Tureborgaren

Vad mättar den feta?

Recommended Posts

2 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag har hållit fettfanan högt, för att försöka känna mig mätt. Det är gott, men har inte fungerat så bra som jag förväntat mig. Jag väger ett antal kilon mer än jag önskar.

För att slippa hunger har fasta varit bättre, faktiskt. Men någon gång måste man ju äta, även om man är tjock.

När är man ”mätt”? Är det när salladstallrikens innehåll når upp till och förbi struphuvudet? Jag kan själv äta långt mer än behövligt, men gör det sällan. För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. 

Protein anses med rätta vara ”mättande” då det är knepigt att smälta. Men det är viktigt att inse att det inte finns någon unik ”proteinenergi”. Allt överskott av aminosyror som inte används till något ”vettigt” kommer att rensas på sitt kvävehaltiga innehåll (förs bort via urinen) och resten blir till 4/5 glukos, resten ketoner. Så att äta avsevärt mer proteiner än nödvändigt är tveeggat, dels blir du ”uppfylld och mätt” en tid, dels kommer energin från glukos, det en LCHF-are gärna undviker.

Fett, via maten eller kroppens egna lager, bidrar inte effektivt till mättnad i traditionell mening men håller dina mattankar på avstånd, du förblir nöjd.

Att kortare tids fasta (inte svält) inte skapar hungerproblem beror, IMHO, på att insulinet inte triggas på samma sätt som när du äter. Har jag något intressant att syssla med blir jag sällan hungrig. Tristess, å andra sidan, är sug- och hungerskapande så in i bänken.

mvh / Erik Edlund

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Erik Edlund sade:

När är man ”mätt”?  För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. 

Ja, det är väl den känslan jag är på jakt efter...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt bra och intressanta tankar! Jag har själv funderat lite över det där med mättnad och att det verkar vara ganska individuellt. Många som äter LCHF upplever att fett är mättande. Sen finns det de som i stället minskar på fettet och äter mer kolhydrater och upplever det som mättande. 

Protein är konsekvent det som mättar mest i studier. Det är inte bara en fråga om en "känsla", utan man mäter oftast hur mycket personer senare äter under dagen. Det är alltså så att protein leder till att man äter mindre under dagen, det är mättnad. Jag tillhör också dem som upplever protein som väldigt mättande. Men det verkar inte fungera lika bra för alla.

Sen har vi fibrer, fiberinnehåll korrelerar också med mättnad. Det funkar bra för mig också. 

Intressant att olika makron och andra faktorer påverkar olika mättnadshormoner. En bok jag läste menade att blandkost borde vara mest mättande, eftersom man då slår på alla hormonerna...

Men sen har vi frågan om sug, eller att man blir triggad. När jag t.ex. äter en pizza (som är högbelönande, mycket dopamin), så nog blir jag mätt allt. Men likväl känner jag snart ett sug, lite godis skulle kanske vara gott också... Sug är inte samma sak som hunger. Sug betraktar jag som att hjärnan vill ha en belöning, få lite dopamin. Att äta högbelönande mat triggar belöningscentret, och man vill ha mer av det goda.

Så var och en behöver experimentera vad för slags kost gör en mätt, och vad är mina triggers.

Det att alla upplever lite olika vad som är mättande, kan det vara att man är olika känslig för olika mättnadshormoner? Att det därmed blir individuellt?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Gladan sade:

”GNG is demand driven, and excess protein does not turn to sugar or  cake.”

http://www.ketotic.org/2012/08/if-you-eat-excess-protein-does-it-turn.html

Blotta mängden argument och motargument i anslutning till postningen är oöverstigliga en dag som denna med sol och blå himmel. Dock kan Ambers uppföljare några månader senare vara av intresse: http://www.ketotic.org/2013/01/protein-gluconeogenesis-and-blood-sugar.html

Citat
  • Nonetheless, when we wrote the original article suggesting that eating excess protein was unlikely to result in an increased rate of GNG, one of the assumptions we made was that eating protein does not raise blood sugar. We made this assumption because it is true in non-diabetic, non-ketogenic dieters. However, we have recently learned that this is not true in ketogenic dieters.

Om de är relevant i detta sammanhang kan jag inte bedöma.

mvh / Erik Edlund

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

58 minuter sedan, RobertAnd sade:

Jag har själv funderat lite över det där med mättnad och att det verkar vara ganska individuellt. 

Ja, det verkar ju finnas så många olika faktorer som påverkar, tänker jag. 

Jag tyckte det var intressant när Jason Fung talade om att "stretchtreceptors" i magen påverkar upplevelsen av mättnad. Ett knep som jag har använt är att dricka ordentligt med varmt te efter maten för att känna mig ordentligt mätt. Fast det kanske motverkar sitt syfte på längre sikt, att töja ut magen. :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa...jag har väl också funderat på det där med mättnad, hunger och sug.

Jag har varit med om att äta något (vegetarisk lchf), och under lång tid känna "jag behöver inte äta nu, men snart". Mättnad?

Jag vet att om jag småäter, så småäter jag konstant. Inte mätt och nöjd, inte rejält hungrig heller.

Jag vet att om jag är stressad så äter jag lätt utan att vara hungrig. Det är en helt annan mekanism.

Jag vet att förr, när jag åt bröd och potatis och så lite fett jag bara klarade fixa, så var jag ständigt hungrig. Nu, när jag aldrig (nästan) äter bröd och potatis, och försöker hålla igen på proteinet, men extra smör...då är mat oftast  - ja, inte ointressant, men inte nödvändigt. Det är ju inte svårt att fasta.

Och nu hinner jag inte skriva mer för tillfället; jag får fundera vidare

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 11-åring äter kött (favorit är fläskkarré) och grönsaker med en-två riskakor med smör och ost till frukost. Då är han mätt och nöjd till lunch samtidig som han orkar springa innan skolan börjar (han äter inte LCHF). Min yngste son, som bara äter en knäckemacka med smör och leverpastej och tre riskakor med smör och mjukost, behöver frukt för att orka till lunch - som oftast också består av knäckebröd med smör. Han blir inte mätt förrän han fått sina köttbullar och gräddsås efter skolan men han vägrar äta dem till frukost, tyvärr. Tycker jag ser på dem att proteinet är mättande. (Det finns en annan problematik som gör att matvanorna är som de är.)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant material att begrunda. Jag har länkat Benjamin Bikmans presentation om protein förut (i tråden om Farligt med ägg) men den passar bra här också https://youtu.be/z3fO5aTD6JU 

När jag pga celiakidiagnos fick sluta med all gluten (protein) så började jag äta mer protein i form av kött. Lade beslag på sista köttbiten framför näsan på min man... :D 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig ofta kluven när det gäller andelen protein och fett och växlar också olika strategier.

Under min första år med lchf frossade jag i protein och bakade med proteinpulver o.s.v. i övertygelsen att protein förbränner bäst. 

Minskade ner på proteinet till förmån för fettet och tyckte ett tag att det var bra men sen kom kilona krypandes tillbaka med åldern och jag blir helt vilse(desperat) ibland.

Funderar på att testa en proteindag ibland, alltså enbart kött, ägg o sånt men utan extra fett och kolhydrater. Kan det finnas någon poäng med det?

Kanske alternera en proteinrik måltid med fett kött utan kolhydrater och sedan en proteinfattig måltid bestående av grönsaker och lite fett. Näe...vet inte alls nu.:unsure:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skärfläcka sade:

Mycket intressant material att begrunda. Jag har länkat Benjamin Bikmans presentation om protein förut (i tråden om Farligt med ägg) men den passar bra här också https://youtu.be/z3fO5aTD6JU 

När jag pga celiakidiagnos fick sluta med all gluten (protein) så började jag äta mer protein i form av kött. Lade beslag på sista köttbiten framför näsan på min man... :D 

Mycket bra video, tack! Har delat på facebook ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-14 at 12:05, Erik Edlund sade:

När är man ”mätt”? Är det när salladstallrikens innehåll når upp till och förbi struphuvudet? Jag kan själv äta långt mer än behövligt, men gör det sällan. För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. 

Protein anses med rätta vara ”mättande” då det är knepigt att smälta. Men det är viktigt att inse att det inte finns någon unik ”proteinenergi”. Allt överskott av aminosyror som inte används till något ”vettigt” kommer att rensas på sitt kvävehaltiga innehåll (förs bort via urinen) och resten blir till 4/5 glukos, resten ketoner. Så att äta avsevärt mer proteiner än nödvändigt är tveeggat, dels blir du ”uppfylld och mätt” en tid, dels kommer energin från glukos, det en LCHF-are gärna undviker.

Fett, via maten eller kroppens egna lager, bidrar inte effektivt till mättnad i traditionell mening men håller dina mattankar på avstånd, du förblir nöjd.

Att kortare tids fasta (inte svält) inte skapar hungerproblem beror, IMHO, på att insulinet inte triggas på samma sätt som när du äter. Har jag något intressant att syssla med blir jag sällan hungrig. Tristess, å andra sidan, är sug- och hungerskapande så in i bänken.

mvh / Erik Edlund

Bra synvinklar på ett komplext problem!

Och förhoppningsvis så är det någon Newbie på LCHF som blir klokare?

Iallafall så har jag i flera andra trådar pepåkat att man inte nödvändigtvis måste vara rädd för protein/aminosyror!

Dvs aminosyror omvandlas väldigt sällan till ett högt blodsocker.. däremot så kan det användas till energi direkt i musklerna.. framförallt för de som är fysiskt aktiva.

Oandrasidan så kan man då oxå betrakta Fungs synpunkter/dvs att aminosyror är högt insulinogena, dvs litta beroende på om man är insulinresitent/lider utav hyperinsulinemi!

Iallafall så får man först försöka åtgärda själva problemet, dvs insulinresistensen,, då kan man även bli tvungen att hålla ner protein/eventuellt fasta tills cellerna svarar normalt på insulin.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Gladan sade:

Intressant läsning här om gluconeogenesen....

”GNG is demand driven, and excess protein does not turn to sugar or  cake.”

http://www.ketotic.org/2012/08/if-you-eat-excess-protein-does-it-turn.html

det som mättar.... grejen är att inte jaga igång en mängd hormoner. Det är inte enbart insulin utan även t ex Ghrelin och leptin. Tarmbiomet håller sig lugn om det finns fiber att käka....  många gånger beror hunger helt enkelt på att du är van att äta. Vid en viss tid eller ett visst tillfälle eller av andra skäl, t ex känslor....

Grejen är fortfarande att Glukoneogenesen drar igång när det råder glukosbrist/hypoglykemi.. inte förendå!

Och vissa glukogena samt ketogena aminosyror kan användas direkt i musklerna i stället för fett!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Jag följer även Georgia Ede som är en ivrig förespråkare av animaliskt protein. Hon menar att den som är lågkolhydratkost har större behov av protein än den som äter standardkost.

Diagnosis Diet: Protein http://www.diagnosisdiet.com/food/protein/

•  if you eat a very low carbohydrate diet, you will need to make blood glucose out of protein,/.../ If you don’t eat enough protein to maintain your blood sugar, your body will steal protein from your muscles to accomplish this critical task.  Therefore, people eating low-carbohydrate diets probably need to increase their protein intake to maintain healthy blood sugar levels without losing muscle.

• How much protein do I need?  This seems like such a simple question, but it isn’t… / Since we lose some protein every day, we have to eat protein to replace these losses. 
  • The Institute of Medicine (or IOM) states that the minimum average daily protein intake for the average adult should be: 0.8 grams of protein per kg of body weight.

Detta är den nivå som jag har brukat ligga på. Både innan jag startade med lågkolhydratkost, och efter. Jag har ägnat åratal åt att äta bönor, grönt och räkna kalorier. Det resulterade i brist på både järn och B12, nu när jag tänker efter. B)

0,8gram/kg kroppsvikt är en ganska liten proteinmängd, har du ökat det nu då?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med, intressant! Och så har vi det här med lågkolhydratkost vs. ketogen kost (proteinbehov).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Angelico sade:

0,8gram/kg kroppsvikt är en ganska liten proteinmängd, har du ökat det nu då?

Ja, jag försöker. Protein till varje mål, fler ägg, lite större portioner av kött eller fisk. Vad kan det bli? I bästa fall 1-1,5 g per kilo kroppsvikt, kanske.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-15 at 18:36, Tureborgaren sade:

Jag följer även Georgia Ede som är en ivrig förespråkare av animaliskt protein. Hon menar att den som är lågkolhydratkost har större behov av protein än den som äter standardkost.

Diagnosis Diet: Protein http://www.diagnosisdiet.com/food/protein/

•  if you eat a very low carbohydrate diet, you will need to make blood glucose out of protein,/.../ If you don’t eat enough protein to maintain your blood sugar, your body will steal protein from your muscles to accomplish this critical task.  Therefore, people eating low-carbohydrate diets probably need to increase their protein intake to maintain healthy blood sugar levels without losing muscle.

• How much protein do I need?  This seems like such a simple question, but it isn’t… / Since we lose some protein every day, we have to eat protein to replace these losses. 
  • The Institute of Medicine (or IOM) states that the minimum average daily protein intake for the average adult should be: 0.8 grams of protein per kg of body weight.

Detta är den nivå som jag har brukat ligga på. Både innan jag startade med lågkolhydratkost, och efter. Jag har ägnat åratal åt att äta bönor, grönt och räkna kalorier. Det resulterade i brist på både järn och B12, nu när jag tänker efter. B)

Mm.. prexis.. om det vore enkelt så fanns inget behov av det här forumet, och alla försäljare av bantingspreparat hade gått i konkurs!

Dvs jag säger som Anna hallen, det finns ingen "one size fits all diet" för då hade alla redan hoppat på denna och så hade vi heller inte behövt detta forumet!

Iallafall så sätter jag 1 gram protein per kilo nuvarande vikt till en safe nivå.. man får då gärna följa sin vikt neråt eller låta den vara konstant och sen hamna på kanske 1,5 gram per kilo när man väl landat på sin optimala vikt.

Får man sen för sig att bli fysiskt aktiv för att skynda på resultatet vilket ioförsig rekommenderas så kan man ligga lite högre redan från början eller ge fan i att minska när vikten droppar.

Hur som helst, protein/aminosyror är hemskt insulinogena, där kommer Fungs råd in.. främst om man är insulinresistent/typ2 diabetiker!

Oså för äldre fetlagda män så kommer Skaldemans råd in.. ät kött och fett, samt en del gröna grönsaker.. eller kör fettfasta.. egentligen samma grej som Fung!

På det så kan man för övrigt blanda in vegetabiliskt protein/bönor/RS och litta annat.. och som gör lite annat.

Oså på det, så hampar det sig som så att jag noterat att folk som skriver att de äter LCHF äter något helt annat än vad jag äter.

Dvs det finns lixom inga garantier för att om alla åt som jag så skulle de lyckas gå ner i vikt.. vilket jag för övrigt har problem med själv!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag lyckades jag dra i mig mängder med protein, jämfört med vad jag brukar. Motion brukar sänka mitt ""sug" efter mat. Och faktiskt:  nu känner jag mig både mätt och "nöjd". Tänker inte äta igen förrän imorgon eftermiddag när jag har jobbat klart.

• Frukost på fettkaffe, ett ägg med lite majo, och en drink med kollagen och nässelpulver. Sedan träning i drygt en timme (jogg och lättare styrketräning). 
  • Middag: fejk-pizza (botten på ägg, grädde, lite havrekli) med kött och parmesanost på och vitkålssallad och surkål till. Tre bitar 99-procentig choklad till en stor balja te.
  • 24 gram kolhydrater, varav nära hälften från havrekliet, och 104 gram protein, lagom med kalorier.
  • Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Oså för äldre fetlagda män så kommer Skaldemans råd in.. ät kött och fett, samt en del gröna grönsaker.. eller kör fettfasta.. egentligen samma grej som Fung!

För män, inte enbart de äldre, tipsar Martina Johansson om att om fettinlagringen sitter på lår, mage, bröst och är mer hängande än den typiska öl- / brödmagen (som är mer utspänd) så har man sannolikt för mycket östrogen. Botas med rent kött (stek) och mindre mängd, kolhydratfattiga, grönsaker (kål t ex) och fett. Typ Skaldemans rekommendation, alltså.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

För män, inte enbart de äldre, tipsar Martina Johansson om att om fettinlagringen sitter på lår, mage, bröst och är mer hängande än den typiska öl- / brödmagen (som är mer utspänd) så har man sannolikt för mycket östrogen. Botas med rent kött (stek) och mindre mängd, kolhydratfattiga, grönsaker (kål t ex) och fett. Typ Skaldemans rekommendation, alltså.

Prata inte om eländet, lågt testo och mina arbetskamrater frågar om jag inte borde skaffa BH!

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Zepp sade:

Prata inte om eländet, lågt testo och mina arbetskamrater frågar om jag inte borde skaffa BH!

Testa DHEA kanske..? Eller söka hos doktorn och få testosteron?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg