Zepp Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Det där har jag barndomsminnen från då bl.a. min gamla mormor ofta slängde ur sig att man minsann inte bara kunde äta "sovel" utan också måste ta bröd och potatis. Mer info: http://sv.wiktionary.org/wiki/sovel Tvesovla var en fin gammal svensk synd.. och tydligen oxå moraliskt förkastligt! http://sv.wiktionary.org/wiki/tvesovlare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Tvesovla var en fin gammal svensk synd.. och tydligen oxå moraliskt förkastligt! http://sv.wiktionary.org/wiki/tvesovlare Om min salig mormor visste att jag idag kan stoppa i mig 4 sorters "pålägg"...UTAN bröd så skulle hon nog göra en backspin i kistan. Kan det kallas "fyrsovlare" måhända? Känner mig för övrigt som en liderlig libertin redan nu. En bit roquefort på påläggsberget så får jag nog söka upp ett tukthus av ren självbevarelsedrift. Somligt var definitivt inte bättre förr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Det är som Robin skriver.. spjälkningstider och upptagskapacitet varierar för olika macronutrienter Kolhydrater bryts ner väldigt snabbt till monosacarieder och kan tas upp med cirka 1gram/kilo och timme Protein bryts ner (denaturerar) i magsäckens sura miljö och slutbearbetas i tolvfingertarmen av deodunalt proteas.. tas upp med cirka 0,1gram/kilo per timme. Triglycerider är hemskt långa kedjor av fettsyror och bryts egentligen inte ner i någon utsträckning fören i tolvfingertarmen.. så det dröjer en ansenlig tid innan det tas upp med cirka.. 0,3 gram/kilo och timme. Att du blir trött av en måltid på fett och protein är inte så konstigt.. det strömmar till en massa blod till magtarmpaketet och det tar en hel del energi. Sen så.. regleras hela skiten av att du inte kan ha för många gram av varje macronutrient i blodet samtidigt.. får du det skickas signaler till magsäcken som fördröjer tömningshastigheten. Kolsyrade drycker är ett garanterat bra sätt att påskynda tömningen.. rekomenderas till de som lider av gastropares! Vuxna dricker inte till maten.. det är bara småbarn och bäbisar som gör så! Vuxna dricker före eller efter maten. Jo allt står i läroböcker om näringslära.. finns på biblioteket. En sak jag inte blivit klok på är om höga triglycerider verkligen beror på att kolhydrater omvandlas till fett eller om dom beror på att levern släpper ifrån sig för mycket triglycerider. Man mäter ju vid fasta och enligt en bok jag lånat på Högskolans bibliotek så sker omvandling av kolhydrater till fett i mycket begränsad omfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Denovo Lipogenes är rätt dåligt utvecklad hos oss och bara någon procent av glukosen omvandlas till fett. Det är vad jag förstår i stället det höga insulinet som stimulerar levern att tillverka en massa VLDL.. som i princip är det man mäter när man mäter triglycerider. Riktigt varför det blir så har jag alldrig förstått.. antagligen handlar det om att någon process ökat genom stimulans av insulin. Förmodligen för att hindra fett från att användas som bränsle och skicka detta till lagring, så att blodsockret kan sjunka genom att man använder mer glukos som bränsle? Höga triglycerider är ett tydligt tecken på hyperinsulinemi.. om man är fastande. Dvs det säger inget om man inte är fastande i 12 timmar.. för efter en måltid så skall triglyceriderna vara höga.. du har ju nyss ätit dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts