efter skalning), och jag brukar ha svårt att få i mig så mycket. Men då gillar jag inte potatis så mycket, är jag lite småhungrig på kvällen kanske jag struntar i det, orkar inte gå och värma på mer potatis.

5 st stora potatisar har jag aldrig lyckats få i mig i en sittning, de växer liksom i munnen efter ett tag, det är svårt att trycka i sig sån stor volym.

Så är anledningen till att det funkar för dig med potatihack att du inte gillar potatis och har svårt att äta mkt och därför hamnar i kaloriunderskott? Är du mätt och nöjd mellan måltiderna och har du energi att träna och jobba eller är det bantnings-läge? Om man ugnsbakar 2 kg potatis och bara har det att äta under en hel aktiv dag tror jag det skulle vara lätt att äta upp allt men vad vet man när man ej testat :)

• Gilla 2
  • Förvirrad 2
Länk till inlägg

Intressant tråd den här.. främst LCHF-veteraner som kommer med lite olika inlägg!

Dvs jag har läst/iallafall ögnat igenom de flesta inlägg, de flesta är riktigt bra.. och beskriver lite olika aspekter!

En del tränar och är högförbrukare av kalorier.. oavsett macroform, andra lixom jag är lågförbrukare.

Så nu kommer en lite filosofisk utläggning.. dvs de som är högförbrukare av kalorier har svårare för olika hack.. jag själv som är lågförbrukare kan hacka mig fram på lite vad som helst så länge inte cravingsen ställer till det, tillomed potatis eller annanas, jag föredrar hur som helst potatis i de flesta fall.. iallafall om jag får ta så mycket smör  jag vill!

Vi kan väl gemensamt erkänna att även LCHF är en form av hack?

Dvs jag har lixom inga som helst problem med att äta stora delar av mina kalorier utav karreskivor med grönsaker.. max två gånger per dag.. främst då iomed att jag egentligen har stort behov av att hålla ner mina kalorier.. till mitt rätt rudimentära uttag av kalorier!

Iallafall.. har vi synat pudelns kärna.. dvs vi som art har en begränsad förmåga att lagra glukos, vi bör göra av med en hel del innan vi tillför mer..

Dvs glukos funkar skitfint som energi för fysisk ansträngning speciellt vid anaeroba nivåer.. men vad händer när man alldrig eller ytterst sällan når de nivåerna?

Fettlever  har nämnts som en konsekvens, dvs NAFLD.. finns även gott om studier på vad som funkar för att bota det hela.. typ radikal kolhydratreduktion!

Men bara för att en viss sak är botande så behöver det inte nödvändigtvis innebära att just den grejen är boten mot allt annat.. så som helt fel kostråd/på tok för lite fysisk ansträngning/helt fel social kontext/annat!

"Limiting carbs, not calories, reduces liver fat faster, researchers find"

"Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver, report UT Southwestern Medical Center researchers."

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110419003651.htm

Dvs om man väl har problemet  med NAFLD så är LCHF en j*vla bra tanke och mest förmodligen oxå en bra hjälp på vägen?

Men de som ännu inte lyckats dra på sig samma välevnadsproblematik så finns det andra hack som man kan pröva!

Hack som hack.. don efter person osv!

• Gilla 3
Länk till inlägg
44 minuter sedan, Angelico sade:

Så är anledningen till att det funkar för dig med potatihack att du inte gillar potatis och har svårt att äta mkt och därför hamnar i kaloriunderskott? Är du mätt och nöjd mellan måltiderna och har du energi att träna och jobba eller är det bantnings-läge? Om man ugnsbakar 2 kg potatis och bara har det att äta under en hel aktiv dag tror jag det skulle vara lätt att äta upp allt men vad vet man när man ej testat :)

Nja, det är nog inte bara jag. Det finns många som gillar potatis, men det normala verkar ändå vara 1-2 kg om dagen, stora gymsnubbar kanske äter upp mot 2,5 kg. De blir mätta på det. Kommer hunger så tar man bara en potatis från kylen. 

Jag ogillar inte potatis, det är t.om. gott till en bit kött med sås, eller till sillen. Men det är inte så att jag älskar kokt potatis med lite salt bara. Jag kan inte göra "hardcore", jag får lägga till lite ketchup samt kryddor, för att ens få i mig 1,5 kg.

Träning rekommenderas inte, man får ju bara i sig 20-50 g protein. Ta en paus från träningen så länge det pågår.

Men det är intressant tycker jag hur både set point och smaklökar ändras på några få dagar. Det är inte en klassisk svältdiet, så att man så fort det är över svullar i sig massa skräp. De flesta, jag också, rapporterar att viktnedgång fortsätter veckan efter. Det är förmodligen för att kaloriintag minskar. Efter några dagar potatis smakar den enklaste mat som gourmetmat. Man behöver ingen high reward food för att njuta, tanken på godis och glass känns främmande.

Energinivåer är helt ok, jag fungerar helt normalt, även om dag 3-4 så märkte jag att jag var ganska passiv på kvällen. Inte slut och sur, men inte heller energisk. Ville sitta i soffan och ta det lugnt bara.

Men det intressanta är att när jag började äta normalt igen, trots att det var enkla, hälsosamma mål mat, så ökade NEAT radikalt. Jag kunde inte sitta stilla, viftar på benen, trummar med fingrarna, osv. Där har vi ytterligare ett intressant tecken på att set point gått ner, kroppen motstår direkt det nya högre kaloriintag, kämpar emot viktuppgång. I klassisk svältbantning händer det motsatta, kroppen suger upp all energi, och så fort dieten slutar vill man svulla skräpmat.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎04‎-‎10 at 22:40, RobertAnd sade:

Jag gillar potatis, men enbart potatis blir väldigt tråkigt fort och av något anledning blir man mättare snabbare och på väldigt lite kalorier.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ensidighet vs variation i kosten är intressant. Min känsla är att min man och jag äter mindre då vi har en lagad rätt till middag än om vi äter rester från två tidigare måltider. Mer variation => mer ätande.

Exempel på det här som vi väl alla har sett är smörgåsbord och julbord då många kan sätta i sig otroliga mängder med mat. Ett annat exempel är matätartävlingar där de tävlande t.ex. ska sätta i sig en massa glass på kortast tid och när de får svårighet att trycka i sig mer glass äter lite varm salt pommes frites för att kunna återgå till att trycka i sig mer glass... 

• Gilla 5
Länk till inlägg
4 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Ensidighet vs variation i kosten är intressant. Min känsla är att min man och jag äter mindre då vi har en lagad rätt till middag än om vi äter rester från två tidigare måltider. Mer variation => mer ätande.

Exempel på det här som vi väl alla har sett är smörgåsbord och julbord då många kan sätta i sig otroliga mängder med mat. Ett annat exempel är matätartävlingar där de tävlande t.ex. ska sätta i sig en massa glass på kortast tid och när de får svårighet att trycka i sig mer glass äter lite varm salt pommes frites för att kunna återgå till att trycka i sig mer glass... 

Du har helt rätt, det finns intressanta studier på det där. Man låter folk få äta hur mycket de vill från en buffé med få rätter eller en buffé med många rätter. Ju fler rätter, desto mer kalorier äter försökspersonerna. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
5 timmar sedan, RobertAnd sade:

Du har helt rätt, det finns intressanta studier på det där. Man låter folk få äta hur mycket de vill från en buffé med få rätter eller en buffé med många rätter. Ju fler rätter, desto mer kalorier äter försökspersonerna. 

Tala om eländet och All Inclusive i Turkiet, de två första dagarna äter man nästan allt/smakar på nästan allt iallafall.. och man/jag borde vara luttrad vid det här laget, men icke sade Nicke, de två första dagarna äter man så man får paltkoma efteråt!

Så¨nyss hemkommen från Turkiet med All inclusive, ju längre dagarna gick ju mer begränsade man sitt matintag!

Tillomed min mor som per se inte alls är kostintresserad valde att äta lite för att orka ta någon av favo efterräterna, som inte var jättesöta!

Såå.. ett två case studie.. erbjuds man en massa från en buffe så frestas man att äta massa  bara för sakens skull.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Men jag märker ändå skillnad i buffeätande sedan jag började med lchf. Jag väljer maten med mer omsorg. Jag kan ju hoppa över bröd och potatis. Iofs väljer jag ofta något mindre lämpligt (Jansson)för att det ändå är sällan jag äter buffe. 2-3 vändor till julbordet, och efterrätter. Sedan äter jag inte mer den dagen (julbordet brukar vara lunch). Så blir det fler kalorier eller ej?

• Gilla 4
Länk till inlägg