Harlequin Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Hej Har mätt mina ketoner sedan jag började med lchf för ca 3v sedan. Använder mig utav ketostix (urinprov, vet att dessa inte är lika bra som blodmätning, men bra för nybörjare). Har legat på ganska höga värden, färgen har legat mellan 4-8mmol/L ändå uppåt den högsta >16mmmol (beroende på när jag mätt (morgon, kväll, efter mat osv). Så nu till kärnan: Som jag förstått det så är ketonmätning en väldigt bra mätmetod för att avgöra om man är i ketos eller ej---> vilket då även talar om om kroppen har börjat använda fettet som energikälla. Fick nyligen två st länkar skickade till mig där man i stort sett menar på att ketonmätning är bortkastad tid?...för mig låter det osannolikt och jag behöver hjälp att få rätsida på det hela. Artiklarna Don’t Fall Victim To Ketone Envy Why I Stopped Testing my Ketones on a Ketogenic Diet Artiklarna är skrivna på en site som heter Ketogains tyvärr vet jag väldigt lite om personen som skrev artiklarna Hoppas någon här kan hjälpa mig Mvh Simon 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 31 minuter sedan, Harlequin sade: Hej Har mätt mina ketoner sedan jag började med lchf för ca 3v sedan. Använder mig utav ketostix (urinprov, vet att dessa inte är lika bra som blodmätning, men bra för nybörjare). Har legat på ganska höga värden, färgen har legat mellan 4-8mmol/L ändå uppåt den högsta >16mmmol (beroende på när jag mätt (morgon, kväll, efter mat osv). Så nu till kärnan: Som jag förstått det så är ketonmätning en väldigt bra mätmetod för att avgöra om man är i ketos eller ej---> vilket då även talar om om kroppen har börjat använda fettet som energikälla. Fick nyligen två st länkar skickade till mig där man i stort sett menar på att ketonmätning är bortkastad tid?...för mig låter det osannolikt och jag behöver hjälp att få rätsida på det hela. Artiklarna Don’t Fall Victim To Ketone Envy Why I Stopped Testing my Ketones on a Ketogenic Diet Artiklarna är skrivna på en site som heter Ketogains tyvärr vet jag väldigt lite om personen som skrev artiklarna Hoppas någon här kan hjälpa mig Mvh Simon Ögnade iallafall litta på artiklarna.. de såg vettiga ut och så verkade de iallafall säga litta samma saker som jag brukar framföra själv! Du kan mäta ketoner i urin, blod eller utandningsluft eller strunta i att mäta eller bara räkna kolisar om du vill! Det de mäter är dina ketoner, dvs inte din hälsa. Såå.. bantare på högkolhydratdiiet/lågkaloridiet kan som regel oxå mäta upp ketoner, om de bara hade fått den tanken! Iallafall.. ketoner av olika slag indikerar främst glukosbrist, det kan man då tolka lite hur man vill, antingen på tok för lite kalorier/kolhydrater eller att man äter en lågkolhydratdiet! Jag vet inte riktigt hur jag an hjälpa dig för jag vet inte ditt mål eller dina metabola/fysiska utgångspunkter? Men om jag utgår från cirka 90% utav de som besöker det här forumet så vill man gå ner i vikt, andra vill bli av med/reversera diabetes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted April 11, 2018 Author Share Posted April 11, 2018 Det jag vill veta är om det är bortkastad tid och pengar på att köpa ketonstickor, alt mätare och mäta ketonerna för att få säkra bevis på att jag är i ketos och därmed övergått till fettförbränning, eller att min kropp använder mitt fett som energikälla. Artiklarna, som jag förstår det.... säger ju att detta mer eller mindre är bortkastad tid. Jag vill gå ner i vikt och jag följer en ketogen kost, vilket ketonmätningen är min metod för att säkerhetsställa att jag gör allt rätt och att min kropp svarar bra på kosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Jag är ju lite yrkesskadad och tycker om att mäta allt som mäta går. Men visst, om man börjar med LCHF och kilona smälter som smör vecka in och vecka ut då ät det väl bortkastade pengar att mäta ketoner. Allt fungerar ju redan. Men om man har problem tycker jag det är ett utmärk verktyg för att lära sig vad som fungerar och inte. En unik fördel med strikt LCHF är just möjligheten att kunna mäta om man följer dieten eller inte. Det kan man inte med någon annan diet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 4 timmar sedan, The Biochemist sade: En unik fördel med strikt LCHF är just möjligheten att kunna mäta om man följer dieten eller inte. Det kan man inte med någon annan diet. Det är en intressant aspekt... Det har jag aldrig tänkt på. Följer jag dieten eller gör jag det inte? "Att mäta är att veta" brukar man säga men det brukar vara extra bra om man vet VARFÖR man mäter och inte gör det bara för att. Och det är skillnad på att veta och att ha insikt.... Jag har avfärdat mätandet som onödigt, kanske mest för att jag lätt blir fixerad, men det är ju faktiskt ett väldigt bra argument. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 4 timmar sedan, The Biochemist sade: . En unik fördel med strikt LCHF är just möjligheten att kunna mäta om man följer dieten eller inte. Hm. Om man mäter ketoner - får man svaret på ”äter jag verkligen strikt lchf?” eller på ”hur reagerar min kropp på den här kosten?” För att omformulera: får alla samma resultat vid mätningar om man äter exakt lika? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Vad är ditt mål med ketosen? Är ditt mål som ketogains, att vara rippad och se snygg ut? I så fall har de en bra poäng, att mäta är onödigt, ibland t.o.m. kontraproduktivt. Varför? Ketoner säger inget om din förbränning av kroppsfett. Du kan inte veta om alla ketoner kommer från smöret du äter eller från kroppen. Alltså kan man ha höga ketonvärden men inte gå ner ett gram fett, eller för den delen bli fetare och fetare. Därav ketogains slogan, "Chase results, not ketones". Men om ditt mål är terapeutiskt, d.v.s. du behöver ketosen för att behandla en sjukdom, t.ex. epilepsi, ja då bör du mäta för att vara säker på att ketonerna är där. Sen sker fettförbränning hela tiden (beta oxidation), även utan ketoner. Man kan bränna fett och ändå visa noll på ketos. I vila och träning på låg intensitet beräknas alla människor få ca 70% av ATP från fett. Fett bränns alltid av alla människor, alla är fettdrivna till stor del, även om ketoner visar noll. Även anekdotiskt kan de som äter strikt LCHF visa noll på ketoner. Se detta exempel: https://www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-du-inte-i-ketos . Men det betyder inte att de inte är fettdrivna. De äter mycket lite KH (30 g i detta fall), mycket fett, men ketoner visar noll. Men fettet förbränns ändå, utan ketoner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Så min tolkning av ditt svar är att man kan mäta om man följer dieten, men svaret är dels inte att lita på (anekdoterna), dels ointressant (resultaten kommer ändå. Eller inte). Tack för svaret ändå; det är jätteintressant att lära mer. Och mitt mål är att bli smal och vacker. :-) Eller åtminstone rörlig och kapabel att springa, orka mer, handla mindre kläder (mindre storlekar alltså), gilla bilden I spegeln och alla foton... Plus hälsan, förstås, men jag mår bra som jag gör, och det gjorde jag även fore lchf. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 1 timme sedan, Effie sade: För att omformulera: får alla samma resultat vid mätningar om man äter exakt lika? Det tror jag inte... är väldigt mycket annat som spelar in.... träning. sömn , kroppstyp mm! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Såhär tänker jag: Ketoner i blodet är potentiella energiråvaror (men inte nödvändigtvis). De som mäts i urin eller utandningsluft är utsorterade ur systemet. Höga urinketonvärden kan då indikera att du ännu inte använder (åtminstone dessa) ketoner fullt ut. Ketonix sägs mäta acetoacetat (AcAc), den ”första” ketonen som bildas. Någon som har källor på det utöver tillverkaren! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 14 timmar sedan, Harlequin sade: Som jag förstått det så är ketonmätning en väldigt bra mätmetod för att avgöra om man är i ketos eller ej---> vilket då även talar om om kroppen har börjat använda fettet som energikälla. Fick nyligen två st länkar skickade till mig där man i stort sett menar på att ketonmätning är bortkastad tid?...för mig låter det osannolikt och jag behöver hjälp att få rätsida på det hela. Ketonmätning är bra om man är road av att mäta men var beredd på att dina ketonvärden kommer att gå ner när kroppen blir bättre på att använda dem och att stress, brist på sömn etc också påverkar mängden ketoner. Om du inte är road av att mäta, mät inte ketoner. Midjemått och eventuellt vägning en gång i veckan räcker långt. Hur tight kläder sitter räcker för en del. Jag lyssnar en del på Jimmy More och podden Keto Talk, han har tidigare alltid förordat ketonmätning men svängt till att går du mer i vikt/fettmassan, äter mer sällan och mår bra så behöver man inte mäta. (Samtidigt har han startat en ny podd som enbart verkar handla om biohacking och mätning...). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 4 hours ago, Effie said: Hm. Om man mäter ketoner - får man svaret på ”äter jag verkligen strikt lchf?” eller på ”hur reagerar min kropp på den här kosten?” För att omformulera: får alla samma resultat vid mätningar om man äter exakt lika? Det är en viktig aspekt på det hela att just vad som är LCHF beror till viss del på individen. Periodvis har jag jobbat med att hjälpa personer med att gå ned i vikt samt även elitsatsningar inom idrott. Och för de som vill köra LCHF är det ofta man hör att ”jag vet jag kör LCHF för jag följer recept i xx bok”. Men olika personer reagerar olika på kolhydrater, protein, sockeralkoholer, sötningsmedel osv så det är inte säkert det fungerar utan justeringar. Sen kan man för all del gå ned i vint utan att vara i ketos. Men jag brukar försöka få klienter att komma i ketos åtminstone nån vecka. Det öppnar upp metabola vägar som varit i dvala hela livet för de flesta (förutom när de var nyfödda). Dessutom öppnar det ”psykologiska” spärrar. Man vet vad som krävs för att komma i ketos och de flesta brukar lära sig en hel del om hur kroppen reagerar på allt från mat till stress och sömn. Sen ska man komma ihåg att det finns två ketoner. BHB som visar om du är i ketos. Men öven AcAc som faktiskt visar fettförbränningen oavsett om du kör ketogen diet eller inte. Har du ingen AcAc bränner du inte fett. Denna mäts bäst genom utandningsluft. Det är för all del Aceton som mätaren detekterar men AcAc tappar varje sekun en viss procent av sig själv som då blir aceton. Därför hänger de två ihop. Det är ungefär som om du mäter avgaser vid en väg. Inga avgaser inga bilar och mycket avgaser betyder mycket bilar. Kemister kallar detta en indirekt mätning via en jämviktskonstant. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 8 minuter sedan, The Biochemist sade: Och för de som vill köra LCHF är det ofta man hör att ”jag vet jag kör LCHF för jag följer recept i xx bok”. Men olika personer reagerar olika på kolhydrater, protein, sockeralkoholer, sötningsmedel osv så det är inte säkert det fungerar utan justeringar. Så mätningen visar om personen följer dieten tillräckligt strikt för sin egen kropp. Alltså att vissa personer inte behöver vara särskilt strikta, andra behöver vara tuffare med dieten. "metabola vägar som varit I dvala" - det där later intressant. Så det är ett egenvärde I att komma I ketos åtminstone ett tag. Det hade jag nog inte förstått. Jag får ta en kurs I biokemi när jag går I pension... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 22 minuter sedan, The Biochemist sade: Sen ska man komma ihåg att det finns två ketoner. BHB som visar om du är i ketos. Men öven AcAc som faktiskt visar fettförbränningen oavsett om du kör ketogen diet eller inte. Har du ingen AcAc bränner du inte fett. Denna mäts bäst genom utandningsluft. Det är för all del Aceton som mätaren detekterar men AcAc tappar varje sekun en viss procent av sig själv som då blir aceton. Därför hänger de två ihop.. AcAc är den första som bildas. Det som inte förbrukas omvandlas till BHB och aceton. Hos de nya på ketosvägen är mängden aceton avsevärd och det som i bästa fall ger andedräkten en lukt av ”gröna äpplen” eller något värre. När man är mer invand vid ketos förbrukas framförallt BHB vilket minskar acetonproduktionen avsevärt. AcAc och BHB står i balans med varandra och ju mer BHB du använder dess mer ”lutar det” åt det hållet. BHB är oerhört lika den kortkedjiga smörsyran, dessutom med en extra OH-grupp som gör att den mycket lätt följer blodet ut i alla vävnader. Min uppfattning är att ju bättre ketonanpassad man är dess mindre går förlorat via urin och utandningsluft. https://matfrisk.com/2016/02/14/om-ketoner-for-den-misstanksamme/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Man kan diskutera nyttan med att mäta fram och tillbaka.. Men om man av någon orsak VILL vara i ketos ... verkar det dumt att inte utnyttja chansen att det går att mäta....ett antagande om att man är i ketos kan mycket väl vara felaktigt. Själv mäter jag blodketoner och tycker att det ger mig en bra feedback på om jag äter tillräckligt strikt för att stanna i ketos...speciellt om man inte är road av att bokföra varenda gram mat man äter ....så lär man sig att intuitivt äta "rätt". Är man kunnig och själv har full kontroll över all matlagning och i princip bara äter fett och protein ... ja då vet man förstås att man är i ketos ... men jag tror att vi är ganska många som inte alltid lever livet på det sättet. (Däremot ska man nog inte fastna så mycket på om man har 0,8 eller 3,2 ...ett värde klart över 0,0 indikerar ketos .... en bra tid att mäta är på morgonen, man kanske varit fastande 10-12 timmar och i vila lika länge) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted April 12, 2018 Author Share Posted April 12, 2018 Hej Vill först tack för alla svar :)....roligt att så många svarat och gett sina synpunkter. Shit...det är inte lätt det här med biokemi...mycket lättare med mekanik och konstruktion (som jag själv jobbar med), men om jag ska sammanfatta lite vad ni skrivit så verkar det vara fäljande: Urinstickorna är enbart bra i början och med tiden så blir dessa mer osäkra, därav är det bättre att använda sig utav utandningsluft (ketonix) alt blodmätning Mäta blodketonerna verkar helt klart vara det mest korrekta och ger det noggrannaste och mest sanna värdet av ketonerna i kroppen Värdet på ketonerna för alla mätningar verkar vara osäkert och ger inga direkta svar på hur pass bra "fettförbränningen" i kroppen fungerar (The Biochemist skrev om att AcAc mätningen var ett tecken på hur bra själva fettförbränningen var vilket ev öppnar upp för att just utandningsluften är ett bra källa till mätning Ju mer ketoadapterad man är desto lägre keton nivåer kan man förvänta sig då kroppen på ett mera effektivt sätt förbrukar ketonerna i kroppen Personligen kommer jag fortsätta mäta, men jag kommer nog sakta gå över till antingen andningsluft eller blodmätning Lev väl alla därute 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 4 timmar sedan, Harlequin sade: Personligen kommer jag fortsätta mäta, men jag kommer nog sakta gå över till antingen andningsluft eller blodmätning Efter sex månader i ketos ser jag stora fördelar i att med jämna mellanrum mäta ketosnivån. Behovet av högsta precision är mycket tveksamt - intressant är att mäta personligt anpassade relativa ketosnivåer. Det sker med fördel och enklast via utandningsluften. KETONIX visar sig i det fallet med bra mätteknik vid konsekutiva mättillfällen visa fullgod precision. Största fördelen är att man bekvämt kan mäta obegränsat antal gånger utan att behöva dra blod, dessutom utan extra kostnad. Via datorn kan man dessutom via det grafiska programmet följa utvecklingen timme för timme, vecka för vecka och anteckna typen av mat resp. utförd träning, uppmätt vikt, blodtryck etc. För mig har detta fungerat ypperligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 20 timmar sedan, Harlequin sade: Hej Vill först tack för alla svar :)....roligt att så många svarat och gett sina synpunkter. Shit...det är inte lätt det här med biokemi...mycket lättare med mekanik och konstruktion (som jag själv jobbar med), men om jag ska sammanfatta lite vad ni skrivit så verkar det vara fäljande: Urinstickorna är enbart bra i början och med tiden så blir dessa mer osäkra, därav är det bättre att använda sig utav utandningsluft (ketonix) alt blodmätning Mäta blodketonerna verkar helt klart vara det mest korrekta och ger det noggrannaste och mest sanna värdet av ketonerna i kroppen Värdet på ketonerna för alla mätningar verkar vara osäkert och ger inga direkta svar på hur pass bra "fettförbränningen" i kroppen fungerar (The Biochemist skrev om att AcAc mätningen var ett tecken på hur bra själva fettförbränningen var vilket ev öppnar upp för att just utandningsluften är ett bra källa till mätning Ju mer ketoadapterad man är desto lägre keton nivåer kan man förvänta sig då kroppen på ett mera effektivt sätt förbrukar ketonerna i kroppen Personligen kommer jag fortsätta mäta, men jag kommer nog sakta gå över till antingen andningsluft eller blodmätning Lev väl alla därute Du har fattat det mesta rätt, förutom att mekaniken är minst lika komplex, men du har utbildning och vana, så du sorterar ut det vesäntligaste och drar rätt slutsatser/tar rätt beslut i åtminstone 90% av fallen! Jag jobbar oxå med mekanik/konstruktion.. främst verktygskonstruktion/CAD-CAM/beredning.. det är hur lätt som helst.. efter 30 år samt en Högskoleexamen i industriell teknik! Högskolexamen känns nästan som bortkastad, men det stärkte hur som helst mitt självförtroende och gav mig ett högre anseende, folk lyssnade mer på mina synpunkter! Iallafall.. du har fått gott om synpunkter på ketos.. och det är vad det är, dvs du kan jämföra det med Tillämpad mekanik/eller andra formler man lär sig på tekniska utbildningar, de är lixom inte några självständiga sanningar, de är som bäst indikationer på delproblem som helst bör lösas för att få grepp på de större sammanhangen! Hur som helst.. och litta på väg mot något annat som oxå berörs både här på forumet och anorstädes, en utläggning om Kolesterol.. men WTF skall man ha koll ppå detta oxå? Man kan mäta lite olika saker och komma fram till litta olika synpunkter, till stora delar grundat på övrig kunskap/allmän uppfattning och tuidningsrubriker hur som helst! Iallafall så kommer här en Ingenjör som går igenom kolesterol.. ur en ingenjörs synvinkel.. jag hoppas att det kan passa dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pavan Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Hej. jag är ny här så jag kan inte så mycket än. köpte såna här ketostix, men vet inte vad som är bra eller dåligt? mitt test va "hög korkea" >16 va de nu betyder.. hjälp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 8 timmar sedan, pavan sade: Hej. jag är ny här så jag kan inte så mycket än. köpte såna här ketostix, men vet inte vad som är bra eller dåligt? mitt test va "hög korkea" >16 va de nu betyder.. hjälp? Det betyder att du har hög halt ketoner i urinen. Korkea är finska och betyder oxå hög halt, det som står under är Norska/Danska dvs stor mengd ketonstoffer. Dvs du har mellan 8-16! Om du dricker mer vatten så sjunker ketonhalten iomed att de späds ut. Iallafall så är det rätt vanligt med höga halter i början iomed att ketolysensymer ännu inte har hunnit uppregleras.. dvs du kissar ut överskottet. Sen när ketolysen är uppreglerad så kissar du inte ut lika många ketoner, men kan vara i ketos iallafall.. och då får du gå över till att mäta blodketoner, utifall du vill mäta ketoner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts