Guest Tureborgaren Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 LCHF fungerar bra som kosthållning för mig. Jag pendlar mellan måttlig och liberal med ett och annat djupdyk i diket. Jag har lätt att överäta. För många kolhydrater kan få mig att tappa kontrollen. Eller triggermat som nötter, ost, alkohol, frökex. Till exempel ballar jag alltid ur efter att ha ätit rawfood på stans vegoställe, som serverar mumsiga fröknäcke... Även stress och mentala påfrestningar triggar dåligt ätbeteende. Jag har hållit fettfanan högt, för att försöka känna mig mätt. Det är gott, men har inte fungerat så bra som jag förväntat mig. Jag väger ett antal kilon mer än jag önskar. För att slippa hunger har fasta varit bättre, faktiskt. Men någon gång måste man ju äta, även om man är tjock. Som följare av dr Ted Naiman har jag fått del av hans filosofi: om du vill gå ned i vikt behöver du inte äta så mycket fett, för du har det redan i systemet. Prioritera istället protein. Det ska ju också vara mest mättande näringsämnet. I en tweet häromdagen skrev Naiman: Might be helpful to know that protein is the most satiating macro by far in both normal and obese persons. Fat is second, in NORMAL weight persons, but statistically no better than carbs in obese persons. Mycket intressant tyckte jag, som har problem att bli mätt på fett. Det hänger tydligen på hormonet peptid YY. Critical role for peptide YY in protein-mediated satiation and body-weight regulation. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413106002713 Den senaste tiden har jag försökt att minska på fettet lite och äta mer protein, samt gjort tillägg av kollagenpulver (Can Collagen Really Help You Lose Weight? https://www.psychologytoday.com/us/blog/food-junkie/201803/can-collagen-really-help-you-lose-weight). Så nu backar jag upp äggen med leverbiff (Så gott! Tack @SGK för att du fick in mig på spåret med lever!). Det är inte så lätt för en före detta bön-bantare att bli karnivor, men jag testar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 2 timmar sedan, Tureborgaren sade: Jag har hållit fettfanan högt, för att försöka känna mig mätt. Det är gott, men har inte fungerat så bra som jag förväntat mig. Jag väger ett antal kilon mer än jag önskar. För att slippa hunger har fasta varit bättre, faktiskt. Men någon gång måste man ju äta, även om man är tjock. När är man ”mätt”? Är det när salladstallrikens innehåll når upp till och förbi struphuvudet? Jag kan själv äta långt mer än behövligt, men gör det sällan. För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. Protein anses med rätta vara ”mättande” då det är knepigt att smälta. Men det är viktigt att inse att det inte finns någon unik ”proteinenergi”. Allt överskott av aminosyror som inte används till något ”vettigt” kommer att rensas på sitt kvävehaltiga innehåll (förs bort via urinen) och resten blir till 4/5 glukos, resten ketoner. Så att äta avsevärt mer proteiner än nödvändigt är tveeggat, dels blir du ”uppfylld och mätt” en tid, dels kommer energin från glukos, det en LCHF-are gärna undviker. Fett, via maten eller kroppens egna lager, bidrar inte effektivt till mättnad i traditionell mening men håller dina mattankar på avstånd, du förblir nöjd. Att kortare tids fasta (inte svält) inte skapar hungerproblem beror, IMHO, på att insulinet inte triggas på samma sätt som när du äter. Har jag något intressant att syssla med blir jag sällan hungrig. Tristess, å andra sidan, är sug- och hungerskapande så in i bänken. mvh / Erik Edlund 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 7 timmar sedan, Erik Edlund sade: När är man ”mätt”? För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. Ja, det är väl den känslan jag är på jakt efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Intressant läsning här om gluconeogenesen.... ”GNG is demand driven, and excess protein does not turn to sugar or cake.” http://www.ketotic.org/2012/08/if-you-eat-excess-protein-does-it-turn.html det som mättar.... grejen är att inte jaga igång en mängd hormoner. Det är inte enbart insulin utan även t ex Ghrelin och leptin. Tarmbiomet håller sig lugn om det finns fiber att käka.... många gånger beror hunger helt enkelt på att du är van att äta. Vid en viss tid eller ett visst tillfälle eller av andra skäl, t ex känslor.... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Väldigt bra och intressanta tankar! Jag har själv funderat lite över det där med mättnad och att det verkar vara ganska individuellt. Många som äter LCHF upplever att fett är mättande. Sen finns det de som i stället minskar på fettet och äter mer kolhydrater och upplever det som mättande. Protein är konsekvent det som mättar mest i studier. Det är inte bara en fråga om en "känsla", utan man mäter oftast hur mycket personer senare äter under dagen. Det är alltså så att protein leder till att man äter mindre under dagen, det är mättnad. Jag tillhör också dem som upplever protein som väldigt mättande. Men det verkar inte fungera lika bra för alla. Sen har vi fibrer, fiberinnehåll korrelerar också med mättnad. Det funkar bra för mig också. Intressant att olika makron och andra faktorer påverkar olika mättnadshormoner. En bok jag läste menade att blandkost borde vara mest mättande, eftersom man då slår på alla hormonerna... Men sen har vi frågan om sug, eller att man blir triggad. När jag t.ex. äter en pizza (som är högbelönande, mycket dopamin), så nog blir jag mätt allt. Men likväl känner jag snart ett sug, lite godis skulle kanske vara gott också... Sug är inte samma sak som hunger. Sug betraktar jag som att hjärnan vill ha en belöning, få lite dopamin. Att äta högbelönande mat triggar belöningscentret, och man vill ha mer av det goda. Så var och en behöver experimentera vad för slags kost gör en mätt, och vad är mina triggers. Det att alla upplever lite olika vad som är mättande, kan det vara att man är olika känslig för olika mättnadshormoner? Att det därmed blir individuellt? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 9 timmar sedan, Gladan sade: ”GNG is demand driven, and excess protein does not turn to sugar or cake.” http://www.ketotic.org/2012/08/if-you-eat-excess-protein-does-it-turn.html Blotta mängden argument och motargument i anslutning till postningen är oöverstigliga en dag som denna med sol och blå himmel. Dock kan Ambers uppföljare några månader senare vara av intresse: http://www.ketotic.org/2013/01/protein-gluconeogenesis-and-blood-sugar.html Citat Nonetheless, when we wrote the original article suggesting that eating excess protein was unlikely to result in an increased rate of GNG, one of the assumptions we made was that eating protein does not raise blood sugar. We made this assumption because it is true in non-diabetic, non-ketogenic dieters. However, we have recently learned that this is not true in ketogenic dieters. Om de är relevant i detta sammanhang kan jag inte bedöma. mvh / Erik Edlund 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 58 minuter sedan, RobertAnd sade: Jag har själv funderat lite över det där med mättnad och att det verkar vara ganska individuellt. Ja, det verkar ju finnas så många olika faktorer som påverkar, tänker jag. Jag tyckte det var intressant när Jason Fung talade om att "stretchtreceptors" i magen påverkar upplevelsen av mättnad. Ett knep som jag har använt är att dricka ordentligt med varmt te efter maten för att känna mig ordentligt mätt. Fast det kanske motverkar sitt syfte på längre sikt, att töja ut magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Jaa...jag har väl också funderat på det där med mättnad, hunger och sug. Jag har varit med om att äta något (vegetarisk lchf), och under lång tid känna "jag behöver inte äta nu, men snart". Mättnad? Jag vet att om jag småäter, så småäter jag konstant. Inte mätt och nöjd, inte rejält hungrig heller. Jag vet att om jag är stressad så äter jag lätt utan att vara hungrig. Det är en helt annan mekanism. Jag vet att förr, när jag åt bröd och potatis och så lite fett jag bara klarade fixa, så var jag ständigt hungrig. Nu, när jag aldrig (nästan) äter bröd och potatis, och försöker hålla igen på proteinet, men extra smör...då är mat oftast - ja, inte ointressant, men inte nödvändigt. Det är ju inte svårt att fasta. Och nu hinner jag inte skriva mer för tillfället; jag får fundera vidare 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Min 11-åring äter kött (favorit är fläskkarré) och grönsaker med en-två riskakor med smör och ost till frukost. Då är han mätt och nöjd till lunch samtidig som han orkar springa innan skolan börjar (han äter inte LCHF). Min yngste son, som bara äter en knäckemacka med smör och leverpastej och tre riskakor med smör och mjukost, behöver frukt för att orka till lunch - som oftast också består av knäckebröd med smör. Han blir inte mätt förrän han fått sina köttbullar och gräddsås efter skolan men han vägrar äta dem till frukost, tyvärr. Tycker jag ser på dem att proteinet är mättande. (Det finns en annan problematik som gör att matvanorna är som de är.) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Mycket intressant material att begrunda. Jag har länkat Benjamin Bikmans presentation om protein förut (i tråden om Farligt med ägg) men den passar bra här också https://youtu.be/z3fO5aTD6JU När jag pga celiakidiagnos fick sluta med all gluten (protein) så började jag äta mer protein i form av kött. Lade beslag på sista köttbiten framför näsan på min man... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Jag känner mig ofta kluven när det gäller andelen protein och fett och växlar också olika strategier. Under min första år med lchf frossade jag i protein och bakade med proteinpulver o.s.v. i övertygelsen att protein förbränner bäst. Minskade ner på proteinet till förmån för fettet och tyckte ett tag att det var bra men sen kom kilona krypandes tillbaka med åldern och jag blir helt vilse(desperat) ibland. Funderar på att testa en proteindag ibland, alltså enbart kött, ägg o sånt men utan extra fett och kolhydrater. Kan det finnas någon poäng med det? Kanske alternera en proteinrik måltid med fett kött utan kolhydrater och sedan en proteinfattig måltid bestående av grönsaker och lite fett. Näe...vet inte alls nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 1 timme sedan, Skärfläcka sade: Mycket intressant material att begrunda. Jag har länkat Benjamin Bikmans presentation om protein förut (i tråden om Farligt med ägg) men den passar bra här också https://youtu.be/z3fO5aTD6JU När jag pga celiakidiagnos fick sluta med all gluten (protein) så började jag äta mer protein i form av kött. Lade beslag på sista köttbiten framför näsan på min man... Mycket bra video, tack! Har delat på facebook ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 32 minuter sedan, DRAKULLA sade: Jag känner mig ofta kluven när det gäller andelen protein och fett och växlar också olika strategier. Under min första år med lchf frossade jag i protein och bakade med proteinpulver o.s.v. i övertygelsen att protein förbränner bäst. Minskade ner på proteinet till förmån för fettet och tyckte ett tag att det var bra men sen kom kilona krypandes tillbaka med åldern och jag blir helt vilse(desperat) ibland. Funderar på att testa en proteindag ibland, alltså enbart kött, ägg o sånt men utan extra fett och kolhydrater. Kan det finnas någon poäng med det? Kanske alternera en proteinrik måltid med fett kött utan kolhydrater och sedan en proteinfattig måltid bestående av grönsaker och lite fett. Näe...vet inte alls nu. Känner precis som du. Varannan gång är jag på zero carb-tåget med bara kött och smör, varannan gång tänker jag att grönsaker är så himla nyttigt med alla fibrer. 5 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 1 timme sedan, iAnna sade: Känner precis som du. Varannan gång är jag på zero carb-tåget med bara kött och smör, varannan gång tänker jag att grönsaker är så himla nyttigt med alla fibrer. Eftersom muskelmassan minskar med åldern kan minskat proteinintag i längden kanske leda fel, tänker jag. Och dessutom näringsintaget om man äter mest ovanjordgrönsaker tillsammans med rent fett(och kanske mjölkprodukter?) kan knappast bli tillräckligt. Jag brukar förvånas över raw-food och veganrestauranger där menyn består av just grönsaker med grönsaker+fett. Men nu verkar LCHF ätande hänga på detta och jag undrar verkligen vad det kan leda till i längden att äta så. Isåfall kanske det vore bättre att lägga till rotfrukter, nötter och bönor?. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 On 2018-04-14 at 12:05, Erik Edlund sade: När är man ”mätt”? Är det när salladstallrikens innehåll når upp till och förbi struphuvudet? Jag kan själv äta långt mer än behövligt, men gör det sällan. För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. Protein anses med rätta vara ”mättande” då det är knepigt att smälta. Men det är viktigt att inse att det inte finns någon unik ”proteinenergi”. Allt överskott av aminosyror som inte används till något ”vettigt” kommer att rensas på sitt kvävehaltiga innehåll (förs bort via urinen) och resten blir till 4/5 glukos, resten ketoner. Så att äta avsevärt mer proteiner än nödvändigt är tveeggat, dels blir du ”uppfylld och mätt” en tid, dels kommer energin från glukos, det en LCHF-are gärna undviker. Fett, via maten eller kroppens egna lager, bidrar inte effektivt till mättnad i traditionell mening men håller dina mattankar på avstånd, du förblir nöjd. Att kortare tids fasta (inte svält) inte skapar hungerproblem beror, IMHO, på att insulinet inte triggas på samma sätt som när du äter. Har jag något intressant att syssla med blir jag sällan hungrig. Tristess, å andra sidan, är sug- och hungerskapande så in i bänken. mvh / Erik Edlund Bra synvinklar på ett komplext problem! Och förhoppningsvis så är det någon Newbie på LCHF som blir klokare? Iallafall så har jag i flera andra trådar pepåkat att man inte nödvändigtvis måste vara rädd för protein/aminosyror! Dvs aminosyror omvandlas väldigt sällan till ett högt blodsocker.. däremot så kan det användas till energi direkt i musklerna.. framförallt för de som är fysiskt aktiva. Oandrasidan så kan man då oxå betrakta Fungs synpunkter/dvs att aminosyror är högt insulinogena, dvs litta beroende på om man är insulinresitent/lider utav hyperinsulinemi! Iallafall så får man först försöka åtgärda själva problemet, dvs insulinresistensen,, då kan man även bli tvungen att hålla ner protein/eventuellt fasta tills cellerna svarar normalt på insulin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 17 timmar sedan, Gladan sade: Intressant läsning här om gluconeogenesen.... ”GNG is demand driven, and excess protein does not turn to sugar or cake.” http://www.ketotic.org/2012/08/if-you-eat-excess-protein-does-it-turn.html det som mättar.... grejen är att inte jaga igång en mängd hormoner. Det är inte enbart insulin utan även t ex Ghrelin och leptin. Tarmbiomet håller sig lugn om det finns fiber att käka.... många gånger beror hunger helt enkelt på att du är van att äta. Vid en viss tid eller ett visst tillfälle eller av andra skäl, t ex känslor.... Grejen är fortfarande att Glukoneogenesen drar igång när det råder glukosbrist/hypoglykemi.. inte förendå! Och vissa glukogena samt ketogena aminosyror kan användas direkt i musklerna i stället för fett! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 On 2018-04-15 at 14:19, Angelico sade: Eftersom muskelmassan minskar med åldern kan minskat proteinintag i längden kanske leda fel, tänker jag. Och dessutom näringsintaget om man äter mest ovanjordgrönsaker tillsammans med rent fett(och kanske mjölkprodukter?) kan knappast bli tillräckligt. Jag följer även Georgia Ede som är en ivrig förespråkare av animaliskt protein. Hon menar att den som äter lågkolhydratkost har större behov av protein än den som äter standardkost. Diagnosis Diet: Protein http://www.diagnosisdiet.com/food/protein/ if you eat a very low carbohydrate diet, you will need to make blood glucose out of protein,/.../ If you don’t eat enough protein to maintain your blood sugar, your body will steal protein from your muscles to accomplish this critical task. Therefore, people eating low-carbohydrate diets probably need to increase their protein intake to maintain healthy blood sugar levels without losing muscle. How much protein do I need? This seems like such a simple question, but it isn’t… / Since we lose some protein every day, we have to eat protein to replace these losses. The Institute of Medicine (or IOM) states that the minimum average daily protein intake for the average adult should be: 0.8 grams of protein per kg of body weight. Detta är den nivå som jag har brukat ligga på. Både innan jag startade med lågkolhydratkost, och efter. Jag har ägnat åratal åt att äta bönor, grönt och räkna kalorier. Det resulterade i brist på både järn och B12, nu när jag tänker efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 45 minuter sedan, Tureborgaren sade: Jag följer även Georgia Ede som är en ivrig förespråkare av animaliskt protein. Hon menar att den som är lågkolhydratkost har större behov av protein än den som äter standardkost. Diagnosis Diet: Protein http://www.diagnosisdiet.com/food/protein/ if you eat a very low carbohydrate diet, you will need to make blood glucose out of protein,/.../ If you don’t eat enough protein to maintain your blood sugar, your body will steal protein from your muscles to accomplish this critical task. Therefore, people eating low-carbohydrate diets probably need to increase their protein intake to maintain healthy blood sugar levels without losing muscle. How much protein do I need? This seems like such a simple question, but it isn’t… / Since we lose some protein every day, we have to eat protein to replace these losses. The Institute of Medicine (or IOM) states that the minimum average daily protein intake for the average adult should be: 0.8 grams of protein per kg of body weight. Detta är den nivå som jag har brukat ligga på. Både innan jag startade med lågkolhydratkost, och efter. Jag har ägnat åratal åt att äta bönor, grönt och räkna kalorier. Det resulterade i brist på både järn och B12, nu när jag tänker efter. 0,8gram/kg kroppsvikt är en ganska liten proteinmängd, har du ökat det nu då? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Håller med, intressant! Och så har vi det här med lågkolhydratkost vs. ketogen kost (proteinbehov). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 1 timme sedan, Angelico sade: 0,8gram/kg kroppsvikt är en ganska liten proteinmängd, har du ökat det nu då? Ja, jag försöker. Protein till varje mål, fler ägg, lite större portioner av kött eller fisk. Vad kan det bli? I bästa fall 1-1,5 g per kilo kroppsvikt, kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 On 2018-04-15 at 18:36, Tureborgaren sade: Jag följer även Georgia Ede som är en ivrig förespråkare av animaliskt protein. Hon menar att den som är lågkolhydratkost har större behov av protein än den som äter standardkost. Diagnosis Diet: Protein http://www.diagnosisdiet.com/food/protein/ if you eat a very low carbohydrate diet, you will need to make blood glucose out of protein,/.../ If you don’t eat enough protein to maintain your blood sugar, your body will steal protein from your muscles to accomplish this critical task. Therefore, people eating low-carbohydrate diets probably need to increase their protein intake to maintain healthy blood sugar levels without losing muscle. How much protein do I need? This seems like such a simple question, but it isn’t… / Since we lose some protein every day, we have to eat protein to replace these losses. The Institute of Medicine (or IOM) states that the minimum average daily protein intake for the average adult should be: 0.8 grams of protein per kg of body weight. Detta är den nivå som jag har brukat ligga på. Både innan jag startade med lågkolhydratkost, och efter. Jag har ägnat åratal åt att äta bönor, grönt och räkna kalorier. Det resulterade i brist på både järn och B12, nu när jag tänker efter. Mm.. prexis.. om det vore enkelt så fanns inget behov av det här forumet, och alla försäljare av bantingspreparat hade gått i konkurs! Dvs jag säger som Anna hallen, det finns ingen "one size fits all diet" för då hade alla redan hoppat på denna och så hade vi heller inte behövt detta forumet! Iallafall så sätter jag 1 gram protein per kilo nuvarande vikt till en safe nivå.. man får då gärna följa sin vikt neråt eller låta den vara konstant och sen hamna på kanske 1,5 gram per kilo när man väl landat på sin optimala vikt. Får man sen för sig att bli fysiskt aktiv för att skynda på resultatet vilket ioförsig rekommenderas så kan man ligga lite högre redan från början eller ge fan i att minska när vikten droppar. Hur som helst, protein/aminosyror är hemskt insulinogena, där kommer Fungs råd in.. främst om man är insulinresistent/typ2 diabetiker! Oså för äldre fetlagda män så kommer Skaldemans råd in.. ät kött och fett, samt en del gröna grönsaker.. eller kör fettfasta.. egentligen samma grej som Fung! På det så kan man för övrigt blanda in vegetabiliskt protein/bönor/RS och litta annat.. och som gör lite annat. Oså på det, så hampar det sig som så att jag noterat att folk som skriver att de äter LCHF äter något helt annat än vad jag äter. Dvs det finns lixom inga garantier för att om alla åt som jag så skulle de lyckas gå ner i vikt.. vilket jag för övrigt har problem med själv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Idag lyckades jag dra i mig mängder med protein, jämfört med vad jag brukar. Motion brukar sänka mitt ""sug" efter mat. Och faktiskt: nu känner jag mig både mätt och "nöjd". Tänker inte äta igen förrän imorgon eftermiddag när jag har jobbat klart. Frukost på fettkaffe, ett ägg med lite majo, och en drink med kollagen och nässelpulver. Sedan träning i drygt en timme (jogg och lättare styrketräning). Middag: fejk-pizza (botten på ägg, grädde, lite havrekli) med kött och parmesanost på och vitkålssallad och surkål till. Tre bitar 99-procentig choklad till en stor balja te. 24 gram kolhydrater, varav nära hälften från havrekliet, och 104 gram protein, lagom med kalorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 10 timmar sedan, Zepp sade: Oså för äldre fetlagda män så kommer Skaldemans råd in.. ät kött och fett, samt en del gröna grönsaker.. eller kör fettfasta.. egentligen samma grej som Fung! För män, inte enbart de äldre, tipsar Martina Johansson om att om fettinlagringen sitter på lår, mage, bröst och är mer hängande än den typiska öl- / brödmagen (som är mer utspänd) så har man sannolikt för mycket östrogen. Botas med rent kött (stek) och mindre mängd, kolhydratfattiga, grönsaker (kål t ex) och fett. Typ Skaldemans rekommendation, alltså. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 13 timmar sedan, MariaF sade: För män, inte enbart de äldre, tipsar Martina Johansson om att om fettinlagringen sitter på lår, mage, bröst och är mer hängande än den typiska öl- / brödmagen (som är mer utspänd) så har man sannolikt för mycket östrogen. Botas med rent kött (stek) och mindre mängd, kolhydratfattiga, grönsaker (kål t ex) och fett. Typ Skaldemans rekommendation, alltså. Prata inte om eländet, lågt testo och mina arbetskamrater frågar om jag inte borde skaffa BH! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 11 minuter sedan, Zepp sade: Prata inte om eländet, lågt testo och mina arbetskamrater frågar om jag inte borde skaffa BH! Testa DHEA kanske..? Eller söka hos doktorn och få testosteron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 19 minuter sedan, MariaF sade: Testa DHEA kanske..? Eller söka hos doktorn och få testosteron? Mnjae,, dels så sjunker Testo med ålder/ökar med egen MC? Dv även om testo ligger lågt så är det inte på sjukliga nivåer.. utan det fattas i princip bara en MC.. eventuellt oxå en smärre Lottvinst så att jag kan pensionera mig i förtid. Dvs med utgångspunkt från historiska fakta.. min historiska kroppsform osv så drar jag lite slutsatsen att jag inte är typiskt någon som ens innan legat på de högre testonivåerna. Men altså jag är påläst, det finns grejer att åtgärda, först en ansenlig lottovinst, sen förtida pensionering, MC och gym/träning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 7 minuter sedan, Zepp sade: Mnjae,, dels så sjunker Testo med ålder/ökar med egen MC? Shit! Jag HAR ju redan en egen MC... Inte konstigt att jag har östrogenbrist..!!!! Det blev testo av det... 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 2 minuter sedan, MariaF sade: Shit! Jag HAR ju redan en egen MC... Inte konstigt att jag har östrogenbrist..!!!! Det blev testo av det... Mjnae, du och jag är nog tillräckligt gamla för att begripa att det handlar om ett sk associationsproblem? Dvs man vill i förstone tänka att MC-buren ungdom är sk alphahannar med högt testo, med en kvinnlig följeskara av Östrogenstinna honor? Men redan på min tid så var vi iallafall i min klubb rätt så emanciperade.. rent ut sagt vanligt folk med sunda värderingar och flera utav medlemmarna var tjejer med egen MC! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 Artikel om mättnad och protein, som jag läste med stort intresse. Optimising nutrition: How much protein do you need to optimise satiety? "If your goal is increased satiety, fat loss and decreased hunger then you will want to move from minimum levels of protein towards higher levels." "Most people interested in diet and nutrition are looking for fat loss and/or diabetes management (not therapeutic ketosis) hence we set the minimum protein intake at 1.8 g/kg lean body mass." Simply increasing your protein intake from 0.7 to 2.2g/kg lean body mass appears to give a spontaneous calorie reduction in calories of approximately 14%." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 17 minuter sedan, Tureborgaren sade: Artikel om mättnad och protein, som jag läste med stort intresse. Optimising nutrition: How much protein do you need to optimise satiety? "If your goal is increased satiety, fat loss and decreased hunger then you will want to move from minimum levels of protein towards higher levels." "Most people interested in diet and nutrition are looking for fat loss and/or diabetes management (not therapeutic ketosis) hence we set the minimum protein intake at 1.8 g/kg lean body mass." Simply increasing your protein intake from 0.7 to 2.2g/kg lean body mass appears to give a spontaneous calorie reduction in calories of approximately 14%." Oså kommer vi osökt in på problemet med att uppskatta lean body mass! Iallafall så kan vi konstatera att intag av protein (gärna animaliskt protein) leder till satety, det är rätt väl vederlagt via hur många studier som helst! Och det har på det lika väl vederlagda homeostatistiska effekter, dvs aminosyror triggar insulin men i motsvarande grad oxå glukagon.. dvs det balanserar var andra/blodsockret! Såså.. det dummaste man kan göra per se är att minimera protein.. speciellt animaliskt protein! En annan dum grej man kan få för sig är att minimera fett.. speciellt animaliskt fett! Den tredje grejen är.. att äter man animaliskt protein i form av kött/fisk/fågel/skaldjur.. så brukar man hur som helst få i sig rätt hyfsade mängder av fett oxå.. iallafall om man varierar sin kost någotsånär. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 22, 2018 Share Posted July 22, 2018 On 2018-05-16 at 22:04, Zepp sade: Oså kommer vi osökt in på problemet med att uppskatta lean body mass! Hittade ett verktyg som löser det problemet : Lean Body Mass Calculator - https://www.calculator.net/lean-body-mass-calculator.html# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 22, 2018 Share Posted July 22, 2018 Läser just nu "The Hungry Brain" av Stephan Guyenet. Mycket intressant och lärorik. T ex: Den processade maten skapar synliga skador på hjärnan (hypothalamus) och leder till fetma. Aminosyror kan läka dessa skador. Protein mättar mest. Mitt protein-projekt fortsätter. Tycker det är svårt att äta stora mängder. En prenumeration av köttlåda hos Gårdssällskapet har underlättat att ha tillräckligt med ingredienser hemma. Men magen gillar kosten. Vad vikten beträffar får jag återkomma . Min "forskning" så här långt har inspirerat mig till följande blogginlägg: Protein - bantarens bästa vän Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 20 timmar sedan, HelgeK sade: En som har viktiga saker att säga om protein är Ben Bikman. Ja, jag är väldigt glad i dr Bikmans föreläsningar. Följer honom på Twitter där han nästan dagligen tipsar om intressanta studier. Han har även en del intressanta artiklar på Insulin IQ. Jag har läst Stephan Guyenets argumentation kring Insulin - kolhydrathypotesen. Vad jag kan förstå dissar han inte lågkolhydratkost som metod för viktnedgång mm, men köper inte att insulin är ensam förklaring. Jag upplever hans argumentation som nyanserad. i vart fall är det intressant att få ett brett perspektiv på kostdebatten just nu, med ingångar från olika forskare. Guyenet tipsar också om intressanta studier via Twitter. Martina Johansson har jag följt en hel del, och hon har många kloka tankar. Men med tiden har jag känt att hennes kostråd inte fungerar för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 On 2018-04-15 at 09:07, Tureborgaren sade: Ja, det verkar ju finnas så många olika faktorer som påverkar, tänker jag. Jag tyckte det var intressant när Jason Fung talade om att "stretchtreceptors" i magen påverkar upplevelsen av mättnad. Ett knep som jag har använt är att dricka ordentligt med varmt te efter maten för att känna mig ordentligt mätt. Fast det kanske motverkar sitt syfte på längre sikt, att töja ut magen. Även Bernstein pratar om dessa receptorer och hävdar att man kan äta sig mätt på sågspån. Var hittade du Fungs påstående? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 8 timmar sedan, Thomas Jansson sade: Även Bernstein pratar om dessa receptorer och hävdar att man kan äta sig mätt på sågspån. Var hittade du Fungs påstående? Fung nämner det i videon Leptin & Insulin Resistance Balancing Tips w/ https://www.youtube.com/watch?v=jXXGxoNFag4 Även i Medium-artikel Controlling the Body’s ‘Fat Thermometer’ https://medium.com/@drjasonfung/controlling-the-bodys-fat-thermometer-12e2e69e94dd: Instead, we have multiple overlapping powerful satiety mechanisms to stop eating. We have stretch receptors in our stomach to signal when it is too full. We have powerful satiety hormones such as peptide YY and cholecystokinin that stop us from eating. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 European Journal of Clinical Nutrition Classification of obesity targeted personalized dietary weight loss management based on carbohydrate tolerance. https://www.nature.com/articles/s41430-018-0227-6 Varierande resultat i viktnedgång hos överviktiga som äter samma diet kan delvis bero på skillnader i hur glukosmetabolismen påverkar aptitkontroll och mättnad. ...the large variability in weight loss response observed in obese individuals prescribed the same diet is partly due to alterations in the mechanisms linking glucose metabolism to appetite control, and that prevalent physiological alterations in glucose metabolism are responsible for powerful differences in responsiveness to carbohydrate intake ranging from induction of marked satiety signals to almost absent satiety effect. ...numerous trials have compared low-fat, high-carbohydrate diets with low-carbohydrate, high-fat diets for the management of overweight and obesity, assuming that a single dietary strategy is appropriate for all individuals. These comparisons have shown very similar weight loss on low-fat and low-carb diet, and many scientists now say that macronutrient composition does not really matter. However, we have reanalyzed a number of these trials and have shown that if one considers each patient’s glucose metabolism and based on fasting glucose classify them into normoglycemic (type A), prediabetic (type B), and type 2 diabetic (type C), the optimal diet and weight loss responsiveness are completely different. Our studies show that providing specific diets for weight management based on pretreatment glycemic (and insulinemic) status holds great promise for moving forward with personalized nutrition. In the NUGENOB study, a RCT comparing hypocaloric low-fat (high carb) versus low-carb (high fat) diet in 770 obese individuals for 10 weeks, we initially reported that both diets produced the same mean weight loss of 7.5 kg . However, the reanalysis showed that type A subjects lost 0.4 kg more on the low-fat than on the low-carb diet; the diets were similarly effective for type B, but the low-carb diet produced a 2.0 kg more than the low-fat diet of the diabetic obese [14]. The diabetic subgroup, however, was not large; so we reanalyzed the large-scale Spanish PREDIMED trial .../... In a reanalysis of this study we confirmed that type 2 diabetics over 5 years lost significantly more weight on this high fat, low-carbohydrate diet compared to normoglycemic participants (1.6 kg versus 0.2 kg, P < 0.001) [18]. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 Doktor Ted Naimans föreläsning om "Protein vs energy" från ett nyligt event (ovanligt att se honom i kostym...): Svagt ljud, men med hörlurar blev det ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 26, 2019 Share Posted July 26, 2019 Den senaste månaden har jag testat AIP, autoimmuna protokollet. Inspirerad av nyss utkomna Autoimmun handbok. Bara som ett experiment, jag har inga sjukdomar, vad jag vet. Däremot har jag problem med överätande och triggermat. Jag har druckit Dr Berg grönkålssmoothie och ätit en hel del råkost, och en och annan rostad rotsak till kött och fisk. Till och med lärt mig gilla blomkål. Efter 26 dagar utan kaffe, mejerier, nötter, mm, kan jag konstatera att magen mår mycket bättre och är lite plattare. Jag har lättare att reglera matintaget, och har känt mindre sug. Enda gången jag känt triggerfenomen var när jag förföll till att äta färska aprikoser. En lärorik insikt. Första veckan utan kaffe var omvälvande: hjärndimma, trött, seg, kraftlös. Trodde att jag höll på att bli dement. Först mot slutet av andra veckan blev jag "mig själv" igen. Kanske var det keto-flu? Jag har fastat må, ons, fre. I vart fall börjar jag allvarligt fundera över att ransonera mitt kaffeintag i framtiden. Efter 30 dagar ska man börja att testa att återinföra livsmedel, ett i taget och se vad som händer: det jag längtar efter är SMÖR, och ägg, och kryddor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 17 timmar sedan, Tureborgaren sade: Den senaste månaden har jag testat AIP, autoimmuna protokollet Och jag har ju testat ALP...att fördela maten på ett särskilt sätt över dagen, avstå mejerier, ägg och kanske nattskatteväxter, och helst även kaffe, i början (man kan testa sedan, om man tål detta eller ej). Och mycket grönsaker. Effekten för mig av att äta frukost är att jag tappar aptiten totalt...eller också blir den slumpmässig. På kvällen, när jag inte tänker äta, eller direkt efter maten tidigare på dagen...och då tänker jag ju heller inte äta. (spelar ingen roll om jag äter tills jag mår illa). Kaffe har jag inte avstått; det har jag aldrig märkt någon skillnad av när jag har testat. Får ju inte ens huvudvärk. Det sägs så ofta att frukosten är så viktig (ja, även inom lchf-kretsar). Och jag är tämligen övertygad om att det är morgonmänniskor som hävdar detta - men det är min hypotes, inget bevisat. Jag mår också bättre utan mejerier (fast jag har ätit smör) - men om det påverkat vikt och aptit...njae. Jag har testat filmjölk som frukost nyligen (jag älskar filmjölk) och inser att det påverkan hyn. Testar nu omelett som första mål, ibland...med cf? eller ska jag byta det mot kokosmjölk? Men vad det har för effekt på aptiten - ? Nu tänkte jag i alla fall hitta tillbaka till mina naturliga hungerkänslor igen. Men behålla en del av grönsakerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Jag är i och för sig morgonmänniska, går frivilligt upp vid 5 -halv 6. Men fixar inte att äta frukost, har aldrig gjort. Det är som om jag väcker magen då, är svinhungrig resten av dagen - hela tiden.... Nej, jag mår bäst av att inte äta förrän vid 12-tiden, sen middag vid 17. Ev the på kvällen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Jag älskar frukost! Alltid gjort! Älskar lunch också! Och middag! Och mellanmål! Och tugg i största allmänhet. Nu har jag fått orsaken förklarad, behöver inte ens göra ett gentest; snabb MAOA SNP (variant av den genen). Nu ska jag bara jobba med generna istället för mot dem och förstår jag rätt ska jag öka kolhydraterna något. Fast som vanligt gäller rätt sorts kolhydrater. Ni vet, ”healthy fats”, ”healthy proteins” och ”healthy carbs” - som för övrigt är bra termer så rådgivaren inte kan bli anklagad för felaktiga råd när de senaste rönen gällande vad som är hälsosamt inte heller visade sig vara rätt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Nu har jag fått orsaken förklarad, behöver inte ens göra ett gentest Och var har du fått reda på det? Jag vill också jobba med mina gener (som definitivt inte är samma som dina). Frukost ... ja, jag associerar alltid till tvångsmatningsmaskinen för gäss, som jag såg på ett museum någon gång 1974 och aldrig lyckats glömma. Jag kan få i mig frukost, men jag mår inte bra av det. Äter jag kolhydrater då (som jag gjort i större delen av mitt liv) så är jag vrålhungrig efter 2-3 timmar. Äter jag ordentligt med protein och fett, så tappar jag matlusten helt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 1 timme sedan, Effie sade: Och var har du fått reda på det? Jag började med att läsa Your Genious Body, en lite tungläst bok och nu har jag snart läst klart Dirty Genes (Erik 2 tipsade) och den är mer nybörjarbok, hade nog inte kommit så långt som jag ville tro... Ska läsa om den första sen. Jag är klockren på just MAOA. Av de andra genernas för och nackdelar är det mer spritt vad som känns ”jag” eller inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 Gisses du läser snabbt. :-). MariaF = MAOA (snabb) var ingen överraskning om man följer dig. "Snabb" betyder (för den oinvigde) att man processar/bryter ner bla serotonin (mår bra och känner mig mätt hormonet) snabbt. Starkaste kännetecknet är kolhydrat-sug. Extra vanligt hos kvinnor då generna för denna process sitter på X kromosomen som kvinnor har 2 av. Kvinnor med 2 snabba, en från varje förälder, måste ha enormt svårt med kolhydratsuget. Forskningen har kommit fram till att grunstenen till serotonin, tryptofan, en aminosyra som kommer med proteinintag, behöver hjälp av insulin för att komma in i hjärnan. Dock räcker det inte med insulindosen till den ordinarie måltiden utan krävs en ny höjning ca 2 tim efter. Hur hålla insulinkontroll på det? Hur hög insulindos som krävs tror jag inte man listat ut men de som skrev boken the Serotonin Power Diet har i en nyare skrift gått från att rekommendera nåt sött varannan timme till att prata om mer moderat insulinhöjning som efter lite grönsaker (det är ju Harvardfolk), kött eller ost. Tror jag länkade till den för ett tag sen. I vilket fall insulinhöjning, dvs stängd fettförbränning, vilket får mig att grubbla mycket hur man kan hjälpa "snabba" att må gott och gå ner i vikt. Har en "snabb" hemma. Just nu är jag dock inne och grubblar på motsatsen, dvs långsam serotoninnedbrytning, nåt som företrädesvis då drabbar män, vi har ju tex bara 1 X kromosom, och som kan leda till för stor viktnedgång och sk "wasting" dvs får i sig för lite byggstenar. Blir mätta direkt de börjar äta. Och värst av allt, drabbas av diverse tråkiga mentala problem som ångest, oro (tex flygräsla), koncentrationproblem, sömnproblem, dåligt självförtroende, dåligt driv, fobier (spindlar) mm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 5 timmar sedan, Erik 2 sade: Just nu är jag dock inne och grubblar på motsatsen, dvs långsam serotoninnedbrytning, nåt som företrädesvis då drabbar män, vi har ju tex bara 1 X kromosom, och som kan leda till för stor viktnedgång och sk "wasting" dvs får i sig för lite byggstenar. Blir mätta direkt de börjar äta. Och värst av allt, drabbas av diverse tråkiga mentala problem som ångest, oro (tex flygräsla), koncentrationproblem, sömnproblem, dåligt självförtroende, dåligt driv, fobier (spindlar) mm. Sen tillkommer då aggressiviteten, uttrycket "the warrior gene" är inte för inte. Söker man på MAOA så handlar de flesta träffarna just om detta: The results support previous research suggesting that MAOA influences aggressive behavior, with potentially important implications for interpersonal aggression, violence, political decision-making, and crime. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Jag tog ett kosttillskott för ett par år sedan, som innehöll pumpafrömjöl ( tryptofan)och nån kolhydrat, som skulle ge den där nödvändiga höjningen. Jag hade glömt bort den, men jag sov faktiskt bättre när jag tog den på kvällen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Lyssnade på ett intressant föredrag med dr Joan Ifland kring teorin att processade livsmedel bäddar för överätande genom att de fungerar som droger för hjärnan. Hon har skrivit boken Processed Food Addiction. Hon menar att tobaksindustrin, i ett försök att överleva, tog över en stor del av livsmedelsindustrin på 1980-talet, och skapade beroendeframkallande "livsmedel" som bidragit till dagens fetma- och ohälsoepidemi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 2, 2019 Share Posted August 2, 2019 Dr. Robert Lustig delar sina perspektiv kring matberoende (food addiction). https://robertlustig.com/food-addiction/ Matberoende (food addiction) är fortfarande kontroversiellt inom det vetenskapliga samfundet. Men det finns starka bevis på att vissa livsmedel kan utlösa överätande, sug och abstinens, på samma sätt som beroendeframkallande ämnen som alkohol, kokain och tobak gör." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OskarOsk Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Intressant tråd. Vad tror ni om blodanalyser man kan göra idag via bolag som tex https://werlabs.se/ eller https://medisera.se/? Ngn som testat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts