Hampus Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Hej. Jag har precis läst boken "Bright Line Eating" och den var verkligen riktigt bra. Boken är till stor hjälp för personer som lider av överätning/matberoende och man får en matplan för att kunna gå ner i vikt om man nu behöver det. Jag håller med om det mesta som står i boken men när det kommer till matplanen så känns det inte rätt för mig. Den består till större delen av grönsaker och frukt i kombination med 3 mål om dagen och jag känner redan efter en dag att jag får otroliga blodsockerdippar mellan måltiderna. Jag gillar som sagt allt annat med boken men skulle behöva en matplan anpassad efter strikt LCHF (keto). Finns det någon kostrådgivare som jag kan vända mig till eller har ni några andra förslag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 24 minuter sedan, Hampus sade: Hej. Jag har precis läst boken "Bright Line Eating" och den var verkligen riktigt bra. Boken är till stor hjälp för personer som lider av överätning/matberoende och man får en matplan för att kunna gå ner i vikt om man nu behöver det. Jag håller med om det mesta som står i boken men när det kommer till matplanen så känns det inte rätt för mig. Den består till större delen av grönsaker och frukt i kombination med 3 mål om dagen och jag känner redan efter en dag att jag får otroliga blodsockerdippar mellan måltiderna. Jag gillar som sagt allt annat med boken men skulle behöva en matplan anpassad efter strikt LCHF (keto). Finns det någon kostrådgivare som jag kan vända mig till eller har ni några andra förslag? Ingen anung om vem som kan erbjuda dig de tjänsterna.. och jag vet inte heller något om boken du läst! Dvs den enda jag känner till som eventuellt tangerar din problemmatik är Bitten; https://www.bittensaddiction.com/ Hur som helst.. här kommer sanningen.. i slutändan är det du själv som kommer att få bära största delen av lasset! Dvs det är bra med alla råd/trixs,/tips/ matplaner osv.. men det handlar i slutändan mest om hur du själv lyckats ta till dig det viktiga! Dvs det som oftast går under beteckningen KBT! Men för att KBT skall funka så krävs lixom ändå att alla andra förutsättningar finns! Tre mål om dagen har jag redan nämnt,, dvs frukost, Lunch, middag.. sagt och gjort.. återstår själva planeringen och handlandet, lite olika recept osv, det är ofta här som det fallerar! Om du har barn/partner så får du bannemig tänka till extra mycket! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 11, 2018 Author Share Posted April 11, 2018 2 minuter sedan, Zepp sade: Ingen anung om vem som kan erbjuda dig de tjänsterna.. och jag vet inte heller något om boken du läst! Dvs den enda jag känner till som eventuellt tangerar din problemmatik är Bitten; https://www.bittensaddiction.com/ Hur som helst.. här kommer sanningen.. i slutändan är det du själv som kommer att få bära största delen av lasset! Dvs det är bra med alla råd/trixs,/tips/ matplaner osv.. men det handlar i slutändan mest om hur du själv lyckats ta till dig det viktiga! Dvs det som oftast går under beteckningen KBT! Men för att KBT skall funka så krävs lixom ändå att alla andra förutsättningar finns! Tre mål om dagen har jag redan nämnt,, dvs frukost, Lunch, middag.. sagt och gjort.. återstår själva planeringen och handlandet, lite olika recept osv, det är ofta här som det fallerar! Om du har barn/partner så får du bannemig tänka till extra mycket! Tack för ditt fina inlägg. Jag känner till Bitten och jag har gått på en kurs i Sockerskolan för att få hjälp och stöd för att komma igång. Det stämmer att det är jag som måste göra jobbet och jag försöker därför hitta dem verktyg som fungerar för mig. Problemet är att dem flesta träningsplaner och kostplaner som jag hittar brister på vissa områden och då måste jag försöka hitta ett alternativ som fungerar för mig. Jag vet tex att jag måste väga och mäta maten, jag föredrar en ketogen kost och jag gillar att träna. Sockerskolan gillar inte att man mäter maten och det gäller nästan alla som håller på med ketogen kost. Boken Bright Line Eating tycker inte att man ska träna under sin viktnedgång och det blir riktigt jobbigt för mig som gillar att träna. Detta skapar självklart mycket förvirring för mig och jag fattar då dumma beslut. För att jag ska kunna lyckas att känner jag att jag behöver en ordentlig matplan och tyvärr kan jag inte skapa den själv. Jag vet inte hur många timmar, dagar, veckor, som jag försökt lista ut hur jag ska äta och det blir aldrig bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 16 minuter sedan, Hampus sade: Tack för ditt fina inlägg. Jag känner till Bitten och jag har gått på en kurs i Sockerskolan för att få hjälp och stöd för att komma igång. Det stämmer att det är jag som måste göra jobbet och jag försöker därför hitta dem verktyg som fungerar för mig. Problemet är att dem flesta träningsplaner och kostplaner som jag hittar brister på vissa områden och då måste jag försöka hitta ett alternativ som fungerar för mig. Jag vet tex att jag måste väga och mäta maten, jag föredrar en ketogen kost och jag gillar att träna. Sockerskolan gillar inte att man mäter maten och det gäller nästan alla som håller på med ketogen kost. Boken Bright Line Eating tycker inte att man ska träna under sin viktnedgång och det blir riktigt jobbigt för mig som gillar att träna. Detta skapar självklart mycket förvirring för mig och jag fattar då dumma beslut. För att jag ska kunna lyckas att känner jag att jag behöver en ordentlig matplan och tyvärr kan jag inte skapa den själv. Jag vet inte hur många timmar, dagar, veckor, som jag försökt lista ut hur jag ska äta och det blir aldrig bra. Mm, du hänger fortfarande kvar och har således inte gett upp ännu, det finns gott om hopp för dig! Dvs olika matplaner/macronutrientkompositationer utav de samma är och förblir även de oxå olika KBT grejer! Nu så tror jag att du är betydligt yngre än mig så låt oss fantisera lite om hur du skulle tänkt om du hade barn.. och du är främsta ansvarig för att de skulle få en en bra start i livet samt minst tre måltider per dag.. vad hade du då satt på bordet.. låtsas att du blev tvungen att laga till/handla och planera allt själv! Dvs maten hoppar lixom inte upp där på bordet utan att du blir tvungen att anstränga dig! Och det går lixom inte heller att vänta tills man är svinhungrig för då är de flesta vettiga affärer redan stängda! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Det finns ju utbildningar för kostrådgivare lchf, så nog finns det sådana att hitta. Om det räcker med att googla, eller kanske kontakta de som hållit I utbildningen för att få tips... Och det finns väl fler än Bitten som håller socker-avvänjningskurser (lchfingenjören, tror jag har börjat), och det finns väl stödnätverk för dem som behöver hjälp. Jag vet för lite om detta; mitt problem är inte sockerberoende utan snarare stressätande, men jag är ju allmänt nyfiken och nosar runt på olika sajter; testar vad som passar mig...så jag har sett en del inlägg men inte engagerat mig då det inte passat mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Arteget i Skåne har kurser (och personliga konsultationer tror jag). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Hör med Anna Sparre, www.4health.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 13, 2018 Author Share Posted April 13, 2018 1 timme sedan, Xiro sade: Hör med Anna Sparre, www.4health.se Tack, hon verkar vara riktigt duktig 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Har inte läst denna bok själv men kan det kanske vara något att läsa? http://www.boktugg.se/bok/9789113030104/helhetsmetoden-na-din-halsovikt-med-kbt-lchf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 12 timmar sedan, Hampus sade: Tack, hon verkar vara riktigt duktig Jag gjorde hårmineralanalys hos henne. Klockrent! Gjorde starkt intryck. Jag hade nämligen förhöjda värden av ett ämne jag inte minns namnet på. Hon hade aldrig sett det hos nån så hon hade kollat upp vad det användes till. Det visade sig vara en viktig substans i lödtenn. Hon tyckte det var lite konstigt att jag hade förhöjda värden av detta, lite ovanliga ämne, men det var så himla rätt. I mitt första jobb efter gymnasiet lödde jag en hel del och jag fick mycket eksem på händerna av det så det måste ha lagrats sen dess. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Har du testat att följa mat/veckoplanerna här på dietdoctor? Recept finns. Vill också påminna om bl.a. Martina Johanssons råd - snåla inte med fettet, det är extra viktigt, även för att behålla mättnad och mota gott/sockersuget innan det börjar. Även viktigt är det med näringstät kost, så att inte det är en eller annan form av näringsbrist som triggar sug. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 14, 2018 Author Share Posted April 14, 2018 12 timmar sedan, MariaF sade: Jag gjorde hårmineralanalys hos henne. Klockrent! Gjorde starkt intryck. Jag hade nämligen förhöjda värden av ett ämne jag inte minns namnet på. Hon hade aldrig sett det hos nån så hon hade kollat upp vad det användes till. Det visade sig vara en viktig substans i lödtenn. Hon tyckte det var lite konstigt att jag hade förhöjda värden av detta, lite ovanliga ämne, men det var så himla rätt. I mitt första jobb efter gymnasiet lödde jag en hel del och jag fick mycket eksem på händerna av det så det måste ha lagrats sen dess. Oj det var imponerande 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 14, 2018 Author Share Posted April 14, 2018 9 timmar sedan, -Lenny- sade: Har du testat att följa mat/veckoplanerna här på dietdoctor? Recept finns. Vill också påminna om bl.a. Martina Johanssons råd - snåla inte med fettet, det är extra viktigt, även för att behålla mättnad och mota gott/sockersuget innan det börjar. Även viktigt är det med näringstät kost, så att inte det är en eller annan form av näringsbrist som triggar sug. Ja jag har försökt följa recepten men det har inte fungerat så bra för mig. Dem flesta recepten har ingredienser som triggar mig tex ost och jag vill undvika att köpa hem för en massa ingredienser för det har inte fungerat för mig historiskt sett. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Du får visserligen inte så mycket inköpshjälp kanske men kan du komponera en egen meny av recepten och andra favoriter, kanske? En köttfärs/vitkålspaj eller -röra är säkert godare om den gratinerats med ost men även en knaprig yta kan vara himla gott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 1 timme sedan, Hampus sade: Ja jag har försökt följa recepten men det har inte fungerat så bra för mig. Dem flesta recepten har ingredienser som triggar mig tex ost och jag vill undvika att köpa hem för en massa ingredienser för det har inte fungerat för mig historiskt sett. Okej - Och då kanske tipset av MariaF passar bra? I flera av recepten går det nog att osten byts ut, i vissa av recepten behöver inte osten vara med. Nu är jag osäker, men kan vara så att t.ex. get- och fårmjölk innehåller A2 kasein (protein) - och inte triggar på samma vis som vanliga mejeriprodukter som då innehåller A1 kasein. Det upplevde i.a.f. jag när jag testade. Inte så stor skillnad i smak men jag upplevde det som att det inte gav något gensvar i hjärnan (inte för att jag brukar lägga märke till det av mejerier, nu var det mer som jag lade märke till frånvaron - dock triggas jag också lätt av mejeriproteiner). Så kanske det kunde fungera att ha i mat? Här står mer förklarat om A1- och A2-kasein (står en hel del på sidan, längre ner finns rubriken "Mjölkproteiner"):http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 14, 2018 Author Share Posted April 14, 2018 3 timmar sedan, -Lenny- sade: Okej - Och då kanske tipset av MariaF passar bra? I flera av recepten går det nog att osten byts ut, i vissa av recepten behöver inte osten vara med. Nu är jag osäker, men kan vara så att t.ex. get- och fårmjölk innehåller A2 kasein (protein) - och inte triggar på samma vis som vanliga mejeriprodukter som då innehåller A1 kasein. Det upplevde i.a.f. jag när jag testade. Inte så stor skillnad i smak men jag upplevde det som att det inte gav något gensvar i hjärnan (inte för att jag brukar lägga märke till det av mejerier, nu var det mer som jag lade märke till frånvaron - dock triggas jag också lätt av mejeriproteiner). Så kanske det kunde fungera att ha i mat? Här står mer förklarat om A1- och A2-kasein (står en hel del på sidan, längre ner finns rubriken "Mjölkproteiner"):http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter Tack för tipset, ska genast kolla på länken du skickat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angelicapatek Posted February 21, 2022 Share Posted February 21, 2022 Söker det samma nyfiken om du fann det du sökte? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts