Bokmalen70 Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Jag började med strikt lchf med mjölkprodukter den 6 jan. i år. Klarade av 45 dagar i första omgången. Har haft 3 enstaka tillfällen där jag ätit godis och har nu börja om att räkna dagar igen. Jag är socker beroende och kan inte labborera med fasta. Behöver äta 3 ggr per dag. Kan inte äta ägg kokta ägg pga gallan. Vad kan vara anledningen till min viktnedgång stannat av? Jag verkar gå upp i samband med mens 1,5-2 kg och sen ner gå ner ca 1-1,5 kg igen. Jag har inte tyckt att jag behöver kokosfett längre kan det var en anledningen till utebliven vikt nedgång? Jag gick ner 7 kg de första 6 veckorna. Äter turkisk yoghurt dl 2 och ca två msk smetana kardemumma och kokosflingor till frukost. Lunch och middag ser rätt lika ut typ en kycklingfilé 1 dl fet sås och broccoli eller bryssekål. Spenat och tomat. Ibland tar jag typ 50g mestost på kvällen. Tillägg jag tittade på innehållsförteckningen en gång till osten Skit inte undra på att jag inte gått ner i vikt. Jag önskeläste nog den första gången osten är nu slängd innehöll 31 g sockerarter. GRRR det som var så gott för gott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Du har ju gått ner 7 kg vilket är fantastiskt bra! Alla kommer förr eller senare till s.k. viktplatåer då viktnedgången tar en paus ibland av kortare slag men ibland evigt långa.... Du nämner inte hur många kilon som du tycker att du vill lämna ifrån dig men jag utgår ifrån att det är fler än 7. LCHF är ingen snabb fix utan en livsstil så det är bra att tänka ur ett långsiktigt perspektiv vilket också inkluderar de perioder då vikten står envist stilla. Fortsätt att äta som du gör (utan mesosten) och gör en första utvärdering efter 3 månader. Värdera också andra hälsovinster du får av kosten. Meen...om du har fortsatt sötsug så kan du prova att dra ner på/utesluta mejerierna. De kan trigga sötsug även om de är okej ur lchf synpunkt. Lycka till med din hälsoresa! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 On 2018-04-14 at 13:25, Bokmalen70 sade: Ibland tar jag typ 50g mestost på kvällen. Tillägg jag tittade på innehållsförteckningen en gång till osten Skit inte undra på att jag inte gått ner i vikt. Jag önskeläste nog den första gången osten är nu slängd innehöll 31 g sockerarter. Tror nog inte det bara beror på osten. Som Drakulla säger är platåer en del av livet. Det gäller för vikten, träningsframgångar, karriären... Det viktiga nu är att hänga i. Om jag minns rätt är vi ungefär jämngamla vilket i så fall betyder hormoner (för-klimakteriet)? Där har du också nåt att djupdyka i som gör viktnedgång svårare. Likaså tycks lymfan kunna dra in vätska som inte släpper, Anna Hallén skriver en del om detta. Hon inser att samma mat hon blev smal av har hon nu blivit tjock av. Hon skriver inget om klimakteriet vad jag sett men lymfan kan säkert vara en del av pusslet. Många rekommenderar att sluta med mjölkprodukter något jag tycker är svårt för det ger en sådan guldkant på tillvaron men orkar du så testa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Altså mesosten hade jag iallafall skippat iomed att det främst består utav koncentrerat laktos.. främst på grund av att jag är laktosintollerant.. men oxå på grund utav att det främst är en disackarid bestående utav Galaktos och Glukos! Man kan dibbla och fundilera en hel del på "sockerberoende", men mest troligt så är det inte rätt diagnos.. utan då mer Dopaminberoende! Dvs hjärnan älskar ett högt blodsocker och Dopamin funkar som så att det förstärker alla beteenden som gör att du mår bra, dvs det är en av de vilktigaste hormoner/faktorer för beroenden! https://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Popularpsykologi/Halsa/Hjarnkoll-pa-maten/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 9 timmar sedan, Zepp sade: Man kan dibbla och fundilera en hel del på "sockerberoende", men mest troligt så är det inte rätt diagnos.. utan då mer Dopaminberoende! Så... om man drogar nånting, vad det än vara månde (lärt mig av kollegor vid tjänsteresor att man kan knarka det mesta från treo till sex) så har man inte "spelberoende", "alkoholberoende", "sockerberoende" osv...? Oftast använder man ju drogen som sådan i kombination med ordet -"beroende" även om det är hjärnans belöningssystem som kickar igång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 12 timmar sedan, MariaF sade: Så... om man drogar nånting, vad det än vara månde (lärt mig av kollegor vid tjänsteresor att man kan knarka det mesta från treo till sex) så har man inte "spelberoende", "alkoholberoende", "sockerberoende" osv...? Oftast använder man ju drogen som sådan i kombination med ordet -"beroende" även om det är hjärnans belöningssystem som kickar igång. Prexis så är det.. eller iallafall så är Dopamin ett feelgoodhormon som förstärker positiva saker.. och de kan då ligga på väldigt olika plan. Såå.. knarkar man, mat, socker, sex, träning, alkohol, en massa annat så får man en belöning i form av Dopamin, utifall själva knarkandet leder till en positiv känsla/ett positivt tillstånd! Men så går vi över till det lite mer komplexa och besvärliga.. dvs om man inte mår riktigt bra.. det kan vara mentalt, psykiskt, metabolt, ekonomiskt eller det rätt vanliga man trivs inte med sitt liv/socialt, då kan man iallafall få en dopaminkick, som tillfälligt lättar på besvären/livsångesten! Så såså.. pratar vi riskzoner så är det altså folk som i övrigt har andra problem i första hand.. dvs oftast helt andra men vanligare än att socker är så himla gott och beroendeframkallande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 16 minuter sedan, Zepp sade: Såå.. knarkar man, mat, socker, sex, träning, alkohol, en massa annat så får man en belöning i form av Dopamin, utifall själva knarkandet leder till en positiv känsla/ett positivt tillstånd! Men endorfiner och exorfiner då..? Det är ju också rätt stimulerande... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 1 minut sedan, MariaF sade: Men endorfiner och exorfiner då..? Det är ju också rätt stimulerande... Vem sade att detta livet var enkelt? Endorfiner är typ Morfin.. typ smärtstillande, nedåttjack! Givetvis samverkar Dopamin och Endorfiner i våra kroppar/våra liv! De har då lite olika inverkan på vårt beteende!, där Dopamin är beteendeförstärkande och där endorfiner främst gör att man står ut. Så.. såså, det är lixom inget problem om man uppövar sin kropps förmåga att utsöndra Endorfiner,, det handlar om utökad uthållighet, främst fysiskt. Dvs det motsatta är ett helvete, dvs om man blir helt slut bara utav att knyta skosnörena.. då lär man knappast få något liv som är värt att leva hur som helst. Men då kan man döva alla trista tillkortakommanden med en väl avvägd dos Dopamin,, så mår man bra iallafall för stunden.. även om livet för övrigt är ett helvete. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 Men hur vet du om det är dopamin-beroende eller endorfin-beroende..? Kanske bara lättare att säga spelberoende osv..? Hade lite svårt att lägga ut texten tidigare men min poäng är alltså att det finns så otroligt många substanser som kan ge oss en kick så man kan inte riktigt avgöra exakt vad det är. Om man då framhäver drogen istället för kick-ämnet så hjälper man också omgivningen att hjälpa. Man bjuder inte en alkoholist på en sup. Man bjuder inte (borde inte bjuda) en sockerberoende på praliner. Man säger inte till en rökare att ta en cigarett när abstinensen blir tuff och borde inte göra det med den sockerberoende heller. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2018 Share Posted April 17, 2018 28 minuter sedan, MariaF sade: Men hur vet du om det är dopamin-beroende eller endorfin-beroende..? Kanske bara lättare att säga spelberoende osv..? Hade lite svårt att lägga ut texten tidigare men min poäng är alltså att det finns så otroligt många substanser som kan ge oss en kick så man kan inte riktigt avgöra exakt vad det är. Om man då framhäver drogen istället för kick-ämnet så hjälper man också omgivningen att hjälpa. Man bjuder inte en alkoholist på en sup. Man bjuder inte (borde inte bjuda) en sockerberoende på praliner. Man säger inte till en rökare att ta en cigarett när abstinensen blir tuff och borde inte göra det med den sockerberoende heller. Nämenaltså jag vet ju inte såklart och det lilla jag vet sammanfattas hur som helst med att det är jävligt komplext! För det första så tror jag ingen är eller kommer att bli/vara Endorfinberoende.. utan det sätter snarare den nedre tröskeln för att stå ut med sitt liv! Dvs vi skall kunna orka med att vara fysiskt aktiva.. vi skall orka med att arbeta, handla, laga mat,städa vårt hem, kunna laga till mat till våra barn, serva vår partner.. iallafall om hen oxå har minst samma endorfiner som vi själva! Grejen med Dopamin är att det kan komma in när man inte har de förutsättningarna som jag nämnt ovan.. och då är det en fara på taket! Dvs Endorfiner handlar mer om nedre gräns för psykisk/fysisk förmåga.. vi bör helst inte låta dessa sjunka allt för lågt.. för då får vi problem. Dopamin funkar lite annorlunda, det förstärker olika beetenden som leder till en belöning,, det är en form av bekräftelse! Osådåså.. vem vore vi utan bekräftelse.. ja då kan vi nog pumpa på med endorfiner om vi så vill, men det är neråttjack, så att vi står ut med vårt urusla liv! Oandrasidan så är Dopamin uppåttjack.. och vi får det dels via bekräftelse.. och denna bekräftelsen kan komma i många former. Summa summarum: Endorfiner gör att vi står ut/orkar med! Dopamin gör att vi fortsätter med positiva beteenden där vi får bekräftelse! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 On 2018-04-17 at 05:19, MariaF sade: Oftast använder man ju drogen som sådan i kombination med ordet -"beroende" även om det är hjärnans belöningssystem som kickar igång. Min uppfattning av medlemmarna i detta forum är att alla har en god produktion av såväl endorfiner som dopamin. Det är den kombinationen som underhålls av intresset att optimera kropp och psyke. Inte minst för de äldre av oss innebär övergången till mat som bygger på fett som energimedium (t.ex vid tillämpning av LCHF-kost) mycket stora fördelar.. Speciellt fördelaktig har förbränningen av fett visat sig vara för hjärnan, som föredrar den förbränningsformen framför glukos. Ett viktigt skäl ligger i att ketonerna, som då styr energiutvinningen, utnyttjar syre mer effektivt än tidigare och minskar risken för oxidation av hjärnceller. Dessutom skapar ketonerna antioxidanter som minskar andelen fria radikaler i blodet och därmed risken för skador i hjärnans celler. Tankeverksamheten förbättras med ca 25% och hjärtat får mer energi. Ytterligare en positiv effekt uppnås, när kosten bygger på fett som energimedium (i storleksordning 80 % av födan). Förutsättningar finns då även för 100-åringen att skapa nya hjärnceller till att ersätta sådana som tidigare förlorats. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 2 minuter sedan, Nils Engström sade: Förutsättningar finns då även för 100-åringen att skapa nya hjärnceller till att ersätta sådana som tidigare förlorats. Härligt! Jag tänkte slå min mormor som blev 99år så jag har halva livet kvar... Trevligt om det finns lite kapacitet hela vägen...! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Jag tänkte slå min mormor Hoppas du lät bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted April 19, 2018 Author Share Posted April 19, 2018 Alltså jag fattar inte detta jag utslöt mesosten och efter det är jag hungrig som f-n. Jag äter lika mycket som tidigare jag fattar inte vad jag gör för fel man ska ju vara mätt på lchf. Jag är mätt precis när jag ätit men sen grrrr. När det gäller viktnedgång så har jag sett de som går ner ca 1 kg per vecka till de är på normalvikt vilket är ca 35 kg viktnedgång till för mig. Vad gör jag för fel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 4 minuter sedan, Bokmalen70 sade: Vad gör jag för fel? Du bekymrar dig för mycket. Är du man eller kvinna? Hur gammal är du? Har du några hälsoproblem i övrigt? (ska föreställa en läkare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 39 minuter sedan, Bokmalen70 sade: Alltså jag fattar inte detta jag utslöt mesosten och efter det är jag hungrig som f-n. Jag äter lika mycket som tidigare jag fattar inte vad jag gör för fel man ska ju vara mätt på lchf. Jag är mätt precis när jag ätit men sen grrrr. När det gäller viktnedgång så har jag sett de som går ner ca 1 kg per vecka till de är på normalvikt vilket är ca 35 kg viktnedgång till för mig. Vad gör jag för fel? Jag vet ju så klart inte men jag kan spåna lite.. mesost är i princip kanderat laktos, dvs koncentrerat glukos+galaktos! Dvs det är garanterat nästan 100% sådant som blir till blodsocker oså säger du själv att du är sockerberoende! Iallafall så kan du läsa om mina utläggningar om Dopamin i tidigare inlägg.. hjärnan älskar högt blodsocker! Så nu får inte hjärnan blodsocker via Mesost.. då blir den purken och säger att då får du inte heller någon Dopmaminkick/belöning! Om man säger som så, det är lite de grejerna vi vill uppnå med LCHF, bli av med beroendet/dopaminkickarna med högt blodsocker och sen ställa om hjärnan/kroppen till att kunna använda mer fett som bränsle/eventuellt oxå en del ketonkroppar i stället för glukos. Iallafall så kan jag avslöja en sak för dig.. alla de där 35 kilona.. iallafall om de utgörs utav helt onödig fettvikt motsvarar cirka 245,000 Kcal.. och ända sättet att bli av med dem är att förbränna dem.. för vad jag vet så finns det inga sätt att kissa/andas ut dem? Såå ingen mer Mesost.. äta max två gånger per dag, håll koll på proteinet, det är din konstant i födan, fett tills du är mätt! Tanken är då att du skall leva av att ta en del av dina 35 kilo fettvikt varje dag, det kan ta 35 månader i bästa fall, eller flera gånger så mycket tid! Under tiden får du kämpa med att hjärnan vill ha mesost, den kommer att vänja sig så småningom med att ta upp till 70% ketoner i stället! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 25 minuter sedan, Bokmalen70 sade: Vad gör jag för fel? Är du säker på att du håller nere kolhydraterna? Du blir hungrig verkar det som - det skall du inte behöva bli, såvida du inte fastar. Sedan jag för drygt ett halvår sedan inledde min LCHF kan jag inte minnas en dag av hunger. Jag klarar mig med ett mål mat om dagen men av sociala skäl blir det två. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 10 timmar sedan, Zepp sade: äta max två gånger per dag 10 timmar sedan, Nils Engström sade: Jag klarar mig med ett mål mat om dagen Att äta sällan tycks vara lättare bland män. Jo, det finns en del kvinnor som gör så också men av alla trådar jag läst här tycks det vara lättare för fler män än kvinnor. Jag är inne på kemi, precis som Zepp. Som jag skrev tidigare, @Bokmalen70 så tror jag det kan ha en del med hormoner att göra. När kroppen ska ställa om till att klara sig utan äggstockarnas östrogenproduktion så får den förlita sig till fettet, där ska den lilla kvarvarande mängden östrogen produceras. Det finns alltså en "önskan" hos kroppen att hålla på fettet. Utöver det är du sockerberoende som du skriver inledningsvis. Som jag ser det är det rätt att äta dina tre gånger per dag men kanske ska du plocka bort frukostmejerierna ändå för att testa om det påverkar hungern/suget? Kyckling till frukost/lunch/middag. (Eller makrill, lax, fläsk, rostbiff och grönt om du behöver utesluta äggen.) Det står inte vad din feta sås är men kanske kryddsmör är ett bättre alternativ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: Att äta sällan tycks vara lättare bland män. Jo, det finns en del kvinnor som gör så också men av alla trådar jag läst här tycks det vara lättare för fler män än kvinnor. Det kan naturligtvis finnas något som gör mäns och kvinnors metabolism olika i fallet måltidsantal, som inte har med själva energibehovet att göra. Studerar man vad som framkommer på nätet, hittar man inte så mycket som talar för olikheter mellan könen i detta avseende. Med tanke på den oerhört mycket större mängden lagrad energi som kroppsfettet utgör, jämfört med lagrad glykogen, är kroppens energitillförsel säkrad för lång tid - hungerkänslorna borde ligga långt framåt i tiden för alla. Tror du inte att det rör sig om en social fråga som har mer med tradition än hunger att göra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 On 2018-04-14 at 13:25, Bokmalen70 sade: "Kan inte äta ägg kokta ägg pga gallan" Vad får du för problem med den om du äter ägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 On 2018-04-20 at 12:32, Nils Engström sade: Tror du inte att det rör sig om en social fråga som har mer med tradition än hunger att göra? Det kan absolut finnas en social aspekt i detta men vi har också en reproduktionsprocess som är annorlunda. Då kommer vi in på ett av mina stora favoritämnen, hormoner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 On 2018-04-19 at 14:46, Nils Engström sade: Min uppfattning av medlemmarna i detta forum är att alla har en god produktion av såväl endorfiner som dopamin. Det är den kombinationen som underhålls av intresset att optimera kropp och psyke. Inte minst för de äldre av oss innebär övergången till mat som bygger på fett som energimedium (t.ex vid tillämpning av LCHF-kost) mycket stora fördelar.. Speciellt fördelaktig har förbränningen av fett visat sig vara för hjärnan, som föredrar den förbränningsformen framför glukos. Ett viktigt skäl ligger i att ketonerna, som då styr energiutvinningen, utnyttjar syre mer effektivt än tidigare och minskar risken för oxidation av hjärnceller. Dessutom skapar ketonerna antioxidanter som minskar andelen fria radikaler i blodet och därmed risken för skador i hjärnans celler. Tankeverksamheten förbättras med ca 25% och hjärtat får mer energi. Ytterligare en positiv effekt uppnås, när kosten bygger på fett som energimedium (i storleksordning 80 % av födan). Förutsättningar finns då även för 100-åringen att skapa nya hjärnceller till att ersätta sådana som tidigare förlorats. Spännande! Men när jag hör om alla bra saker som sker pga ketonerna ser det ut som en stressreaktion, kroppen kör plan B för att vi ska hitta föda? Vi blir effektivare i energiutvinningen och hjärnan skärps. Vilka är de långsiktiga konsekvenserna på det? Kan man slita på något genom att gå på ketoner? On 2018-04-20 at 08:14, MariaF sade: Jag är inne på kemi, precis som Zepp. Som jag skrev tidigare, @Bokmalen70 så tror jag det kan ha en del med hormoner att göra. När kroppen ska ställa om till att klara sig utan äggstockarnas östrogenproduktion så får den förlita sig till fettet, där ska den lilla kvarvarande mängden östrogen produceras. Det finns alltså en "önskan" hos kroppen att hålla på fettet. Ja hur funkar detta med östrogen när man bränner sitt fett och dessutom börjar närma sig klimakteriet? Är inte östrogenet något vi vill spara på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 14 timmar sedan, HannaNord76 sade: Spännande! Men när jag hör om alla bra saker som sker pga ketonerna ser det ut som en stressreaktion, kroppen kör plan B för att vi ska hitta föda? Vi blir effektivare i energiutvinningen och hjärnan skärps. Vilka är de långsiktiga konsekvenserna på det? Kan man slita på något genom att gå på ketoner? Ja hur funkar detta med östrogen när man bränner sitt fett och dessutom börjar närma sig klimakteriet? Är inte östrogenet något vi vill spara på? Anna Hallén har skrivit en del om detta med ketos på längre sikt, vad som händer i kroppen osv. Hon är inte odelat positiv... Vissa anser att hon är okunnig, men det vågar jag påstå att hon inte är, tvärtom en av de sundaste bland LCHF-sfärens kändisar. Minns jag rätt menar hon att som med alla andra droger, inkl endorfiner, så avtar kick-känslan efter ett tag och många börjar då mixra med ännu striktare (större dos ketoner) mm. Enligt henne är vi inte gjorda för ketos hela tiden, utan vi ska vandra ut och in i ketos över tid. Jag överlåter åt dig att leta upp hennes websida/böcker och läsa så får du se vad du tror själv. Vi kan inte spara på östrogenet. Det försvinner, vare sig vi vill eller ej, i samband med klimakteriet. Jag vet inte om jag sett hur mycket fett vi behöver ha för en viss mängd östrogen-produktion, så jag utgår från att "normalviktig" och "normalhullad" så borde det räcka till för det vi behöver senare i livet. (Fast egentligen vete skam om det är så...?!) Progesteron, vårt andra viktiga hormon, som ofta dyker innan östrogenet, har samma byggstenar som kortisol, stresshormon, dvs kolesterol (fast det är många andra ämnen som byggs av det med). Stress tömmer oss på progesteron för kortisol har förtur i tillverkningen. Våra stackars binjurar har verkligen fullt upp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Tänker också så, att jag vill känna på att vara i optimal ketos en period, och sedan återgå till lite lugnare lchf. Och ta till ketos då och då som extra boost. Tror inte att några forcerade tillstånd ute på kanten är hälsosamt i längden. Men desto roligare när man är där Märker direkt när jag har haft en stressig dag, speciellt då jag jobbar jour på sjukhuset, hur jag kan halka ur ketosen och få höjt blodsocker. Hänger ofta ihop med att ätmönstren blir fel och att jag ibland jobbar in på nätterna. En smula frustrerande! Har inte hittat min strategi där än. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Mnjae.. jag ser det som samma fara som att aldrig vara i ketos och i stället förlita sig allt för mycket på glykolys? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 49 minuter sedan, Zepp sade: Mnjae.. jag ser det som samma fara som att aldrig vara i ketos och i stället förlita sig allt för mycket på glykolys? Och så blir vi sjuka... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Mnjae.. jag ser det som samma fara som att aldrig vara i ketos och i stället förlita sig allt för mycket på glykolys? Jaa... det är uppenbarligen inte heller optimalt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 20 timmar sedan, HannaNord76 sade: Jaa... det är uppenbarligen inte heller optimalt Optimalt var ordet sade Bull.. grejen är att det är rätt komplext! Iallafall.. ketogen diet/LCHF är litta nytt.. oså finns det studier på hur det hjälper vid olika metabola tillstånd! En grej man kan estimera är att tillståndet ketos till skillnad mot ketoacidos är olika tillstånd. Hur som helst.. WW/viktklubb lite andra bantningsdieter är själva inte särskild oroliga om ketoner skulle dyka upp i blodet.. iomed att det tyder på att man förbrukar en hel del kroppsfett! Dvs de är medvetna om att det är ett faktum.. dvs om man skall förbruka en ansenlig del kroppsfett så kan en hel del personer behöva komma i det metabola tillståndet ketos! Men sen skall man väl ändå återvända till SLVs/WHOs råd om 50-60 E%kolhydrater träna som en elitperson osv! Sanningen ligger nog någonanstans.. iallafall om man inte är Elittränande.. tillobörja med så kan man börja med att äta mat lagad från bra råvaror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts