smarkebo Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 I en norsk lavkarbogrupp på Facebook skriver någon som låter påläst att Bregott (norsk ”Bremykt”) är onyttigt eftersom rapsolja skulle vara direkt skadligt. Åsikter om detta? ”Rapsolje i naturlig form er giftig for mennesker og dyr på grunn av erukasyre, så har man problematikken rundt hvordan de svært skjøre flerumettede fettsyrer kan være negativ for organismen.De overeksponerte vegetabilske oljene oksiderer veldig lett, er betennelsesfremmende, inneholder altfor mye omega 6, antibeitestoffer og østrogenlignende stofferDet største problemet med vegetabilske oljer som er hardt raffinert (som maisolje, soyaolje, rapsolje), er at de flerumettede fettsyrene som finnes er ustabil på grunn av varme, lys og trykk. Dette fører til at fettsyrene oksideres, som igjen fører til frie radikaler i kroppen når du inntar fettsyrene. Sluttresultatet av inntaket er at du kan få flere betennelser i kroppen. Dette kan skade cellemembraner som kan føre til hjertesykdommer, vektøkning og andre farlige sykdommer.En del av omega-3 fettsyrene blir omdannet til ugunstige transfettsyrer etter at den blir utsatt for raffinering. Forskere fra “University of Florida at Gainesville” fant at nivåene av transfett kunne være opptil 4,6% i vanlige rapsoljer du får kjøpt i butikken.Veien rapsolje er produsert på er problematisk. Det innebærer høy temperatur mekanisk pressing med et oppløsningsmiddel-ekstrakt, som oftest heksan. Heksan er fremstilt fra råolje, og har vært knyttet til nervelidelser. I tillegg er rapsolje bleket, degummed, deodorert og raffinert ved høye temperaturer som kan endre omega-3-innhold og øke transfett.Erukasyre som er giftig for mennesker og dyr har vist seg å føre til hjerte lesjoner, samt skape problemer i vekst og utvikling av ulike organer. Mens nivåer av erukasyre og andre langkjedede fettsyrer er blitt redusert i rapsolje, er disse fettsyrene fortsatt til stede.” 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Ja, rapsolja har väl ganska hög nivå av Omega 6 i förhållande till Omega3. När oljor raffineras förändras de ofta till det sämre ur näringssynpunkt, likaså kan skadliga ämnen bildas vid upphettning. Den rapsolja som finns i Bregott o liknande produkter är förmodligen raffinerade. Oraffinerad naturlig rapsolja har ganska stark och påtaglig egen smak som gör att smörblandningen inte skulle smaka så gott om den användes. Rapsfält besprutas också väldigt mycket. Kanske man kan använda oraffinerad rapsolja någon gång? Det finns också ekologisk Bregott - men jag vet inte vilken avgörande skillnad det är på den, - är alla ingredienser ekologiska? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Av fröoljorna är väl ändå raps den som är "minst dålig", tänker jag. Solros/majs/soja mm innehåller ännu mycket mer omega-6 i förhållande till omega-3. Så jag tänker att om man ibland köper majonnäs eller kall sås där basen är rapsolja, så må det vara hänt, men jag skulle aldrig steka i den för båda sorternas fleromättat fett oxideras lätt vid upphettning. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Jag funderar på vad man har Bregott till… 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Om man måste ha bregott kan man göra egen på smör och MCT-olja. 70/30. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Jag har ingen koll på vad man gör för tokigheter med rapsoljan för att få in den i bregott. Men om man varnar för rapsolja för att kvoten mellan omega-6 och omega-3 anses vara dålig (2.2 : 1) så är ju kvoten för olivolja betydligt sämre (10.4 : 1). Men det är kanske mängden omega-6 som är det farliga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 4 timmar sedan, smarkebo sade: I en norsk lavkarbogrupp på Facebook skriver någon som låter påläst att Bregott (norsk ”Bremykt”) är onyttigt eftersom rapsolja skulle vara direkt skadligt. Åsikter om detta? ”Rapsolje i naturlig form er giftig for mennesker og dyr på grunn av erukasyre, så har man problematikken rundt hvordan de svært skjøre flerumettede fettsyrer kan være negativ for organismen.De overeksponerte vegetabilske oljene oksiderer veldig lett, er betennelsesfremmende, inneholder altfor mye omega 6, antibeitestoffer og østrogenlignende stofferDet største problemet med vegetabilske oljer som er hardt raffinert (som maisolje, soyaolje, rapsolje), er at de flerumettede fettsyrene som finnes er ustabil på grunn av varme, lys og trykk. Dette fører til at fettsyrene oksideres, som igjen fører til frie radikaler i kroppen når du inntar fettsyrene. Sluttresultatet av inntaket er at du kan få flere betennelser i kroppen. Dette kan skade cellemembraner som kan føre til hjertesykdommer, vektøkning og andre farlige sykdommer.En del av omega-3 fettsyrene blir omdannet til ugunstige transfettsyrer etter at den blir utsatt for raffinering. Forskere fra “University of Florida at Gainesville” fant at nivåene av transfett kunne være opptil 4,6% i vanlige rapsoljer du får kjøpt i butikken.Veien rapsolje er produsert på er problematisk. Det innebærer høy temperatur mekanisk pressing med et oppløsningsmiddel-ekstrakt, som oftest heksan. Heksan er fremstilt fra råolje, og har vært knyttet til nervelidelser. I tillegg er rapsolje bleket, degummed, deodorert og raffinert ved høye temperaturer som kan endre omega-3-innhold og øke transfett.Erukasyre som er giftig for mennesker og dyr har vist seg å føre til hjerte lesjoner, samt skape problemer i vekst og utvikling av ulike organer. Mens nivåer av erukasyre og andre langkjedede fettsyrer er blitt redusert i rapsolje, er disse fettsyrene fortsatt til stede.” Mm.. dessa aspekter kan du i princip applicera på väldigt många matvaror i våra butiker! Dvs för att kunna producera billiga livsmedel med lång hållbarhet så tar industrin till lite olika metoder/kemikalier! Det är då en av anledningarna till att man helst bör laga all sin mat själv, enbart från färska råvaror. Alla vet att rapsoljan i Bregott/Bremykt är extraherad med Hexan/Bensen och att det är tillåtet med rester från processen främst Bensen som är cancerframkallande! Grejen är att de är så låga att det inte borde utgöra något problem iallafall om folk för det mesta åt en varierad och väl sammansatt diet, motionerade, var i psykisk balans, befinner sig i en positiv social kontext.. blättan allt annat! Dvs vad f*n skall man ha bregott/bremykt till.. förutom att bre det på mackor och där är nog problemet i första hand?för Ett tips.. jag har fått min mor att använda osthyveln för att lägga vanligt smör på de få mackor som hon ändå vill äta! Dvs man får se skillnaden mellan margarin/100% processad skit med olika rester.. och Bregfott med bara cirka 20% skit med rester! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 1 timme sedan, SGK sade: Jag har ingen koll på vad man gör för tokigheter med rapsoljan för att få in den i bregott. Men om man varnar för rapsolja för att kvoten mellan omega-6 och omega-3 anses vara dålig (2.2 : 1) så är ju kvoten för olivolja betydligt sämre (10.4 : 1). Men det är kanske mängden omega-6 som är det farliga. Det hänger säkert också samman med de absoluta mängderna: i olivolja är 90% mättat eller enkelomättat; i rapsolja 70% - i bägge fallen är resten fleromättat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 6 timmar sedan, kickilotta sade: Det finns också ekologisk Bregott - men jag vet inte vilken avgörande skillnad det är på den, - är alla ingredienser ekologiska? Det som kan vara det, ja. Grädde (eko), mjölksyrakultur (eko), rapsolja (eko), Vatte, salt, vitamin A och D. Och ja, jag äter Bregott. Gärna i en rulle ost. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Jag äter också Bregott, och ringlar virgin kallpressad rapsolja på salladen. Har försökt lära mig att tycka om olivolja men det går inte...... 1 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Är jag den enda som har smöret står framme på köksbänken? Smör håller sig i minst ett par veckor i rumstemperatur, förmodligen mer. Då är smöret alltid mjukt, och behovet av bregott har helt upphört för mig. Smöret är alltid redo. Värt att hålla i tankarna att rapsolja ej ätits av människor i mer än några årtionden max. Men jag håller helt med Kjell där, det verkar helt klart vara den minst dåliga av industrioljorna. Finns även solrosolja att få tag på nästan helt utan O6, liknande profil som olivolja, men den har helt klart en viss smak. Förhållandet O3/O6 är inte värdelöst i rapsolja, men O3 är inte i formen som vi människor kan tillgodogöra oss. Så är det förhållandet relevant då? Blir massa O6 man får i sig, och O3 kan man inte ta upp. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 1 timme sedan, Kita 202 sade: Jag äter också Bregott, och ringlar virgin kallpressad rapsolja på salladen. Har försökt lära mig att tycka om olivolja men det går inte...... Olivolja är ju svingott till salladen/pizzasalladen med vinäger! Och vissa fiskfileer knådar jag in i olivolja innan jag steker dem i smör! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 9 timmar sedan, RobertAnd sade: Är jag den enda som har smöret står framme på köksbänken? Smör håller sig i minst ett par veckor i rumstemperatur, förmodligen mer. Då är smöret alltid mjukt, och behovet av bregott har helt upphört för mig. Smöret är alltid redo. Vårt smör hinner inte ens bli mjuk innan ungdomarna har ätit upp det. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 9 timmar sedan, RobertAnd sade: Är jag den enda som har smöret står framme på köksbänken? Smör håller sig i minst ett par veckor i rumstemperatur, förmodligen mer. Då är smöret alltid mjukt, och behovet av bregott har helt upphört för mig. Smöret är alltid redo. Jag har också smöret på köksbänken, I en fin ärvd smörbytta. Köper nåt kilo, förvarar I kylen, fyller på byttan med ett halvt paket när det börjar ta slut. Skulle jag behöva en liten, hanterbar, mängd précis när jag fyllt på, så har jag en osthyvel. Bregott behövs inte. Olivolja - hittade någon väldigt mild och god variant på en matmarknad; den kunde jag tänka mig att äta ofta. T.o.m. deras oliver var goda... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 9 timmar sedan, RobertAnd sade: Är jag den enda som har smöret står framme på köksbänken? Smör håller sig i minst ett par veckor i rumstemperatur, förmodligen mer. Då är smöret alltid mjukt, och behovet av bregott har helt upphört för mig. Smöret är alltid redo. Värt att hålla i tankarna att rapsolja ej ätits av människor i mer än några årtionden max. Men jag håller helt med Kjell där, det verkar helt klart vara den minst dåliga av industrioljorna. Finns även solrosolja att få tag på nästan helt utan O6, liknande profil som olivolja, men den har helt klart en viss smak. Förhållandet O3/O6 är inte värdelöst i rapsolja, men O3 är inte i formen som vi människor kan tillgodogöra oss. Så är det förhållandet relevant då? Blir massa O6 man får i sig, och O3 kan man inte ta upp. Jodå vi har också smöret framme i en liten bytta sedan flera år tillbaka... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Jag har smöret i kylskåpet, köper aldrig bregott (eller norrgott som vi har här i trakten). Jag tycker att det är så enkelt att skära en skiva smör till stekningen eller på frökexet. En rejäl skiva smör 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts