leende Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Hej Ny på forumet och har en fråga om blodsocker. Jag har ätit strikt lchf i 2 veckor och mitt blodsocker har inte sjunkit. Jag har typ2 diabetes sen 2004 och jag är tablett behandlad med januvia och repaglinid. Vill tillägga att jag inte är fettdriven i heller Någon som har ett tips på vad som är fel, vill inte fasta just nu eftersom jag fortfarande är jätte hungrig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 20 timmar sedan, Kjell Granelli sade: Här kan du läsa mera om gryningsfenomenet: https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen Är det fasteblodsocker som du undrar om? Det kan vara gryningsfenomenet som diskuteras i nedanstående tråd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 2 timmar sedan, leende sade: Jag har ätit strikt lchf i 2 veckor och mitt blodsocker har inte sjunkit. Välkommen till forumet, leende! När man lägger om till en annan kost gör man ofta det av en anledning och vill gärna se snabba resultat. Ibland får man ha lite tålamod, 2v är inte så länge, även om många diabetiker får resultat direkt. Om du menar fastesocker är gryningsfenomenet ett intressant fenomen att titta på men jag tror att du kan behöva passera omställningen innan du ser de större förändringarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 2 timmar sedan, leende sade: Hej Ny på forumet och har en fråga om blodsocker. Jag har ätit strikt lchf i 2 veckor och mitt blodsocker har inte sjunkit. Jag har typ2 diabetes sen 2004 och jag är tablett behandlad med januvia och repaglinid. Vill tillägga att jag inte är fettdriven i heller Någon som har ett tips på vad som är fel, vill inte fasta just nu eftersom jag fortfarande är jätte hungrig Enkelt förklarat. Det finns bara två energislag med vilka människokroppen kan drivas: glukos/glykogen eller ketoner/fett. Eftersom du uttryckligen påpekar dig inte vara fettdriven, äter du inte LCHF-kost i dess rätta bemärkelse, dvs. ditt energisystem är fortfarande uppbyggt på kolhydrater inte fett. Då kan du inte heller räkna med förbättringar på blodsockret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Tack för råd Det är både faste sockret som ligger på 9 och sockret under dagen som ligger på 8,5- 9 Jag äter strikt LCHF kost 80% fett !5-17& protein och 3% kolhydrater Jag borde vara fettdriven men jag känner inte att det är så Jag vet inte vad jag ska göra men jag fortsätter med strikt så får jag se vad som händer Tack igen Vill tillägga att det är samma blodsocker värde jag hade innan jag la om kosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 36 minuter sedan, leende sade: Jag äter strikt LCHF kost 80% fett !5-17& protein och 3% kolhydrater Jag borde vara fettdriven men jag känner inte att det är så. Det var just det du tidigare påpekade (att du inte ansåg dig fettdriven), som kunde tyda på missuppfattning. Om det du säger om 80% fett i kosten, bör du ganska snart se effekter på blodsockret. Förutsättningen är naturligtvis att du inte dricker sötade drycker apelsin i dryckesform, öl, sportdrycker etc.. Var så strikt du kan i inledningsfasen med socker. Om du vill veta var i ketosen du ligger - kan du enkelt kontrollera den dygnet runt via utandningsluften (svensk uppfinning - kila på nätet efter KETONIX). För mig blev det senare närmast som en säkerhetsfråga. Under de senaste sex månaderna har jag kunna konstatera min ketos ha hållit i sig på en hög nivå. Min diabetes 2 försvann nästan direkt (någon vecka). Om det är så att ditt proteinintag är större än du tror, kan förbränningen av det ge problem (blodsocker). Tar du fasteblodsockret på morgonen kan du få lite högre värde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 23 minuter sedan, leende sade: Jag äter strikt LCHF kost 80% fett !5-17& protein och 3% kolhydrater Jag borde vara fettdriven men jag känner inte att det är så Jag är inte expert på blodsocker, men jag kan ju alltid ställa lite frågor, så kan andra fundera och komma med goda råd och tankar. Vad är det för livsmedel du äter? t.ex. mejerier? Sjukdomar, mediciner? (jag har ingen aning om det kan påverka, men frågar för säkerhets skull). Repaglinid är väl ett läkemedel som får bukspottskörteln att producera mer insulin? (jag bara funderar; du behöver inte svara på det). Någon annan får nog förklara hur dessa mediciner fungerar, om det skulle ha med saken att göra. Motion? Och hungrig tycker jag inte att man ska gå; hur mycket/lite äter du? (det är inte ovanligt att man blir väldigt hungrig I början; ät; det går over, brukar jag saga. Efter ett par månader kan man utvärdera och ev minska maten). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Tack för svar Jag tror att jag ätit för mycket protein och ska minska på det. tror att jag kanske chockade kroppen att minska ner kolhydraterna så mycket på en gång. Bra Nils att din diabetes försvann så snabbt, Hoppas på att min blir bättre på sikt Effie Jag äter mejerier smör grädde och ost inte enorma mängder men jag har grädde i kaffet . Jag har en hel del krämpor det är därför jag vill prova lchf. Du har rätt om Repagliniden att den ska öka insulinet fast jag tar den väldigt sällan särskillt nu när jag inte äter kolhydrater. Jag tar korta promenader på mellan 15- 40 minuter orkar inte mer benen är som bly nu när jag skriver så slår det mig att jag har nor inte kommit över omställnings besvären än jag behöver nog mer tid. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 1 timme sedan, leende sade: Jag har en hel del krämpor det är därför jag vill prova lchf Förhoppningsvis släpper du inte LCHF så lätt. Här har du några "krämpor" till som du kanske har eller får, om du funderar över att återvända till sockerdieten: ”Några” sätt på vilka socker kan fördärva din hälsa Att för mycket socker kan leda till skadliga effekter för hälsan är väl känt. Vad menas med för mycket - egentligen redan den mängd som de felaktiga kostrekommendationerna under senaste femtio åren innefattat. Då ingår godis och diverse sötade drycker inkl. fruktjuicer, öl och övriga alkoholhaltiga drycker. Mot den bakgrunden, kan man räkna in många sätt, på vilka socker kan orsaka allvarliga hälsorisker. Samtliga av dessa försvinner när kroppen gått över till att förbränna fett istället för socker (glukos/fruktos). Listningen av skador/sjukdomar och risker, för uppkomsten av allvarliga tillstånd, som har samband med socker, kan synas oväntad. I det evolutionära perspektivet är problemen med socker dock fullt förklarliga. Inte förrän 15 000 år tillbaka började människan bruka jorden och ändra matkulturen - till en början genom att odla vete och baka vetebröd – senare till att komplettera med alltmer sofistikerade vegetabilier, i modern tid nyskapade. Det naturliga dessförinnan var att äta kött och som energi bränna fett inte socker. Faran med socker kan uppdelade i fyra kategorier: Generellt ökad risk för sjukdomar Obalans eller brist på näringsämnen, Kroppsliga försämringar Beteendeförändringar Ökad risk för sjukdomar alt. direkt bakomliggande skäl till uppkomsten av sjukdomar Matar cancerceller Kan inducera celldöd Ökar systoliskt blodtryck Orsakar grå starr och närsynthet Ökning av trombocytadhesionen (blodplättar som klistrar ihop sig och fastnar i kärlväggarna) Leder till bildandet av njursten och gallsten Främjar överdrivet födoämnesintag genom den snabba absorptionen av socker Fetma Minskar insulinkänsligheten, vilket leder till höga insulinnivåer och slutligen diabetes 2 Reaktiv hypoglykemi (snabba sockerarter ger för mycket insulin och därmed lågt blodsocker=hunger) Huvudvärk, inklusive migrän Yrsel Magtarmkanalen får problem Matallergier Främjar kroniskt degenerativa sjukdomar Orsakar ateroskleros (stela blodkärl) och kardiovaskulära sjukdomar Kan leda till autoimmuna sjukdomar som artrit, astma och multipelskleros Orsakar emfysem (uppblåsta celler i lungorna) Bidrar till osteoporos (benskörhet) Sammandragning blindtarm, hemorrojder och åderbråck Parkinsons sjukdom (människor med sjukdomen har alltid högt sockerintag) Ökar risken för gikt och Alzheimers sjukdom (i det senare fallet alltid bakomliggande högt sockerintag) Surhet i saliv, tandförfall och paradentala sjukdomar Tandköttssjukdom Gynnsamt främjande av okontrollerad tillväxt av Candida Albicans (jästinfektioner) Toxemi vid graviditet (havandeskapsförgiftning) Bidrar till eksem hos barn Försvårar symtom hos barn med ADHD Hyperaktivitetsproblem Ökar risken för polio Kan leda till epileptiska anfall Leder ofta till högt blodtryck Ökad konsumtion på intensivvårdsenheter kan orsaka dödsfall Obalans eller brist på näringsämnen genom socker Försämrar mineralförhållandena i din kropp Krombrist Försämrar upptaget av kalcium, magnesium och protein Ökar total kolesterol och försämrar lipidprofilen Sänker vitamin E-nivåer Jämfört med socker från stärkelse omvandlar kroppen annat socker två till fem gånger mer som fett i blodet Kroppsliga försämringar Har potential att inducera onormala metaboliska processer hos en normal frisk individ (särskilt via fruktos) Undertrycker immunförsvaret, ökar risken för infektionssjukdomar Förlust av vävnadselasticitet och funktion (ger t.ex. högt blodtryck genom stela blodkärl) Svagare syn Förtida åldrande Ökar glykationsändprodukter där sockermolekylerna fäster vid och fördärvar protein (karamellisering) DNA-strukturstörning Kan blockera syretillförsel till hjärnan vid intravenös matning Förändring av proteinstrukturen och kan orsaka permanent förändring av protein i din kropp Byte av struktur på kollagenet (en viktig del av kroppens bindväv, som utför uppgifter som omger och skyddar känsliga inre organ) Åldrar huden Försvårar fysiologisk homeostas (jämvikten) i kroppens olika system Minskar enzymers förmåga att fungera Ökar leverstorleken genom att uppta leverceller till att förfetta levern (främst fruktsockret ligger bakom detta) Ökar njurstorleken och producerar patologiska förändringar genom förfettning av levern. Bukspottskörtelskador (i samband med diabetes) men även på icke-diabetiker Ökning av kroppens vätskeretention (onormal vätskeansamling i kroppen) Påverkar urinelektrolytkompositionen Sänker förmågan hos binjurarna att fungera Kompromisser i kapillärerna Ökning av delta-,alfa-, och tetahjärnvågor, vilket kan förändra förmågan att tänka klart Orsakar hormonella obalanser Ökar fria radikaler och därmed oxidativ stress Leder till en avsevärd minskning av graviditeten Dehydrering bland nyfödda Påverkar koldioxidproduktionen när syre ges till prematura barn Beteendeförändringar Beroendeframkallande och berusande, liknar alkohol (främst via fruktsocker som ingår till hälften i vitt socker) Snabb ökning av adrenalin, hyperaktivitet och ångest Leder till svårigheter i koncentration, dåsighet inte minst hos barn Resultat i form av minskad aktivitet hos barn Minskar inlärningskapaciteten som kan påverka skolbarns betyg Ökar risken för asocialt beteende Minskar emotionell stabilitet Depression Alkoholism Man bör i sammanhanget - socker - ta hänsyn till att åratals överkonsumtion av sockerprodukter i hög utsträckning bidrar till uppkomsten av diabetes 2. I sin tur ligger diabetes 2 delvis bakom eller förstärker det metabola syndromet (fetma, högt blodtryck, skev lipidprofil, etc.). Vad lipidprofilen beträffar, brukar majoriteten läkare lägga sten på bördan genom att medicinera med statiner. Som bieffekter, vid sidan av det sockret ger, kommer statiner att ge allvarliga problem för den som inte kan stå emot läkarens erbjudande bl.a.: Hjärtproblem genom brist på coenzymet Q10 (viktigt bl.a. för hjärtat) Muskelinflammation (rabdomyolys) skador i skelettmuskulaturen Skador på njurar p.g.a. rabdomyolys Leverskador Nervskador (polyneuropati), oftast i det perifera nervsystemet (fötterna) Ökar plackförekomsten i blodkärlen (reducerad produktion av K2-vitamin) Ger risk för uppkomsten av diabetes 2 resp. manifesterar befintlig sådan Riskerar uppkomsten av Parkinsons sjukdom Minnesförluster som kan ge Kognitiv försämring och slutligen Alzheimers sjukdom Depression, "kort stubin", våldsamt uppträdande Missbildat barn under graviditet Ökar risken för grå starr Cancer Verkligt sorgligt i det senare sammanhanget är att allvaret i ovannämnda och en rad andra biverkningar inte ordentligt informerats om från läkemedelsföretagens sida - info på bipacksedeln säger mycket lite. I praktiken visar sig f.ö. frekvensen rapporterade biverkningar inte avspegla det verkliga allvaret för den som drabbas. Varför har så många allvarliga effekter av sockret aktualiserats just nu Visst har de flesta av oss sen barnsben hört talas om sockrets negativa påverkan på tänderna och varför godis i större mängd borde undvikas. Istället har budskapet länge varit att godis borde bytas ut mot frukt. En fördel med frukt skulle vara att innehållet fruktos kunde tillföras i stora mängder, eftersom det blodsocker som fruktosen tillför kroppen inte innebär insulinökning, eftersom kroppen inte reagerar på fruktos som på glukos. Vad som tidigare inte kommit fram är dock att fruktosen inte tillför kroppen något av värde och enbart kan bearbetas av levern, som är det enda organ med förmåga att göra sig av med fruktosen i form av leverfett - viss del av detta (20 %) till att klä inälvor i buken med fett. I själva verket har fruktos alltmer kommit att anses som ett rent gift utan minsta positiv betydelse för människokroppen. Vad som i övrigt kan konstateras är att kroppen inte heller i något avseende måste tillföras annat socker utifrån, efter övergång till ketoner som energiförmedlare. Den lilla mängd glukos, som kroppen behöver, tillverkar den själv genom levern. De grundläggande skälen bakom bristen på forskning runt sockrets negativa betydelse ligger dels på att forskningsresurser från sockerindustrin (dryckesföretag, typ Coca Cola, resp. sportdrycks- och läskedryckföretag) enbart satsar på undersökningar som ligger i deras intresse, dvs. visar dess ”goda” effekter. Modern forskning har nu kunnat visa att socker i maten (som smakförhöjande etc.) i de mängder som konventionell kost motsvarar, innebär rader av negativa effekter. Bland mest iögonenfallande, för den äldre generationen, är de oxidativa effekter som med åren alltmer negativt påverkar hjärnan (utvecklar plack), medverkar till kognitiva störningar och sämre minne, som slutligen leder till Alzheimers sjukdom. Skälet till att sjukdomssambanden runt sockret, först under senare år kunnat fastställas, har att göra med jämförelser mellan sockerdiet och ketogen kost i studier, som tidigare närmast varit omöjliga att genomföra eller skapa intresse för. Att utbyta energimediet socker mot fett med hjälp av ketoner Länge har varit känt att alla arter i djurvärlden har längst livslängd när de lever under knappa förhållanden, ja under eller nära svält. Då aktiverar kroppen alla funktioner avsedda att verka för överlevnad. Vid övergång till fett som energi och ketoner som utvinner energin ur fettet, simuleras egentligen svält, vilket aktiverar de funktioner som avgiftar kroppen och effektivt fokuserar på reparation av skadade celler. Finessen är att man i verkligheten inte svälter och att man alltid kan äta tills man blir mätt. Under lång tid efter måltiden återkommer inte hungerkänslorna, vilket medför god energibalans under lång tid (dygnsvis), vilket inte leder till fetma. Energiförrådet – fett - blir närmast oändligt stort jämfört med glykogenet vid sockerdieten. Resultatet av övergången till ketos framgår av sidan 12 – en lång rad föryngrande och livsförlängande effekter som på bred front överträffar det som såväl enstaka som serier av medicinska terapier tillsammans någonsin kan åstadkomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Tack för jättebra info Precis vad jag behövde idag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 10 timmar sedan, leende sade: Hej Ny på forumet och har en fråga om blodsocker. Jag har ätit strikt lchf i 2 veckor och mitt blodsocker har inte sjunkit. Jag har typ2 diabetes sen 2004 och jag är tablett behandlad med januvia och repaglinid. Vill tillägga att jag inte är fettdriven i heller Någon som har ett tips på vad som är fel, vill inte fasta just nu eftersom jag fortfarande är jätte hungrig Välkommen och det är alltid trevligt med ett leende! Iallafall, de läkemedel du nu tar handlar mest om att stabilisera ditt blodsocker/insulin.. och brukar rekommenderas även av LCHF--förespråkande läkare! Det ena skall då funka på så sätt att din kropp inte tar upp eller producerar för mycket glukos, det andra skall se till att du producerar tillräckligt med insulin när det behövs.. det är och förblir en dans på slak lina! Det är och förblir ett förbannat dilemma om ens kroppsliga funktioner skall regleras via intag av mediciner! Oså har du då nu även hoppat på LCHF.. lika bra det tycker då jag, som inte är diabetiker.. men rent krasst, ju mindre kolisar/glukos din kropp behöver hantera ju mindre medikamenter lär då behövas för samma sak? Oså har vi då allt det andra.. ålder, kön, genetiskt desposition, social kontext, näring i födan man äter.. diabetes typ 2 handlar typiskt om insulinresistens! Dvs man behöver främst bli mer känslig för sitt eget insulin.. och det kan ha gått långt innan man hoppar på LCHF, då kan man tex behöva gå ner i vikt, öka sin fysiska status, dvs det kan gå rätt lång tid innan man ser märkbara resultat? Dvs man kan till slut även bli tvungen att både motionera och fasta.. men min rekommendation är att du inte skall börja med detta i första vändan.. ej heller sluta ta dina mediciner! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 12 hours ago, leende said: Hej Ny på forumet och har en fråga om blodsocker. Jag har ätit strikt lchf i 2 veckor och mitt blodsocker har inte sjunkit. Jag har typ2 diabetes sen 2004 och jag är tablett behandlad med januvia och repaglinid. Vill tillägga att jag inte är fettdriven i heller Någon som har ett tips på vad som är fel, vill inte fasta just nu eftersom jag fortfarande är jätte hungrig Du har haft typ 2 ett tag så skulle inte tro det händer så mycket med blodsockret förrän du får ketoner i blodet. Dessa tala nämligen om för kroppen att den ska sluta omvandla protein till glukos. Det är det som är huvudorsaken till högt blodsocker vid typ 2. Man har sett via isotopmärkning att kroppen faktiskt hanterar inkommande kolhydrater ganska bra men den stänger inte ned sin egentillverkning på korrekt sätt. Detta regleras bl a av insulin men kroppen har i inte ork att tillverka tillräckligt med insulin. Dock rundar ketoner insulinsystenet och pratar direkt med cellen och talar om att proteinnedbrytning för bildande av glukos skall minska. Hur ser det ut med vikten sen du började med LCHF? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 11, 2018 Author Share Posted April 11, 2018 Tack för era svar Jag tror och hoppas på att det blir bättre snart Önskar bara att jag får resultat snart för annars är risken stor att jag hoppar av, vilket jag inte vill. Jag har haft ett otroligt sug hela veckan och det är skitjobbigt. Vikten har inte rört sig nått nämnvärt, fast jag bryr mig inte så mycket över det. Blir det viktminskning blir det en bonus. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 5 timmar sedan, leende sade: Tack för era svar Jag tror och hoppas på att det blir bättre snart Önskar bara att jag får resultat snart för annars är risken stor att jag hoppar av, vilket jag inte vill. Jag har haft ett otroligt sug hela veckan och det är skitjobbigt. Vikten har inte rört sig nått nämnvärt, fast jag bryr mig inte så mycket över det. Blir det viktminskning blir det en bonus. Det hoppas jag med.. för man borde hur som helst få någon positiv reaktion när man testar ett helt nytt upplägg.. förutom en massa cravings! Iallafall lova mig att du står ut minst 2 veckor till? Och om du då reagerat positivt så kan jag lova en belöning som gärna känns som död råtta i munnen, urusel andedräkt och att det känns som man bär riddarrustning bara man går upp för några trappsteg! Eventuellt så kan du ha gått ner ett kilo eller två vid det laget, det är då mest vatten och du behöver inte oroa dig det kommer tillbaka.. vattnet altså! Iallafall,, typ 2 diabetes är typiskt insulinresistens, din bukspottkörtel utsöndrar en massa insulin för att lagra både glukos och aminosyror i främst dina muskelceller! Grejen är då att de nekar insulinets signaler iomed att de redan är fulltankade. Såå då gäller det att göra av med en del glukos i muskelceller.. en av anledningarna till att vältränade inte lika ofta drabbas utav RTyp 2 diabetes/insulinresistens!½ Och om man då inte har lust/möjlighet att utöka sina glukosförbrännande aktiviteter så kan man i stället reducera kraftigt intaget av glukos.. dvs kolhydrater och vänta tills det vänder,, Cravings får man nästan garanterat på köpet men som regel kan man stå ut iallafall 1-3 månader.. iallafall om man bara får någon liten indikation på att förloppet tenderar att vända mot det bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 13 hours ago, leende said: Tack för era svar Jag tror och hoppas på att det blir bättre snart Önskar bara att jag får resultat snart för annars är risken stor att jag hoppar av, vilket jag inte vill. Jag har haft ett otroligt sug hela veckan och det är skitjobbigt. Vikten har inte rört sig nått nämnvärt, fast jag bryr mig inte så mycket över det. Blir det viktminskning blir det en bonus. Orsaken till att jag frågade om vikten var för i de fall man tappar mycket i början brukar det vara inflammation i kroppen som då minskar när kolhydraterna försvinner. Generellt kan man säga att du är hungrig när kroppen bränner protein. När jag själv mäter kan man se timme för timme hur fettförbränningen styr hungerkänslorna. När fettförbränningen är låg betyder det att kroppen använder protein. Detta gillar inte kroppen då dessa är viktiga och skickar därför ät signaler. Det är den enklaste lösningen på problemet och kroppen vet ju liksom att detta fungerat i flera decennier. Vad gör du nu, varför äter du inte när jag säger till dig tänker den. Till slut ger den upp hoppet om att du ska börja mumsa kolisar och börjar bilda ketoner. Då minskar kroppen behov av glukos vilket betyder att den kan sluta bryta med protein till glukos. Det är därför ketoner även fungerar som signalsubstans att minsks omvandlingen av protein till muskler. När du väl är i fett-drift har inte kroppen panik över att du inte äter kolhydrater längre. Den vet att du klarar dig veckor på fettreserven även om du inte skulle äta nåt. Proteinreserven däremot är betydligt mer begränsad och det är bl a därför kroppen stretar emot när du använder denna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 12, 2018 Author Share Posted April 12, 2018 Tack för era kloka ord Idag har jag varit nära på att släppa allt och mummsa i mig bröd å dyligt. Som tur är tänkte jag om å beslöt mig för att utöka kolhydraterna lite mer grönsaker å lite rotfrukter. Jag gör kanske fel och det kommer kanske till att hålla mig socker driven, vet ej om det är så. Tänker att det är iallafall bättre än att gå tillbaka till kolhydrat träsket Men jag läste på nån blogg om det var här eller MDA om att man kan vara fettdriven trots att man äta upp till 50 gram kolisar om dagen. Det skulle i så fall funka för mig att tag medan kroppen ställer om sig.min tanke är attefer att tag sakta minska ner kolhydraterna till strikt. Anledningen till att jag vill gå strikt är mest för hälsan skull eftersom jag massa krämpor som jag hoppas på att dom blir bättre av strikt. Jag tänker ialla fall hålla mig kvar ett tag till för jag tror att detta är den rätta kosten även om det går trögt för mig att komma i ketos. Så det är bara att utrusta mig med massa av tålamod 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 4 timmar sedan, leende sade: Tänker att det är iallafall bättre än att gå tillbaka till kolhydrat träsket Ja, det tycker jag är helt rätt resonerat. Ta steg för steg så blir det optimalt - för dig. Och det är det viktiga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 12, 2018 Author Share Posted April 12, 2018 Jag har provat idag med lite mer grönt och jag tyckte jag åt massor men jag kom bara upp i 36 kolhydrater. Blev lite snopen att det inte var mer. Jag kör på så här ett tag så får jag se hur det känns 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 5 timmar sedan, leende sade: jag kom bara upp i 36 kolhydrater. Blev lite snopen att det inte var mer. Kan du förtydliga vad du avser med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leende Posted April 13, 2018 Author Share Posted April 13, 2018 Jag menar att jag tyckte jag åt mycket grönsaker men det blev inte så många gram kolhydrater ialla fall under hela dagen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Ja, man kan äta ganska mycket grönsaker och ändå hålla sig under 50 g./dag. Kolhydraterna från grönsaker kommer ju också tillsammans med fibrer och ger inte så snabb blodsockerhöjning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts