malinannaelisabet Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Hej! Jag har precis börjar med LCHF som ett sätt att få ett mer stabilt blodsocker. Fick på bara någon dag resultat på blodsockret med lyckades också att snabbt hamna i ketos. Mina frågor: -visst bör jag som diabetiker undvika att få ketoner? (bara för att dubbelkolla om jag förstått detta rätt). - något smart tips på livsmedel som enkelt går att lägga till för att komma upp lite i kolhyderater? Tacksam för svar! Malin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 25 minuter sedan, malinannaelisabet sade: -visst bör jag som diabetiker undvika att få ketoner? (bara för att dubbelkolla om jag förstått detta rätt). Nej, ketoner/ketos är markörer som visar att du har börjat bränna fett - bara att gratulera. Den som har diabetes 2 skall sträva efter ketos och behöver i stort sett inte bekymra dig. För dig som har diabetes 1 gäller det att reglera insulinet - gärna med hjälp av kunnig läkare., men ketos skall du eftersträva - det är själva vitsen med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinannaelisabet Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Först och främst, tack för svar! Jag har diabetes typ 1. Det är därför jag klurar lite på detta. Hur mycket ketoner kan jag ha innan det blir farligt? Har försökt läsa på här på sidan men blir inte riktigt klok på detta. Hursomhelst, förstår jag ditt svar rätt, även som diabetiker typ 1 är det okej med ketoner? Det är inte så att det finns något riktvärde att förhålla sig till? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Ketos skall du naturligtvis alltid eftersträva! Det problem som man har vid diabetes 1 är att levern producerar glukos även när man inte får i sig socker. Insulinet man tar måste då nedregleras. Blir blodet för surt (det blir det om ketosen går för långt - det behöver en diabetiker typ 2 aldrig tänka på) kan situationen bli allvarlig. Ett bra läge är att kontrollera blodsockret ofta till en början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinannaelisabet Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Verkligen, tack! Inga förslag på hur en gör för att undvik ketosacidos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Kanske en resurs för dig, om du inte redan varit där: Smarta Diabetiker är till för dig som är diabetiker eller inte vill bli det. https://smartadiabetiker.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 54 minuter sedan, malinannaelisabet sade: Verkligen, tack! Inga förslag på hur en gör för att undvik ketosacidos? Två vägar: 1. Kontrollera blodsocker - observera hur man känner sig vid olika sockernivåer. Viktigt att känna av när blodsockret går ner, så att man snabbt kan ta socker t.ex. via ett glas abelsinjuice. 2. Kontrollera ketosnivån - enl. min uppfattning bäst via utandningsluften Anm: 2) Kika på nätet efter svensk uppfinning KETONIX fungerar suveränt - billigt=kostnadsfritt dygnet runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Det är vid uttalad insulinbrist som ketoacidos förekommer. Enklaste sättet att undvika detta är genom att ”grunda” med långtidsverkande så att det alltid finns lite i kroppen. Ketoner är, som tidigare påpekats, en naturlig följd av fettmetabolismen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 1 timme sedan, malinannaelisabet sade: Verkligen, tack! Inga förslag på hur en gör för att undvik ketosacidos? Ketoacidos uppträder vanligtvis vid högt blodsocker, typ 15 eller mer. Orsaken är insulinbrist. Jag skulle rekommendera att du mäter ketoner i blodet, vilket blir mest exakt. Botemedlet är alltså insulin, och det kan också behövas vätska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 10 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Ketoacidos uppträder vanligtvis vid högt blodsocker, typ 15 eller mer. Orsaken är insulinbrist. Jag skulle rekommendera att du mäter ketoner i blodet, vilket blir mest exakt. Botemedlet är alltså insulin, och det kan också behövas vätska. Visserligen finns en skillnad i precision men den är utan betydelse. Fördelarna med att mäta utandningsluften är mycket stora. Reproducerbarheten (relativ noggrannhet) mellan konsekutiva mätningar är mycket god och man kan få resultat upprepade gånger under dygnet utan invasiva ingrepp eller extra kostnad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Insulinbrist kan förorsaka både ketoacidos och högt blodsocker. Högt blodsocker i sig leder inte till ketoacidos. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 32 minuter sedan, Nils Engström sade: Visserligen finns en skillnad i precision men den är utan betydelse. Fördelarna med att mäta utandningsluften är mycket stora. Reproducerbarheten (relativ noggrannhet) mellan konsekutiva mätningar är mycket god och man kan få resultat upprepade gånger under dygnet utan invasiva ingrepp eller extra kostnad. Å andra sidan får man normalt ketonmätare och stickor kostnadsfritt som diabetiker typ 1. Dessutom är man (tyvärr) normalt också van vid att sticka sig. Man kan också använda samma stick till att mäta både blodsocker och ketoner. Fast visst håller jag med om att Ketonixen verkar smidig; har man dessutom CGM så krävs det inga stick alls för en komplett bild så ofta man önskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 2 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Å andra sidan får man normalt ketonmätare och stickor kostnadsfritt som diabetiker typ 1. Dessutom är man (tyvärr) normalt också van vid att sticka sig. Man kan också använda samma stick till att mäta både blodsocker och ketoner. Fast visst håller jag med om att Ketonixen verkar smidig; har man dessutom CGM så krävs det inga stick alls för en komplett bild så ofta man önskar. Du påminde mig om att stickorna faktiskt är gratis - amerikanerna klagar ju jämnt på de höga kostnaderna. Min erfarenhet av att mäta utandningsluften och elegansen vid den statistiska bearbetningen - automatiskt via datorn - gjorde valet lätt för mig. Som tidigare diabetiker typ 2, kändes tanken på ständiga nålstick lite onödiga. Nu har jag bara att fortsatt konstatera några gånger om dagen att min ketos sedan nära sex månader tillbaka ligger stabilt högt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 2 timmar sedan, malinannaelisabet sade: Hej! Jag har precis börjar med LCHF som ett sätt att få ett mer stabilt blodsocker. Fick på bara någon dag resultat på blodsockret med lyckades också att snabbt hamna i ketos. Mina frågor: -visst bör jag som diabetiker undvika att få ketoner? (bara för att dubbelkolla om jag förstått detta rätt). - något smart tips på livsmedel som enkelt går att lägga till för att komma upp lite i kolhyderater? Tacksam för svar! Malin Så här är det.. du har typ1 diabetes, dvs du producerar på tok för lite insulin för ditt välmånde/hälsa, du måste hur som helst ta insulin via spruta/pump.. för att hamna på normala Insulinnivåer jämförbara med friska! Dvs Insulin har litta mer funktioner än att reglera blodsocker/ketoner! Oså ett snabbt kast till friska utan typ 1 diabetes, de kan äta smör hela dagen och/eller fasta så kommer deras bukspttkörtell utsöndra både insulin och glukagon lite beroende på vad de ätit/inte ätit! Dvs så kan du inte ens tänka på att göra! Oså tillbaka till typ1 diabetes och LCHF.. och jag säger direkt att du skall inte ens fundera på olika LCHF/typ-2 dieter/fasta.. utan grejen är och förblir att med lägre intag av kolhydrater för typ 1 så är det lättare att dosera sitt insulin! Menna.. menna, säger jag att typ1 skall undvika LCHF, näe det säger jag inte utan man skall undvika en högkolhydratdiet/extra insulin, man skall inte sträva efter minsta möjliga kolhydrater heller inte minsta möjliga insulindos heller utan sträva efter en jämn nivå insulin i blodet som hos friska! Iallafall.. innan typ1 lyckats dra på sig insulinresistens/typ2 så har de som regel inte jättestora problem med att förbränna glukos för energi, så länge de får normala insulinnivåer! Oså till själva ketonerna, man får som regel mätare som mäter både glukos och ketoner som typ1! Sådåså.. en lite utläggning om ketoner för friska.. 1-3 anses vara optimalt, 3-6 anses vara bantning/svält/fasta, vid 6 så kallas det för postexercis ketos, då utsöndras hos friska rejält med insulin för att begränsa lipolysen/ketosen! Ketoacidos uppträder typ vid 15-20-30.. mätt som blodketoner.. och då har man som regel som typ 1 rejält högt blodsocker samtidigt.. på grund av insulinbrist/på tok för högt glukagon! Dvs typ1 behöver lixom inte får panik om ketoner dyker upp i blodet.. men man bör hålla en god distans till allt för höga värden iomed att det tyder på att man tagit för lite insulin! Skall man då sträva efter keto sweet spot.. mnjae.. möjligen de lägre nivåerna då och enbart om man är kraftigt överviktig och behöver gå ner i vikt för sin hälsas skull! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Dr Bernstein är själv typ1 diabetiker.. han var ursprungligen Ingejör.. men fick läsa till läkare för att ens folks skulle lyssna på honom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Många kunniga finns hos våra kompisar i facebookgruppen Smarta diabetiker. https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 För övrigt så är Dr Bernstein en plåga att lyssna på.. så om han inte vore typ1 och en auktoritet på området så skulle jag inte ens tänka mig att länka hans poster! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinannaelisabet Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 Wow, allesammans, verkligen, tack! Betydligt mer klok nu än när jag skrev min fråga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 10, 2018 Share Posted April 10, 2018 Hej och välkommen hit till forumet. Det finns information om LCHF och Typ 1 diabetes här https://www.dietdoctor.com/se/lchf-for-typ-1-diabetes Marty Kendall skriver om olika varianter på low carb för olika ändamål. Hans fru har typ 1 diabetes och hans intresse började när han hjälpte henne att stabilisera sitt blodsocker. Massor av information om hur man kan optimera sin kost. https://optimisingnutrition.com/tag/type-1-diabetes/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post POS Posted April 11, 2018 Popular Post Share Posted April 11, 2018 Jag är själv typ 1-diabetiker, sedan drygt 35 år. Har ätit strikt LCHF (<20 gr kh/dygn) i över 8 år. Har aldrig drabbats av ketoacidos, varken före eller efter kostbytet. Nyckeln till att inte drabbas är att man säkerställer insulintillgången, ofta i kombination av uttorkning (t.ex vid extrem hetta eller magsjuka). Ketoacidos är främst orsakat av insulinbrist, inte pga av de ketoner som kroppen naturligt producerar vid LCHF-kost. Vanliga nivåer av ketoner vid strikt LCHF-kost är i intervallet 1-3 mmol/l. Vid ketoacidos krävs oftast nivåer på över 12 mmol/l, men oftast har man betydligt högre nivåer än så (över 15 mmol/l) och det är omöjligt att få med "hjälp" av bara kost så länge insulintillgången är säkerställd. Som omnämnts ovan är det det långtidsverkande insulinet som är den garant för att säkerställa att kroppen alltid har tillräckligt med insulin vid glykogenutsöndring, stresspåslag och andra naturliga kroppsprocess som påverkar blodsockret. Snabbinsulinets uppgift är att främst hantera den kolhydratmängd som tillkommer via maten, men kan ibland även behövas vid t.ex pulshöjande motion (stresspåslag kan höja blodsockret). För pumpanvändare så gäller det att anpassa sin basal/bolusdoser på motsvarande sätt. Det finns en något större risk för just pumpanvändare att drabbas av insulinbrist, genom pumpfel, veck på slangar etc. så här krävs kanske en större vaksamhet över sitt blodsocker. Men de flesta typ 1-diabetiker är vana vid att noga och ofta kontrollera sitt blodsocker, oavsett vilken kost man äter, så det är oftast inget nytt bara för man äter LCHF-kost. Hur strikt man vill/behöver vara som typ 1:a är individuellt, men det övergripande målet för en diabetiker är att normalisera sitt blodsocker. LCHF-kost har visat sig vara en god medhjälpare till det genom att radikalt minska det som är den största orsaken till förhöjt blodsocker, nämligen kolhydrater. Med förhöjt blodsocker, krävs större insulinmängder. Men med stora insulinmängder följer alltid större svängingar då oftast dagens insulin är för kraftfullt och oprecist doserat, jämfört med friska männsikors naturliga produktion från bukspottkörteln. Om man dagligen kan ha ett lågt, stabilt blodsocker mellan 4-8 mmol/l så har man kraftigt minskat risken för det relativt stora antalet följdsjukdomar som ofta drabbar oss typ 1:or. Om denna blodsockernormalisering sker vid 20, 30, 40 eller högre gram av kolhydrater är helt individuellt och måste provas ut tillsammans med anpassningar av insulindoserna. För egen del så har max 20 gr kh/dygn visat sig vara en bra nivå som gör att jag kan leva ett i stort sett normalt och bekymmersfritt liv, med jobb, familj, motion (tränar i genomsnitt 60 min/dag) och inga följdsjukdomar så här långt. Livet är som natt och dag jämfört med de första 30 åren med klassisk diabeteskost ("tallriksmodellen") där svängande blodsocker och ständiga hypoglykemier vecka efter vecka klart påverkade livskvalitén negativt. Vill också rekommendera dig att söka in i FB-gruppen "Smarta Diabetiker" där det finns ett stort antal typ 1:or som kan berätta mer om "hur man gör", https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts