Melliz Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Stod i tidningen Livsmedel: En ny studie visar att det finns ett samband mellan intag av fettrik mat och olika former av eksem, allergier och astma. Det skriver foodmonitor som citerar italienska ll fatto alimentare. Enligt uppgift ökar risken för svåra allergier med 39 procent. Hm vet inte vad jag ska säga? Det står inte ens vilket *fett* men i vilket fall som helst tror jag detta är en skit studie? finns ju fler som blivit av med sina eksem på lchf m.m ..... men men. hur kan naturligt fett vara farligt. Tror snarare det är alla snabba, raffinerade kolhydraterna och alla tillsatser som bidrar till detta. Någon som har en syn på det hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamma mu Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Stod i tidningen Livsmedel: En ny studie visar att det finns ett samband mellan intag av fettrik mat och olika former av eksem, allergier och astma. Det skriver foodmonitor som citerar italienska ll fatto alimentare. Enligt uppgift ökar risken för svåra allergier med 39 procent. Hm vet inte vad jag ska säga? Det står inte ens vilket *fett* men i vilket fall som helst tror jag detta är en skit studie? finns ju fler som blivit av med sina eksem på lchf m.m ..... men men. hur kan naturligt fett vara farligt. Tror snarare det är alla snabba, raffinerade kolhydraterna och alla tillsatser som bidrar till detta. Någon som har en syn på det hela? Jag blev iallafall av med min allergi och astma. Kunde inte vistas i samma rum som mina hundar utan både tabletter och inhalator. Nu händer det att hundarna sover i sängen i bland utan problem Var på föreläsningen i Gävle idag och fick en bra genomgång hur dessa studier går till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Stod i tidningen Livsmedel: En ny studie visar att det finns ett samband mellan intag av fettrik mat och olika former av eksem, allergier och astma. Det skriver foodmonitor som citerar italienska ll fatto alimentare. Enligt uppgift ökar risken för svåra allergier med 39 procent. Hm vet inte vad jag ska säga? Det står inte ens vilket *fett* men i vilket fall som helst tror jag detta är en skit studie? finns ju fler som blivit av med sina eksem på lchf m.m ..... men men. hur kan naturligt fett vara farligt. Tror snarare det är alla snabba, raffinerade kolhydraterna och alla tillsatser som bidrar till detta. Någon som har en syn på det hela? "Eksem, allergier och astma" klingar Omega-6 i mina öron. Så visst, om den fettrika maten bestod av margariner och en massa fleromättade oljor så är det säkert sant. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Jag blev iallafall av med min allergi och astma. Kunde inte vistas i samma rum som mina hundar utan både tabletter och inhalator. Nu händer det att hundarna sover i sängen i bland utan problem Var på föreläsningen i Gävle idag och fick en bra genomgång hur dessa studier går till. Vad härligt och höra!! Nej vet inte vad detta är för studie. Men en killkompis sa åt mig att kolla. Tror inte på den och ja.. Framstår ju inte vad för fett eller något... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jo högt intag av omega-6 ses öka allergier genom Eikosanoidernas verkan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Eikosanoider Varav protaglandiner är derivat av dessa. http://sv.wikipedia.org/wiki/Prostaglandiner Jag blev av med min astma.. och den vill jag helst inte ha tillbaka! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 "Eksem, allergier och astma" klingar Omega-6 i mina öron. Så visst, om den fettrika maten bestod av margariner och en massa fleromättade oljor så är det säkert sant. Som du säger tror jag det är annat *fett* dom syftar på och inte det naturliga.. eller ja massa omega 6 då. men ja förhoppningsvis trycker inte folk i sig en massa margarin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Har också nästan blivit av med min pälsdjursallergi efter att jag gick över till Lchf. Förr kunde jag aldrig kela med hundarna och katterna utan att bli dålig. Det roliga är att hunden vi skaffat under tiden jag ätit denna kosten reagerar jag inte alls på men den gamla reagerar jag lite på, finns kanske något minne i kroppens immunförsvar att henne ska jag reagera på. Konstigt är det i alla fall för det är samma ras med samma päls. Men i mitt fall har allergierna förbättrats av fettkost och det är jätteskönt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Har också nästan blivit av med min pälsdjursallergi efter att jag gick över till Lchf. Förr kunde jag aldrig kela med hundarna och katterna utan att bli dålig. Det roliga är att hunden vi skaffat under tiden jag ätit denna kosten reagerar jag inte alls på men den gamla reagerar jag lite på, finns kanske något minne i kroppens immunförsvar att henne ska jag reagera på. Konstigt är det i alla fall för det är samma ras med samma päls. Men i mitt fall har allergierna förbättrats av fettkost och det är jätteskönt. Skönt att höra!! Mina humörsvägningar och pms är sjukt mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Min pollenallergi har försvunnit på paleokost. Epidemiologiska studier kan endast visa att något borde undersökas, inte att ett samband finns. Tänk som i fallet med östrogen. Studier visade att kvinnor som tar östrogen mindre ofta får cancer, men tar man östrogen ökar risken för att få cancer. Förstår man sambandet i det där förstår man även sambandet med allergier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jag reflekterade också i somras att jag led inte av mitt pollenallergi. Den var borta helt och hållet, men det har iofs inträffat tidigare också. Så den kommande sommaren blir litet av ett eldprov. Jag har alltid varit allergisk mot katthår... kanske läge och testa om det är också borta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts