Jump to content

Docs uttalande om Selfs Vitamin D

RobinEH

Recommended Posts

Det har gått en tid sedan Doc gjorde detta blogginlägg: Nytt oroande D-vitamintest undvik self D-vitamin

Self släppte idag detta på sin facebooksida.

VITAMIN D ANALYSRESULTATEN HAR KOMMIT 
(TIDNINGAR HAR INTE ALLTID RÄTT)

Nu har vi fått in resultatet från vår egen analys av den D-vitamin batch som Testfakta uppmätt till 232mcg per tab. 
Resultatet gör oss glada men sammtidigt upprörda, Vi skickade in 2 burkar av den batch som Testfakta analyserat + den senaste batchen från i år. 
Resultatet visar att produkten i själva verkat innehåller 110mcg/ tab vilket stämmer till 90% med deklarerat innehåll. Vilket är inom ramen för testets säkerhet på +/-10%
Vi är inte förvånade, Att analysera för D-vitamin är mycket komplicerat och kostar 5000:-/analys, Vi betvivlar att testfakta betalat 50000:- för att analysera de 10 produkterna, De har använt sig av ett billigare test och som det även framgår i artikeln så hade det testet en felmarginal på +/-30% vilket är mycket låg standard. Vi har använt oss av Eurofins som är ett oberoende testlab som specialicerar sig på denna typ av analyser. 
Testfakta har gjort precis samma misstag som begicks i Finland för några månader sen då ett liknande test visade på stora avvikelser på d-vitaminprodukter, vid en bättre analys visade det sig vara fel och de flesta produkterna stämde väl överens med deklarerat innehåll. 
Vi är medvetna om att skadan redan är skedd och att vårt varumärke skadats, Detta mail kommer även att skickas till testfakta och vi hoppas att dom gör rätt för sig och går ut med en dementi. 
I skrivande stund har 6 batcher analyserats både av oss och av andra vilket motsvarar ca 12.000 burkar, testerna har alltid stämt väl överens med vårt deklarerade innehåll. 
Så tolkar du resultaten:
I analysrapoorten anges mängden D-vitamin till 31200 respektive 31400 mcg/100g
Varje tablett väger 0,35g vilket betyder att det går 286 tab per 100g ( 100/0,35)
Så varje tablett innehåller 31400/285 mcg per tablett = 110mcg/tab
557931_10151311854399092_858938105_n.jpg

I och med detta tycker jag att Doc bör göra ett nytt blogginlägg där detta tas upp. 

Och för alla här inne som undviker att köpa vitamin D från just Self pga tidigare "information" hoppas jag att detta ändrar er syn på företaget och detta supplement.
  • Like 3

Det har gått en tid sedan Doc gjorde detta blogginlägg: Nytt oroande D-vitamintest undvik self D-vitamin

Self släppte idag detta på sin facebooksida.

I och med detta tycker jag att Doc bör göra ett nytt blogginlägg där detta tas upp. 

Och för alla här inne som undviker att köpa vitamin D från just Self pga tidigare "information" hoppas jag att detta ändrar er syn på företaget och detta supplement.

Har också fortsatt med detta eftersom överdos tycks vara svårt att få om man tar en tablett dagligen (ska motsvara 5000ie)

Jag har som sagt själv också gjort ett test där SELF:s D-vitamin var helt ok. Men det finns flera test (minst tre separata test från tre olika lab) där det inte varit ok. Det är för många för att jag ska kunna avfärda det som bara en elak slump.

Min slutsats är att SELF verkar ha dålig kvalitetskontroll/rutiner som gör att deras tillskott ibland innehåller vad de ska, ibland inte. Därför har jag inte längre förtroende för dem.

• Like 3

VitaminDresponsejpg_zps25fade92.jpg

But the INDIVIDUAL response to Vitamin D varies enormously so irrespective of the BRAND of vitamin D supplement you still need to test that your supplement is absorbed by your body AND there is sufficient omega 3, magnesium and other Vitamin D cofactors to enable it to work effectively. Unless you get 25(OH)D tested you don't know if you are at the top or the bottom or middle of the typical responses. 

City Assays Vitamin D Blood Spot Test

Jag har som sagt själv också gjort ett test där SELF:s D-vitamin var helt ok. Men det finns flera test (minst tre separata test från tre olika lab) där det inte varit ok. Det är för många för att jag ska kunna avfärda det som bara en elak slump.

Min slutsats är att SELF verkar ha dålig kvalitetskontroll/rutiner som gör att deras tillskott ibland innehåller vad de ska, ibland inte. Därför har jag inte längre förtroende för dem.

Hej Doc, skulle du kunna ge referens till de tre separata labben som testat SELF D-vitamin?. Jag undrar ju såklart om kvaliteten på de labb som utförde testerna.